بهترین زبان برنامه نویسی برای شما کدام است؟

بهترین زبان برنامه نویسی برای شما کدام است؟

چه یک برنامه نویس تازه‌کار باشید و یا بخواهید یک زبان برنامه نویسی را از اول شروع کنید و یاد بگیرید باید یک سوال خیلی مهم از خود بپرسید: « کدام زبان برنامه نویسی برای من مناسب است؟»

امروزه زبان‌های برنامه نویسی بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید و اگر خیلی با تجربه نباشید انتخاب زبان مناسب می‌تواند کار سختی باشد. در این مقاله بهترین زبان‌های برنامه نویسی را برای وب، موبایل، دسکتاپ، گیم، embeded system و توسعه نرم افزار را به شما معرفی می‌کنیم. 

برای توسعه وب

language

 

توسعه وب در قلمرو برنامه نویسی زمینه‌ای بسیار منحصر به فرد است که چالش‌های خودش را دارد، اما مزایایی نیز دارد. اگر هیچ تجربه‌ای ندارید توسعه وب را می‌توان ساده‌ترین روش برنامه نویسی دانست و افراد زیادی این کار را می‌کنند، در نتیجه گزینه‎ی مناسبی برای تازه‌کارهاست. 

• HTML و CSS: درحالی که این دو واقعاً زبان برنامه نویسی نیستند اما HTML و CSS هردو برای ساخت صفحات وب لازم هستند. HTML ساختار صفحه را می‌سازد درحالی که CSS ظاهر صفحه را می‌سازد. 

• JavaScript: این زبان برنامه نویسی برای کارهای سمت مرورگر و تغییرات واقعی مناسب است. هم اکنون شما می‌توانید از آن برای کارهای سمت مرورگر و سمت سرور استفاده کنید که با استفاده از  Meteor وReact بسیار ساده است. 

• Python: این زبان برای کارهای سمت سرور مناسب است، در نتیجه شما برای بخش سمت مرورگر هر اپلیکیشن وبی که می‌خواهید بسازید به HTML، CSS و JavaScript نیاز دارید. اما Python زبان بسیار خوبی است و یکی از بهترین جایگزین‌ها برای Java اسکریپت است. 

• PHP: به این دلیل دیگر زیاد نام PHP را نمی‌شنوید که نسبت به زبان‌های جدید دیگر خیلی محبوب نیست اما همه جا از آن استفاده می‌شود (از جمله WordPress) شاید PHP کمی به هم ریخته باشد اما واقعاً خوب کار می‌کند. 

 

 

برای توسعه دهندگان موبایل

language

 

توسعه موبایل دومین زمینه‌ی برنامه نویسی بزرگ در دنیاست و هرروز اهمیت آن بیشتر می‌شود. مردم به اپلیکیشن برای گوشی‌های خود نیاز دارند. شاید این زمینه برای برنامه نویسان محدود و رقابتی است اما هرروز اپلیکیشن‌های بسیار خوبی برای آن ساخته می‌شود. 

 Java: Java زبان بومی توسعه اپلیکیشن اندروید است. از Java در چیزهای دیگری نیز استفاده می‌شود. درحالی که می‌توانید بدون استفاده از زبان‌هایی غیر از Java برای اندروید اپلیکیشن بسازید، Java برای دریافت عملکرد خوب بهترین زبان است. 

Swift: برای ساخت اپلیکیشن‌های iOS از زبان Objective C استفاده می‌شد اما حال بهتر است که با استفاده از زبان Swift این برنامه‌ها را بنویسید. یادگیری و استفاده از آن بسیار ساده است و زبان بسیار خوبی برای تازه‌کارها و حرفه‌ای‌هاست. 

JavaScript: چهارچوب‌های بسیار زیادی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد با استفاده از Java Script برای اندروید و/یا iOS اپلیکیشن بسازید. بعضی از چهارچوب‌ها کد شما را به کد بومی تبدیل می‌کنند درحالی که بقیه اپلیکیشن‌های ساخته شده را مانند یک اپلیکیشن وب در یک مرورگر مصنوعی اجرا می‌کنند. 

 

برای توسعه دهندگان دسکتاپ

language

 

به دلیل این که بیشتر از اپلیکیشن‌های وب و موبایل استفاده می‌شود اپلیکیشن‌های دسکتاپ دیگر خیلی طرفدار ندارند اما به این معنی نیست که به درد نمی‌خورند. بسیاری از افراد اپلیکیشن‌های آفلاین دسکتاپ را ترجیح می‌دهند. درضمن خبر خوب این است که اپلیکیشن‌های دسکتاپ دیگر مثل قبل پیچیده نیستند. 

Java: قبلاً اپلیکیشن‌های Java با استفاده از Swing ساخته می‌شدند. اما بهتر است که در عوض از JavaFX استفاده شود که به لطف Scene Builder اپلیکیشن‌هایی مدرن‌تر و بهتر می‌سازد. از آنجایی که Java روی Java Virtual Machine اجرا می‌شود، می‌توانید یک اپلیکیشن بسازید که روی چندین پلت‌فرم اجرا می‌شود. 

JavaScript: با استفاده از چهارچوب Electron می‌توانید در Java Script اپلیکیشن بنویسید و آن‌ها را به پلتفرم‌های دسکتاپ منتقل کنید. چند مثال از این اپلیکیشن‌ها Visual Studio Code، Atom Editor، Discord، Slack و WhatsApp هستند. یکی دیگر از مزایای این زبان این است که شما می‌توانید نسخه‌ی دسکتاپ اپلیکیشن‌های وب را با همان زبان بسازید. 

#C: با استفاده از Visual Studio شما می‌توانید با زبان C# اپلیکیشن‌های دسکتاپ با پیوستگی به کتابخانه‌های GUI مانند Win32، Windows Forms، WPF و چهارچوب .NET بسازید. با استفاده از Xamarin Studio شما همچنین می‌توانید برای مک و لینوکس نیز برنامه بنویسید. 

Swift: از این زبان برنامه نویسی جدید اپل نه تنها برای iOS بلکه برای Mac نیز می‌توانید برای ساخت اپلیکیشن استفاده کنید. اگر در اکوسیستم اپل زندگی می‌کنید و قصد دارید فقط برای این پلت‌فرم اپلیکیشن بسازید بهتر است که زبان Swift  را یاد بگیرید. 

 

برای توسعه دهندگان بازی

language

 

توسعه بازی بسیار ساده شده است. با وجود موتورهای بازی متن باز رایگان شما می‌توانید هر زبان برنامه نویسی بازی معروف را انتخاب کرده و با آن بازی بسازید. البته بعضی از این زبان‌ها بهتر هستند و ما آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

• C#: Unity بهترین موتور بازی برای تازه‌کارهاست و زبان اصلی آن C# است. این موتور هردو بازی‌های دو بعدی و سه بعدی را پشتیبانی می‌کنند و می‌توان از بازی‌های آن روی بسیاری از پلتفرم‌ها مثل ویندوز، مک، لینوکس، اندروید، iOS و HTML5 استفاده کرد. 

Java: برنامه‌نویسان Java می‌توانند از چهارچوب متن باز LibGDX برای ساخت بازی استفاده کنند. از این چهارچوب می‌توان برای هر پلت‌فرم دسکتاپی که Java را پشتیبانی می‌کند و همچنین اندروید و iOS استفاده کرد. این چهارچوب بسیار ساده و سریع است.

• Haxe: Haxe زبانی مدرن و جدید است که می‌تواند زبان‌های بسیار زیاد دیگری را مثل Java، C++، C# و Python را انتقال دهد.با استفاده از یک موتور بازی مثل HaxeFlixel یا Luxe می‎توانید بازی‌های چند پلتفرمی دو بعدی را بسیار سریع‌تر از دیگر زبان‌ها بسازید. متأسفانه در حال حاضر موتور Haxe سه بعدی وجود ندارد. 

• JavaScript: JavaScript را می‌توان بهترین و سریع‎ترین روش برای توسعه بازی‌های وب دانست. بهترین موتور برای آن Phaser است. درضمن شما می‌توانید از یک ابزار مثل  NW.js برای ساخت بازی‌های وب روی دسکتاپ و موبایل نیز استفاده کنید. 

 

برای دیتا، اسکریپت و خدمات رفاهی

language

 

در بسیاری از مواقع برنامه نویسی فی‌النفسه برای ساخت نرم‌افزار به کار برده نمی‌شود. شاید شما به یک سیستم اتوماسیون داده و یا چیزهای دیگری از این قبیل نیاز داشته باشید. برای این موارد دو زبان مناسب شما وجود دارد: 

R: R زبان برنامه نویسی است که برای آنالیز داده، داده کاوی و محاسبه داده طراحی شده است. اگر تا به حال از MATLAB استفاده کرده‌اید می‌توانید به R به عنوان یک جایگزین رایگان و متن باز نگاه کنید. درحالی که استفاده از MATLAB ساده‌تر است و محیطی بهتر دارد اما گران است. اگر با یادگیری R مشکلی ندارید می‌تواند جایگزین خوبی برای شما باشد. 

Python: از آنجایی که Python یک زبان بصری نیست در علم داده استفاده‌های زیادی دارد و ساده و جذاب است. شما هرکاری را می‌توانید با Python از جمله  shell scripts انجام دهید. از دو کتابخانه می‌توانید استفاده کنید: NumPy ( محاسبه دیتا) و  Pandas ( آنالیز داده). 

 

شما کدام زبان را دوست دارید؟ 

اول به این فکر کنید که به چه منظوری دوست دارید برنامه بنویسید. سپس تحقیق کنید و بفهمید که کدام زبان برای شما مناسب است. وقتی که به نتیجه رسیدید زبانی را که با آن راحت‌ترید انتخاب کنید، چرا که مهم‌ترین چیز این است که از برنامه نویسی لذت ببرید. اگر یک زبان را دوست ندارید آن را انتخاب نکنید. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


5 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

سعد

سه‌شنبه, 23 آبان 1396

برای توسعه وب ASP.NET رو چرا نام نبردید؟ تازش الان نسخه چند پلتفرمه یعنی ASP.NET Core وجود داره.

پاسخ

Moein

سه‌شنبه, 23 آبان 1396

از زحمتی که برای ترجمه می کشید ممنونم. این قسمت رو اصلاح بفرمایید : اما Python زبان بسیار خوبی است و یکی از بهترین جایگزین‌ها برای Java اسکریپت است.

پاسخ

Nigdy

سه‌شنبه, 23 آبان 1396

برای توسعه وب زبان جاوا رو فراموش کردید از سایت وبسایت های ساده بگیر تا اینترپرایز اپلیکیشن ها از فریمورک های خیلی ساده JSP , Jersey ,play و غیره تا فریمورک خفن مثل Spring، همچنین تو قسمت انالیز داده هم Scala جز بهترین هاست

پاسخ

Hosin

چهارشنبه, 24 آبان 1396

به نظرم زبان ASP.NET واقعا زمان گیره چه توی یاد گرفتنش و چه توی کار روی پروژه باهاش
منم یه گله دارم اینجا برای توسعه وب زبان Node.js واقعا جاش خالیه

پاسخ

typeman9

جمعه, 11 اسفند 1396

سلام
من فقط برنامه نویسی دسکتاپ رو دوست دارم . بعد از ازمایشات و تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیدم که بهترین زبان برنامه نویسی دسکتاپ زبان اسمبلی است . خصوصا بهترین کامپایلر اسمبلی یعنی FASM
این اسمبلر قدرتمند یک زبان همه منظوره است
ادرس سایت رسمی اسمبلر FASM:
https://flatassembler.net
این اسمبلر قدرت عجیبی در طراحی سیستم عامل و برنامه نویسی دسکتاپ داره .
برنامه نویسان دسکتاپ خیلی زیادند و حوزه ی دسکتاپ هیچوقت فراموش نمیشه . هزار سال دیگه هم که بگذره هیچ پلتفرمی نمیتونه دسکتاپ رو از رده خارج کنه همین اسمبلر FASM بیش از 5000 برنامه نویس دسکتاپ داره که هنوز فعالند . دسکتاپ یک پلتفرم باز و قابل ارتقا و ماندگاره و هرگز از محبوبیتش کم نمیشه .

پاسخ

ثبت نظر