شیوه کار با ابزار مخفی فیلم برداری از نمایشگر ویندوز 10

شیوه کار با ابزار مخفی فیلم برداری از نمایشگر ویندوز 10

هرچند بیش از دو سال از معرفی و انتشار ویندوز 10 که از آن به عنوان آخرین سیستم عامل ویندوز مایکروسافت یاد شده می‌گذرد، با این حال هنوز هم برخی قابلیت‌های آن برای کاربران عادی ناشناخته است.

هرچند بیش از دو سال از معرفی و انتشار ویندوز 10 که از آن به عنوان آخرین سیستم عامل ویندوز مایکروسافت یاد شده می‌گذرد، با این حال هنوز هم برخی قابلیت‌های آن برای کاربران عادی ناشناخته است. مایکروسافت ویندوز 10 را با یک هسته مشترک برای اجرا بر روی گجت های مختلف از گوشی همراه گرفته تا کنسول ایکس باکس طراحی کرده و ابزارهای داخلی زیادی را برای به اشتراک گذاری اطلاعات بر روی این دستگاه ها که از ویندوز 10 قدرت گرفته اند هم تعبیه کرده است.

یکی از این قابلیت‌ها که به منظور به اشتراک گذاری صحنه‌هایی از بازی‌های اجرا شده بر روی پی‌سی در کنسول ایکس باکس وان به کار گرفته می‌شود، Game Bar نام دارد. هرچند همان‌طور که گفته شد کارایی اصلی این قابلیت به منظور ثبت تصاویری از مراحل اجرای بازی‌ها در پی‌سی یا لپ تاپ است، با این حال می‌توان از آن به منظور تهیه فیلم‌های آموزشی نیز استفاده کرد.

Game Bar در واقع یک ابزار داخلی مخفی ثبت فیلم برداری از نمایشگر است که شما را از به کار گیری هر گونه نرم افزارهای مشابه همچون Bandicam و یا screen capcher بی‌نیاز می‌کند. این برنامه قادر است تا صدا و ویدئو را با کیفیت بالا ضبط کند بدون اینکه منابع زیادی از سیستم را به خود اختصاص دهد. این برنامه با تصویر برداری با رزولوشن بالا به صورت HD کوچک‌ترین جزئیات را نیز ثبت می‌کند.

فایل‌های خروجی این برنامه را شما می‌توانید به راحتی در فضای اینترنت به اشتراک بگذارید. تصویر برداری از محیط صفحه نمایش که می‌تواند به صورت مشخص کردن فضاهای دلخواه یا تصویر برداری از محیط برنامه‌های خاص که از تکنولوژی گرافیکی Directx/OpenGl استفاده می‌کنند از دیگر قابلیت‌های پراستفاده این برنامه می‌باشد.

همان‌طور که گفته شد این یک ابزار داخلی و مخفی در ویندوز 10 بوده که تنها در زمان اجرای بازی‌ها پدیدار می‌شود و برای استفاده از آن در مواقع عادی بایستی از روش زیر استفاده کرد. برای فراخوانی این ابزار ابتدا صفحه اپلیکیشنی که می‌خواهید تصویر آن ثبت شود باز کرده و سپس دو کلید ویندوز + G کیبورد را فشار دهید تا نواری همانند شکل فوق پدیدار شود. اگر مایلید که صدای شما نیز از میکروفون ثبت شود، تیک گزینه “Record mic” را بزنید.

هرچند با انتخاب آیکون قرمز رنگ فرآیند ثبت تصویر آغاز می‌شود، با این حال با استفاده از شورت کات کیبورد Win+Alt+R این کار به طور خودکار هم آغاز خواهد شد. شیوه تعامل با این ابزار آسان بوده و تقریباً تنظیمات غیر قابل مفهومی در آن مشاهده نمی‌شود؛ تنها کافیست برای پایان دادن به عملیات تصویر برداری، آیفون استاپ یا همان آیکون مربع موجود بر روی گیم بار را انتخاب کنید.

در پایان تصویر برداری یک ناتیفکیشن در بخش اعلانیه ها نمایش داده خواهد شد که با انتخاب آن برنامه ایکس باکس اجرا شده و تمامی فیلم‌های شما در آن مشاهده خواهد شد. البته برای دسترسی مستقیم به فیلم‌ها می‌توانید به مسیر C:\Users\USER\Videos\Captures بروید. به یاد داشته باشید که این ابزار در هر بار اجرای بازی‌های مختلف نمایش داده خواهد شد و همین امر می‌تواند در تعداد گسترده آزار دهنده باشد. خوشبختانه با به کار گیری یک ترفند ساده میتوان گیم بار را غیر فعال کنید.

البته برای این کار حتماً بایستی به آپدیت پاییزه ویندوز 10 دسترسی داشته باشد. اگر این پیش نیاز را داشته باشید می‌توانید وارد تنظیمات ویندوز ۱۰ شده و به بخش تنظیمات گروهی Gaming مراجعه کنید. در این بخش از تنظیمات ویندوز برای بازی‌ها، با یک گزینه مواجه هستید به عنوان: Game Bar. در قسمت Game Bar به دنبال گزینه Record game clips, screenshots, and broadcast using Game bar باشید.

حال به منظور غیر فعال کردن باز شدن Game bar با فشردن دکمه ایکس از ایکس باکس، کافیست در تنظیمات تیک چک باکس Open Game bar using this button on a controller را بردارید. در باره این قابلیت نکته‌ای دیگر وجود دارد و آن هم اینکه، چه سیستم شما از Game DVR پشتیبانی کند یا نه، گیم بار به صورت پاپ آپ روی سیستم شما نمایان خواهد شد و نمایش و عدم نمایش آن به وجود این قابلیت ارتباطی ندارد.

"با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید "


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر