قابلیت هایی که برای اولین بار توسط آیفون 10 در دنیای گوشی های هوشمند معرفی شده اند

قابلیت هایی که برای اولین بار توسط آیفون 10 در دنیای گوشی های هوشمند معرفی شده اند

در حالی که بسیاری از منتقدین محصولات اپل، به هیچ عنوان پرچم‌دار جدید این شرکت، آیفون 10 را یک محصول انقلابی یا لااقل خلاقانه نمی‌دانند، شاید برایتان جالب باشد که بدانید این محصول به قابلیت‌هایی تجهیز شده که تا پیش از این در هیچ گوشی هوشمندی به کار گرفته نشده است. در ادامه همراه ما باشید تا برخی از این ویژگی‌ها را مرور کنیم.

در حالی که بسیاری از منتقدین محصولات اپل، به هیچ عنوان پرچم‌دار جدید این شرکت یا همان آیفون 10 را یک محصول انقلابی یا لااقل خلاقانه نمی‌دانند، شاید برایتان جالب باشد که بدانید این محصول به قابلیت‌هایی تجهیز شده که تا پیش از این در هیچ گوشی هوشمندی به کار گرفته نشده است. در ادامه همراه ما باشید تا برخی از این ویژگی‌ها را مرور کنیم.

فیس آی‌دی

فیس آی دی

در حالی که تا پیش از این نیز شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، سامسونگ و ال‌جی از سیستم‌های تشخیص هویت و تشخیص قرنیه در گوشی‌های هوشمند خود استفاده کرده‌اند، اما آیفون 10 اولین گوشی هوشمندی محسوب می‌شود که به سیستم تشخیص چهره سه بعدی مجهز شده است. سیستم تشخیص چهره آیفون ایکس موسوم به فیس آی‌دی، از یک سیستم دوربین جدید با تشخیص عمق واقعی بهره می‌برد و تعداد زیادی فنّاوری در‌ قطعه‌ بسیار کوچک مربوط به این ویژگی که در بالای نمایشگر گوشی آيفون X تعبیه شده وجود دارد. سیستم مورد بحث شامل یک دوربین جلویی معمولی، یک دوربین مادون قرمز، یک دات پروژکتور، یک چراغ، سنسور فاصله‌سنج و یک حسگر سنجش نور محیط می‌شود. هر زمانی که کاربر به صفحه‌ی گوشی خود نگاه کند، چراغ مخصوص، عملیات تشخیص چهره را انجام خواهد داد. سپس دوربین مادون قرمز، یک تصویر مادون قرمز از چهره‌ی کاربر ثبت و دات پروژکتور با استفاده از ۳۰ هزار نقطه‌ی مادون قرمز یک الگوی نقطه‌ای ایجاد می‌کند.

استفاده از نمایشگر True Tone

شرکت‌های سخت افزاری سعی می‌کنند هرساله جدیدترین فناوری‌ها را در محصولات خود استفاده کنند، البته گاهی ارتقا فناوری‌های قدیمی نیز می‌تواند جذابت خاصی را به همراه آورد. به عنوان مثال پرچم‌دار جدید اپل دارای نمایشگری 5.8 اینچی مجهز به فناوری نه چندان جدید True Tone است. فناوری True Tone برای اولین‌ بار در تبلت آی‌پد پرو 9.7 اینچی توسط شرکت اپل معرفی شد و این تبلت از سنسورهایی برای تشخیص نور محیط اطراف و تنظیم رنگ نمایشگر بر اساس آن استفاده می‌کند.

ثبت تصاویر با وضوح تصویر 4K و نرخ فریم 60fps

ثبت تصاویر با وضوح تصویر 4K و نرخ فریم 60fps

هرچند گوشی‌های آیفون اولین محصولاتی در بازار نبودند که به دوربین‌هایی با امکان تصویر برداری با وضوح تصویر 4K مجهز شدند، اما به جرئت می‌توان گفت بهترین تجربه تصویر برداری با این رزولوشن را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به عنوان مثال آیفون‌های اپل اولین گوشی بودند که برای ضبط ویدیو 4K محدودیت زمانی قائل نمی‌شدند. اپل باری دیگر در زمینه ضبط ویدیو 4K پیشگام شده؛ چرا که این گوشی، اولین اسمارت فونی است که می‌تواند در نرخ فریم 60، ویدیوهایی با کیفیت 4K بگیرد؛ ترکیب این دو را یک لحظه تصور کنید: ویدیویی صاف و روان که می‌شود از دیدن تک‌تک پیکسل‌هایش لذت برد و لطافتشان را حس کرد. در سوی دیگر دوربین پشتی این محصول اولین نمونه موبایلی محسوب می‌شود که قابلیت ثبت تصاویر اسلوموشن با وضوح تصویر فول اچ‌دی و نرخ فریم 240 fps را داراست. اگر با اعداد مذکور کمی گیج شدید، به زبان ساده می‌توان گفت که دوربین این محصول امکان ثبت تصاویر ویدئویی به صورت خیلی خیلی آهسته را در اختیارتان قرار خواهد داد.

انیموجی

انیموجی از سخت افزار تشخیص چهره Face ID تعبیه شده روی آیفون X برای اسکن حالات چهره کاربر و سپس پیاده سازی آن‌ها در قالب اموجی‌های انیمیشنی استفاده می‌کند. این قابلیت قرار است به صورت مستقیم از داخل اپلیکیشن Messages سیستم عامل iOS 11 در دسترس باشد و کاربر می‌تواند به صورت آنی، حالات چهره خود را به شکل اموجی در بیاورد. این کمپانی همچنین در حال توسعه چندین مدل سه بعدی از اموجی های مختلف نظیر میمون، گربه، سگ و ربات است؛ بنابراین بله آیفون X می‌تواند چهره شما را به شکل یک سگ بسیار دوست داشتنی با گستره وسیعی از حالات چهره در بیاورد.

قابلیت Portrait Lighting

قابلیت Portrait Lighting

در آیفون 7 پلاس شاهد ویژگی جالبی به اسم Portrait Mode بودیم که باعث می‌شد زمینه عکس شما به طرز هنرمندانه‌ای تار شود و تصویر، جلوه‌ای زیبا پیدا کند. حال به تازگی اپل از اضافه شدن بخشی جدید به این قابلیت در آیفون 10 پرده‌برداری کرده است؛ قابلیت Portrait Lighting نام این ویژگی جدید است و همان‌طور که از نامش پیداست، میزان روشنایی تصویر شما را ویرایش می‌کند و اثر دراماتیک‌تری بر آن می‌گذارد. البته این قابلیت دارای افکت‌های مختلفی است که در اپلیکیشن دوربین پرچم‌دار جدید اپل تعبیه شده است. یکی از این حالت‌ها، Studio Light است که میزان روشنایی چهره فرد را بالا می‌برد؛ از طرفی Contour Light با اعمال فیلتر سایه‌ها و برخی دیگر از اجزای تصویر، خصوصیات ظاهری شما را بهتر از قبل نشان می‌دهد.

دوربین سلفی TrueDepth

در جدیدترین نسل آیفون برای اولین بار، حالت پرتره در دوربین سلفی نیز فعال شده است. در این حالت، دوربین جدید TrueDepth قادر است سوژه را از پس‌زمینه‌ تصویر جدا و افکت بوکه یا افکت‌های نورپردازی را روی تصویر اعمال کند. این سنسور دوربین 7 مگاپیکسلی به دلیل درک بالایی که از محیط دارد حتی کاربران را قادر به ضبط تصاویر سلفی و سپس بلوری کردن پس زمینه می‌کند.

فلاش چهارگانه True Tone

اگر به خاطر داشته باشید، آیفون 7 اپل هم به چراغ‌های فلش LED چهارگانه True Tone مجهز بود، اما قابلیت Slow Sync را ارائه نمی‌کرد. فلاش‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، سرعت شاتر پایین را با یک Strobe Pulse کوتاه ترکیب می‌کند. نتیجه کار هنگامی مشخص می‌شود که شما می‌خواهید در نور کم، پیش‌زمینه عکستان را روشن‌تر از حد عادی‌ کنید. در این هنگام فلاش Quad-LED True Tone آیفون ایکس، نور محیط را تا دو برابر بیشتر می‌کند. تا پیش از این قابلیت مذکور در هیچ گوشی ارائه شده بود و نه حتی آیفون‌های قبلی اپل از آن بهره‌مند بودند.

اولین تراشه موبایلی با فناوری شبکه هوش مصنوعی Neural Engine

neural-engine

آیفون ایکس به تراشه شش هسته‌ای A11 تجهیز شده‌ که نسبت به مدل قبلی 25 درصد سریع‌تر کار می‌کند. البته این پردازنده در حالت 4 هسته‌ای، 70 درصد سریع‌تر از A10 کار می‌کند و در سوی دیگر واحد پردازش گرافیکی آن نیز دست کم 30 درصد سریع‌تر از نمونه استفاده شده در A10 قادر است فعالیت کند. این پردازنده از هوش مصنوعی نسل جدیدی موسوم به Neural Engine نیز بهره می‌برد که اولین قابلیت‌های آن را در انیموجی شاهد بودیم. البته ناگفته نماند که هواوی نیز از سیستمی مشابه Neural Engine در تراشه کرین 960 استفاده کرده است.

نمایشگر واقعا بدون حاشیه

نمایشگر واقعا بدون حاشیه

نمایشگر آیفون 10 اندازه‌ای 5.8 اینچی دارد و رزولوشن 2436×1125 با تراکم پیکسلی 458 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد؛ این نمایشگر از قابلیت HDR هم پشتیبانی می‌کند. وجه تمایز این پنل نسبت به مدل‌های به کار رفته در آیفون 8، بدون حاشیه بودن آن است. در حالی که بخشی از قسمت بالایی نمایشگر توسط سیستم فیس آی دی اشغال شده، با این حال در فریم پایین و بالای نمایشگر هیچ حاشیه‌ای مشاهده نمی‌شود. تا پیش از این نیز شاهد پنل‌های بدون حاشیه در گوشی‌هایی مانند اس 8، جی 6 یا اسنشال فون بوده‌ایم، با این حال نمونه به کار رفته در آیفون 10 اولین پنلی است که در حقیقت هیچ‌گونه حاشیه‌ای در اطراف آن مشاهده نمی‌شود.

منبع خبر: phonearena


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

علی قنبری

چهارشنبه, 29 شهریور 1396

خداکنه قیمت نجومی وارد کشور نشه

پاسخ

ثبت نظر