اتومبیل های خودکار چگونه کار می کنند و چه زمانی به خیابان ها می آیند؟

اتومبیل های خودکار چگونه کار می کنند و چه زمانی به خیابان ها می آیند؟

هرآنچه که باید درمورد اتومبیل های خودکار یا به اصطلاح خودمختار بدانید.

از چه سالی شاهد اتومبیل های خودکار در خیابان ها خواهیم بود؟

 

اولین اتومبیل کاملاٌ خودکار دنیا پنج سال دیگر روانه بازار خواهد شد. اتومبیل های کاملاٌ خودمختار بدون فرمان و بنزین و پدال شاید تا ده سال آینده منتشر شوند. این توافقی است که سازندگان اتومبیل بین خود انجام داده اند. با این حال در همین لحظه شرکت های اتومبیل سازی زیادی هستند که به صورت محدود هم اکنون خودروهای خودکار ساخته اند. 
اما این به چه معنی است؟ در این مقاله شش سطح اتومبیل خودمختار را که در سال 2014 توسط جامعه مهندسین خودرو تعریف شد به شما معرفی می کنیم. همچنین موانعی که پیش روی اتومبیل های خود مختار هست از جمله مشکلات فنی، هزینه، قوانین، مسئولیت و پذیرش عمومی را بررسی می کنیم. 

جایگاه ما در حال حاضر کجاست؟


شما هم اکنون می توانید اتومبیلی داشته باشید که وسط لاین بزرگراه بماند، پیچ های جاده را دنبال کند و محدودیت سرعت تعیین کند. این اتومبیل ها می توانند فاصله خود را با اتومبیل روبه رو حفظ کنند. زمانی که اتومبیل دیگر سرعت خود را کم کرد آن ها نیز این کار را انجام دهند و زمانی که اتومبیل رو به رو سرعت گرفت آن ها نیز سرعت را بالا ببرند. به این قابلیت سطح دو اتومبیل می گویند که در ادامه متن آن را توضیح می دهیم. درصورت درخواست، اتومبیل حتی می تواند لاین را تغییر دهد و اگر بخواهید در زمانی که امن نیست لاین عوض کنید اتومبیل شما اجازه این کار را به شما نمی دهد. البته شما باید برای کنترل این اتومبیل ها دستتان روی فرمان و حواستان به جاده باشد. چند شرکت اتومبیل سازی می گویند که تا آخر امسال یا سال آینده قادر به فروش اتومبیل های خودمختار پیشرفته تری خواهند بود. 
تکنولوژی که ما امروزه به آن دست یافته ایم می تواند دهه 2020 را به طور کامل تغییر دهد. البته چیزی که ما هم اکنون به آن دست یافته ایم برای رانندگی در بزرگراه و پیشگیری از تصادف در جاده یا با عابر پیاده در شهر است. 


سطح صفر: هیچ قابلیت رانندگی خودکاری وجود ندارد


سطح صفر خودرویی است که تنها به رانندگی فرد راننده متکی است. هیچ تکنولوژی خودکاری در آن به کار نرفته، گرچه ممکن است قابلیت هایی در آن وجود داشته باشد که به راننده درمورد بعضی چیزها مانند برخورد، ردیابی نقاط کور و خط کشی هشدار بدهد. این قابلیت ها به راننده هشدار می دهند اما کنترل اتومبیل را در دست نمی گیرند، در نتیجه سطح 0 به معنی عدم رانندگی خودکار است. 


سطح یک: دستیار رانندگی محدود 


اتومبیل های سطح یک ( دستیار راننده) سیستمی برای کنترل سرعت یا فرمان دارند اما به صورت همزمان کار نمی کنند ( این حالت سطح دو است). قابلیت های سطح یک شامل سیستم کنترل مسافت، راهنمایی برای حفظ تمرکز روی مرکز لاین یا ترمز اضطراری برای عابر پیاده یا دیگر اتومبیل هاست. درحالی که سطح صفر فقط هشدار می داد، سطح یک درگیر می شود. سطح یک همچنین شامل کنترل ثبات الکترونیکی و سیستم دزدگیر می شود که بسیاری از ماشین ها سال هاست که دارند. 

 

سطح دو: رانندگی خودکار ساده


در سطح دو (خودکارسازی جزئی) اتومبیل فرمان را کنترل می کند ( تمرکز روی مرکز لاین)، همچنین کنترل دریچه بنزین و ترمز را در دست دارد. درصورت درخواست حتی می تواند لاین عوض کند یا درصورتی که یک اتومبیل دیگر از نقطه کور نزدیک شد فرمان تغییر باند بزرگراه را اجرا نکند. تمرکز روی مرکز لاین به این معنی است که اتومبیل سعی می کند که در مرکز لاین بماند و درصورتی که از آن خارج شوید بوق یا ویبره می زند. قابلیت تمرکز روی مرکز لاین زمانی کار می کند که شما بخواهید به اشتباه از لاین خارج شوید.این قابلیت اتومبیل شما را به عقب باز می گرداند اما دوباره شما را در مرکز لاین قرار نمی دهد. 
این بیشترین تکنولوژی است که تا به حال به دست آمده و تنها در دسترس شرکت های بزرگ مثل بی ام و، مرسدس بنز، تسلا و ولوو است. در یک بزرگراه با دسترسی محدود این اتومبیل می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه یا بیشتر را به صورت خودکار رانندگی کند. سپس شما هشدار دریافت کرده و اتومبیل متوقف می شود. اگر دستان خود را روی فرمان بگذارید اتومبیل برای مدت طولانی تری به رفتن ادامه می دهد. کافی است که فقط فرمان دست شما را حس کند، لازم نیست کار خاصی انجام دهید. 
اتومبیل سطح دو به شما این امکان را می دهد که اشتباهات کوچک انجام دهید و بلایی سرتان نیاید. برای مثال می توانید برای چند دقیقه سر خود را توی گوشی برده و پیام بفرستید یا درون کیفتان به دنبال عینک آفتابی یا چیزی دیگر بگردید و چند دقیقه حواستان از جاده پرت شود. با این حال اتومبیل سطح دو نمی تواند شرایطی را از جمله زمانی که یک اتومبیل دقیقاٌ جلوی شما لاین عوض می کند کنترل کند. در اصل در شرایطی که به این صورت هستند نمی تواند اتومبیل رو به رو را خیلی سریع تشخیص داده و واکنش نشان دهد. اتومبیل سطح دو در شرایط اضطراری نمی تواند واکنش نشان دهد البته با این وجود به شما در این مورد هشدار می دهد. 
در اتومبیل های سطح صفر، یک و دو راننده انسان است که محیط رانندگی را نظارت می کند. در سطوح سه و چهار و پنج سیستم رانندگی خودمختار این کار را انجام می دهد. 

 

سطح سه: شاید بهتر باشد این مورد را نادیده بگیریم


سطح سه ( خودکارسازی شرطی) خودکارسازی کامل صورت می گیرد، اما شرط دارد. تکنولوژی سطح سه در بسیاری از موارد از جمله در بزرگ راه و بیشتر جاده های محلی، مواردی را مانند باریک شدن جاده و غیره کنترل می کند. 
اما شرط دارد: در صورتی که سیستم خودمختار درست عمل نکند یا در شرایط ترافیک سنگین قرار بگیرد کنترل را به راننده می سپارد. جامعه مهندسین اتومبیل می گویند که انتظار می رود که فرد راننده به درخواست برای مداخله واکنش درست نشان دهد. توسعه دهندگان می گویند که در طول پنج تا ده ثانیه راننده باید واکنش نشان دهد. اما حواس بیشتر راننده ها پرت می شود و حتی ممکن است به خواب بروند و ممکن است تا سی ثانیه نیاز باشد که راننده دوباره حواس خود را جمع کرده و اقدام درست را انجام دهد. 
تا به حال شرکت فورد و ولوو اعلام کرده اند که سطح سه را رها کرده و مستقیم به سطح چهار می روند. 

سطح چهار: رانندگی خودکار؛ هنوز هم وجود راننده لازم است


در سطح چهار ( خودکارسازی سطح بالا) اتومبیل تقریباٌ کاملاٌ خودمختار است. نیازی نیست که راننده هنگامی که اتومبیل در حال حرکت است خود را درگیر کند. اگر اتفاقی افتاد اتومبیل به صورت خودکار سرعت را کم می کند و در صورت امکان کنار جاده پارک می کند، فلاشرها را روشن کرده و درصورت وجود تلماتیک درخواست کمک می کند. 
اتومبیل سطح چهار چه کار نمی تواند بکند؟ نمی تواند در جاده هایی که روی نقشه نیست حرکت کند یا در زمانی که طوفان جلوی دید لیدار، رادار و سنسورها را می گیرد و همچنین روی جاده ای که آسفالت آن نشانه گذاری نشده حرکت کند. اما در بیشتر مواقع در اتومبیل سطح چهار راننده می تواند خودش یک مسافر باشد. 
اتومبیل سطح چهار هنوز هم فرمان، ترمز و پدال گاز دارد که زمان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که فردی بخواهد برای تفریح رانندگی کند یا به جاده هایی که در نقشه نیست برود. 


سطح پنج: کاملاٌ خودکار


سطح پنج ( کاملاٌ خودکار) اتومبیلی است که در هر شرایطی کنترل کامل را در دست می گیرد. این اتومبیل می تواند به هرجایی که در آن جاده وجود دارد برود. این اتومبیل حتی می تواند پارکینگ ها را شناسایی کند و در هوای بد و جاده هایی که نشانه گذاری نشده اند خیلی خوب عمل کند. سنسورهای آن حتی می توانند در برف و یخ نیز خیلی خوب عمل کنند. 
هیچ نیازی به کنترل راننده در سطح پنج وجود ندارد چرا که در همه زمان ها به صورت خود مختار عمل می کند. صندلی جلو می تواند روبه روی صندلی پشت باشد یا فقط یک ردیف صندلی موجود باشد. 


شرکت های سازنده در چه وضعیتی قرار دارند؟ 


شرکت های اتومبیل سازی زیادی هستند که ساخت اتومبیل های خودمختار را در برنامه کار خود قرار داده اند. آئودی، ژنرال موتور و تسلا احتمالاٌ اولین شرکت هایی هستند که این اتومبیل ها را روانه بازار خواهند کرد. 
شرکت تسلا اعلام کرده که اتومبیل تسلا با اتوپلیوت تا آخر امسال روانه بازار خواهد شد. آئودی می گوید که اتومبیل سطح سه A8 سدان این شرکت تا پایان سال 2020 منتشر می شود. شرکت فورد اعلام کرده که از اتومبیل سطح سه گذشته و تا سال 2021 اتومبیل سطح چهار خود را منتشر می کند. 
شرکت هوندا سال هاست که اعلام کرده که اتومبیل های خودمختار مخصوص بزرگراه خود را در سال 2020 روانه بازار می کند.تویوتا نیز هدف خود را روی سال 2020 بنا کرده است. شرکت رنو-نیسان گفته که اتومبیل های خودکار شهری خود را در سال 2020 و اتومبیل های بدون راننده ( بدون فرمان) را در سال  2025 منتشر می کند. ولوو سال 2020 را برای انتشار اتومبیل های خودمختار خود انتخاب کرده است. شرکت ولوو همچنین اعلام کرده است که هر اتومبیلی که از سال 2019 منتشر می کند کاملاٌ الکتریکی و یا الکتریکی هیبرید خواهد بود. شرکت هیوندای گفته که اتومبیل خودمختار در بزرگراه خود را در سال 2020 و اتومبیل خودمختار شهری خود را در سال 2030 منتشر می کند. 
اما مرسدس بنز اعلام کرده که بنزهای سطح چهار و پنج خودمختار خود را در اوایل سال 2020 منتشر خواهد کرد. شرکت بی ام و با همکاری اینتل و موبیلی اتومبیل سطح چهار و پنج خود را در سال 2021 منتشر می کند. 

مسائل دیگر


هنوز جاده های زیادی با این تکنولوژی سازگار نیستند. در امریکا هنوز بحث بر سر این موضوع وجود دارد که آیا همه پنجاه ایالت باید قوانینی را برای آزمایش اتومبیل های خودمختار وضع کنند یا خیر. ایالت ها معتقدند که خودشان بهتر می دانند چه چیزی برایشان بهتر است اما سازندگان یک قانون واحد برای کل ایالات متحده می خواهند. 
بیمه موضوع مورد بحث دیگری است. در هنگام تصادفات مقصر کیست و آیا قانون باید صاحب ماشین کاملاٌ خودکار را مقصر بداند؟ دانشگاهیان و فیلسوفان زیادی در این مورد بحث می کنند که آیا این هوش مصنوعی که این اتومبیل را می راند می تواند تصمیم بگیرد که در موارد تصادفات اجتناب ناپذیر به دیوار کوبیده و سرنشینان را به کشتن دهد و یا به آنطرف رفته و عابر پیاده را زیر بگیرد؟ اما حقیقت این است که اتومبیل های خودکار امن تر هستند و صدمات، مرگ و میر و هزینه را پایین می آورد. 
البته اتومبیل های خودکار به درد همه نمی خورد. گران تر هستند، ممکن است مشکل بیمه پیدا کنند و کسانی که عاشق رانندگی هستند دوست دارند خودشان برانند. درضمن کسانی که از تکنولوژی می ترسند نیز جان خود را در دستان این اتومبیل ها قرار نمی دهند. 


چه کسانی بیشترین سود را از اتومبیل های خودمختار می برند؟


بیشتر مردم از اتومبیل های خودکار استقبال خواهند کرد. اول از همه افراد مسن هستند. اتومبیل های خودکار تا یک دهه دیگر فراگیر می شوند. این افراد که دیگر توانایی رانندگی مثل سابق را ندارند از این اتومبیل استقبال خواهند کرد. درضمن آن ها می توانند نوه های خود را به تمرین فوتبال یا موسیقی ببرند و دیگر نیازی نباشد که والدین آن ها زودتر کار را ترک کنند. 
در شهرهای بزرگ کسانی که با یافتن جای پارک مشکل دارند از این اتومبیل استقبال خواهند کرد. اتومبیل های خودمختار همچنین برای کسانی بسیار خوب است که مشکل جسمی دارند. درضمن این اتوموبیل ها تصادفات در اثر مصرف الکل، دارو و یا خواب آلودگی را نیز به شدت کاهش می دهند. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر