لینوکس چیست و چرا آن را بایستی جایگزین ویندوز کنیم؟ (قسمت دوم)

لینوکس چیست و چرا آن را بایستی جایگزین ویندوز کنیم؟ (قسمت دوم)

شاید تاکنون برای یک بار هم که شده نام لینوکس را شنیده باشید و یا با مشاهده لوگوی پنگوئن این سیستم عامل کنجکاو شده باشید که تفاوت آن با ویندوز مایکروسافت در درک کنید. ما در قسمت اول این مطلب به معرفی لینوکس و ذکر چند نمونه از برتری‌های این سیستم عامل نسبت به ویندوز مایکروسافت پرداختیم و در این مطلب نیز قصد داریم برخی برتری‌های دیگر لینوکس نسبت به سیستم عامل ردموندی‌ها را مرور کنیم.

شاید تاکنون برای یک بار هم که شده نام لینوکس را شنیده باشید و یا با مشاهده لوگوی پنگوئن این سیستم عامل کنجکاو شده باشید که تفاوت آن با ویندوز مایکروسافت در درک کنید. ما در قسمت اول این مطلب به معرفی لینوکس و ذکر چند نمونه از برتری‌های این سیستم عامل نسبت به ویندوز مایکروسافت پرداختیم و در این مطلب نیز قصد داریم برخی برتری‌های دیگر لینوکس نسبت به سیستم عامل ردموندی‌ها را مرور کنیم.

حریم خصوصی غیر قابل نفوذ

امروزه در دنیایی متکی بر فناوری اطلاعات و دانش زندگی می‌کنیم که هرلحظه به خطر افتادن جریان اطلاعات و دانش منجر به بروز خسارت‌های تجاری جبران‌ناپذیری خواهد شد. امروزه همه به دنبال یک سکوی امن‌تر برای اجرای برنامه‌های کاربردی و سرویس‌دهنده‌ها هستند. لینوکس حرف‌های زیادی برای گفتن در سمت پایداری، سرعت و امنیت دارد. بسیاری از قابلیت‌هایی که در ویندوز وجود ندارند و یا فقط با اضافه کردن نرم‌افزارهای اضافی قابل دسترسی باشند، به‌طور درونی و پیش گزیده در لینوکس پیاده‌سازی شده‌اند. لینوکس از ابتدا برای محیط‌های شبکه‌ای و چندکاربره طراحی شده است و همین باعث رعایت مسائل امنیتی از ابتدا در آن شده است، در حالی که ویندوز این‌گونه نبوده و در حال حاضر نیز ازنظر امنیتی دارای نقاط ضعف فراوانی است. آیا تاکنون به این نکته فکر کرده‌اید که شبکه‌هایی مانند اینستاگرام برچه اساسی پیشنهاد دنبال کردن کاربری را ارائه می‌کنند و یا آنکه شبکه‌های تبلیغات آنلاین جهانی چگونه هویتان را برای نمایش دادن آگهی مورد استفاده، تشخیص می‌دهند؟
رسانه‌های جمعی و کمپانی‌های فعال در دنیای وب، همواره ما را از خطرات هک سیستم‌های کامپیوتری و حملات سایبری آگاه می‌سازند؛ اما هیچ کسی در مورد جاسوسی اطلاعات ما توسط کمپانی‌های فیس‌بوک، گوگل و … نمی‌گوید. در هنگام نصب سیستم عامل ویندوز و یا نرم‌افزارهای آن، همواره قسمتی وجود دارد که شما باید یک توافقنامه را خوانده و سپس آن را تائید کنید. بسیاری از ما، این قسمت را نخوانده می‌پذیریم؛ غافل از اینکه مایکروسافت و سایر کمپانی‌ها از اطلاعات شخیص ما برای تجارت خود استفاده می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانید، هیچ کدام از توزیع‌های لینوکس حتی یک بایت از اطلاعات دستگاهتان را بدون آگاهی قبلی در فضای مجازی درز نمی‌دهند؛ پس اگر به حفظ حریم خصوصیتان اهمیت می‌دهید، سریعاً به لینوکس مهاجرت کنید.

توزیع‌های مختلف

همان‌طور که گفته شد، لینوکس قدرتمند است، متن‌باز بوده و برای همیشه رایگان خواهد ماند و از همه مهم‌تر کار کردن با آن لذت بخش است. توزیع‌های مختلف از محیط‌های گوناگونی بهره می‌برند و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. برای مثال کار کردن با Ubuntu آسان است و در عوض Arch برای افراد با تجربه تری طراحی شده که می‌توانند به راحتی از ترمینال برای انجام وظایف مختلف استفاده نمایند. در این مقاله قصد داریم مروری مختصر بر هرکدام داشته باشیم، امیدواریم که شما در پایان این مقاله بتوانید توزیع مورد علاقه خود را پیدا کنید و پس از دریافت و نصب آن به پنگوئن محبوب سلام کنید.

اگر عاشق حال و هوای گرافیکی و یک محیط بصری زیبا هستید، Elementary OS یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما می‌باشد. در واقع Elementary OS یک توزیع سرد و بی روح نیست و اگر بخواهیم آن را با سایر سیستم عامل‌ها مقایسه کنیم باید بگوییم که حال و هوایی شبیه به macOS دارد. محیط دسکتاپ با نام Pantheon می‌باشد که بر اساس Gnome است. اگر از کاربران ویندوز باشید و قصد مهاجرت به لینوکس را بکنید، یکی از مواردی که کمبود آن را حس خواهید کرد مجموعه محبوب آفیس است، Mint اما مجموعه LibreOffice را در به صورت رایگان در اختیار شما می‌گذارد که می‌تواند این کمبود به خوبی برطرف نماید. علاوه بر این و بدون نصب هیچ پونه برنامه‌ای، Mint به صورت پیش‌فرض از اغلب فرمت‌های رسانه‌ای پشتیبانی می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که محتواهای چند رسانه‌ای را به راحتی پخش نمایید.

لینوکس هنگ نمی‌کند

لینوکس هنگ نمی‌کند!

در لینوکس هسته سیستم Kernel Linux است و عملکرد جداگانه از محیط گرافیکی و نرم‌افزارها دارد در نتیجه هنگ کردن یک برنامه باعث هنگ کردن کل سیستم نمی‌شود در حالی که در ویندوز به دلیل برخوردار بودن از سیستم یکپارچگی، هنگ یک عامل مانند Internet Explorer ممکن است شما را حتی وادار به ریست کند؛ اما در لینوکس فقط کافیست همان برنامه‌ای که هنگ کرده ریستارت شود. این قابلیت در لینوکس تعبیه شده است. هر بار که ویندوز جدید نصب می‌کنید لازم است کلی نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را نصب کنید و همچنین همه سخت‌افزارهای موجود در کامپیوتر خود را از طریق درایور به ویندوز معرفی کنید در حالی که لینوکس در خود قابلیتی دارد که تمامی سخت‌افزارها را می‌شناسد و نیازی به درایور نیست. همچنین در لینوکس به صورت پیش‌فرض نرم‌افزارهای بسیار پیشرفته‌ای موجود است که در ویندوز چنین نیست.

آپدیت‌های غیراجباری

یکی از مزایای دیگر لینوکس نسبت به ویندوز، این است که توسعه دهندگان شما را وادار نمی‎کنند که سیستم‌عامل خود را ارتقاء دهید؛ اما مشکل این کار کجاست؟ خیلی از کاربران نه نیازی دارند و می‎خواهند که از ویندوز 7 جدا شوند. در اوبونتو (یکی از توزیع‌های لینوکس) شما تا هر زمان که مایل باشید می‎توانید سیستم‌عامل فعلی خود را حفظ کنید. هرچند کانونیکال نسخه‎های به‎روزرسانی شده را پیشنهاد می‎کند، اما انتخاب آن اختیاری است. اگر شما یک نسخه LTS از اوبونتو را نصب کنید، به شما 5 سال ضمانت داده خواهد شد که از نسخه فعلی اوبونتو شما پشتیبانی خواهد شد. در طول این مدت، شما می‎توانید مطمئن باشید که هم می‎توانید نسخه فعلی سیستم‌عامل خود را حفظ کنید و هم به‎روزرسانی‎های مربوط به آن را دریافت کنید. نصب سیستم عامل لینوکس بر روی یک کامپیوتر قدیمی هیچ مشکلی را برای استفاده کاربر ایجاد نخواهد کرد؛ چرا که تاکنون تمامی درایورهای موجود برای سخت افزارها به‌روزرسانی شده و قطعات سیستم به راحتی شناسایی می‌شوند. البته اگر قصد خرید یک پی سی کاملاً به روز را دارید، احتمالاً موفق به بوت کردن لینوکس بر روی آن نخواهید شد، چرا که مدتی به طول می‌انجامد تا درایورهای سازگار لینوکس با سخت‌افزارهای جدید منتشر شود.

فراوانی نرم‌افزارهای کاملاً رایگان

برنامه های لینوکس

یکی از مهم‌ترین انتقادهای مربوط به دنیای لینوکس، کمبود برنامه‌های خاص است. دنیای لینوکس، سرشار از برنامه‌های کاربردی است و شما کاربران متناسب با نیاز خود، چندین حق انتخاب را خواهید داشت. ولی نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که لینوکس، فاقد نرم‌افزارهای تجاری و انحصاری است که برای ویندوز یا مک تولید می‌شوند. اگر شما نیز وابستگی بسیاری به این نرم‌افزارها دارید، احتمالا یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها برای مهاجرت به لینوکس را این مورد می‌دانید. بسیاری از کاربران دنیای ویندوز، استفاده از مجموعه گران‌قیمت مایکروسافت آفیس را کنار گذاشته و از نرم‌افزار رایگانی همچون LibreOffice استفاده می‌کنند. ویژگی‌های موجود در آفیس‌های رایگان تا حد بسیاری با محصولات مایکروسافت آفیس مطابقت دارند و از این نظر، مهاجرت به لینوکس برایتان چالش چندان مهمی نخواهد بود. باید به خاطر داشت که انتخاب یک سیستم‌ عامل، بر اساس سلیقه شخصی انجام می‌گیرد و هر فرد با توجه به نیازهای خود، یکی را به دیگری ترجیح می‌دهد؛ از این رو پیش از مهاجرت به لینوکس، از وجود برنامه‌های مورد نیازتان در این سیستم عامل اطمینان کسب کنید. در سوی دیگر بوت دوگانه لینوکس در کنار ویندوز، کار سختی نیست و به آسانی می‌توان لینوکس را در کنار ویندوز مورد استفاده قرار داد. انجام این کار، تنها با انتخاب یک چک‌باکس در حین نصب لینوکس میسر است.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.


5 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

هادی یدالهی

پنج‌شنبه, 11 آبان 1396

متاسفانه مبتدی نوشته شده درباره لینوکس با احترام زیاد به آقای فریمانی دوست عزیزم

پاسخ

مسعود

جمعه, 12 آبان 1396

متاسفانه بزرگترین ایراد لینوکس (ایرادی که تقصیر خودش هم نیست) اینه که محیط لینوکس یه جور محیط کاملا جدید به حساب میآد (مگر در مواردی که شما kde یا محیطهای مشابه رو نصب کرده باشید) و خب این باعث میشه که چند ماه اول؛ به کاربرهای تازه وارد خیلی سخت بگذره. اما بهترین راه واسه اینکه به لینوکس عادت کنید اینه که اگه یه کامپیوتر دارید؛ همراه با ویندوز یه نسخه اوبونتو نصب بشه یا اگه کامپیوتر جداگونه دارید روی اونی که قدیمیتر هست یه نسخه سبک لینوکس نصب کنید و یه سری فایل که زیاد استفاده میکنید اما ضروری نیستن (مث فیلم هاتون یا موسیقیهاتون) رو بذارید روی لینوکس باشن بلکه به خاطر استفاده از اونها هم که شده مدام به سیستم لینوکس خودتون سر بزنید.

ضمناً ایراد سایت شما اینه که وقتی داریم تایپ میکنیم، خطوط خیلی کمرنگ هستن! اصلاً دیده نمیشن
ممن.ن

پاسخ

شروین

جمعه, 12 آبان 1396

سلام ضمن عذرخواهی باید بگم متاسفانه تمام مقالات این سایت مبتدی هستند چه از نظر نگارش و چه محتوا
یه مقدار از نویسنده های بهتری استفاده کنید

پاسخ

سهیل

جمعه, 12 آبان 1396

لینوکس کار کردم، بدردم نمیخوره کلا
مهم هم نمیبینم کوچ کنم لینوکس، مریض که نیستم چیزیایی ک بلدم تو ویندوز رو دور بریزمو و برنامه های مشابه رو از نو یاد بگیرم، سرم ک درد نمیکنه
جایی رو هم نمیخام بهکم، پیتون اینا هم کار نمیکنم

بهترین سیستم عامل ویندوزه، بهترین ویندوز هم ویندوز 7

پاسخ

بهزاد ایزدی فریمانی

جمعه, 19 آبان 1396

ضمن تشکر بابت نقدها و نظرات بیان شده؛ لازم دونستم که عرضه کنم این مطلب دو قسمتی ترجمه مقاله ای بود که در ادامه لینکش رو قرار میدم.نظر شخصیم در هیچ مطلبی دخیل نمیشه، به خصوص در رابطه با این مطلب که هیچ انگیزه ای برای کار با لینوکس ندارم.

http://www.makeuseof.com/tag/reasons-only-use-linux/

پاسخ

ثبت نظر