Fitbit Ionic: یک ردیاب سلامتی عالی، یک ساعت هوشمند خیلی بد

Fitbit Ionic: یک ردیاب سلامتی عالی، یک ساعت هوشمند خیلی بد

ساعت هوشمند یونیک سومین دستگاه ساخته شده توسط شرکت فیت‌بیت است. فیت‌بیت به خاطر ردیاب‌های سلامتی خیلی خوبی که ساخته معروف است. در سال 2016 افیت‌بیت شرکت Pebble  را خریداری کرد.

با نرم افزار و مهندسی شرکت پبل، فیت‎بیت پلت‎فرم ساعت هوشمند مخصوص خود، Fitbit OS را ساخت. این شرکت امیدوار است بتواند رقیبی برای Android Wear و watchOS اپل باشد و با وجود اپ استور، GPS و تراشه‌ی NFC  مخصوص، این دستگاه به نظر خیلی خوب می‌رسد. اما در حقیقت یونیک 300 دلاری چگونه است؟

 

طراحی

با پیشرفت گوشی‌های هوشمند طراحی آن‌ها نیز بهتر شده است. مدل‌های اولیه Samsung Gear Live یا original Pebble شبیه به اسباب‌بازی‌های پلاستیکی بودند که دور مچ خود می‌بندید. یونیک آنقدرها ظاهر بدی ندارد اما خیلی هم زیبا نیست. صفحه نمایش مربعی بزرگ آن زیادی روی مچ جلب روی توجه می‌کند و حتی اندازه‌ی آن زیادی بزرگ است.

فیت بیت

 

روی این ساعت هوشمند صفحه نمایش لمسی رنگی گوریلا گلس و سه دکمه‌ی سخت‌افزاری خودنمایی می‌کنند که یکی از این دکمه‌ها در سمت چپ و دو دکمه در سمت راست قرار گرفته‌اند. دکمه سمت چپ شما را به صفحه خانه بازمی‌گرداند، درحالی که دو دکمه سمت راست به عنوان میانبر عمل می‌کنند. یونیک از آلیاژ آلومینیوم تشکیل شده در نتیجه بدنه‌ای قوی و بادوام دارد. یونیک با تکنولوژی ذوب نانو درست شده و ضدآب است. سنسورهای ضربان قلب که در پشت ساعت قرار دارند دیتا را به ردیاب PurePulse فیت‌بیت منتقل می‌کنند.

فیت بیت

 

درضمن شما می‌توانید دسته‌ی یونیک را با توجه به سلیقه‌ی خود عوض کنید. بیشتر ساعت‌های هوشمند دارای دسته‌ی قابل تعویض هستند اما مکانیزم آن‌ها بسیار پیچیده است اما یونیک اینگونه نیست و با استفاده از یک دکمه‌ی کوچک در پشت آن می‌توانید آن را به راحتی دربیاورید. همه‌ی این اقدامات نشان می‌دهد فیت‌بیت چقدر برای راحتی کاربرانش تلاش کرده است.

 

قابلیت‌های فیت‌بیت یونیک

هدف فیت‌بیت این است که با پلت‌فرم‌های گوشی هوشمندی مثل اندروید ور و اپل واچ رقابت کند. به همین هدف فیت‌بیت سیستم عامل خود، Fitbit OS را طراحی کرده است. این سیستم عامل می‌تواند اپلیکیشن‌های شخص ثالث از جمله Pandora، Starbucks و Strava را اجرا ‌کند. از آنجایی که تنها چند هفته است که فیت‌بیت سیستم عامل خود را منتشر کرده است، به احتمال زیاد این لیست افزایش می‌یابد.

یکی از نقاط قوت ساعت‌های هوشمند پبل طول عمر باتری آن‌ها است. فیت‌بیت از این قابلیت استفاده کرده و با وجود صفحه نمایش ال‌سی‌دی یونیک، این ساعت هوشمند تا چهار روز نیاز به شارژ ندارد.

فیت بیت

 

یکی از مشکلات اصلی یونیک نوتیفیکیشن‌های آن است. با روشن کردن صفحه می‌توانید به لیست نوتیفیکیشن‌های خود بروید، اما نمی‌توانید هیچ‌کاری با آن انجام دهید. نه به پیام‌ها پاسخ دهید، نه رویدادهای تقویم را حذف کنید و یا حتی تماس بگیرید. این یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف سیستم عامل فیت‌بیت است و چیزی است که اندروید ور و watchOS آن را در پلت‌فرم‌های خود جای داده‌اند. البته به احتمال زیاد سیستم عامل Fitbit OS پیشرفت خواهد کرد چرا که فیت‌بیت تنها نه ماه پیش از انتشار یونیک، پبل را خریداری کرده است.

تراشه‌ی NFC امکان پرداخت‌ از راه دور را فراهم کرده است. به جای استفاده از یک پلت‌فرم موجود، فیت‌بیت سرویس پرداختی خود را ساخته که Fitbit Pay نام دارد. اما تنها چند بانک در دنیا این پلت‌فرم را پشتیبانی می‌کنند.

 

ردیاب سلامتی با فیت‌بیک یونیک

این شرکت که سال‌ها برای ساخت و توسعه‌ی ردیاب سلامتی خود در دستگاه‌های مختلف تلاش کرده‌است در این زمینه بهترین است. به لطف ضد آب بودن این دستگاه می‌توانید با آن وضعیت شنای خود را در استخر ردیابی کنید. درضمن شما می‌توانید آن را هنگام باران و زیر دوش نیز در دست داشته باشید. یونیک همچنین قابلیت ردیاب خواب اتمی نیز دارد.

فیت بیت

 

قابلیت‌های محبوب ردیاب فیت‌بیت روی یونیک نیز موجود هستند. تشخیص فعالیت خودکار و ردیابی به این معنی است که پیش از دویدن نیاز به انتخاب گزینه‌ای ندارید. ردیاب ضربان قلب PurePulse فیت‌بیت به شما اجازه می‌دهد وضعیت ضربان قلب خود را ببینید و بیشتر کالری بسوزانید. GPS این دستگاه به شما اجازه می‌دهد وقتی که بیرون از خانه در حال ورزش هستید گوشی خود را در خانه بگذارید. نام سرویس ورزشی قابل شخصی‌سازی فیت‌بیت، Fitstar، به Fitbit Coach تغییر داده شده و به صورت از پیش نصب شده روی ساعت هوشمند موجود است.

 

استفاده در دنیای واقعی

طراحی یونیک اصلاً جذاب نیست. متأسفانه پس از جفت کردن آن با گوشی مدتی طول می‌کشد تا ردیاب به روز شود. البته این مشکل در بین دستگاه‌هایی که به تازگی وارد بازار شده‌اند چیز جدیدی نیست. این اپلیکیشن یک یادآور به شما نشان داده و می‌گوید که به روز رسانی تا ده دقیقه طول می‌کشد. اما ممکن است بسیار بیش از این زمان و حتی تا یک ساعت هم طول بکشد.

متأسفانه مشکلات به اینجا ختم نمی‌شود. GPS وصل نمی‌شود. ساعت حتی زمانی که روی مچ دستتان نیست هم ضربان قلب را نشان می‌دهد. حتی ممکن است گاهی اوقات هیچ نوتیفیکیشنی را روی گوشی خود دریافت نکنید. اپلیکیشن وضعیت هوا مکان شما را شناسایی نمی‌کند و از همه بدتر این که گاهی اوقات یونیک با حساب کاربری Fitbit جفت نمی‌شود. دیتای درون اپلیکیشن دیتای ردیاب را نشان می‌دهد، اما نشان می‌دهد که این ردیاب نزدیک به یک روز است که همگام نشده است. درضمن گاهی اوقات روی وب نیز چیزی نشان داده نمی‌شود.

فیت‌بیت همیشه دستگاه‌های خوبی ساخته است. ردیابی قدم‌ها، ورزش و دیگر دیتاهای سلامتی در فیت‌بیت بهتر از سایر رقیبانش صورت می‌گیرند. ردیاب‌های سلامتی این شرکت همیشه قیمتی منطقی داشته اند. حتی آخرین ردیاب آن‌ها تنها با قیمت 100 دلار به فروش رسید. یونیک سعی کرده که یک ردیاب سلامتی خوب را در یک ساعت هوشمند 300 دلاری جای دهد. حتی ساعت‌های هوشمندی مثل اپل واچ نیز خیلی خوب نیستند و مشکلات بزرگی دارند. یونیک نیز فرقی با رقیبانش ندارد. یک دستگاه گران و غیر جذاب بدون هیچ کاربردی به جز ردیابی سلامت. مشکل اینجاست، هیچ دلیلی ندارد که یونیک را با قیمت سه برابر دیگر ردیاب‌های سلامتی فیت‌بیت خریداری کنید.

یونیک ارزش 300 دلار هزینه را ندارد اما خیلی هم بی خاصیت نیست، بلکه شروعی است برای شرکت فیت‌بیت تا جای خودرا در دنیای ساعت‌های هوشمند باز کند. 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر