کوالکام به دنبال ممنوعیت فروش آیفون در خاک آمریکا است!

کوالکام به دنبال ممنوعیت فروش آیفون در خاک آمریکا است!

به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه آی تی، در بسیاری از مواقع تنها تولید یک محصول جدید نمی‌تواند درآمدزایی کند بلکه حتی ثبت یک ایده هم می‌تواند پول سرشاری را به همراه آورد. البته در کشورهای توسعه یافته ثبت حق پتنت یک مقوله قانون‌مند و تعریف شده است که گاهی می‌تواند زندگی یک مخترع را بعد از سال‌ها دگرگون کند.

فرض کنید اختراعی انجام داده‌اید و می‌خواهید امتیاز آن را به یک کارخانه یا شرکت بفروشید؛ اثبات اینکه این اختراع نتیجه فکر شماست از طریق این سند ثبت اختراع انجام می‌شود. سند ثبت اختراع مجوزی برای تولید نیست بلکه فقط دیگران را از تولید اختراع شما باز می‌دارد و بنابراین هر کس بخواهد ایده یا نوآوری شما را تولید کند باید این حق را از شما خریداری کند. پس به طور کلی می‌توان گفت که سند ثبت اختراع به منظور منفعت بردن مخترع از فکر و ایده‌اش ایجاد می‌شود.

امتیاز ثبت اختراع از آن کسی است که زودتر از دیگران آن را ثبت کرده باشد و هیچ اهمیتی ندارد که مخترع دیگری زودتر آن را اختراع کرده یا نه. همچنین این‌طور نیست که تا ابد این حق انحصاری مالکیت اختراع برای مخترع محفوظ بماند بلکه حق اختراع یک بازه زمانی محدود که معمولاً ۲۰ سال است را شامل می‌شود. شاید در نگاه اول این موضوع کم اهمیت قلمداد شود، با این حال در وسعت جهانی و درآمد میلیاردی شرکت‌های فناوری دره سیلکون ولی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال کوالکام که به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده تراشه موبایلی در جهان شناخته می‌شود شکایتی را برعلیه اپل به اتهام نقض حق مالکیت پتنت های این شرکت ثبت کرده است. در گذشته اپل بابت دریافت حق امتیاز بیش از حد و غیر منصفانه برعلیه کوالکام شکایت کرده بود. پس از آن، کوالکام با طرح شکایتی اعلام کرد اپل سطح چیپ‌های این شرکت را پایین‌تر از محصولات اینتل نشان داده است. حال این کمپانی با شکایت از طریق کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا و دادگاه فدرال مدعی شده اهالی کوپرتینو حق امتیاز مربوط به 6 مورد از پتنت‌هایی که از آن‌ها در دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود را پرداخت نکرده‌اند.

پتنت های مورد بحث در زمینه ی بهینه‌سازی باتری، مدیریت شبکه و بهینه سازی سیستم مدیریت محتوای سیستم عامل می‌باشد که در نگاه کلی باعث افزایش بهره‌وری در مصرف باتری و مدیریت بهتر اطلاعاتی که از طریق شبکه ارسال می‌گردد خواهد شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کوالکام در تنظیم شکایت خود از ساکنین کوپرتینو درخواست غرامت نکرده‌، بلکه خواستار توقف فروش، بازاریابی و یا حتی انبار کردن تمامی مدل‌های آیفون در خاک ایالات متحده شده‌ است. در واقع آن‌ها می‌خواهند تا زمانی که اپل حق امتیاز مربوط به این شش پتنت را پرداخته نکرده، استفاده از آن‌ها را متوقف کند.

البته برپایی دادگاه‌های این چنینی از سوی شرکت‌های فناوری یک رسم همیشگی محسوب می‌شود. اپل نیز به کرات از شرکت‌هایی مانند سامسونگ به همین اتهام شکایت کرده که هیچ‌گاه به نتیجه مطلوبی دست پیدا نکرده است.

 

منبع خبر: gsmarena


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر