چهار باور اشتباه درمورد RAM

چهار باور اشتباه درمورد RAM

RAM یکی از اعضای خیلی مهم کامپیوتر و گوشی هوشمند است. اما باورهای غلطی درمورد آن در بین مردم وجود دارد که باعث می‌شود خریدهایی کنند که لازم نیست و یا از منابع خود به طور مناسب استفاده نکنند.

رم یکی از اجزای اصلی کامپیوتر یا گوشی هوشمند است. وظیفه‌ی این قطعه این است که محاسبات را برای مدت محدودی به خاطر بسپارد تا پروسه‌های شما هربار تکرار نشوند. 

با وجود اهمیت رم، بیشتر مردم باورهای غلطی درمورد آن دارند. این سردرگمی‌ها می‌تواند باعث شود که چیزهایی بخرند که به آن‌ها نیاز ندارند و یا از منابع خود به صورت درست استفاده نکنند. در این مقاله چهار افسانه‌ و باور غلط را که در مورد رم وجود دارد به شما می‌گوییم. 

 

1- من به رم بیشتر نیاز ندارم

« این میزان رم برای اجرای نرم‌افزار کافی است و من به رم بیشتر نیاز ندارم.» شاید رم شما برای اجرای اپلیکیشن‌هایتان کافی باشد اما می‌توانید سرعت آن را بالاتر ببرید. رم بیشتر به شما کمک می‌کند کارهای خود را با سرعت بالاتری انجام دهید. 

بیشتر برنامه‌نویسان برنامه‌های خود را طوری می‌سازند که اپلیکیشن آن‌ها به میزان خاصی رم نیاز داشته باشد. اگر رم بیشتری داشته باشید راحت‌تر می‌توانید چندین کار را با هم انجام دهید.

اگر تنها از 60 درصد رم خود استفاده می‌کنید به این معنی نیست که به رم بیشتر نیاز ندارید. کاری که هم اکنون می‌کنید شاید تنها به 60 درصد رم شما نیاز داشته باشد و رم اضافی برای کارهایی که بعداً ممکن است شروع کنید ذخیره می‌شود. 

به طور کلی یک قانون برای اندازه رم مورد نیاز شما وجود دارد. برای کاربران عادی حداقل 4 گیگابایت و برای دریافت بهترین عملکرد حداکثر 8 گیگابایت رم کافی است. برای گیمرها، کسانی کار گرافیکی و ویدئویی می‌کنند و همچنین علاقه‌مندان به کامپیوتر رم 16 گیگابایت باید کافی باشد. 

 

2- اندازه‌ی رم تنها چیزی است که مهم است

شما احتمالاً می‌دانید که کامپیوتر شما چقدر رم دارد و وقتی که کسی به شما می‌گوید که رم کامپیوترش از شما بیشتر است فکر می‌کنید که سرعت دستگاه او بالاتر است. اما این موضوع همیشه درست نیست. ظرفیت رم تنها عامل تعیین کننده نیست. 

عوامل بسیار زیادی عملکرد رم را تحت تاثیر قرار می‌دهند. جدا از اندازه، سرعت و فرکانس رم نقش بسیار بزرگی را در عملکرد آن ایفا می‌کنند. به طور کلی کاربران معمولی تفاوتی را بین رم 8 گیگابایتی و 16 گیگابایتی حس نمی‌کنند. تنها یک گیمر و یا یک ویرایش‌گر صوتی/ویدئویی به رم بیشتر نیاز دارد. 

اگر یک کامپیوتر با 8 گیگابایت رم دارید ارتقا به 16 گیگابایت تفاوت چندانی را در عملکرد دستگاه شما به وجود نمی‌آورد. اما ارتقا به یک رم 8 گیگابایتی با سرعت بالاتر می‌تواند عملکرد دستگاه شما را به طور چشمگیری تغییر دهد. با توجه به دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید باید بتوانید تشخیص دهید که کدام برایتان لازم است، رم سریع‌تر یا رم بیشتر؟ 

 

3- شما نمی‌توانید رم با اندازه‎های مختلف را اضافه کنید

معمولاً لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوترها دو درگاه رم استیک دارند و باوری غلط وجود دارد که هردو رم باید یک اندازه باشند. 

بله، توصیه می‌شود که از رم استیک‌های یک اندازه ساخته شده توسط یک شرکت و با یک فرکانس استفاده کنید. اما این موضوع یک دلیل ساده دارد: همانطور که پیش‌تر گفتیم رم اجزای زیادی دارد که همه باید با یکدیگر کار کنند تا به خوبی عمل کنند. وقتی که دو رم استیک می‌خواهند با هم کار کنند باید از ولتاژ برابر استفاده کنند و کنترل‌گر‌های آن‌ها باید با یکدیگر و مادربرد به خوبی سازگار باشد. به همین دلیل بهتر است که از یک مدل رم استیک در هردو درگاه استفاده کنیم. 

اما به این معنی نیست که نمی‌توانید از رم استیک با اندازه‌های مختلف استفاده کنید. برای مثال اگر استیک اول شما 4 گیگابایت است می‎توانید یک استیک 8 گیگابایتی اضافه کنید. وقتی که دستگاه را روی حالت کانال دوگانه قرار دهید رم استیک‌ها طوری عمل می‌کنند که انگار از دو استیک 4 گیگابایتی استفاده می‌کنید. 4 گیگابایت باقی‌مانده در حالت کانال یگانه عمل می‌کند. به طور کلی شاید سرعت آن بالاتر از حالتی نباشد که از دو استیک یک اندازه استفاده کنید اما سرعت آن از قبل خیلی بیشتر خواهد بود. 

فرکانس و سرعت نیز به همین صورت هستند. به صورت پیش‌فرض رم‌های استیک شما با فرکانس استیک کم‌سرعت‌تر عمل می‌کند. اگر فرد ماجراجویی هستید می‌توانید پروفایل XMP رم را در بایوس تغییر دهید تا استیک‌ها بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند. 

 

4- برای بهبود سرعت باید رم را پاک کنید

این که رم پر باشد خبر خوبی است. رم قرار نیست خالی بماند. دراصل سیستم‌عامل و نرم‌افزار شما باید از همه‌ی رم استفاده کنند. خالی کردن رم با برنامه‌های booster هیچ کاری انجام نمی‌دهند. دراصل این کار می‌تواند سرعت دستگاه شما را پایین بیاورد چرا که خالی کردن به معنی پاک کردن محاسبات در حافظه‌ی رم است. به همین دلیل برنامه‌های task killers برای اندروید خوب نیستند. 

رم یا حافظه همان درایو سخت یا فضای ذخیره‌سازی نیست. رم به صورت خودکار تنظیم می‌شود. اگر 4 گیگابایت رم داشته باشید به صورت مداوم روی آن دیتا نوشته، پاک می‌کند و دوباره می‌نویسد و این دیتا چیزی است که نمی‌خواهید آن را برای بعد ذخیره کنید. «ذخیره‌سازی» کاری است که درایو سخت انجام می‌دهد و به صورت خودکار نیست. به طورخلاصه، داشتن فضای خالی روی درایو سخت خوب است اما داشتن فضای خالی روی رم خوب نیست. 

اگر عملکرد دستگاه شما خیلی پایین است روش‌های دیگری برای رفع مشکل رم کم سرعت یا نشت حافظه وجود دارد. اما از اپلیکیشن‌های پاک کردن حافظه استفاده نکنید چرا که بیشتر به دستگاه شما آسیب می‌رسانند. 

 

به چقدر رم نیاز داریم؟ 

با وجود اهمیت رم باورهای اشتباه زیادی درمورد آن وجود دارد. برای مثال سیستم‌عامل 32 بیتی شما را تنها به 4 گیگابایت رم محدود می‌کند. اگر نسخه 32 بیتی ویندوز دارید هیچ‌گاه نمی‌توانید رم 8 گیگابایتی نصب کنید ( مگر این که پچ PAE را روی دستگاه خود نصب داشته باشید.) 

درمورد گوشی‌های هوشمند اوضاع ساده‌تر است. ما گوشی‌های اندرویدی با رم 8 گیگابایتی می‌بینیم (مثل OnePlus 5) اما آیا واقعاً به این میزان رم نیاز داریم؟ 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

حمید

دوشنبه, 20 شهریور 1396

خیلی ممنون خانم، پست مفید و خوبی گذاشتید.

پاسخ

mh

چهارشنبه, 01 مرداد 1399

سلام
کامپیوتر من یک رم 4 گیگ داره بهتره یه رم ۴ گیگ دیگه بهش اضافه کنم یا ۸ گیگ؟

پاسخ

مسعود

شنبه, 23 اسفند 1399

مقاله خوب و مفیدی بود
متشکرم

پاسخ

ثبت نظر