رقیب رزبری پای، راک 64 با قیمت پایین تر و پشتیبانی 4K

رقیب رزبری پای، راک 64 با قیمت پایین تر و پشتیبانی 4K

راک 64 رقیب جدید رزبری پای3 است که قابلیت های بسیار خوبی دارد.

راک64 تراشه ای بسیار قوی با قابلیت هایی بسیار بیشتر از رزبری پای است. 

 

رقیب جدیدی برای رزبری پای3 پیدا شده است که شاید برای بعضی از کارها کارآمدتر هم باشد. راک 64 ( Rock64) از جنبه های مختلفی مشابه رزبری پای3 است: هردو تراشه از سی پی یو Cortex-A53 استفاده می کنند. البته نمی دانیم که سرعت کلاک راک 64 چقدر است. این اطلاعات روی ویکیپدیا یا وبسایت نوشته نشده و از تنها جایی که ما توانستیم این اطلاعات را به دست بیاوریم اسناد شرکت سازنده بود که بیشترین سرعت کلاک  Cortex-A5 سه هسته ای را 1.4 گیگاهرتز معرفی کرده است. ( سرعت رزبریپای3 ،1.2 گیگاهرتز است.)
جی پی یو این دستگاه کمی عجیب است. وبسایت تک رادار اعلام کرده که جی پی یو این دستگاه Mali-G450MP2 است. اما در اسناد خود راک 69 ذکر شده که در این دستگاه از جی پی یو  Mali G450MP4 استفاده شده است. به هر حال شما نمی توانید بازی های خیلی پیشرفته را با هیچ یک از این دو انجام دهید.

rock 64


قابلیت های راک 64 که روی رزبریپای3 موجود نیستند شامل درگاه یو اس بی 3.0، اچ دی ام آی 2.0a، پشتیبانی نظری برای HDR10 و ویدئو 4K، امکان استفاده از فضای ذخیره سازی eMMC و درگاه اترنت گیگابیت است ( البته باید بدانید که رزبری پای3 دارای قابلیت پشتیبانی وایرلس و بلوتوث است). شما می توانید رم را تا چهار گیگابایت ارتقا دهید که البته قیمت را از 25 دلار برای یک گیگابایت DRAM به 45 دلار برای چهار گیگابایت رم افزایش می دهد. سیستم عامل های پشتیبانی شده شامل اندروید 7.1، دبیان و یوکتو هستند. با این حال جامعه کاربران تراشه راک 64 بسیار کمتر از رزبری پای هستند. 
به طور کلی با این که تعداد هسته های سی پی یو یک اندازه اند، قابلیت های راک 64 کمی پیشرفته تر از رزبری پای هستند. اگر جی پی یو این دستگاه Mali-450MP4 باشد می توانیم بگوییم که راک69 قوی تر هم هست.  بیشترین سرعت کلاک جی پی یو این دستگاه 500 مگاهرتز است. 
از نظر فنی این دستگاه قابلیت پشتیبانی 4K را دارد که کمی عجیب به نظر می رسد که این سخت افزار خیلی ساده بتواند ویدئوهای 4K را پشتیبانی کند. باید منتظر ماند و دید که راک64 واقعاٌ چگونه عمل می کند. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر