بررسی گوشی اچ تی سی یو 11؛ برگ برنده جدید تایوانی ها!

بررسی گوشی اچ تی سی یو 11؛ برگ برنده جدید تایوانی ها!

بر کسی پوشیده نیست که هرچند در سال‌های اخیر شرکت‌های چینی و کره‌ای توانسته‌اند بر بازار گوشی‌های هوشمند تسلط پیدا کنند، با این حال هنوز هم بزرگانی مانند نوکیا، بلک‌بری و اچ تی سی علاقه‌مندان به برند خود را حفظ کرده‌اند. از میان سه تولید کننده مذکور، تنها اچ تی سی است که علی‌رغم ضرر دهی در بازار گوشی‌های همراه در چند سال اخیر، کماکان به حرکت در مسیر خود ادامه می‌دهد.

در بازار تولید گوشی‌ هوشمند، برخی شرکت‌ها تمرکز خود را بر افزایش کمیت می‌گذارند و برخی ترجیح می‌دهند تولیدات کم اما باکیفیتی روانه بازار کنند. سیاست شرکت‌ها هرچه که باشد، در آخر سال تنها یک فاکتور، مهم خواهد بود و آن چیزی نیست جز میزان سود به ثبت رسیده در پرتو فروش گوشی‌های هوشمند شرکت یادشده. شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی تصمیم گرفته است در سال 2017 تمرکز خود را بر تولید تعداد محدود گوشی‌ هوشمند بگذارد. در این راستا، این شرکت اعلام کرده است تنها 6 یا 7 مدل گوشی هوشمند را در سال جاری میلادی تولید خواهد کرد؛ اما هدف آن‌ از تولید و عرضه این محصولات، نه افزایش درآمد بلکه افزایش میزان سوددهی اعلام شده است.

رئیس بخش گوشی‌های هوشمند شرکت اچ‌تی‌سی در حاشیه رویدادی که چندی پیش به‌منظور ارائه نتایج مالی اچ تی سی برگزار شده بود، تأکید کرد که اچ‌تی‌سی با این سیاست جدید قصد دارد تمرکز خود را بر بهبود کیفیت محصولات عرضه‌ شده بگذارد تا به سوددهی دلخواه خود هم برسد.این گفته‌ها آشکار می‌کند که شرکت تایوانی سیاستی شبیه به آنچه اپل تاکنون دنبال کرده، به تولید محصولاتی بالا رده خواهد پرداخت و میان بازار را به شرکت‌های چینی و کره‌ای واگذار خواهد کرد.

 این تصمیم اچ‌تی‌سی می‌تواند کمکی به پرچم‌داران و گوشی‌های رده بالای این شرکت باشد. با توجه به رقابت شدید بازار پایین رده‌ها، کنار کشیدن این شرکت از میان تولیدکنندگان این رده گوشی‌های هوشمند می‌تواند از ضررهای اچ‌تی‌سی در این حوزه جلوگیری کند و پس از آن کمپانی تایوانی تمرکز بیشتری روی گوشی‌‌های رده بالا و حتی میان رده‌های خود داشته باشد. این شرکت تایوانی بر اساس سیاست مذکور، از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون 2 گوشی بالا رده جدید با نام‌های یو اولترا و اچ تی سی 11 را به بازار عرضه کرده است. ما در ادامه به بررسی گوشی HTC 11 که به نوعی دریچه ورود این شرکت در زمینه تولید محصولاتی با قاب پشتی شیشه‌ای هست خواهیم پرداخت.

جدل مشخصات گوشی  HTC U 11

نام

اچ تی سی یو 11

رابط کاربری

سنس 8

ابعاد

153.9 در 75.9 در 7.9 میلی‌متر

وزن

169 گرم

جنس بدنه

شیشه و فلز

سایز نمایشگر

5.5 اینچ

رزولوشن

1440 در 2560 پیکسلی

تراکم پیکسلی

534 پیکسل در هر اینچ

نوع

Super LCD5 صفحه نمایش لمسی و خازنی با 16 میلیون رنگ

نسبت نمایشگر به بدنه

74 درصد

دوربین اصلی

12 مگاپیکسلی

فلش

dual-LED

دیافراگم

f/1.7

سایز سنسور دوربین

1/2.3

اندازه پیکسل

1.25 µm

فیلم‌برداری

رزولوشن 2160 پیکسلی با سرعت 30 فریم بر ثانیه
رزولوشن 1080 پیکسلی با سرعت 30 فریم بر ثانیه
رزولوشن 720 پیکسلی با سرعت 120 فریم بر ثانیه

سایر ویژگی‌های دوربین

فوکوس خودکار تشخیص فاز، برچسب گذاری جغرافیایی، فوکوس لمسی، تشخیص چهره، HDR، پانوراما

دوربین جلو

16 مگاپیکسل

چیپست

کوالکام اسنپ‌دراگون 835

پردازنده

هشت هسته‌ای (4x2.45 گیگاهرتز Kryo و 4x1.9 گیگاهرتز Kryo)

پردازشگر گرافیکی

Adreno 540

رم

6 گیگابایت

حافظه داخلی

64 و 128 گیگابایت

حافظه خارجی

دارد

ظرفیت باتری

3000 میلی‌آمپر بر ساعت

قابلیت جدا شدن

غیرقابل جابجایی

شارژ سریع

دارد

بلوتوث

v4.2.0, A2DP, LE

GPS

A-GPS, GLONASS, BDS

NFC

دارد

رادیو

دارد

USB

Type-C 1.0 reversible connector

وایرلس

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot

سنسورها

اثر انگشت، شتاب سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی، قطب نما، فشار سنج

پیام رسانی

SMS(threaded view), MMS, Email, Push Mail, IM

رنگ

نقره‌ای, آبی, مشکی, سفید, قرمز

زمان رونمایی

خرداد 1396

تکنولوژِی مرورگر

HTML5

جک 3.5 میلی‌متری

خیر

بلندگو

2 بلندگو استریو بوم ساند، حذف نویز با میکروفون اختصاصی، ویرایش عکس، ویدئو و اسناد-پشتیبانی از mp4 و mp3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


محتویات جعبه

HTC U11

  •  گوشی U 11 شرکت اچ تی سی
  •  کیس محافظ دستگاه
  • پارچه‌ای جهت تمیز کردن بدنه
  • هندزفری با کابل USB نسخه سی
  • آداپتور شارژ سریع
  • کنتکور یواس‌بی _سی
  •  سوزن خروج سیم‌کارت

طراحی ظاهری

بر کسی پوشیده نیست که یکی از دلایل افت فروش گوشی‌های برند HTC در سال‌های اخیر، عدم توجه به سلیقه کاربران در طراحی محصولات تایوانی‌ها بوده است؛ البته به طور قاطع می‌توان گفت اچ تی سی یو 11 از سبک طراحی منحصر به فردی برخوردار است و هر کاربری را می‌تواند به سمت خود جلب کند. یو 11 برخلاف سایر پرچم‌داران قبلی اچ تی سی، از قاب پشتی فلزی بهره برده که با شیشه محافظت شده است.

البته نوع شیشه به کار رفته در قاب پشتی این محصول، با هر آنچه در سایر گوشی‌های هوشمند مشاهده کرده‌اید تفاوت دارد، به طوری که بازتاب نور به گونه ایست که تصور می‌کنید قاب پشتی در تنوع رنگ بالا ساخته شده است. با در نظر داشتن آنچه گفته شد سطح بدنه‌ این موبایل بسیار لغزنده و البته حساس است و اگر آن‌ها را درون کاور نگهداری نکنید احتمالاً از دستتان خواهد افتاد.

HTC U11

شیشه‌ای که در قاب پشتی این گوشی به کار رفته شیشه سه‌بعدی نامیده می‌شود و ادعا شده تلاش زیادی صورت گرفته تا این گوشی به‌راحتی و زیبایی در دست کاربر جای بگیرد. به نظر می‌رسد که پروسه ساخت و خم کردن شیشه به کار رفته در این گوشی به‌قدری پیچیده است که رقبا به همین راحتی نتوانند از آن برای گوشی‌های نسل بعدی تقلید کنند.همان‌طور که از یک دستگاه رده بالای 2017 انتظار می‌رود، فرایند ساخت HTC U11 نیز همانند طراحی آن به خوبی انجام شده است. با وجود این که در این گوشی از شیشه برای قاب پشتی و از فلز برای لبه‌های دستگاه استفاده شده است اما در هنگام در دست گیری آن به هیچ عنوان مرز میان آن‌ها شما را آزار نخواهد داد.

HTC U11

بکی از مواردی که به خاص شدن طراحی و فشرده شدن ابعاد بدنه گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 کمک کرده، رعایت استاندارد IP67 در آن است. به این ترتیب می‌توانید با خیالی آسوده گوشی موبایل خود را تا عمق یک متر و برای نیم ساعت به داخل آب ببرید. همچنین به دلیل مقاومت بدنه در برابر نفوذ گرد و غبار مشکلی از این بابت نیز نخواهید داشت.

لبه سمت راست این دیوایس میزبان دکمه‌های پاور و تنظیم صدای دستگاه می‌باشد. لبه‌ بالایی هم محل شیار هیبریدی سیم‌کارت و مموری است. بخش پایینی صفحه نمایش این گوشی نیز میزبان دکمه‌ فیزیکی هوم دستگاه و دکمه‌های مسیریابی خازنی آن می‌باشد. البته علاوه بر دکمه‌ هوم، این دکمه در نقش سنسور اثر انگشت گوشی هم ایفای نقش می‌کند. نکته قابل توجه آنکه اچ تی سی جزو اولین تولید کنندگانی بود که به استفاده از دکمه‌های ناوبری خازنی روی آورد، با این حال پس از چندین سال بار دیگر ترجیح داده از دکمه فیزیکی در قاب جلویی یو 11 استفاده کند.

HTC U11

در قسمت زیرین دستگاه نیز شاهد تعبیه درگاه یواس‌بی_سی هستیم که همانند یو اولترا با درگاه 3.5 میلی‌متری صدا جایگزین شده است. البته شرکت سازنده یک تبدیل یو‌اس‌بی_سی به جک 3.5 میلی‌متری داخل جعبه قرار داده است اما باز هم امکان شارژ هم‌زمان با اتصال هدفون به دستگاه وجود ندارد و طور کلی می‌توان کیفیت ساخت بدنه یو 11 را عالی توصیف کرد که به راحتی می‌تواند با گوشی‌هایی مانند اس 6 و یا پی 10 پورشه دیزاین رقابت کند.

نمایشگر

در حالی که اغلب تولید کنندگان گوشی‌های همراه به سمت ارائه محصولاتی با نمایشگر بدون حاشیه پیش می‌روند، اچ تی سی علاقه‌ای به این نقطه قوت نداشته و یو 11 را به نمایشگری تجهیز کرده که 74 درصد قاب جلویی را پوشش می‌دهد.

HTC U11

یو 11 از نمایشگری 5.5 اینچی با وضوح تصویر QHD و چگالی تصویر 517 پیکسل در هر اینچ بهره می‌برد که این روزها در بسیاری از بالا رده‌های بازار مشاهده می‌شود. همان‌طور که گفته شد این پنل از نوع تخت بوده و هیچ‌گونه خمیدگی در کناره‌های آن مشاهده نمی‌شود. البته اچ تی سی در این محصول از پنلی با فناوری سوپر ال سی دی نسل پنجم که از ذرات الماس تشکیل شده استفاده کرده است.

یکی از مشکلاتی که در مورد صفحه نمایش HTC U11 مطرح می‌شود، میزان روشنایی نه چندان بالای آن می‌باشد. به گونه‌ای که زمانی که در حال استفاده از گوشی خود در زیر نور مستقیم خورشید هستید، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید. این صفحه نمایش ضمناً با گوریلا گلس نسل پنجم محافظه شده و به نظر نمی‌رسد به این راحتی‌ها قابل خدشه باشد. در مجموع می‌توان گفت صفحه نمایش U11 از نظر کیفیت تصویر کاملاً از شایستگی عنوان پرچم‌دار بهره می‌برد، با این حال به دلیل داشتن حاشیه کناری، کمتر از گوشی‌هایی مانند اس 8 یا جی 6 جلب توجه میکند.

دوربین

اچ تی سی یو 11 در قاب پشتی میزبان سنسوری 12 مگاپیکسلی با فناوری انحصاری UltraPixel 3 است که به اذعان وب‌سایت معتبر DxOMark، دارای بالاترین کیفیت تصویر در میان تمامی مدل‌های موجود در بازار است. تصاویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی موبایل علاوه بر داشتن کیفیتی فوق‌العاده بالا، دارای حداقل نویز ممکن هستند. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که به برتری دوربین اچ تی سی U 11 کمک می‌کند، فوکوس فوق‌العاده سریع آن است. گوشی اچ تی سی یو 11 قادر است با دوربین اصلی خود ویدیوهای 4K نیز ضبط کند. همچنین، کاربران می‌توانند در رزولوشن 1080 پیکسل، ویدیوهای صحنه آهسته با سرعت 120 فریم بر ثانیه بگیرند.

U11

هرچند نقطه ضعف دوربین‌های موبایلی، ثبت تصاویری کم کیفیت در شب هست، با این حال سنسور 12 مگاپیکسلی یو 11 با ابعاد 1/2.55 میکرون، قادر است تصاویری شفاف در تاریکی شب ثبت کند. همچنین سیستم دو پیکسلی دارای فوکوس خودکار و قابلیت تشخیص چهره دوربین اچ تی سی یو 11، فوکوس بر روی سوژه‌ها سریع‌تر از هر آنچه تا امروز در گوشی‌های موبایل دیده‌اید انجام می‌گیرد. درنهایت می‌توان گفت که اچ تی سی یو 11 نه تنها دارای بهترین دوربین در بین تمام گوشی‌های تولید شده توسط HTC است، بلکه در تمامی تست‌ها بهترین بهترین‌ها لقب گرفته است! شاید جالب باشد که بدانید این دستگاه به 4 میکروفن تجهیز شده که به آن قابلیت ضبط صدا به صورت 360 درجه را می‌دهد، با این حال به یاد داشته باشید که برای این کار حتماً باید از اپلیکیشن دوربین که تصاویری با فرمت FLAC را ثبت می‌کند استفاده کنید. در جلوی دستگاه نیز یک سنسور 16 مگاپیکسلی تعبیه شده که با گشادگی دیافراگم F1.7 قادر است تصاویری بسیار روشن و شفاف را ثبت کند.

سخت افزار

اچ تی سی یو 11 همانند بسیاری از پرچم‌داران بازار در سینه میزبان تراشه هشت هسته‌ای اسنپ‌دراگون 835 که بر پایه لیتوگرافی 10 نانومتری توسعه یافته است. این تراشه با قدرت بالای خود به راحتی از پس اجرای هر نوع بازی و اپلیکیشن 64 بیتی برخواهد آمد؛ حال آنکه شرکت سازنده در کنار این پردازنده از حافظه رم 6 گیگابایتی نیز استفاده کرده که یو 11 را به یکی از قدرتمندترین گوشی‌های حال حاضر تبدیل می‌کند. این محصول همچنین از حافظه داخلی 64 و 128 گیگابایتی بهره برده و متاسفانه امکان به‌کارگیری حافظه جانبی در آن وجود ندارد.

U11

اچ تی سی که به استفاده از اسپیکرهای استریو شهرت دارد، در یو 11 نیز از فنّاوری بوم ساند استفاده کرده است. یکی از اسپیکرها در لبه پایینی و اسپیکر دیگر در خروجی صدای مخاطب قرار دارد. نکته قابل توجه آنکه در این گوشی خبری از جک 3.5 میلی‌متری صدا نبوده و درگاه یواس‌بی_سی جایگزین آن شده است. این تغییر باعث شده که اچ‎تی‎سی به استفاده از USonic روی آورد، قابلیتی که از سخت‎افزار اضافی داخل هدفون‎های این شرکت به منظور اسکن گوش کاربر و تنظیم صدا بر اساس آن استفاده می‎کند. اچ تی سی یو 11 از جدیدترین فناوری Usonic برخوردار است که اینک با Noice Cancellation و قابلیت تنظیم صوتی برای یک تجربه شنیداری منحصر به فرد ترکیب شده است.

هندزفری اچ تی سی یو 11 که به صورت رایگان در درون جعبه دستگاه وجود دارد دارای تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای است که به عنوان نمونه باید به قابلیت حذف نویز آن اشاره کرد. از آنجایی که در این گوشی موبایل خبری از درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری نیست، باید هندزفری اچ تی سی یو 11 را با استفاده از آداپتور یواس‌بی نسخه C که در درون جعبه دستگاه وجود دارد به درگاه مختص به آن وصل کنید. البته در نظر داشته باشید که هرچند از این هندزفری می‌توان در دیگر گوشی‌ها هم استفاده کرد، با این حال قابلیت حذف نویز آن صرفاً با یو 11 کار خواهد کرد!

U11

درنهایت بایستی یادآور شویم انرژی تمامی سخت افزار اچ تی سی یو 11 را قرار است یک باتری 3 هزار میلی‌آمپر ساعتی تأمین نماید. بدون شک میدانید که عمر شارژ باتری، صرفاً به ظرفیت آن بستگی ندارد و عواملی همچون میزان وضوح تصویر نمایشگر و یا بهینه بودن تراشه مرکزی به طور مستقیم در آن دخیل هستند. این گوشی موفق شده در تست باتری استاندارد که در آن از شفافیت 200 نیتی صفحه برای استفاده در یک محیط داخلی استفاده شده، عمر 9 ساعت و 3 دقیقه‌ای را به دست آورد. این رقم همانند عمر شارژ باتری آیفون 7 پلاس است، با این تفاوت که وضوح تصویر نمایشگر یو 11 به مراتب بالاتر از گوشی شرکت اپل بوده است. در سوی دیگر به لطف شارژ سریع Quickcharge 3، می‌توان این دستگاه را در کمتر از 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ نمود و در 90 دقیقه به شارژ کامل می‌رسد.

نرم افزار

اچ تی سی یو 11 با بهره‌گیری از اندروید 7 نوقا و رابط کاربری جدید سنس به بازار عرضه گردیده است. در این نسخه از رابط کاربری HTC، برخی اپلیکیشن‌های اختصاصی قدیمی با نرم‌افزارهای مشابه گوگل که عملکرد بهتری داشتند جایگزین شده و شاهد اضافه شدن امکانات شخصی سازی متنوعی نیز هستیم. علاوه بر این رابط کاربری جدید به طرز محسوسی برای کار با قابلیت اج سنس بهینه شده است.

یو 11

در حالی که سامسونگ ترجیح می‌دهد از نمایشگرهای لبه خمیده به عنوان یک شیوه تعامل جدید در گوشی‌های هوشمند یاد کند، اچ تی سی با کمی خلاقیت فناوری اچ سنس را در یو 11 معرفی کرده است. سنسور تشخیص فشار به کار رفته در گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 میزان فشار اعمال شده را تشخیص داده و بسته به نحوه سفارشی‌سازی کاربر، یکی از اعمال از پیش تعیین شده را انجام می‌دهد. نکته قابل توجه آنکه این قابلیت امکان شخصی سازی داشته و شما به راحتی می‌توانید تمامی فریم گوشی را به کلیدهایی پنهان تبدیل کنید. قابلیت اج سنس در اچ تی سی یو 11 را می‌توان در هر زمانی استفاده کرد و نیازی به روشن بودن نمایشگر نیست. کاربران می‌توانند حین خاموش بودن نمایشگر، با فشردن بدنه مستقیماً به اپلیکیشن مورد نظر خود وارد شوند.

U11

به عنوان مثال هرچند یو 11 فاقد دکمه اختصاصی شاتر هست، با این حال می‌توان کناره دستگاه را طوری تنظیم کرد که با فشردن آن عملیات ثبت عکس انجام گیرد. همان‌طور که گفته شد این قابلیت امکان شخصی سازی داشته و کاربران می‌توانند بر اساس نیاز خود هر گوشه بدنه را برای انجام کاری تنظیم کنند.

در سوی دیگر رابط کاربری این دستگاه دارای اپلیکیشنی با نام Sense Companion بوده که با آن می‌توان به صورت هوشمند حافظه دستگاه خود بهینه سازی کنید، مصرف باتری آن را بررسی و بهینه سازی کنید، اپلیکیشن‌هایی با مصرف باتری بالا را شناسایی کرده، فایل‌های غیرضروری اپلیکیشن ها را پاک کنید و بروی اپلیکیشن‌های خود پسورد گذاری نمایید. همچنین یو 11 از دستیار هوشمند انحصاری اچ تی سی نیز بهره برده که هنوز اطلاعات دقیقی در رابطه با آن منتشر نشده و شرکت سازنده قول داده به زودی با یک به‌روزرسانی آن را فعال نماید.

کلام آخر

یو 11

به طور قاطع می‌توان گفت که یو 11 بهترین گوشی تولید شده توسط HTC است. این دستگاه با ظاهر چشم نواز و مشخصات فنی بسیار کار آمد توانست تا حدود زیادی نظر کاربران را به خود جلب کند. همچنین بهره‌گیری از فنّاوری اج سنس سبب می‌شود که این پرچم‌دار به عنوان یکی از بهترین گوشی‌های خوب سال معرفی شود که شیوه جدیدی از نحوه تعامل افراد با گوشی‌های هوشمند را معرفی کرده است. نکته قابل توجه دیگر آنکه شرکت تایوانی یو 11 را با قیمتی پایین‌تر از گلکسی اس 8 به بازار عرضه کرده که بدون شک می‌تواند در افزایش فروش آن نقش به سزایی ایفا کند. اگر به دنبال یک گوشی زیبا، قدرتمند و مناسب عکاسی هستید، در خرید اچ تی سی یو 11 شک به دل راه ندهید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر