ناسا می گوید که پروژه سفر به مریخ در سال 2030 عملی نیست

ناسا می گوید که پروژه سفر به مریخ در سال 2030 عملی نیست

ناسا که قرار بود در سال 2030 انسان ها را به مریخ بفرستد حال می گوید که این پروژه به دلیل مسائل مالی و همچنین عدم داشتن تکنولوژی لازم ممکن نیست.

 

ناسا می گوید که ممکن است ناچار شود پروژه سفر به مریخ را کنسل کند. 

در چند سال اخیر خبرهایی راجع به سفر به مریخ شنیده می شد. ناسا گفته بود که می خواهد در سال 2030 انسان را به مریخ بفرستد اما حال می گوید که این کار ممکن نیست. ویلیام گرستنمیر، مدیر اجرایی اکتشافات انسانی می گوید که ناسا پول کافی برای این پروژه را ندارد. تکنولوژی دستیابی به مریخ ارزان نیست و هیچ کس حاضر نیست پول آن را بپردازد. 
در دهه اخیر بودجه ناسا کاهش یافته است. بیانیه گرستنیمر در جلسه ای در انستیتو امریکایی فضاشناسی و فضانوردان اعلام شد  که در آن مشکلات مرتبط به مأموریت مریخ را توضیح داد. قدم گذاشتن روی مریخ کار بسیار دشواری است و پرداخت هزینه های ساخت سیستم هایی که بتوان با آن انسان را به مریخ فرستاد بسیار بالاست. اگر قصد برگرداندن این افراد را داشته باشیم که اوضاع سخت تر هم می شود. حتی مأموریت های روباتیک بسیار گران قیمت نیز موفق نبوده اند. از شانزده مأموریت فرود روی مریخ از سال 1970 تنها هفت تای آن ها موفق بوده اند. آخرین شکست، فرود اگزومارس بود که به خاطر مشکلات جوی درهم شکست چرا که با سرعتی بیشتر از چیزی که انتظار می رفت سقوط کرد. 
مریخ یکی از بدترین مقاصد برای مأموریت های فضایی بوده و همیشه با شکست رو به رو شده است. فرستادن انسان به ماه هم کار ساده ای نبود اما ماه جاذبه کمی داشت و اصلاٌ جو نداشت.در نتیجه فرود آمدن روی آن امکان پذیر بود و  فضانوردان به سپر گرما نیاز نداشتند. مریخ گرانش بیشتری دارد اما اتمسفر نازک تر از آن است که بتوان با چتر نجات روی آن فرود آمد. با این حال به اندازه کافی ضخیم هست که فرود را غیر قابل پیش بینی کند. در ضمن نیاز به سپر گرما نیز هست. به همین دلیل در مریخ نورد کنجکاوی از یک اسکای کرین برای فرود روی سطح استفاده شد. 
ناسا قصد دارد که یک سیستم اسکای کرین بزرگ تر برای فرود با سرنشین روی سطح ماه بسازد اما ارقام بسیار بالا هستند. کنجکاوی دو تن وزن داشت، اما فضاپیمایی که دارای سرنشین باشد باید ده تا پانزده تن وزن داشته باشد. ما هنوز نمی دانیم که آیا با تکنولوژی کنونی خود می توانیم چنین چیزی را روی سطح مریخ فرود آوریم یا خیر. 

سفر به مریخ


پس اسپیس ایکس چه؟ شرکتی که توسط الون ماسک تاسیس شده بسیار در فرود آوردن موشک روی زمین حرفه ای شده است و حال قصد دارد در سال 2020 در مریخ فرود بیاید. مدتی طول کشید تا اسپیس ایکس فهمید که چگونه باید در جو زمین فرود بیاید پس شاید مدتی هم طول بکشد تا بتواند روی سطح مریخ فرود بیاید. به هر حال این پروسه باید آزمایش شود تا برای انسان ها امن باشد. ما نمی دانیم که این تکنولوژی را در سال 2030 خواهیم داشت یا نه. 
اما می توانیم به مأموریت مریخ گرد 2020 امیدوار باشیم تا بیشتر درمورد امکان زندگی در مریخ به ما اطلاعات دهد. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

 

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر