همکاری اینتل با AMD برای ساخت گرافیک رادیون روی تراشه‌های هسته‌ای

همکاری اینتل با AMD برای ساخت گرافیک رادیون روی تراشه‌های هسته‌ای

سال پیش خبری مبنی بر همکاری AMD و اینتل برای ساخت یک GPU منتشر شد و هردو شرکت با قاطعیت آن را رد کردند و گفتند که هیچ همکاری بین آن‌ها صورت نخواهد گرفت که البته دروغ گفتند. 
حال اینتل اعلام کرده که GPU جدید این شرکت پردازنده‌ی سری H هسته‌ای مدل بالای اینتل، نسل دوم حافظه با پهنای باند HBM2 و تراشه‌ی گرافیکی مجزا شخص ثالث  Radeon Technologies Group AMD را با هم دارد. 
APUهای Ryzen اجزای DDR4 هستند که سخت افزار نسل یک HBM2 را پشتیبانی نمی‌کنند. قرار دادن یک APU با Vega روی کارت گرافیکی اینتل و HBM2 به این معنی است که این تراشه‌ی جدید از APU خود AMD بهتر عمل خواهد کرد. 
کارت‌های گرافیکی‌ معمولاً با پهنای باند مشکل دارند و نیاز به روشی مانند HBM2 دارند تا روی کامپیوتر دسکتاپ بهتر عمل کنند. اما به نظر می‌رسد که AMD موفق نشده که این قابلیت‌ها را در APUهای خودش قرار دهد در عوض نسل اول Raven Ridge محصول DDR4 خوبی است. 
هنوز هم اگر AMD به جای  DDR4-2133 از DDR4-3200 خود استفاده کند در عملکرد خود پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. اما چنین روشی روی موبایل جواب نخواهد داد، چرا که در ساخت موبایل، هدف کاهش میزان مصرف نیرو است نه افزایش آن. به خاطر تکنولوژی HBM2 اینتل محصولی سریع‌تر دارد. این هسته‌های دوگانه اینتل-AMD جدید از تکنولوژی اتصال چند منظوره استفاده خواهند کرد. 
هنوز جزئیاتی وجود دارد که ما نمی‌دانیم، مانند این که چگونه تکنولوژی AMD (که از Infinity Fabric استفاده می‌کند) با  EMIB ترکیب می‌شود و یا این که این تراشه چقدر نیرو مصرف می‌کند. البته قرار نیست که عملکرد بالاتر در طراحی کوچک‌تری قرار گیرد. لازم به ذکر است که عملکرد CPUهای سری H اینتل چیزی نزدیک به 45W است. اما باز هم به این معنی نیست که اینتل می‌خواهد یک سری SKU منتشر کند که نیازی به گرافیک اکسترنال ندارند. 
درمورد AMD به نظر می‌رسد که قصد دارد با همکاری با اینتل نسبت به APUهای خودش پول بیشتری کسب کند. شاید بازار APU به طور کلی در دستان  AMD باشد اما باید این تراشه‌ها را ارزان‌تر بفروشد. به نظر می‌رسد که AMD قصد دارد با استفاده از تکنولوژی اینتل محصولات بعدی خود را ارتقا دهد. البته هنوز چیزی درمورد جزئیات این همکاری منتشر نشده و باید فعلاً منتظر بمانیم. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

 

 

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر