بررسی گوشی اچ تی سی یو اولترا؛ سبکی جدید از اهالی تایوان

بررسی گوشی اچ تی سی یو اولترا؛ سبکی جدید از اهالی تایوان

بر کسی پوشیده نیست که هرچند در سال‌های اخیر شرکت‌های چینی و کره‌ای توانسته‌اند بر بازار گوشی‌های هوشمند تسلط پیدا کنند، با این حال هنوز هم بزرگانی مانند نوکیا، بلک‌بری و اچتیسی علاقه‌مندان به برند خود را حفظ کرده‌اند. از میان سه تولید کننده مذکور، تنها اچتیسی است که علی‌رغم ضرر دهی در بازار گوشی‌های همراه در چند سال اخیر، کماکان به حرکت در مسیر خود ادامه می‌دهد؛ چرا که نوکیا در سال 2012 کارخانه جات تولید کننده گوشی هوشمند خود را به مایکروسافت واگذار کرد (هرچند که به تازگی بار دیگر به بازار باز گشته) و بلک‌بری نیز به طور مشترک محصولاتی با برند TCL را عرضه می‌کند.

بر کسی پوشیده نیست که هرچند در سال‌های اخیر شرکت‌های چینی و کره‌ای توانسته‌اند بر بازار گوشی‌های هوشمند تسلط پیدا کنند، با این حال هنوز هم بزرگانی مانند نوکیا، بلک‌بری و اچتیسی علاقه‌مندان به برند خود را حفظ کرده‌اند. از میان سه تولید کننده مذکور، تنها اچتیسی است که علی‌رغم ضرر دهی در بازار گوشی‌های همراه در چند سال اخیر، کماکان به حرکت در مسیر خود ادامه می‌دهد؛ چرا که نوکیا در سال 2012 کارخانه جات تولید کننده گوشی هوشمند خود را به مایکروسافت واگذار کرد (هرچند که به تازگی بار دیگر به بازار باز گشته) و بلک‌بری نیز به طور مشترک محصولاتی با برند TCL را عرضه می‌کند.

در بازار تولید گوشی‌ هوشمند، برخی شرکت‌ها تمرکز خود را بر افزایش کمیت می‌گذارند و برخی ترجیح می‌دهند تولیدات کم اما باکیفیتی روانه بازار کنند. سیاست شرکت‌ها هرچه که باشد، در آخر سال تنها یک فاکتور، مهم خواهد بود و آن چیزی نیست جز میزان سود به ثبت رسیده در پرتو فروش گوشی‌های هوشمند شرکت یادشده. شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی تصمیم گرفته است در سال 2017 تمرکز خود را بر تولید تعداد محدود گوشی‌ هوشمند بگذارد. در این راستا، این شرکت اعلام کرده است تنها 6 یا 7 مدل گوشی هوشمند را در سال جاری میلادی تولید خواهد کرد؛ اما هدف آن‌ از تولید و عرضه این محصولات، نه افزایش درآمد بلکه افزایش میزان سوددهی اعلام شده است.

رئیس بخش گوشی‌های هوشمند شرکت اچ‌تی‌سی در حاشیه رویدادی که چندی پیش به‌منظور ارائه نتایج مالی اچتیسی برگزار شده بود، تأکید کرد که اچ‌تی‌سی با این سیاست جدید قصد دارد تمرکز خود را بر بهبود کیفیت محصولات عرضه‌شده بگذارد تا به سوددهی دلخواه خود هم برسد.

این گفته‌ها آشکار می‌کند که شرکت تایوانی سیاستی شبیه به آنچه اپل تاکنون دنبال کرده و احتمالاً مایکروسافت نیز با برند سرفیس فون از آن تبعیت خواهد کرد، به تولید محصولاتی بالا رده خواهد پرداخت و میان بازار را به شرکت‌های چینی و کره‌ای واگذار خواهد کرد. این تصمیم اچ‌تی‌سی می‌تواند کمکی به پرچم‌داران و گوشی‌های رده بالای این شرکت باشد. با توجه به رقابت شدید بازار پایین رده‌ها، کنار کشیدن این شرکت از میان تولیدکنندگان این رده گوشی‌های هوشمند می‌تواند از ضررهای اچ‌تی‌سی در این حوزه جلوگیری کند و پس از آن کمپانی تایوانی تمرکز بیشتری روی گوشی‌‌های رده بالا و حتی میان رده‌های خود داشته باشد. این شرکت تایوانی بر اساس سیاست مذکور، از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون 2 گوشی بالا رده جدید با نام‌های یو اولترا و اچتیسی 11 را به بازار عرضه کرده است. ما در ادامه به بررسی اچ تی سی یو اولترا که به نوعی دریچه ورود این شرکت در زمینه تولید محصولاتی با قاب پشتی شیشه‌ای هست خواهیم پرداخت.

جدل مشخصات گوشی جدید HTC U Ultra

نام

اچ تی سی یو اولترا

رابط کاربری

سنس 8

ابعاد

6.39 در 3.14 در 0.31 میلی‌متر

وزن

170 گرم

جنس بدنه

شیشه و فلز

سایز نمایشگر

6 اینچ

رزولوشن

1440 در 2560 پیکسلی

تراکم پیکسلی

572 پیکسل در هر اینچ

نوع

Super LCD5 صفحه نمایش لمسی و خازنی با 16 میلیون رنگ

نسبت نمایشگر به بدنه

71.4 درصد

دوربین اصلی

12 مگاپیکسلی

فلش

dual-LED

دیافراگم

f/1.8

سایز سنسور دوربین

1/2.3

اندازه پیکسل

1.25 µm

فیلم‌برداری

رزولوشن 2160 پیکسلی با سرعت 30 فریم بر ثانیه
رزولوشن 1080 پیکسلی با سرعت 30 فریم بر ثانیه
رزولوشن 720 پیکسلی با سرعت 120 فریم بر ثانیه

سایر ویژگی‌های دوربین

فوکوس خودکار تشخیص فاز، برچسب گذاری جغرافیایی، فوکوس لمسی، تشخیص چهره، HDR، پانوراما

دوربین جلو

16 مگاپیکسل

چیپست

کوالکام اسنپ‌دراگون 821

پردازنده

هشت هسته‌ای (4x2.45 گیگاهرتز Kryo و 4x1.9 گیگاهرتز Kryo)

پردازشگر گرافیکی

Adreno 540

رم

6 گیگابایت

حافظه داخلی

64 و 128 گیگابایت

حافظه خارجی

دارد

ظرفیت باتری

3000 میلی‌آمپر بر ساعت

قابلیت جدا شدن

غیرقابل جابجایی

شارژ سریع

دارد

بلوتوث

v4.2.0, A2DP, LE

GPS

A-GPS, GLONASS, BDS

NFC

دارد

رادیو

دارد

USB

Type-C 1.0 reversible connector

وایرلس

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot

سنسورها

اثر انگشت، شتاب سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی، قطب نما، فشار سنج

پیام رسانی

SMS(threaded view), MMS, Email, Push Mail, IM

رنگ

مشکی، صورتی، سفید، آبی و سبز

زمان رونمایی

فروردین 1396

تکنولوژِی مرورگر

HTML5

جک 3.5 میلی‌متری

خیر

بلندگو

2 بلندگو استریو، حذف نویز با میکروفون اختصاصی، ویرایش عکس، ویدئو و اسناد-پشتیبانی از mp4 و mp3

 

محتویات جعبه HTC U Ultra

محتویات جعبه HTC U Ultra

  •  گوشی U Ultra شرکت اچ تی سی
  •  کیس محافظ دستگاه
  • پارچه‌ای جهت تمیز کردن بدنه
  • هندزفری با کابل USB نسخه سی
  • آداپتور شارژ سریع
  • کنتکور یواس‌بی _سی
  •  سوزن خروج سیم‌کارت
  • دفترچه راهنما و بروشور‌های کاربر

 طراحی

به عقیده بسیاری از خبرگان بازار، اصلی‌ترین علت عدم استقبال همیشگی از گوشی‌های شرکت اچ‌تی‌سی  نسبت به سال‌های پیش از آن، پیشرفت نکردن سبک طراحی و توجه نداشتن به سلیقه کاربران است. اچ‌تی‌سی تا پیش از این رسم داشت تا تمامی پرچم‌داران خود را با بدنه‌ای تمام آلومینیومی تخت به بازار عرضه کند، اما این رویه در اچ‌تی‌سی  یو اولترا به کلی تغییر پیدا کرده و ما با گوشی بلند قامتی رو به رو هستیم که همچون دیگر پرچم‌داران اندرویدی بازار، به قاب پشتی پوشیده شده توسط شیشه مجهز شده است.

 طراحی

اچتیسی در طراحی قاب پشتی یو اولترا به استفاده از پنلی شیشهای با یک سطح سیال رو آورده است. البته نوع شیشه به کار رفته در قاب پشتی این محصول، با هر آنچه در سایر گوشی‌های هوشمند مشاهده کرده‌اید تفاوت دارد، به طوری که بازتاب نور به گونه ایست که تصور می‌کنید قاب پشتی در تنوع رنگ بالا ساخته شده است! با در نظر داشتن آنچه گفته شد سطح بدنه‌ این موبایل بسیار لغزنده و البته حساس است و اگر آن‌ها را درون کاور نگهداری نکنید احتمالاً از دستتان خواهد افتاد. تغییر بزرگ دیگر در ظاهر این اسمارت فون همان‌طور که اشاره شد نمایشگر ثانویه آن است که در واقع شکلی نواری دارد و ابعادش برابر با دو اینچ است و درست در سمت راست دوربین جلویی موبایل قرار گرفته است.

 طراحی

اگر بخواهیم مقایسه‌ای میان دستگاه‌های اندرویدی و پرچم‌دارانی که در حال حاضر در بازار هستند و HTC U Ultra مقایسه‌ای انجام دهیم، می‌توانیم به گلکسی S7 edge اشاره کنیم که این دستگاه دارای صفحه نمایش 5.55 اینچی است و از ابعاد بسیار مناسبی برخوردار است، شاید این دستگاه به عنوان پرچم‌دار کمی بزرگ طراحی شده است.

به عنوان مثال، مدل سبز یاقوتی آن تنها زمانی که نور به زاویهی خاصی برخورد میکند شما میتوانید ته رنگهای صورتی و سبز را ببینید که داخل سطح شیشهای مخفی شدهاند. در نتیجه با افکت ظریف ولی بینظیری روبرو هستیم. در سه رنگ دیگر این گوشی نیز ترکیب چندین رنگ به همین شکل دیده میشود. طبیعت منشوری شیشه همچنین باعث میشود که اثر لکههای دست سختتر دیده شوند.

 در لبه سمت راست بدنه دکمه‌های تنظیم ولوم و پاور قرار گرفته که البته می‌توان آن را نقطه ضعف طراحی گوشی دانست. چراکه در اکثر گوشی‌هایی که می‌شناسیم دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا و پاور در سمت مخالف همدیگر قرار می‌گیرند تا کاربر در استفاده از آن‌ها دچار اشتباه نشود. اگرچه اچ‌تی‌سی دکمه پاور را با پوششی از حالت صیقلی خارج کرده اما قفل کردن گوشی هنگام کم کردن صدا اتفاقی است که به طور ناخودآگاه ممکن است به دلیل اشتباه کاربر رخ دهد. تنها برآمدگی موجود در U Ultra مربوط به دوربین اصلی روی قاب پشتی است که در دیگر محصولات اچ‌تی‌سی هم وجود داشت. 

 طراحی

در جلو دستگاه نیز شاهد به کار گیری یک پنل عادی تخت هستیم. علی‌رغم آنکه حاشیه قسمت بالا و پایین نمایشگر نسبت به نسل قبلی کاهش پیدا نکرده و ضخامت کلی دستگاه نیز عدد فوق‌العاده‌ای را نشان نمی‌دهد، با این حال در دست گیری اچ تی سی یو اولترا بسیار لذت بخش است. در قسمت پایینی نمایشگر یک سنسور اثر انگشت ادغام شده با دکمه هوم مشاهده می‌شود که البته ابعاد آن نسبت به سایر مدل‌های موجود در بازار کمی کوچک‌تر است. درنهایت این محصول به 4 میکرفون، دو تا در قسمت فوق و پایین قاب، یکی روی نمای جلویی گوشی کنار دوربین سلفی و یکی هم در قسمت پایین بدنه شیشه‌ای پشت گوشی مجهز شده است.

نمایشگر

یکی از نقاط متمایز کننده اچ تی سی یو اولترا نسبت به سایر مدل‌های تولید شده توسط این کمپانی تایوانی، برخورداری از دو نمایشگر است. البته به کار گیری دو نمایشگر ایده جدیدی محسوب نمی‌شود، چرا که برای اولین بار ال‌جی در سری V خود از آن استفاده کرد.

نمایشگر htc u ultra

یو اولترا از نمایشگری 6 اینچی با وضوح تصویر QHD و چگالی تصویر 517 پیکسل در هر اینچ بهره می‌برد که این روزها در بسیاری از بالا رده‌های بازار مشاهده می‌شود. همان‌طور که گفته شد این پنل از نوع تخت بوده و هیچ‌گونه خمیدگی در کناره‌های آن مشاهده نمی‌شود. البته اچ تی سی در این محصول از پنلی با فناوری سوپر ال سی دی نسل پنجم که از ذرات الماس تشکیل شده استفاده کرده است. فارغ از نقاط قوت و ضعف پنل‌های ال سی دی، شاید برایتان جالب باشد که بدانید به کار گیری شبکه‌های الماسه در این نمایشگر باعث افزایش قیمت دست کم 150 دلاری آن شده است!

نمایشگر htc u ultra

اما در سوی دیگر نمایشگر دوم، جایی است که در آن تنها موارد مهم به کاربر نمایش داده می‌شوند. برای نمونه، نوتیفیکیشن های دریافتی از اپلیکیشن های مختلف در این بخش نمایش داده می‌شوند که امکان شخصی سازی آن‌ها نیز وجود دارد. یکی از قابلیت‌های مناسب در نظر گرفته شده برای این نمایشگر، قابلیت Always on آن می‌باشد. به این ترتیب که با استفاده از آن، حتی در زمانی که نمایشگر اصلی دستگاه خاموش شده است، می‌توانید با استفاده از نمایشگر دوم آن از ساعت و موارد موردنیاز خود باخبر شوید. به عبارتی دیگر، نمایشگر دوم این دستگاه همیشه روشن می‌ماند تا نیاز شما به روشن کردن صفحه‌ اصلی برای باخبر شدن از نوتیفیکیشن ها و مواردی از این دست را از بین ببرد. انجام این کار، می‌تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد و بازدهی باتری دستگاه داشته باشد.

سخت افزار

هرچند اچ تی سی یو اولترا یک بالا رده 2017 محسوب می‌شود، با این حال شرکت سازنده به دلیل معرفی پیش از موعد، مجبور به استفاده از تراشه اسنپ‌دراگون 821 در آن شده است. در حالی که اسنپ‌دراگون 835 پردازنده‌ای قوی‌تر و جدیدتراست، اما تفاوت آن با 821 در دنیای واقعی قابل اغماض است و نمی‌تواند عموم کاربران یو اولترا را تحت تأثیر قرار دهد. به زبان ساده‌تر، حتی پردازنده‌های میان رده بازار نیز همچون اسنپ‌دراگون 625 و یا مدل‌های تولید شده توسط مدیاتک هم به راحتی قادر هستند قریب به اتفاق بازی و اپلیکیشن های سنگین اندرویدی بازار را بدون مشکل اجرا کنند.

دلیل این موضوع هم وابستگی پلتفرم اندروید به سخت افزار است. به زبان ساده‌تر، هنگامی ویژگی‌های پلتفرم اندروید ارتقاء پیدا می‌کند که منابع سخت افزاری جدید قابل دسترس باشد. به هر حال لازم به یادآوریست که اسنپ‌دراگون 821 بر مبنای ویژگی‌های مثبت اسنپ‌دراگون 820 ساخته شده و 10 درصد عملکرد بیشتری دارد. 4 هسته پردازشی آن بر فرکانس 2.4 گیگاهرتز تنظیم شده است. در کنار این پردازنده قدرتمند که از پلتفرم واقعیت مجازی گوگل نیز پشتیبانی می‌کند، یک حافظه رم با ظرفیت 4 گیگابایت و حافظه ذخیره سازی 64 و 128 گیگابایتی تعبیه شده است. این مجموعه سخت‌افزاری را باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی از نوع لیتیوم یون همراهی می‌کند که می‌تواند با یک بار شارژ کامل تا 26 ساعت انرژی مورد نیاز برای مکالمه را تأمین کند.

سخت افزار

در دو طرفه دستگاه بلندگوهای استریو قرار داده شده‌اند که صدای فوق‌العاده باکیفیتی را منتشر می‌کنند. نکته قابل توجه آنکه در این گوشی به خبری از جک 3.5 میلی‌متری صدا نبوده و درگاه یواس‌بی_سی جایگزین آن شده است. این تغییر باعث شده که اچتیسی به استفاده از USonic رو آورد، قابلیتی که از سختافزار اضافی داخل هدفونهای این شرکت به منظور اسکن گوش کاربر و تنظیم صدا بر اساس آن استفاده میکند. امکان استفاده از هدفونهای عادی نیز به استفاده از کنکتور یواسبی_سی در جعبه وجود دارد. همان‌طور که گفته شد این دستگاه به 4 میکروفن تجهیز شده که به آن قابلیت ضبط صدا به صورت 360 درجه را می‌دهد، با این حال به یاد داشته باشید که برای این کار حتماً باید از اپلیکیشن دوربین که تصاویری با فرمت FLAC را ثبت می‌کند استفاده کنید.

HTC U Ultra  به صورت پیشفرض از دو سیم کارت و با یک درگاه سیمکارت هیبریدی پشتیبانی می‌کند، یعنی کاربر برای استفاده از کارت حافظه میکرو اسدی محدود به استفاده از تنها یک سیمکارت میشود. این گوشی از شبکه LTE Cat. 11 با حداکثر سرعت تئوری 600 مگابیت در ثانیه پشتیبانی میکند. از فناوریهای VoLTE و Wi-Fi calling نیز پشتیبانی میشود تا پذیرش تماسهای تلفنی بهتر و با کیفیت صدای بالاتری صورت گیرد. از دیگر شبکه‌های ارتباطی پشتیبانی شده توسط یو اولترا می‌توان به  وایفای a/b/g/n/ac، بلوتوث 4.2، NFC و CDMA اشاره کرد.

نرم افزار

اچ تی سی یو اولترا  به طور پیش‌فرض از اندروید 7 نوقا بهره برده که بر روی رابط کاربری سنس 8 پیاده سازی شده است. محیط کاربری این گوشی همان‌طور که انتظار می‌رفت بسیار روان و کاربر پسند طراحی شده و اچ تی سی سعی کرده که سنس 8 اجرا شده بر روی یو اولترا بیش از پیش شبیه اندروید خالص باشد. فارغ از امکانات اندروید 7 که تمامی آن‌ها در یو اولترا قابل دسترس خواهند بود، در این گوشی همچنین شاهد وجود یک اپلیکیشن از پیش نصب شده به نام +Boost هستیم که وظیفه اصلی آن بهینه سازی بخش‌های مختلف نرم‌افزاری و سخت افزاری دستگاه می‌باشد. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید بهینه‌سازی‌هایی در زمینه‌های: مصرف باتری، مصرف RAM و استفاده از حافظه‌ دستگاه را انجام دهید.

نرم افزار

با استفاده از قابلیت Optimize foreground apps می‌توانید مشخص کنید که قصد کاهش مصرف باتری به‌ وسیله‌ کدام اپلیکیشن را دارید؛ سپس با ورود به آن اپلیکیشن، مشاهده خواهید کرد که رزولوشن تصویر کاهش یافته است. درنهایت Sense Companion را می‌توان دستیار صوتی هوشمند اچ تی سی نامید که هرچند قرار است با یک به‌روزرسانی به  یو اولترا اضافه شود، با این حال تا این لحظه میدانیم که این دستیار با استفاده از هوش مصنوعی قادر است در طول روز رفتار کاربر را زیر نظر داشته و بعد از مدتی برخی امور همانند احتیاج به بردن چتر در روزهای بارانی و یا کاهش ساعات خواب را به وی تذکر دهد.

دوربین

اچ تی سی در سال‌های اخیر نتوانسته دوربین‌های باکیفیتی را در گوشی‌های بالا رده خود استفاده کند تا جایی که می‌توان از دوربین به عنوان پاشنه آشیل گوشی‌های این شرکت  یاد کرد. البته این رویه بدون شک در یو اولترا تغییر کرده است.HTC برخلاف سال‌های گذشته که به استفاده از فناوری‌های ناشناخته‌ای همچون التراپیکسل روی آورده بود، امسال ترجیح داده تا تمرکز خود را بر روی کاهش نویز و بهینه سازی سنسور دوربین معطوف کند.

بر همین اساس یو اولترا در قاب پشتی میزبان دوربینی 12 مگاپیکسلی است که با امکانات فراوانش مانند لرزشگیر اپتیکال تصویر، فلش Dual Tone LED و فوکوس لیزری خودکار می‌تواند عملکردی بی عیب و نقص را از خود به نمایش بگذارد. در قاب جلویی نیز شاهد به کار گیری یک سنسور 16 مگاپیکسلی هستیم که عاشقان تصاویر سلفی را راضی نگاه خواهد داشت.

دوربین

البته اینکه فکر کنید دوربین 16 مگاپیکسلی سلفی اچ تی سی یو اولترا از دوربین 5 مگاپیکسلی سلفی اچ تی سی 10 بهتر عمل می‌کند اشتباه است؛ چرا که سخت افزار و خروجی دوربین 5 مگاپیکسلی دارای فوکوس خودکار و لرزشگیر اپتیکال تصویر که اندازه پیکسل‌های 1.34 میکرو متری دارد اما دوربین یو اولترا فاقد این قابلیت‌ها است.

همچنین در نظر داشته باشید که دوربین سلفی بلند قامت جدید اچ تی سی به طور پیش‌فرض با رزولوشن 4 مگاپیکسل تصاویر را ثبت می‌کند از این رو برای دسترسی به وضوح بیشتر باید آن را از بخش تنظیمات افزایش داد. درنهایت بایستی یادآور شویم که اپلیکیشن دوربین این محصول بسیاری ساده و کاربرپسند طراحی شده و با یک سوایپ به سمت راست می‌توانید با قابلیت‌هایی همچون  Selfie Video، Selfie Panorama و اچ‌دی آر Pro دسترسی پیدا کنید.

جمع‌بندی

جمع‌بندی

با نگاهی به موارد فوق می‌توان دریافت که بدون شک یو اولترا چه از لحاظ ظاهری و چه سخت افزاری یکی از بهترین گوشی‌های تولید شده توسط شرکت اچ تی سی است. از جمله نقاط قوت این محصول می‌توان به بهره‌مندی از بدنه‌ای با طراحی منحصر به فرد، دوربین باکیفیت و نمایشگر ثانویه اشاره کرد. البته یو اولترا نقاط ضعفی هم دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها قیمت بالای آن نسبت به سایر هم‌رده‌ها و هم قد و قواره‌های موجود در بازار است. همچنین دوربین اصلی این محصول در هر نوبت تنها قادر است به مدت 6 دقیقه تصاویری با کیفیت 4K را ثبت کند که به خودی خود یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. همانند همیشه این بار نیز تأکید می‌کنیم که درنهایت این شما هستید که با توجه به بررسی‌های انجام شده، بودجه و مقایسه نقاط ضعف و قوت یو اولترا می‌توانید تشخیص دهید که این بلند قامت اچ تی سی می‌تواند نیاز شما را برآورده کند یا نه؟!

"با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید "


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر