راهنمای خرید: با بهترین گوشی های هوشمند حال حاضر آشنا شوید

راهنمای خرید: با بهترین گوشی های هوشمند حال حاضر آشنا شوید

بر کسی پوشیده نیست که معیارهای مختلفی هنگتم مراجعه به بازار در جهت خرید یک گوشی هوشمند مدنظر افراد است. برخی تنها به برند گوشی همراه توجه می‌کنند و برخی نیز مشخصات دوربین و میزان حافظه رم آن برایشان اهمیت دارد. در این بین معدود افرادی نیز یافت می‌شوند که برخلاف عوام، تنها به چهار یا هشت هسته بودن تراشه دستگاه توجه نمی‌کنند و موشکافانه قبل از مراجعه به بازار، بنچمارک‌ها و حتی بررسی تخصصی وب‌سایت‌های خبری فناوری را هم مطالعه می‌کنند.

بر کسی پوشیده نیست که معیارهای مختلفی هنگتم مراجعه به بازار در جهت خرید یک گوشی هوشمند مدنظر افراد است. برخی تنها به برند گوشی همراه توجه می‌کنند و برخی نیز مشخصات دوربین و میزان حافظه رم آن برایشان اهمیت دارد. در این بین معدود افرادی نیز یافت می‌شوند که برخلاف عوام، تنها به چهار یا هشت هسته بودن تراشه دستگاه توجه نمی‌کنند و موشکافانه قبل از مراجعه به بازار، بنچمارک‌ها و حتی بررسی تخصصی وب‌سایت‌های خبری فناوری را هم مطالعه می‌کنند.

به طور کلی سخت‌افزار گوشی، بیشترین میزان مصرف باتری را به خود اختصاص می‌دهد. از طرفی برای رسیدن به نهایت پردازش و کارایی، نیاز داریم که سخت‌افزار قدرتمندی داشته باشیم. در بازار کنونی، پردازنده به کار رفته در آیفون 8، بیشترین قدرت را ارائه می‌دهد و بعد از آن نیز اسنپ‌دراگون 835 و اگزینوس 8895 دارای بالاترین قدرت پردازشی هستند.

اگر اخبار مربوط به گوشی‌های روز دنیا را دنبال کنید خیلی زود خواهید یافت که روزبه‌روز به کیفیت دوربین‌ گوشی‌ها اهمیت بیشتری داده می‌شود و بر عدد مگا پیکسل آن می‌افزایند و رزولوشن تصاویری که از دریچه دوربین این گوشی‌ها خارج می‌شوند کیفیتی بالاتر از گذشته دارد. البته از این موضوع نباید غافل شد که کیفیت دوربین‌های هر برند نیز متفاوت است. به عنوان مثال، دوربین یک گوشی 8 مگاپیکسلی ممکن است در قیاس با دوربین 13 مگاپیکسلی یک گوشی دیگر از کیفیت بالاتر و بهتری برخوردار باشد. بهتراست به جای توجه به تعداد پیکسل دوربین گوشی جدید خود، نقطه نظرات و بررسی‌های صورت گرفته بر روی آن را مطالعه کنید.

عمر شارژ باتری نیز یکی از مهم‌ترین معیارها در زمان خرید گوشی همراه جدید است و این موضوع زمانی بیشتر نمود پیدا میکند که شما بنا به شرایط چند روز از دسترسی به پریز برق محروم باشید. در این بخش نیز توصیه می‌کنیم به جای توجه به ظرفیت باتری که اغلب با واحد میلی آمپرساعت مشخص می‌شود، به میزان زمانی شارژ دهی در حین مکالمه و یا پخش ویدئو که شرکت سازنده آن را ارائه می‌کند توجه فرمایید؛ چرا که ممکن است عمر شارژ یک باتری واحد بر روی دو دستگاه هیچ‌گاه یکی نباشد. دلیل این امر نیز می‌تواند به عوامل مختلفی ازجمله نوع و وضوح تصویر نمایشگر و یا میزان مصرف انرژی پردازنده بستگی داشته باشد.

در طول سال گذشته شاهد ارتقای فزاینده‌ مقدار رم گوشی‌های هوشمند اندرویدی بودیم؛ به طوری که پرچم‌داران این گوشی‌ها، از 4 گیگابایت رم به 6 گیگابایت رم ارتقا پیدا کردند و این در حالی بود که گوشی‌های میان رده، تنها به ارتقا از 2 گیگابایت رم به 3 یا نهایتاً 4 گیگابایت رم بسنده کردند. به هر حال خیلی جالب است که سیستم‌های شخصی خیلی از کاربران با 4 گیگابایت رم به خوبی کار می‌کنند. اندروید به عنوان یک سیستم عامل، به میزان مقدار رمی که به گوشی هوشمند اختصاص داده می‌شود، به همان مقدار خود را توسعه می‌دهد و این یعنی اگر مقدار رم گوشی بالا باشد، اپلیکیشن‌های در حال اجرا و در پس زمینه بیشتری توسط سیستم عامل مدیریت می‌شود و به سرعت می‌توان میان اپلیکیشن ها سوییچ کرد. البته این قاعده به شکل ضعیف‌تری برای گوشی‌های آیفون و مبتنی بر ویندوز صدق می‌کند.

درنهایت ظاهر و برند گوشی شما ممکن است نشان‌دهنده‌ شخصیت شما باشد. این مورد کاملاً سلیقه‌ای است و انتخاب از نظر ظاهر تنها به شما بستگی دارد؛ اما انتخاب یک گوشی ضد آب یا یک گوشی که از معیار‌های مقاومت بالا برخوردار باشد، مهم به نظر می‌رسد. به جز موارد فوق، عوامل دیگری همچون نوع فناوری نمایشگر، جنس بدنه، نوع پلتفرم و چندین مورد دیگر هم برای خرید یک گوشی جدید حائز اهمیت هست که البته تمامی آن‌ها به سلیقه شما بستگی دارد.

آیفون 10

آیفون 10

نمایشگر آیفون 10 اندازه‌ای 5.8 اینچی دارد و رزولوشن 2436×1125 با تراکم پیکسلی 458 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد؛ این نمایشگر از قابلیت HDR هم پشتیبانی می‌کند. وجه تمایز این پنل نسبت به مدل‌های به کار رفته در آیفون 8، بدون حاشیه بودن آن است. در سوی دیگر آیفون 10 دارای پنلی OLED است که به کار گیری همین پنل، به افزایش سرسام آور آیفون ایکس منجر شده است.آیفون 10 همچنین به تراشه شش هسته‌ای A11 تجهیز شده‌ که نسبت به مدل قبلی 25 درصد سریع‌تر کار می‌کند. البته این پردازنده در حالت 4 هسته‌ای، 70 درصد سریع‌تر از A10 کار می‌کند و در سوی دیگر واحد پردازش گرافیکی آن نیز دست کم 30 درصد سریع‌تر از نمونه استفاده شده در A10 قادر است فعالیت کند.

هرچند این محصول هنوز به طور رسمی عرضه نگردیده، با این حال بر اساس بنچمارک‌های به ثبت رسیده، میتوان از A11 به عنوان حاکم بلامناضع تراشه های موبایلی یاد کرد.آیفون ایکس به لطف بهره‌مندی از قاب پشتی شیشه‌ای امکان اتصال به شارژرهای وایرلس عادی را به دست آورده است. البته در این روش دیگر امکان استفاده از قابلیت شارژ سریع وجود نخواهد داشت.سیستم تشخیص چهره آیفون ایکس موسوم به فیس آی‌دی، از یک سیستم دوربین جدید با تشخیص عمق واقعی بهره می‌برد و تعداد زیادی فنّاوری در‌ قطعه‌ بسیار کوچک مربوط به این ویژگی که در بالای نمایشگر گوشی آيفون X تعبیه شده وجود دارد.از دیگر ویژگی های این محصول میتوان به پشتیبانی از بلوتوث 5 و بهره مندی از اسپیکرهای دوگانه اشاره کرد.

نقطه قوت

  • طراحی منحصر به فرد نسبت به سایر مدل های آیفون
  • نمایشگر بدون حاشیه

نقطه ضعف

  • قیمت بسیار بالا

آیفون 8

آیفون 8

آیفون 8 و 8 پلاس را می‌توان نسخه ارتقا یافته و به‌روز شده آیفون‌های سال گذشته بدانیم که به جای فلز، از شیشه در قاب پشتی آن‌ها استفاده شده است. آیفون 8 از یک نمایشگر 4.7 اینچی با وضوح 750×1334 پیکسل و آیفون 8 پلاس از نمایشگری 5.5 اینچی با وضوح 1080 در 1920 پیکسل بهره می‌برند.A11 Bionic نخستین چیپست 6 هسته‌ای ساکنین کوپرتینو است که در بخش چند وظیفگی بسیار قدرتمند ظاهر شده است. آیفون 8 همانند نسل قبلی این محصول ضد آب و ضد گرد و غبار بوده و دارای گواهینامه‌ IP68 هست. باتری این گوشی‌ها از نوع لیتیوم یونی و غیرقابل تعویض هست که دارای امکان شارژ بی‌سیم هست.

نقطه قوت

  • تراشه قدرتمند

نقطه ضعف

  • طراحی تکراری نسبت به نسل قبلی

گلكسی نوت 8

گاکسی نوت 8

قدرتمند ترین گوشی ساخت سامسونگ از سبک طراحی منحصر به فردی بهره برده و به لطف تراشه اسنپ دراگون 835 و 6 گیگابایت حافظه رم، میتواند از پس اجرای چنیدن و چند بازی و اپلیکیشن سنگین برآید.در سوی دیگر نوت 8 در 3 مدل با ظرفیت داخلی 64، 128 و 256 گیگابایتی توسعه یافته که هر سه مدل از کارت حافظه جانبی نیز پشتیبانی می‌کنند.علاوه بر سخت افزار مذکور، نوت 8 همچون دیگر گوشی‌های این سری از استاندارد عایقی IP86 پشتیبانی کرده و این یعنی آنکه قابلیت کار در عمق 1.5 متری آب شیرین را دارد. نوت 8 همچنین از فناوری جدید شارژ سریع توسط شارژرهای وایرلس نیز پشتیبانی کرده، اما این نکته را در نظر داشته باشید که شارژر مذکور در جعبه دستگاه نبوده و برای خرید آن بایستی هزینه بیشتری صرف کنید.

در سوی دیگر حساسیت به فشار در قلم اس پن این محصول از 2048 به 4096 سطح رسیده و به آن قابلیت مقاومت در برابر برخورد با آب‌های سطحی نیز افزوده شده است.گلکسی نوت 8 در قاب پشتی میزبان دو دوربین 12 مگاپیکسلی است.سیستم کارکرد این دوربین همانند سایر مدل‌های رایج بوده، به طوری که یک لنز وظیفه ثبت تصاویر رنگی را بر عهده داشته و دیگری به صورت پرتره یا سیاه سفید کار می‌کند. نکته قابل توجه آنکه هر دو سنسور این دوربین دارای فناوری لرزگشیر اپتیکال هستند که تاکنون در هیچ گوشی هوشمندی آن را مشاهده نکرده‌ایم.

نقطه قوت

  • سخت افزار بسیار قدرتمند

نقطه ضعف

  • مکان قرار گیری سنسور اثر انگشت
  • قیمت بالا

گلکسی اس 8

گلکسی اس 8

گوشی‌های ساخت کمپانی سامسونگ طی چند سال اخیر به بلوغ طراحی رسیده‌اند که این خصلت به وضوح در گلکسی اس 8 نمایان است. این محصول همچون نسل‌های پیش، دارای فریمی فلزی بوده که قاب پشتی آن توسط پوشش گوریلا گلس پوشانده شده است. هر چهار طرف این گوشی به صورت منحنی طراحی خواهد شد و این یعنی، علاوه بر دو قسمت منحنی کناری، بخش‌های بالایی و پایینی گوشی نیز ظاهری خمیده به خود خواهند گرفت. همچون پرچم‌داران سال گذشته سامسونگ، گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس نیز در برابر آب و گرد و غبار مقاومت دارند. ممکن است بگویید در این بخش شاهد بهبود یا ارتقاء نیستیم، اما به هر حال نباید از این نکته بگذریم که IP68 در حال حاضر بالاترین استاندارد مقاومتی در بین تلفن‌های هوشمند بازار به شمار می‌رود و قطعاً باید آن را یکی از 8 قابلیت برتر گلکسی اس 8 و نسخه پلاس آن در نظر گرفت. از دیگر ویژگی‌های این مدل می‌توان به تراشه اسنپ‌دراگون 835، 4 گیگابایت حافظه رم، دوربین 12 مگاپیکسلی و بهره‌مندی از نمایشگری بدون حاشیه کناری و لبه خمیده اشاره کرد.گلکسی اس 8 علاوه بر سنسور اثر انگشت، به فناوری تشخیص چهره مشابه با آنچه در نوت 7 نیز شاهد بودیم تجهیز شده است. البته کاربران این محصول علاوه بر استفاده از سنسور تشخیص چهره برای باز کردن قفل نمایشگر، می‌توانند از آن برای سیستمی در جهت احراز هویت برای پرداخت موبایلی نیز استفاده کنند.

نقطه قوت

  • طراحی چشم نواز

نقطه ضعف

  • مکان قرار گیری سنسور اثر انگشت

الجی وی 30

الجی وی 30

زیباترین و قدرتمندترین گوشی ساخت الجی، از نمایشگری 6 اینچی با وضوح 1440x2880 پیکسل و تراکم پیکسلی 564ppi فول ویژن بهره برده که به دلیل نسبت تصویر متفاوت، باعث شده که قاب دستگاه نسبت به گوشی هایی با چنین ابعاد نمایشگری، بسیار کوچکتر طراحی شود.ال‌جی یک نسخه به‌روز شده از نمایشگر همیشه روشن به کار رفته در جی 6 را برای گوشی ال‌جی وی 30 طراحی کرده است که نه تنها می‌تواند زمان و آخرین نوتیفیکیشن‌های دریافتی را به نمایش بگذارد، بلکه حتی قادر است موارد مختلفی همچون ابزار سریع، موزیک پلیر و یا یک عکس شخصی را نیز مهیای بارگذاری کند.نکته دیگر آنکه وی 30 اولین گوشی ساخت شرکت کره ای محسوب میشود که به نمایشگری با فناوری OLED تجهیز شده است.

پرچمدار جدید الجی به قدرتمندترین تراشه موبایلی حال حاضر یعنی اسنپ‌دراگون 835 تجهیز شده است. در کنار این تراشه از حافظه رم 4 گیگابایتی استفاده گردیده است. به کار گیری از حافظه رم 4 گیگابایتی می‌تواند اجرای بدون لگ انواع بازی‌ها و اپلیکیشن‌های اندرویدی را تضمین کند. از دیگر ویژگی‌های ال‌جی وی 30 می‌توان به سنسور تشخیص چهره در کنار سیستم تشخیص صدای کاربر که امکان باز کردن قفل نمایشگر را با گفتن جمله‌ای از پیش تعیین شده فراهم می‌کند، مبدل دیجیتال به آنالوگ Hi-Fi Quad DAC و باتری 3300 میلی‌آمپر ساعتی با قابلیت پشتیبانی از فناوری شارژ سریع که ظرف نیم ساعت به 50 درصد از ظرفیت خود در هنگام اتصال به شارژر خواهد رسید اشاره کرد.

نقطه قوت

  • طراحی زیبا
  • مبدل دیجیتال به آنالوگ Hi-Fi Quad DAC
  • دوربین باکیفیت

الجی جی 6

الجی جی 6

ال‌جی این پرچم‌دار خود را به نمایشگری تخت با وضوح تصویر QHD+ با نام فول ویژن مجهز کرده که تراکم پیکسلی آن به 564 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. البته برخلاف جی 5، پرچم‌دار جدید شرکت کره‌ای دیگر دارای قابلیت طراحی ماژولار نیست. ال‌جی زمان زیادی را صرف مقاوم‌سازی گوشی خود کرده تا به کاربران تضمین کند که از آسیب‌های روزانه در امان خواهد بود. بر این اساس قاب پشتی جی 6 توسط گوریلا گلس 5 و نمایشگر آن توسط گوریلا گلس 3 محافظت شده است.

در سوی دیگر حسگر اثرانگشت همانند ال‌جی جی 5 در بدنه پشتی جای گرفته اما خبری از برآمدگی ماژول دوربین و حسگر اثرانگشت، نیست و به همین جهت، طراحی گوشی پرچم‌دار جدید ال‌جی جی 6 در مقایسه با نسل قبل جذاب‌تر به نظر می‎رسد. دوربین عقب این گوشی 13 مگا پیکسل بوده و مجهز به دو سنسور Sony IMX 298 وی 1.12 میکرو پیکسل است. این سنسور درون لنزی با زاویه دید 71 درجه‌ای و گشادگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته که امکان فوکوس خودکار مبتنی بر تشخصی فازی را هم به ارمغان می‌آورد. البته هرچند تعداد پیکسل‌های دوربین جی 6 نسبت به نسل قبلی کمی کاهش یافته، با این حال گمان می‌رود که شرکت کره‌ای با بهره گیری از فن‌های نرم افزاری آن را جبران کرده است چرا که اکنون دیگر خبری از فوکوس لیزری هم نیست.

نوکیا 8

نوکیا 8

شرکت نوکیا که به تازگی به بازار گوشی های هوشمند بازگشته و به شکل محتاطانه تری نسبت به قبل از افول، مشغول توسعه گوشی های جدید است، به تازگی از بالا رده ای با نام نوکیا 8 رونمایی کرده که هرچند از نمایشگر بدون حاشیه بی بهره بوده، اما به لطف طراحی چشم نواز، سخت افزار قدرتمند و دوربین دوگانه ساخت شرکت کارل زایس، هرکاربری را میتواند به سمت خود جذب کند.

نوکیا 8 دارای نمایشگری 5.3 اینچی از نوع LCD با رزولوشن کیو اچ‌دی است. اگرچه ممکن است ابعاد تقریبا کوچک آن در مقایسه با سایر پرچمداران برخی کاربران را ناامید کند، اما تراکم پیکسلی فوق‌العاده 554 پی‌پی‌آی صفحه نمایش نوکیا 8 هر کاربر را به وجد می‌آورد. این نمایشگر توسط شیشه‌های گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود.همچون اغلب گوشی های این مطلب، نوکیا 8 نیز در سینه میزبان تراشه اسنپدراگون 835 در کنار 4 گیگابایت حافظه رم است.وجود 64 گیگابایت حافظه داخلی به علاوه پشتیبانی از کارت حافظه جانبی سبب می‌شود نوکیا 8 علاوه بر توان پردازشی، از نظر حافظه نیز هم‌رده سایر پرچمداران قرار بگیرد.نوکیا 8 همچنین در قاب پشتی به دو دوربین 13 مگاپیکسلی مجهز به لرزشگیر اپتیکال تجهیز شده است.برخلاف سایر گوشی‌سازان که معمولا در دوربین سلفی از یک سنسور ضعیف استفاده می‌کنند، سنسور 13 مگاپیکسلی دوربین جلویی نوکیا 8، که گشودگی دریچه دیافراگم آن f/2.0 است، شباهت زیادی به سنسور رنگی دوربین پشتی دارد.

نقطه قوت

  • دوربین دوگانه
  • سخت افزار قدرتمند

نقطه ضعف

  • کوچک بودن نمایشگر

اچ تی سی یو 11

اچ تی سی یو 11

گوشی هوشمند اچ تی سی یو 11، برخلاف سایر پرچم‌داران قبلی اچ تی سی، از قاب پشتی فلزی بهره برده که با شیشه محافظت شده است.البته نوع شیشه به کار رفته در قاب پشتی این محصول، با هر آنچه در سایر گوشی‌های هوشمند مشاهده کرده‌اید تفاوت دارد، به طوری که بازتاب نور به گونه ایست که تصور می‌کنید قاب پشتی در تنوع رنگ بالا ساخته شده است.تصاویر ثبت شده توسط دوربین 12 این گوشی موبایل علاوه بر داشتن کیفیتی فوق‌العاده بالا، دارای حداقل نویز ممکن هستند. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که به برتری دوربین اچ تی سی U 11 کمک می‌کند، فوکوس فوق‌العاده سریع آن است. گوشی اچ تی سی یو 11 قادر است با دوربین اصلی خود ویدیوهای 4K نیز ضبط کند. همچنین، کاربران می‌توانند در رزولوشن 1080 پیکسل، ویدیوهای صحنه آهسته با سرعت 120 فریم بر ثانیه بگیرند.

اچ تی سی یو 11 همانند بسیاری از پرچم‌داران بازار در سینه میزبان تراشه هشت هسته‌ای اسنپ‌دراگون 835 که بر پایه لیتوگرافی 10 نانومتری توسعه یافته است. این تراشه با قدرت بالای خود به راحتی از پس اجرای هر نوع بازی و اپلیکیشن 64 بیتی برخواهد آمد؛ حال آنکه شرکت سازنده در کنار این پردازنده از حافظه رم 6 گیگابایتی نیز استفاده کرده که یو 11 را به یکی از قدرتمندترین گوشی‌های حال حاضر تبدیل می‌کند. این محصول همچنین از حافظه داخلی 64 و 128 گیگابایتی بهره برده و متاسفانه امکان به‌کارگیری حافظه جانبی در آن وجود ندارد.اچ تی سی که به استفاده از اسپیکرهای استریو شهرت دارد، در یو 11 نیز از فنّاوری بوم ساند استفاده کرده است. یکی از اسپیکرها در لبه پایینی و اسپیکر دیگر در خروجی صدای مخاطب قرار دارد. نکته قابل توجه آنکه در این گوشی خبری از جک 3.5 میلی‌متری صدا نبوده و درگاه یواس‌بی_سی جایگزین آن شده است.

نقطه قوت

  • طراحی بسیار چشم نواز

نقطه ضعف

  • قیمت بالا

اچ تی سی یو اولترا

اچ تی سی یو اولترا

اچ‎تی‎سی در طراحی قاب پشتی یو اولترا به استفاده از پنلی شیشه‎ای با یک سطح سیال رو آورده است. البته نوع شیشه به کار رفته در قاب پشتی این محصول، با هر آنچه در سایر گوشی‌های هوشمند مشاهده کرده‌اید تفاوت دارد، به طوری که بازتاب نور به گونه ایست که تصور می‌کنید قاب پشتی در تنوع رنگ بالا ساخته شده است.یو اولترا از نمایشگری 6 اینچی با وضوح تصویر QHD و چگالی تصویر 517 پیکسل در هر اینچ بهره می‌برد که این روزها در بسیاری از بالا رده‌های بازار مشاهده می‌شود. همان‌طور که گفته شد این پنل از نوع تخت بوده و هیچ‌گونه خمیدگی در کناره‌های آن مشاهده نمی‌شود. البته اچ تی سی در این محصول از پنلی با فناوری سوپر ال سی دی نسل پنجم که از ذرات الماس تشکیل شده استفاده کرده است.

هرچند اچ تی سی یو اولترا یک بالا رده 2017 محسوب می‌شود، با این حال شرکت سازنده به دلیل معرفی پیش از موعد، مجبور به استفاده از تراشه اسنپ‌دراگون 821 در آن شده است. در حالی که اسنپ‌دراگون 835 پردازنده‌ای قوی‌تر و جدیدتراست، اما تفاوت آن با 821 در دنیای واقعی قابل اغماض است و نمی‌تواند عموم کاربران یو اولترا را تحت تأثیر قرار دهد. در کنار این پردازنده قدرتمند که از پلتفرم واقعیت مجازی گوگل نیز پشتیبانی می‌کند، یک حافظه رم با ظرفیت 4 گیگابایت و حافظه ذخیره سازی 64 و 128 گیگابایتی تعبیه شده است. این مجموعه سخت‌افزاری را باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی از نوع لیتیوم یون همراهی می‌کند که می‌تواند با یک بار شارژ کامل تا 26 ساعت انرژی مورد نیاز برای مکالمه را تأمین کند.

سونی اکسپریا ایکس زد پرمیوم

سونی اکسپریا ایکس زد پرمیوم

اکسپریا XZ پرمیوم به صفحه نمایش 5.5 اینچی با دقت 4K مجهز شده که به گفته شرکت سازنده، به دلیل پشتیانی از فناوری HDR، بالاترین وضوح تصویر را در بین پنل‌های موبایلی ارائه می‌دهد. سونی اکسپریا XZ پرمیوم با پردازنده‌ اسنپ‌دراگون 835 روانه‌ بازار شده است.این مدل به همراه 4 گیگابایت حافظه رم تجهیز شده که برای استفاده‌های روزانه معمولی و برنامه‌ها و بازی‌های سنگین، عملکرد یکسانی را ارائه می‌دهد. علاوه بر آن، این گوشی دارای 64 گیگابایت حافظه است، با این حال دسترسی به حافظه ذخیره سازی بیشتر با بهره گیری از کارت حافظه جانبی در آن تعبیه شده است.

یکی نقاط قوت پرچم‌دار جدید شرکت سونی، دوربین آن است که می‌تواند تصاویر با وضوح 4K را ثبت کند. سنسور 19 مگاپیکسلی این گوشی با اندازه 1/2.3 می‌تواند تصاویر خوبی را در نور کم ثبت کند. نکته جالب اینجاست که این سنسور جدید قادر به ضبط ویدیوهایی با نرخ 960 فریم در ثانیه است و امکان ثبت تصاویر اسلوموشن یا حرکت آهسته هیجان‌انگیزی را فراهم می‌کند. همچنین دوربین سلفی آن به سنسوری سلفی 13 مگاپیکسلی بسیار واید معادل 22 میلی‌متر مجهز شده که می‌تواند تصاویر بسیار شفاف را ثبت کند. سونی اکسپریا XZ پرمیوم با برخورداری از گواهینامه‌ی IP68 در مقابل آب مقاوم است، با این حال عایق‌بندی آن باعث شده تا وزن کلی دستگاه به 195 گرم افزایش پیدا کند.

نقطه قوت

  • دوربین بسیار باکیفیت

نقطه ضعف

  • طراحی تکراری

هواوی پی 10

هواوی پی 10

طراحی پی 10 با نسل قبلی آن یعنی هواوی پی 9 تفاوت چندانی ندارد، به طوری که ما اکنون نیز با گوشی هوشمندی مجهز به فریم فلزی با گوشه‌هایی گرد، نمایشگری تخت و دوربین دوگانه در قاب پشتی رو به رو هستیم. هواوی پی 10 به یک نمایشگر 5.1 اینچی فول اچ‌دی با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل مجهز شده است و پوشش گوریلا گلس 5 نمایشگر را در بر گرفته است. مدل بزرگ‌تر گوشی پرچم‌دار جدید هواوی با نمایشگر 5.5 اینچی Quad HD ارائه خواهد شد و رزولوشن صفحه‌نمایش، 1440 در 2560 پیکسل است.هواوی پی 10 از تراشه هشت هسته‌ای Kirin 960، چهار گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کند. یکی دیگر از قابلیت‌های مهمی که گوشی پرچم‌دار جدید هواوی از آن استفاده می‌کند، بهره‌مندی از اندروید 7 نوقا با رابط کاربری EMUI 5.1 و پشتیبانی از نسل 4.5 G LTE است و شرکت هواوی، ادعا می‌کند که گوشی‌های پرچم‌دار جدید این سازنده در مقایسه با آیفون‌های شرکت اپل تا 60 درصد عملکرد بهتری در زمینه پوشش دهی خواهد داشت. درنهایت کاربران عادی می‌توانند با هر بار شارژ باتری 3200 این گوشی، 1 روز و 8 ساعت از آن استفاده کنند و این در حالی است که کاربران پر استفاده نیز می‌توانند چیزی در حدود 1 روز و 3 ساعت از آن بهره ببرند.

نقطه قوت

  • کیفیت ساخت عالی
  • قیمت قابل قبول

نقطه ضعف

  • عملکرد متوسط دوربین دوگانه
  • رزولوشن متوسط نمایشگر

هواوی میت 9

هواوی میت 9

این گوشی بالا رده از تراشه کرین 960 قدرت گرفته است. این سیستم روی چیپ 8 هسته‌ای از 4 هسته با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 4 هسته با فرکانس 1.8 گیگاهرتز تشکیل شده که سرعت بسیار بالایی به هنگام کار با دستگاه را نوید می‌دهد. در کنار این چیپست، پردازنده گرافیکی Mali G71 MP8، چهار گیگابایت حافظه اجرایی و کمک پردازنده i6 برای پردازش اطلاعات سنسورهای حرکت و تصویربرداری قرار گرفته‌اند که زمینه‌های لازم را برای سازگاری دیوایس با پلتفرم واقعیت مجازی گوگل فراهم می‌کنند. یکی از سنسورهای به کار رفته در دوربین میت 9 از نوع مونوکروماتیک بوده و رزولوشنی برابر با 20 مگاپیکسل ارائه می‌دهد، در حالی ‌که سنسور دیگر قادر به ثبت تصاویری با عمق زیاد و با کیفیت 12 مگاپیکسل است که گستره وسیعی از رنگ‌ها را پوشش می‌دهد درنهایت یک باتری 4 هزار میلی‌آمپر ساعتی قادر است انرژی مصرفی این سخت افزار را تأمین نماید.

شیائومی می میکس 2

شیائومی می میکس 2

شیائومی می میکس 2 نیز بر همین اساس به صفحه نمایش IPS LCD کم حاشیه با ابعاد 5.99 اینچ مجهز شده است. رزولوشن صفحه نمایش این گوشی 1808 *2160 پیکسل بوده و تراکم پیکسلی 403ppi را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. هم‌چنین صفحه نمایش بیش از 84 درصد فضای قاب جلویی گوشی را به خودش اختصاص داده که در بین سایر رقبا یک رکورد عالی محسوب می‌شود. شیائومی می میکس 2 دکمه قابل لمسی زیر صفحه ندارد و اولین گوشی برند شیائومی است که از کلید‌های ناوبری نرم افزاری استفاده میکند.

شرکت شیائومی همچنین تراشه اسنپدراگون 835 کوالکام را با هشت هسته پردازشی، برای گوشی بدون حاشیه جدیدش در نظر گرفته است تا قدرت پردازشی می میکس 2 افزایش پیدا کند.شرکت شیائومی، می میکس 2 را در دو نسخه با 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم عرضه خواهد کرد؛ مدل مجهز به 6 گیگابایت حافظه رم، تنوع حافظه بیشتری نسبت به مدل رده‌بالای شیائومی می میکس 2 با 8 گیگابایت حافظه رم دارد.این مدل که از یک دوربین تکی 12 مگاپیکسلی با ماژول IMX386 سونی و لرزش‌گیر اپتیکال چهار محوره، فلاش LED دوگانه و تصویربرداری HDR برخوردار است، می‌تواند حداکثر فیلم‌هایی با رزولوشن 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه ثبت کند. برای ثبت تصاویر سلفی، یک شاتر 5 مگاپیکسلی در حاشیه پایین نمایشگر جای گرفته است.شیائومی می میکس 2 از یک باتری با ظرفیت 3400 میلی‎آمپر ساعت استفاده می‌کند که می‎توانید آن‌ را به سرعت با استفاده از فناوری شارژ سریع 3 کوالکام شارژ کنید.

نقطه قوت

  • طراحی منحصر به فرد
  • سخت افزار فوق العاده قدرتمند

نقطعه ضعف

  • مکان قرار گیری سنسور سلفی

شیائومی می 6

این گوشی از پنلی 5.1 اینچی از نوع آی‌پی‌اس ال‌سی‌دی با رزولوشن فول اچ‌دی و تراکم پیکسلی 405 پیکسل در هر اینچ بهره می‌برد. از دیگر ویژگی‌های این گوشی که به تازگی در بازار ایران نیز عرضه شده می‌توان به تراشه اسنپ‌دراگون 835، 4 و 6 گیگابایت حافظه رم و 64 و 128 گیگابایت حافظه ذخیره سازی داخلی اشاره کرد. این گوشی در قاب پشتی 12 مگاپیکسلی دوگانه، با مشخصاتی شبیه به آنچه در آیفون 7 پلاس نیز مشاهده کردیم است. در دوربین دوم از یک لنز 52 میلی‌متری استفاده شده که به کاربر اجازه می‌دهد افکت عمق اثر میدان را به تصاویر دلخواه اضافه کند. همچنین بر روی نرم افزار رابط این دوربین تنظیمات مختلفی تعبیه شده که کاربر می‌تواند بسته به سلیقه خود هرکدام را تغییر دهد. این دوربین قادر است تصاویری با وضوح 4K را ثبت کند، هرچند که برای پی بردن به عمق تصویر آن حتماً بایستی به یک نمایشگر 4KK دسترسی داشته باشد. در سوی دیگر اگر عاشق گرفتن عکس‌های سلفی هستید نیز، با این گوشی خوشحال خواهید بود. چرا که این گوشی از یک دوربین 8 مگاپیکسلی سلفی با گشادگی دیافراگم F/2.0 و سنسور Sony IMX268 بهره می‌برد.

وان پلاس 5

وان پلاس 5

هرچند شاید در نگاه اول این محصول از قابلیتی مانند نمایشگر بدون حاشیه بی‌بهره بوده، با این حال بعد از اچ تی سی 11 قدرتمندترین گوشی اندرویدی حال حاضر محسوب می‌شود (بر اساس بنچ مارک‌های ثبت شده) که به راحتی قادر است هرگونه بازی و اپلیکیشن توسعه یافته برای پلتفرم اندروید را اجرا نماید. در سوی دیگر این محصول دارای 6 گیگابایت حافظه رم بوده که اجرای بدون لگ بازی‌ها را تضمین می‌کند. نقطه قوت دیگر وان پلاس 5، قیمت مقرون به صرفه آن است. از جمله مشخصات سخت افزاری این محصول می‌توان به پردازنده هشت هسته‌ای اسنپ‌دراگون 835 شامل چهار هسته پردازشی کریو با فرکانس 2.45 گیگاهرتز و چهار هسته پردازشی کریو با فرکانس 1.9 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی آدرنو 540، صفحه نمایش 5.5 اینچی از نوع Optic AMOLED با وضوح تصویر فول اچ دی با تراکم پیکسلی 401 پیکسل در هر اینچ همراه با لایه محافظتی گوریلا گلس 5 اشاره کرد.

نقطه قوت

  • قیمت مقرون به صرفه و ارزش خرید بالا

گوگل پیکسل ایکس ال

گوگل پیکسل ایکس ال

هرچند این محصول اواخر سال گذشته میلادی عرضه شد، اما هنوز هم به عنوان یکی از قدرتمند ترین و باکیفیت ترین گوشی های بازار شناخته میشود.گوشی گوگل پیکسل ایکس ال مجهز به صفحه‌نمایش 5.5 اینچی AMOLED با تفکیک‌پذیری 2560×1440 است که تکنولوژی گوریلا گلس 4 به محافظت از آن می‌پردازد. این فبلت همچنین از تراشه توسعه‌یافته‌ی کوالکام اسنپ‌دراگون 821 به همراه سی پی یو 4 هسته‌ای با فرکانس 2.15 گیگاهرتز به همراه یک پردازنده گرافیکی آدرنو 530 قدرت گرفته است. مجموعه حافظه این گوشی نیز شامل 4 گیگابایت رم و حافظه داخلی 32 و 128 گیگابایتی است.دوربین عقب گوشی گوگل پیکسل ایکس ال دارای سنسور 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2 است که در آن از تکنولوژی تثبیت‌کننده تصویر اپتیکال استفاده شده است. دوربین جلوی آن نیز یک دوربین 8 مگاپیکسلی است که جهت برقراری تماس‌های تصویری و عکاسی سلفی مناسب است.

پیکسل ایکس ال به اندروید 7.1 نوقا مجهز شده و سنسور تشخیص اثر انگشت نیز در قاب پشتی، زیر دوربین عقب جا خوش کرده است. باتری به کار رفته در این فبلت نیز یک باتری 3490 میلی‌آمپر ساعت است که با توجه به تکنولوژی شارژ سریع، با 15 دقیقه شارژ تا 7 ساعت جوابگوی نیازهای روزمره خواهد بود.شاید برایتان جالب باشد که بدایند، گوگل پیکسل ایکس ال علی رغم آنکه فاقد قابلیت هایی همچون نمایشگر بدون حاشیه یا دوربین دوگانه است، اما با قیمتی به مراتب بیشتر از گلکسی اس 8 در بازار داخلی فروخته میشود.

نقطه قوت

  • دوربین بسیار با کیفیت
  • پشتیبانی گوگل

نقطه ضعف

  • طراحی نه چندان چشم نواز

1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

محمود

یک‌شنبه, 09 مهر 1396

واقعا خودتون مسخره کردید با این نقاط ضعف
طراحی تکراری و قیمت زیاد؟؟!!

پاسخ

ثبت نظر