چگونه گوشی گم شده یا سرقت شده خود را ردیابی کنیم ؟

چگونه گوشی گم شده یا سرقت شده خود را ردیابی کنیم ؟

گوشی‌های هوشمند امروزه به جزو جدانشدنی زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند و در کمتر مکانی است که این گجت‌ها همراه ما نباشند. البته همین همراه همیشگی می‌تواند در مواقع حواس پرتی از صاحب خود جا بماند و یا آنکه شخصی عمداً آن را بدون اجازه صاحب گوشی نزد خود نگاه دارد. در این گونه مواقع چاره چیست؟ در ادامه در فیسیت همراه ما باشید تا به طور جامع و مفصل راه‌های ردیابی گوشی گم شده و یا سرقت رفته خود را مرور کنیم.

گوشی‌های هوشمند امروزه به جزو جدانشدنی زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند و در کمتر مکانی است که این گجت‌ها همراه ما نباشند. البته همین همراه همیشگی می‌تواند در مواقع حواس پرتی از صاحب خود جا بماند و یا آنکه شخصی عمداً آن را بدون اجازه صاحب گوشی نزد خود نگاه دارد. در این گونه مواقع چاره چیست؟ در ادامه در فیسیت همراه ما باشید تا به طور جامع و مفصل راه‌های ردیابی گوشی گم شده و یا سرقت رفته خود را مرور کنیم.

گم شدن و یا به سرقت رفتن گوشی از جمله اتفاقاتی است که به صورت محتمل یک‌بار در زندگی خودتان یا دوستانتان به آن برخورد خواهید کرد. با توجه به استفاده روزافزون از موبایل برای اجرای عملیات بانکی و سایر تراکنش‌های حساس و نیز با توجه به اینکه داده‌های شخصی موجود در گوشی‌های هوشمند به عنوان مثال اطلاعات هویتی، شماره تلفن‌ها و ارتباطات بیشتر از هر پایگاه داده منفردی است اهمیت رویکردهای جلوگیری از دزدی و کاهش تأثیر ‌آن افزایش می‌یابد.

به هر حال چه گوشی شما گم شده باشد و چه به سرقت رفته باشد دو راه حل کلی برای یافتن مکان فعلی آن وجود دارد که البته هرکدام از این روش‌ها مستلزم پیش‌نیازهایی است که می‌بایست با آینده‌نگری خود قبل از رخداد اتفاق در نظر گرفته باشید. به طور کلی یافتن مکان گوشی با استفاده از ردیابی سیم کارت، اینترنت و GPS و یا برنامه‌های جانبی میسر است. ما در ابتدا به شیوه ردیابی گوشی‌های مفقوده  از طریق اپراتورها که اولین روشی است که افراد در این گونه شرایط بایستی مدنظر داشته باشند خواهیم پرداخت.

اپراتورهای موبایل در برخی بازارها، رهبری تلاش برای مبارزه و جلوگیری از دزدی و یا قاچاق گوشی‌های هوشمند را بر عهده گرفته‌اند. در طرح فعلی رجیستری موبایل در کشور ما نیز قرار است IMEI گوشی‌های وارداتی پس از ثبت در گمرک، به سامانه‌ای در وزارت صنعت منتقل و سپس به مسئول اجرا یعنی اپراتورها ارسال شود. همچنین قرار است آنچه برای استفاده در اختیار اپراتورها قرار می‌گیرد برای جلوگیری از امکان جعل، شناسه‌ای ترکیبی باشد. این شناسه از ترکیب دو شناسه یکتای IMEI گوشی و شناسه سیم کارت به علاوه یک شناسه دیگر برای موارد استثنا ساخته می‌شود.

در سوی دیگر از طریق پایگاه داده‌های بین‌المللی شناسه تجهیزات در انجمن جهانی جی‌اس‌ام که اطلاعات همه پایانه‌های جی‌اس‌ام در آن وجود دارد، گوشی‌های سرقتی شبکه خود و سایر شبکه‌ها را شناسایی کرده و مانع از به کارگیری آن‌ها می‌شوند. اپراتورهای موبایل می‌توانند به این مرکز که همه گوشی‌های موبایل در آن ثبت شده متصل شوند و اطلاعات گوشی‌ها را به دست آورند . بدین ترتیب اپراتورهای موبایلی که به پایگاه‌ داده IMEI متصل باشند می‌توانند تضمین کنند که از استفاده گوشی‌های سرقتی سایر شبکه‌ها در شبکه خود جلوگیری می‌کنند و بالعکس به هنگام گزارش دزدی، اپراتور  موبایل می‌تواند حساب مشتری را به حالت تعلیق درآورد تا مشتری مسئولیتی در قبال خدماتی که کلاه‌برداران از آن‌ها استفاده می‌کنند، نداشته باشد.

همان‌طور که مشاهده می‌شود، اپراتورها در خط مقدم مبارزه با سرقت و یا قاچاق موبایل قرار گرفته‌اند، چرا که در کمتر از چند ساعت قادر هستند امکان استفاده از دستگاه مفقودی را در شبکه محدود کرده و در سوی دیگر مکان تقریبی آن را ردیابی کنند. در کشور ما نیز دو اپراتور اصلی یعنی همراه اول و ایرانسل سرویس ردیابی گوشی یا سیم کارت را ارائه می‌کنند که در ادامه با شیوه استفاده از این سرویس آشنا خواهیم شد.

همراه اول

بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت شرکت همراه اول، مشترکین این اپراتور برای ردیابی گوشی مفقود شده یا به سرقت رفته خود می‌توانند شماره سریال گوشی مفقود شده یا دزدیده شده را (مندرج بر روی جعبه گوشی) از طریق خطوط دائمی همراه اول، به یکی از طرق ذیل ارسال و سرویس ردیابی گوشی را فعال  نمایند:

  • از طریق شماره گیری کد #سریال گوشی*۲۱۴۱*۱۰*
  • ارسال کد ۲۱۴۱ به شماره ۱۰

سرویس ردیابی گوشی تا ۱۰ روز پس از دریافت شماره سریال، به جستجوی گوشی مفقود شده می‌پردازد و در پایان در صورت موفقیت در ردیابی گوشی، نتیجه را از طریق پیامک به اطلاع مشترک می‌رساند تا مشترک سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذیر ربط پیگیری نماید. در صورت عدم موفقیت در ردیابی، مشترک می‌تواند برای ردیابی مجدد گوشی خود اقدام و سرویس را مجدداً فعال نماید.

ایرانسل

مشترکین سیم کارت های اپراتور ایرانسل می‌توانند نسبت به ردیابی گوشی گم شده بر اساس روش زیر اقدام کنند.
۱-با مرکز تماس ایرانسل تماس بگیرند. از طریق شماره ۷۰۰ یا ۷۰۳۳ از خطوط ایرانسل و ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ یا ۰۹۳۷۷۰۳۳۰۰۰ از سایر خطوط امکان پذیر ارتباط برقرار نموده و نسبت به مسدود کردن سیم کارت خود اقدام کنند.
نکته قابل توجه این است که طی مدت ۴۸ ساعت پس از ثبت درخواست، نتیجه ردیابی به خط ایرانسلی که از طریق آن با سامانه پیامکی تماس گرفته شده ارسال خواهد شد. در صورتی که نتیجه ردیابی مثبت باشد، پیامکی حاوی تاریخ ردیابی و کد پیگیری برای مشترک ارسال می‌شود. به این ترتیب شما می‌توانید با در دست داشتن کد پیگیری و تاریخ ردیابی به مراجع قضایی مراجعه کرده و نامه قضایی دریافت کنید.

رایتل

متأسفانه اپراتور سوم یا همان رایتل سرویسی به منظور ردیابی گوشی مفقودی ارائه نکرده، با این حال برای مسدود کردن سیم کارت درون گوشی می‌توان با مرکز خدمات مشترکین آن از خط رایتل با شماره 200 و از سایر خطوط با شماره 09202000000 ارتباط برقرار کرد.

ردیابی گوشی از طریق برنامه داخلی پلتفرم

فرقی نمی‌کند شما دارای گوشی آیفون باشید و یا یک گوشی مبتنی بر اندروید و یا حتی ویندوز فون، چرا که تمامی پلتفرم‌های نامبرده دارای یک برنامه داخلی هستند که به صورت لحظه‌ای می‌تواند از راه دور برخی از امکانات گوشی مدنظر را کنترل کرده و حتی مکان آن به صاحب گوشی اطلاع دهد. در ادامه به طور کامل به بررسی این قابلیت در هر یک از پلتفرم‌های مذکور خواهیم پرداخت.

اندروید

Android Device Manager نام سیستم مدریت یکپارچه دستگاه‌های اندرویدی است که اکانت شما در آن‌ها ثبت شده‌اند. این ویژگی در تمامی نسخه‌های پلتفرم اندروید از سال 2014 به بعد وجود داشته، از این رو تقریباً برای تمامی گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار کنونی کارایی دارد. همان‌طور که گفته شد، برای بهره‌مندی از این قابلیت ابتدا بایستی اکانت گوگل خود را در گوشی برای یک بار هم که شده ثبت کنید.

در صورت داشتن این پیش نیاز، تنها کافیست در صورتی که گوشی شما گمشده باشد با مراجعه به این لینک و وارد کردن اطلاعات  اکانت خود مکان فعلی گوشی خود را با دقت بسیار خوبی شناسایی کنید. در شکل زیر نمایی از این قابلیت گوگل را مشاهده می‌کنید. البته Android Device Manager امکان قفل کردن، به صدا در آوردن گوشی و یا پاک کردن تمامی اطلاعات آن را هم در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

Android Device Manager

ناگفته نماند، گوشی شما در صورتی توسط این قابلیت گوگل ردیابی خواهد شد که به اینترنت متصل شده باشد. در واقع مکان ارائه شده، مکانی است که آخرین بار گوشی شما آنلاین بوده است. مسلماً بهره‌گیری از گوشی‌های هوشمند بدون اتصال به اینترنت فایده چندانی ندارد پس به احتمال زیاد گوشی شما بعد از سرقت نیز به اینترنت متصل خواهد شد. البته توصیه می‌شود اگر باتری گوشی شما ظرفیت کافی را داراست همواره دیتای گوشی خود را روشن کنید تا در صورت گم شدن سریع‌تر بتوانید آن را ردیابی کنید.

Android Device Manager

البته از آنجا که اندروید یک پلتفرم متن باز محسوب می‌شود، توسعه دهندگان بسیاری اقدام به ارائه اپ هایی با قابلیت تعیین مکان گوشی کرده‌اند. یکی از این برنامه‌ها  GPS SMS Phone Finder نام دارد. بعد از اینکه اپ مذکور را بر روی گوشی خود نصب کردید، در صورتی که گوشی خود را گم کردید از یک شماره همراه بایستی عبارت locateme YOUR_KEYY را به خط خود ارسال کنید. عبارت YOUR_KEY در واقع رمز شماست که با اجرای اپلیکیشن باید آن را تعیین کنید. به عنوان مثال اگر رمز شما Cat92 باشد باید عبارت locateme Cat92 را پیامک کنید. در این صورت اطلاعات مکان فعلی گوشی شما به صورت لینک برایتان ارسال خواهد شد. با وارد کردن این لینک در مرورگر می‌توانید مکان گوشی خود را بر روی نقشه مشاهده فرمایید. نقطه قوت این برنامه، عدم احتیاج اتصال دائمی گوشی به اینترنت به منظور شناسایی مکان آن است؛ البته به یاد داشته باشید که برای شناسایی محل گوشی، حتماً بایستی GPS دستگاه در زمان ارسال پیام فعال باشد.

ویندوز 10

روز به روز بر تعداد پیسی و تبلت‌های مبتنی بر ویندوز 10 به بازار افزوده می‌شود و حال آنکه دور از ذهن نیست در آینده‌ای نزدیک شاهد معرفی گوشی هوشمندی که بتواند ویندوز 10 کامل را هم اجرا کند باشیم. به هر حال ویندوز 10 و ویندوز 10 موبایل و حتی ویندوز فون 8 و 8.1 همگی قابلیت کنترل، نظارت و ردیابی دستگاه گم شده از طریق پنل مدریت تحت وب را دارند.

ویندوز 10

قابلیت find my divace به طور پیش‌فرض بر روی تمامی گوشی‌ها و گجت‌های مبتنی بر ویندوز 10 فعال است و شیوه کار آن نیز همچون اندروید دیوایس منیجر بر اساس ردیابی و کنترل از راه دور گجت در هنگام اتصال به اینترنت است. به هر حال برای اطمینان از فعال بودن این ویژگی در گجت ویندوزی، در قدم نخست به استارت ویندوز 10 رفته و به قسمت settings بروید. در صفحه باز شده به قسمت update & security بروید و از منوی سمت چپ صفحه بر روی Find My Devise کلیک کنید. با کلیک بر روی change شما می‌توانید این قابلیت را فعال و یا غیر فعال کنید؛ و همچنین برای یافتن دستگاه خود باید به لینک https://account.microsoft.com/devices مراجعه کنید.

ویندوز 10

این مسیر برای گوشی‌های ویندوز 10 موبایل هم یکسان خواهد بود. پس از کسب اطمینان از فعال بودن این ویژگی، با رفتن به آدرس https://account.microsoft.com/devices خواهید توانست بر روی تمامی دستگاه‌هایی که ایمیل اکانت اوت لوک یا لایو مایکروسافت شما در روی آن‌ها ثبت شده نظارت داشته باشید و مکانی که آخرین بار دستگاه به اینترنت متصل شده است را هم مشاهده کنید. این سرویس نیز به شما امکان قفل کردن، به صدا درآوردن و یا پاک کردن حافظه دستگاه از طریق پنل تحت وب را می‌دهد.

iOS

از سال ۲۰۱۰ اپل قابلیتی تحت عنوان Find my iPhone را در سیستم عامل موبایلی قرار داد. به لطف این قابلیت کاربران می‌توانند از راه دور و بدون نیاز به دسترسی فیزیکی به دستگاهشان آن را ردیابی کرده، روی آن قفل گذاشته و حتی اطلاعات آن را به کمک وب‌سایت آی کلود یا یک آی دیوایس دیگر پاک کنند. شیوه دسترسی و به کار گیری این قابلیت در iOS نیز همانند موارد فوق بسیار آسان است.

این قابلیت بر روی تمامی آی‌پد و آیفون‌هایی که به iOS 5  به بالا مجهز شده باشند به طور خودکار فعال است. از آنجایی که Find my iPhone بر پایه آی‌کلود کار می‌کند نیاز است که یک اپل آی دی نیز در اختیار داشته باشید. درنهایت همچون موارد قبلی، این بار هم به یاد داشته باشید که برای آن که دستگاهتان بتواند با سرورهای اپل جهت کار با Find my iPhone اطلاعات رد و بدل کند، نیاز به متصل بودن دستگاه به اینترنت است.

 Find my iPhone

برای استفاده از این قابلیت به  فروشگاه نرم افزاری اپل رفته، آن را باز کنید و سپس به سربرگ Search بروید. عبارت Find my iPhone را جست و جو کرده و از لیست نتایج اولین گزینه را برای دانلود و نصب شدن انتخاب کنید. برای دسترسی مستقیم به صفحه دانلود Find My iPhone در اپ استور می‌توانید از این لینک نیز استفاده کنید. حال بخش تنظیمات کلی دستگاه را باز کرده و به سربرگ آی کلود بروید.

در صفحه جدید باز شده در صورتی که اطلاعات لاگین از شما درخواسته شد، نام کاربری و رمز عبور اپل آی دی خود را وارد کنید. پس از لاگین شدن باید به دنبال گزینه‌ Find my iPhone بگردید و سوئیچ مربوط به آن را فعال کنید. در نهایت با تپ کردن روی گزینه‌ Allow در پنجره‌ای که با فعال کردن سوئیچ به نمایش در می‌آید، Find my iPhone به طور کامل روی آن دستگاه فعال می‌شود.

کار تمام است و زین پس برای مشاهده مکان آیفون یا آی‌پد خود تنها کافیست برنامه Find My iPhone را باز کرده و اطلاعات حسابی که پیش‌تر در دستگاه خود ثبت کرده‌اید را وارد نمایید. در صورتی که مدت زمان زیادی از گم شدن گوشی‌تان نگذشته باشد، می‌توانید گزینه Play Sound را انتخاب کنید تا صدای بلندی از گوشی‌تان بلند شود و یافتن آن در اطراف را برایتان ممکن سازد. با انتخاب گزینه Lost Mode می‌توانید دستگاه را با یک کد چهار رقمی قفل کنید و شماره تماسی را برای فراهم کردن راهی جهت بازگرداندن آی دیوایس در لاک اسکرین آن به نمایش درآوردید. در نهایت اگر اطلاعات روی حافظه گوشی حیاتی باشند، میتوان با انتخاب گزینه Erase iPhone از راه دور تمامی اطلاعاتی موجود بر روی حافظه آن را پاک کرد . ناگفته نماند که دسترسی به تمامی این قابلیت‌ها از طریق نسخه تحت وب آی کلود نیز امکان پذیر است.

"با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید "


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر