پیش از دریافت آپدیت کریتور فال ویندوز10 چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

پیش از دریافت آپدیت کریتور فال ویندوز10 چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

از زمانی که در سال 2015 ویندوز10 منتشر شده هر شش تا هشت ماه یک به روز رسانی بزرگ و چندین به روز رسانی کوچک برای این سیستم عامل دریافت می‌کنیم  البته خیلی‌ها هم این به روز رسانی‌ها را انجام نداده و یا هنوز از ویندوز7 یا ویندوزXP استفاده می‌کنند. اگر هنوز از نسخه‌ی 2015 ویندوز10 استفاده می‌کنید همین امروز آن را به‌روز‌رسانی کنید.

به روز رسانی ویندوز خیلی قابل پیش‌بینی نیست. گاهی اوقات آنقدر خوب و بی‌سروصدا انجام می‌شود که ما اصلاً متوجه آن نمی‌شویم اما در بیشتر مواقع زمان‌هایی کاملاً نامناسب این اتفاق رخ می‌دهد و یا مشکلات بزرگی را برای ما ایجاد می‌کند. 

آپدیت کریتور فال ویندوز10 مدتی است که منتشر شده (می‌توانید مهمترین ویژگی‌های آن را از اینجا بخوانید) اما پیش از آن که به روز‌رسانی جدید ویندوز را انجام دهید چند نکته را درنظر داشته باشید تا مشکلات را به حداقل برسانید. 

1- منتظر زمان مناسب بمانید 

فقط به این دلیل که یک به‌روزرسانی جدید منتشر شده لازم نیست آن را همان لحظه دریافت کنید. 

اگر سیستم شما دچار مشکل شده و با به‌روزرسانی حل می‎شود این کار را انجام دهید و  Windows Update ASAP را اجرا کنید. اما اگر سیستم شما مشکلی ندارد از خودتان بپرسید که آیا لازم است که این به‌روزرسانی را انجام دهید یا خیر. 

windows10

 

آیا یک به‌روزرسانی امنیتی است؟ پس آن را نصب کنید. آیا یک پچ برای پرینتر است و شما پرینتر ندارید؟ آن را رها کنید. برای این که بفهمید هر به‌روزرسانی چه چیزی را به شما ارائه می‌دهد شماره‌ی KB پچ را بررسی کنید ( برای مثال KB4041676). درضمن حتماً تحقیق کنید و ببینید که کسانی که آن به‌روزرسانی را انجام داده‌اند به مشکل برخورده‌اند یا خیر. 

درضمن از خود بپرسید که آیا هم اکنون زمان مناسبی برای انجام به روز رسانی هست یا خیر. اگر با کامپیوتر خود کار واجبی دارید، به‌روزرسانی را تا پایان کار خود رها کنید چرا که نباید خطر کرده و به خاطر یک به‌روزرسانی بد سیستم خود را خراب کنید. اگر قرار شام دارید این کار را وقتی به خانه برگشتید انجام دهید. به‌روزرسانی می‌تواند تا چند ساعت زمان‌بر باشد. 

2- یک درایو ریکاوری ویندوز بسازید 

بدترین اتفاقی که ممکن است برای هر به‌روزرسانی ویندوز صورت گیرد سیستم عامل خرابی است که بوت نمی‌شود. اگر این اتفاق برای شما بیوفتد باید دوباره ویندوز نصب کنید. اگر شما هم درگیر سیستمی شدید که بوت نمی‌شود باید درایو خود را ریکاوری کنید. 

چگونه یک درایو ریکاوری در ویندوز10 بسازیم؟

خبر خوب اینجاست که ویندوز10 یک ابزار برای ساخت درایوهای ریکاوری دارد: 

1- یک درایو USB خالی با حداقل 8 گیگابایت ظرفیت را به کامپیوتر خود متصل کنید. 

2- منو شروع را باز کرده و  recovery drive را جست‌وجو کنید. 

3- Create a recovery drive را انتخاب کنید. 

4- مسیری را که به شما گفته شده طی کنید. 

درضمن شما می‌توانید با استفاده از ابزار Media Creation Tool این روند را طی کنید که در ویندوز10 موجود نیست و باید آن را دانلود کنید. این گزینه به شما اجازه می‌دهد یک درایو USB( با 3 گیگابایت ظرفیت) یا یک DVD بسازید. 

3- کلید نرم‌افزار را یافته و در جایی ذخیره کنید

اگر لازم شد که ویندوز را از اول نصب کنید به کلید نرم‌افزار ویندوز خود نیاز دارید. اگر نسخه‌ی ویندوز خود را دیجیتالی خریده باشید به احتمال زیاد آن را ندارید. خوشبختانه می‌توانید برای یافتن آن از اپلیکیشن Produkey استفاده کنید. 

windows10

 

ProduKey وب‌سایتی بسیار خوب است که سیستم شما را اسکن کرده و کلید نرم‌افزار اپلیکیشن‌ها، از جمله مایکوراسفت آفیس 2000 تا 2010، محصولات آدوب و Autodesk و بیشتر نسخه‌های ویندوز را میابد. 

4- بازیابی سیستم (System Restore) را فعال کنید

پیش از این که ویندوز به‌روزرسانی شود از قسمت‌های مختلف سیستم، از جمله Windows Registry بکاپ می‌گیرد. با این اقدام اگر مشکلات کوچکی برای سیستم شما پیش آمد می‌توانید آن را به زمان پیش از به‌روزرسانی بازگردانید. 

 

چگونه یک نقطه‌ی بازیافت (Restore Point) در ویندوز10 بسازیم؟

Windows + Q را فشار داده و restore را تایپ کنید. سپس  Create a restore point را انتخاب کرده تا کنترل System Protection را باز کنید. Protection را برای درایو سیستم در حالت روشن قرار دهید. برای ساخت یک نقطه‌ی بازیافت جدید  Create… را فشار دهید. 

windows10

 

بازیابی سیستم فضای ذخیره‌سازی زیادی را اشغال می‌کند در نتیجه اگر فضای ذخیره‌سازی زیادی ندارید منطقی است که آن را حذف کنید. با این حال ما به شما توصیه می‌کنیم که پیش از هر به‌روزرسانی یک نقطه بازیافت بسازید. اگر پس از انجام آن به مشکلی برنخوردید می‌توانید آن را حذف کنید. 

5- از داده‌های مهم خود بکاپ بگیرید 

بازیافت سیستم از فایل‌های شخصی شما بکاپ نمی‌گیرد، در نتیجه اگر به‌روزرسانی به مشکل بربخورد ممکن است شما اطلاعات شخصی خود را از دست بدهید. 

بهترین کار این است که از اسناد و پوشه‌های دانلود به اضافه هرفایل مهمی مثل موزیک، عکس و یا فیلمی که دارید بکاپ بگیرید. آن‌ها را روی یک درایو اکسترنال و یا دستگاه NAS ذخیره کنید. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.  

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر