چگونه در ویندوز10 فضای ذخیره سازی کمتری مصرف کنیم؟

چگونه در ویندوز10 فضای ذخیره سازی کمتری مصرف کنیم؟

ویندوز 10 بسیار سنگین است. اما راه هایی وجود دارد که می توان توسط آن ها مقداری از این فضای ذخیره سازی را باز گرداند.

با این روش ها می توانید فضای ذخیره سازی بیشتری را روی دستگاه خود زنده کنید. 

ویندوز 10 به حداقل 16 گیگابایت برای نسخه 32 بیتی و 20 گیگابایت برای نسخه 64 بیتی نیاز دارد. این درحالی است که سیستم عامل مک او اس سیرا تنها به 9 گیگابایت و اوبونتو به کمتر از 5 گیگابایت فضا نیاز دارد. 
اگر یک درایو دیسک سخت یک ترابایتی دارید این مشکل آزار دهنده نیست، اما اگر یک درایو حالت جامد 32 یا 64 گیگابایتی داشته باشید فضای ذخیره سازی زیادی را از دست می دهید. خوشبختانه ویندوز 10 قابلیت ها و روش های زیادی را پیش روی شما می گذارد تا کمی از این فضای ذخیره سازی را بازگردانید. 

1-    استورج سنس ( Storage Sense) 

در کریتور آپدیت یک قابلیت مرتب سازی به نام استورج سنس به ویندوز 10 اضافه شد. این قابلیت کار جدیدی نمی کند اما شما را از مسئولیت سخت مرتب سازی و پاک کردن فایل ها نجات می دهد. برای فعال کردن این قابلیت 
    اپلیکیشن Settings را باز کرده 
    به System > Storage > Storage Sense بروید 
    گزینه On را انتخاب کنید. 

2-    کامپکت او اس ( Compact OS)

کامپکت او اس یک قابلیت ویندوز 10 است که از فشرده سازی برای کاهش فضای اشغال شده توسط فایل های سیستمی و اپلیکیشن های ویندوز استور استفاده می کند. وقتی که آن را فعال کنید به چند دقیقه برای فشرده سازی همه چیز نیاز دارید. اما وقتی که این کار را انجام دادید می بینید که از یک تا هفت گیگابایت فضای ذخیره سازی آزاد شده است. 

ویندوز 10


کامپکت او اس هنگامی  که در حال فشرده سازی فایل های سیستمی است کمی رم را درگیر می کند که باعث می شود سرعت شما پایین تر بیاید. 

3-    ان تی اف اس کامپرشن ( NTFS Compression) 

آیا می دانستید که ویندوز می تواند به صورت انتخابی بعضی فایل ها و پوشه ها را فشرده کند و در عین حال شما مانند حالت عادی از آن ها استفاده کنید؟ به این قابلیت ان تی اف اس کامپرشن می گویند که می تواند گزینه مناسب تری نسبت به اپلیکیشنی مانند 7-Zip برای فشرده سازی و نافشرده سازی فایل هایی که می خواهید باشد. 

ویندوز 10


    فایل اکسپلورر را باز کرده ( Windows key  + E) و به هر فایل یا پوشه ای که می خواهید بروید. 
    روی فایل یا پوشه کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید. 
    در تب اصلی روی گزینه Advanced… کلیک کنید. 
    گزینه Compress contents to save disk space را تیک دار کنید. 
البته ان تی اف اس کامپرشن نقاط ضعف خود را نیز دارد. در عوض به جای کاهش میزان مصرف فضای ذخیره سازی، وقتی که فایل ها و پوشه ها را باز کردید به سی پی یو بیشتری نیاز پیدا خواهند کرد چرا که باید از حالت فشرده خارج شوند. اما چقدر؟ گفتنش سخت است چرا که بستگی به نوع فایل دارد. با این حال اگر یک سیستم مدرن با سی پی یو سریع دارید احتمالاٌ متوجه تغییر عملکرد نخواهید شد. 
ما تن تی اف اس کامپرشن را برای فایل هایی پیشنهاد می کنیم که به ندرت از آن ها استفاده می کنید، از جمله اسناد بکاپ، مراجع و غیره. از فشرده سازی فایل های صوتی و ویدئویی خودداری کنید چرا که به خاطر کدهایشان به اندازه کافی فشرده هستند. 


4-    اپلیکیشن ها و مدیا روی فضای ذخیره سازی اکسترنال 

یکی از بزرگ ترین به روز رسانی های ویندوز 10 معرفی قابلیت نصب اپلیکیشن ویندوز استور روی دستگاه های ذخیره سازی اکسترنال از جمله درایو های یو اس بی، کارت های اس دی و درایوهای اکسترنال است. در حالی که اپلیکیشن های پیش فرض ویندوز 10 عالی نیستند اما اپلیکیشن های ویندوز استور بسیار خوبی وجود دارد که باید آن ها را امتحان کنید. 

هارد اکسترنال


شما همچنین می توانید این کار را برای فایل های مدیا مانند تصاویر، موزیک، ویدئو و غیره انجام دهید. این کار باعث می شود که فضای ذخیره سازی بسیار زیادی را آزاد کنید. اما پیش از آن که کاری انجام دهید یک دستگاه اکسترنال را متصل کرده و مسیر زیر را طی کنید
    اپلیکیشن Settings را باز کرده
    به System > Storage > More storage settings بروید. 
    روی گزینه Change where new content is saved کلیک کنید. 
    برای انواع فایل هایی که می خواهید، فضای ذخیره سازی را از This PC به نام دستگاه ذخیره سازی اکسترنال تغییر دهید. 
    برای اعمال تغییرات روی گزینه Apply کلیک کنید. 

5-    فضای ذخیره سازی ابری

شاید از وان درایو استفاده نمی کنید. بسیاری از مردم از آن استفاده نمی کنند اما شاید بهتر باشد که این کار را انجام دهید. وان درایو تا پنج گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان به شما ارائه می دهد و اگر همه گزینه های همگام سازی را غیر فعال کنید می توانید از آن به عنوان یک فضای ذخیره سازی جداگانه استفاده کنید. 

وان درایو


    اپلیکیشن وان درایو را باز کنید 
    در نوار سیستمی یا سیستم تری روی آیکون وان درایو کلیک رده و گزینه Settings را انتخاب کنید. 
    در تب Account یا حساب کاربری روی گزینه  Choose folders کلیک کنید. 
    تیک همه پوشه هایی را که نمی خواهید همگام سازی شوند را بردارید. 
    روی گزینه OK کلیک کنید. 
تنها نقطه منفی این است که باید فایل ها را روی وان درایو وب آپلود و دانلود کنید تا بتوانید از آن ها استفاده کنید. به همین دلیل بهتر است که از وان درایو برای فایل های مهمی که از آن ها زیاد استفاده نمی کنید بهره ببرید. شاید در آینده مایکروسافت امکان رابط کاربری مستقیم را بدون نیاز به همگام سازی ارائه دهد. 

6-    خاموشی موقتی

سه قابلیت وجود دارد که مقدار زیادی از فضای ذخیره سازی شما را اشغال می کند. 

هایبرنیت ( Hibernate) 
یک اسنپ شات از وضعیت سیستم شما می گیرد و آن را در فایلی به نام hiberfil.sys ذخیره می کند. سپس صفحه نمایش، درگاه ها، درایو داده و رم را خاموش می کند. این کار برای زمانی مناسب است که می خواهید برای چند ساعت کامپیوتر خود را به حال خود رها کنید ولی نمی خواهید چیزی را ببندید، چرا که بیدار کردن کامپیوتر از حالت هایبرنیت بسیار راحت تر از آن است که آن را روشن کرده و همه برنامه ها را دوباره باز کنید. 
اما فایل hiberfil.sys بسیار بزرگ است. به صورت پیش فرض این برنامه هفتاد و پنج درصد رم شما را درگیر می کند. در نتیجه اگر یک رم 4 گیگابایتی داشته باشید این فایل 3 گیگابایت ظرفیت دارد. درضمن این فایل همیشه برای زمان هایی که می خواهید دستگاه خود را هیابرنیت کنید وجود دارد. برای راحت شدن از دست آن باید به طور کلی قابلیت هایبرنیت را غیر فعال کنید. 
    Windows key + X را فشار داده و گزینه Command Prompt (Admin) را انتخاب کنید. 
    برای غیر فعال کردن قابلیت هایبرنیت این عبارت را تایپ کنید: powercfg.exe /hibernate off
    برای دوباره فعال کردن آن این عبارت را تایپ کنید: powercfg.exe /hibernate on
به یاد داشته باشید که اگر می خواهید از قابلیت شروع سریع یا  Fast Startup در ویندوز 10 لذت ببرید باید هایبرنیت را روشن کنید. 

سیستم ریستور ( System Restore)
ویندوز 10 پارتیشن ریکاوری سیستم ندارد. در عوض به سیستم ریستور متکی است، قابلیتی که از همه سیستم شما ساخته و ذخیره می شود و شما می توانید برای بازگرداندن سیستم خود، درصورتی که چیزی پیش آمد استفاده کنید. 
مشکل اینجاست که این اسنپ شات ها فضای ذخیره سازی زیادی را اشغال می کنند و این میزان به ظرفیت درایو دیتای شما بستگی دارد. به صورت پیش فرض ویندوز 10 پانزده درصد را درگیر می کند. برای یک درایو دیسک سخت 500 گیگابایتی، نزدیک به 75 گیگابایت درگیر می شود. شما می توانید این درصد را کم کرده و یا سیستم ریستور را به طور کامل خاموش کنید. 

سیستم ریستور


    اپلیکیشن کنترل پنل را باز کنید.

    در قسمت بالا سمت راست system restore را بیابید. 
    در بخش سیستم روی گزینه Create a restore point کلیک کنید. 
    در تب System Protection روی گزینه Configure… کلیک کنید. 
    برای غیر فعال کردن سیستم ریستور به طور کامل روی گزینه Disable system protection کلیک کنید. در غیر این صورت می توانید زیر Disk Space Usage اسلایدر  Max Usage را به هر میزانی که می خواهید به سیستم ریستور اختصاص دهید تغییر بدهید. 
درضمن باید بدانید که به طور متوسط نقطه بازیابی نزدیک به 600 مگابایت فضا مصرف می کند. ما پیشنهاد می کنیم که تا پنج تا از آن ها را ذخیره کنید که نزدیک به 3 گیگابایت می شود. 

7-    دیسک کلین آپ ( Disk Cleanup) 

اجرای دیسک کلین آپ هر ماه می تواند سیستم شما را پاک کند. با این حال ما به شما پیشنهاد می کنیم که بعد از هر به روز رسانی ویندوز از دیسک کلین آپ استفاده کنید. 
وقتی که ویندوز به روز رسانی می شود یک اسنپ شات بکاپ از سیستم شما می گیرد تا اگر به مشکلی برخوردید بتواند آن را به حالت اول خود باز گرداند. این اسنپ شات ها می توانند خیلی بزرگ باشند. برای مثال اسنپ شات مربوط به به روز رسانی سالانه یا کریتور آپدیت تا 5 گیگابایت ظرفیت داشت. علاوه بر آن به روز رسانی پاییز سال پیش به 24 گیگابایت رسیده بود. 
    اپلیکیشن Disk Cleanup را باز کنید. 
    روی گزینه  Clean up system files کلیک کنید. 
    همه فایل هایی که می خواهید حذف شوند را انتخاب کنید. البته قبل از آن اطمینان یابید که آخرین نسخه ویندوز مشکلی ایجاد نکرده است و به محتوای داخل سطل آشغال نیاز ندارید. 

دیسک کلین آپ

 


چگونه در ویندوز 10 فضای ذخیره سازی خود صرفه جویی می کنید؟ 

زمانی بود که درایوهای دیتا به مگابایت بود. گیگابایت یک لاکچری بود که هرکسی نمی توانست به آن دسترسی داشته باشد. خنده دار نیست که امروزه ما درایوهای ترابایتی داریم و هنوز فضای ذخیره سازی کم می آوریم؟ روش هایی که در بالا به شما گفتیم می توانند به شما کمک کنند که در فضای ذخیره سازی خود صرفه جویی کنید. 
شما چه روش هایی برای مدیریت فضای ذخیره سازی خود بلد هستید؟ اگر چیزی را از قلم انداخته ایم شما آن را به ما یادآوری کنید. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر