طرح رجستری گوشی های هوشمند از امروز اجرایی میشود؛ مراقب خرید گوشی های قاچاق باشید

طرح رجستری گوشی های هوشمند از امروز اجرایی میشود؛ مراقب خرید گوشی های قاچاق باشید

ریجستری، ثبت مشخصات گوشی‌های تلفن همراه است که یکی از اهداف اجرای آن مبارزه با قاچاق این کالا است، اما این طرح که قرار است از امروز28 مهرماه آغاز شود فقط گوشی‌هایی را شامل می‌شود که به تازگی خریداری می‌شوند و گوشی‌هایی که در دست مردم است شامل این طرح نمی‌شوند.

رجیستری، ثبت مشخصات گوشی‌های تلفن همراه است که یکی از اهداف اجرای آن مبارزه با قاچاق این کالا است، اما این طرح که قرار است از امروز 28 مهرماه آغاز شود فقط گوشی‌هایی را شامل می‌شود که به تازگی خریداری می‌شوند و گوشی‌هایی که در دست مردم است شامل این طرح نمی‌شوند.

به گفته مسئولان، اجرای این طرح برای مردم هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت. حمیدرضا دهقانی‌نیا مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره این طرح اظهار کرد:

مردم به هیچ عنوان نباید هزینه‌ای برای طرح رجیستری پرداخت کنند.خریداران گوشی‌های تلفن همراه از این پس باید نکاتی را قبل از خرید گوشی رعایت کنند. خریداران ابتدا باید کد IMEI پشت گوشی را مشاهده کنند، البته برخی از تلفن همراه این برچسب را ندارند، اما به همراه کد دستوری کد IMEI ارسال می‌شود

آغاز طرح رجیستری

مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: کد IMEI باید با کد ثبت ‌شده روی جعبه یکسان باشد و شبکه بر اساس کد دستوری که اعلام می‌شود تجهیز را تشخیص می‌دهد و پیامکی برای آن ارسال می‌شود، اگر در هنگام استعلام پاسخ مثبت بود می‌توان آن را خریداری کرد.

دهقانی‌نیا خاطرنشان کرد: خریداران حتما در صورت مثبت بودن استعلام نسبت به خرید گوشی اقدام کنند به دلیل اینکه در غیر این صورت بیش از یک ماه فرصت استفاده از آن را نخواهند داشت.به گفته مسئولان اجرای رجیستری تاثیری بر بازار نخواهد داشت و رایزنی‌های لازم برای تأمین بازار صورت گرفته و طرح به صورت گام‌به‌گام در مورد برخی مدل‌ها و برندها به اجرا درخواهد آمد تا کمبودی در بازار ایجاد نشود.

همچنین محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص تغییر قیمت گوشی تلفن همراه پس از اجرای طرح رجیستری گفت:

گمانه‌زنی در خصوص تغییر قیمت 18 تا 20 درصدی گوشی موبایل در کشور ایجاد شده که این مورد تایید نمی‌شود و نهایتاً 5 یا 6 درصد تعرفه گمرک بر هزینه تمام شده افزوده می‌شود

چه گوشی‌هایی شامل این طرح می‌شوند؟

تا این لحظه مسئولان به این موضوع اشاره کرده‌اند که برای جلوگیری از ایجاد شوک در بازار موبایل، تمام برندهای موبایل فعال در ایران شامل این طرح نمی‌شوند. به نظر می‌رسد که با اجرا شدن این طرح به صورت کلی شاهد افزایش درخواست از سوی مشتریان و در دسترس نبودن گوشی به تعداد کافی مواجه می‌شویم. اتفاقی که می‌تواند باعث افزایش پیدا کردن قیمت گوشی شود. به همین دلیل این طراح در ابتدا تنها چند برند را شامل می‌شود و همه برندها را در برنمی‌گیرد. با پرس‌وجوهای انجام شده و تحقیقات صورت گرفته، به نظر می‌رسد که گوشی‌های دو شرکت سامسونگ و اپل در شروع آزمایشی رجیستری موبایل، وارد این طرح می‌شوند. البته گفته شده تنها گوشی‌های بالا رده این شرکت‌ها وارد طرح رجیستری گوشی می‌شوند. در واقع انتظار می‌رود که گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ و اپل که امسال راهی بازار شده‌اند، تحت تأثیر این طرح قرار بگیرند. محصولاتی از قبیل گلکسی اس 8، گلکسی نوت 8، آیفون 7، آیفون 7 پلاس و احتمالا آیفون 8، آیفون 8 پلاس و شاید آیفون X. البته که هنوز خبر قطعی درباره این موضوع منتشر نشده و مسئولان هم با شک و تردید به این موضوع پاسخ می‌دهند...

شیوه استعلام قانونی بودن گوشی

مردمی که قصد خرید موبایل را دارند باید بدانند که اگر از فردا به فروشگاهی مراجعه کردند، کد IMEI گوشی موردنظرشان را با سامانه در نظر گرفته شده برای رجیستری تطابق دهند تا از اصالت آن مطلع شوند؛ با سامانه‌ای که به زودی به اطلاع مردم می‌رسد، می‌توان مطلع شد که آیا گوشی مورد نظر به صورت قانونی وارد کشور شده است یا خیر.

کد 15 رقمی شناسه گوشی تلفن همراه بر روی بسته‌بندی دستگاه یا به طور معمول در زیر باتری گوشی موبایل قابل مشاهده است. همچنین شما می‌توانید با شماره‌گیری کد #6#* با گوشی خود، کد 15 رقمی IMEI را به دست آورید. سامانه ثبت و دریافت شماره سریال گوشی‌های تلفن همراه وارداتی از دستاوردهای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک محسوب می‌شود و گام مهمی در اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از ورود گوشی قاچاق بر خواهد داشت.

طرح رجیستری

بعد از عمل تطابق کد IMEI با سامانه رجیستری، اگر اصالت گوشی محرز نشد، مردم نباید اقدام به خرید آن کنند زیرا از این پس دیگر قرار نیست به گوشی‌های قاچاق خدمات داده شود و به عبارت دیگر، سیم‌کارت روی گوشی‌های قاچاق فعال نخواهد شد. پیش از این، مدیر فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا درباره راهکارهای اصالت‌سنجی گوشی‌های تلفن همراه گفته بود که با استعلام کد IMEI که با شماره‌گیری #6#* ممکن است و مقایسه آن با کد روی جعبه گوشی نسبت به اصالت گوشی مطمئن شد.

همچنین گذاشتن سیم‌کارت در تلفن همراه و دریافت پیامک اصالت موبایل که توسط اپراتور تلفن همراه با تطابق IMEI موبایل با لیست گمرک صورت می‌گیرد، اصالت واردات رسمی آن محرز می‌شود و در واقع با دریافت این پیامک می‌توان مطمئن بود که گوشی رجیستری می‌شود یا خیر. در پایان نیز بد نیست به این نکته اشاره کنیم که آن دسته از افرادی که به صورت فردی گوشی هوشمندی را وارد کشور می‌کنند، نهایتاً تا یک ماه فرصت دارند تا با ارسال کد IMEI به سامانه مذکور و پرداخت عوارض، گوشی خود را در سامانه رجیستری ثبت کنند، چرا که بعد یک ماه مذکور، هیچ‌گونه سرویس مخابراتی از سوی اپراتورها به گوشی وارد شده ارائه نخواهد شد.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.  


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

sharokh.0521@gmail.com

چهارشنبه, 25 مهر 1397

فقط تماس اظطری مشکل سیم کارت

پاسخ

فرزاد

سه‌شنبه, 27 آذر 1397

گوشی رجستری میخواهد

پاسخ

ثبت نظر