کشف اولین مهمان میان ستاره‌ای به منظومه‌ی شمسی

کشف اولین مهمان میان ستاره‌ای به منظومه‌ی شمسی

تقریباً یک ماه پیش دانشمندانی که در رصدخانه‌ی  Pan-STARRS در هالئاکالا هاوایی کار می‌کردند چیزی بسیار عجیب را رصد کردند. این ستارک اولین جسم میان ستاره‌ای بود که از منظومه شمسی می‌گذشت. در این مدت این گروه در حال مشاهده و تحقیق درمورد این شیء بوده‌اند. این شیء که  1I/2017 U1 Oumuamua نام دارد اولین در نوع خود است. I در این نام بیانگر میان ستاره‌ای بودن این ستارک است. 
به نظر می‌رسد که Oumuamua از بالا و از فاصله‌ی 0.25 واحد نجومی از خورشید به منظومه‌ی شمسی آمده و در بین مدار خورشید و عطارد قرار گرفته است. در ابتدا هنگامی که این ستارک از بالا وارد منظومه‌ی شمسی شد 25.5 کیلومتر بر ثانیه سرعت داشت. جاذبه‌ی خورشید آن را به یک مدار دیگر و در زیر منظومه‌ی شمسی کشانده است. حال این ستارک در یک مسیر دیگر و با سرعت 44 کیلومتر بر ثانیه در حال خروج از منظومه‌ی شمسی است.

nasa


Oumuamua در حال خارج شدن از منظومه‌ی شمسی و دور شدن از زمین و خورشید است در نتیجه دریافت تصاویر جدید تا حدی دشوار شده است. گروه IfA که 1I را کشف کرده است در حال تحقیق روی یافته‌های Pan-STARRS هستند. کارن میچ، فضانورد ناسا می‌گوید:« ما خیلی سریع توانستیم یک استراتژی مناسب برای تحقیق در مورد این ستارک را در زمان کوتاه ایجاد کنیم. اولین مهمان ما، Oumuamua، این فرصت را به ما می‌دهد تا چیزهایی درمورد مشخصات یک نمونه از یک منظومه‌ی خورشیدی دیگر به دست بیاوریم. 
بر اساس مشاهدات Oumuamua ظاهری سیگار مانند دارد و دو سر 80 متری و طولی 800 متری دارد. مسیر و سرعت آن نشان می‌دهد که هیچ یک از بخش‌های آن در منظومه‎ی ما ساخته نشده است. شاید این نظریه درست نباشد اما امکان آن وجود دارد. این گروه می‌گوید که شاید خورشید ما اولین خورشیدی است که  Oumuamua دور آن چرخیده است. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

 

 

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ashkan

شنبه, 04 آذر 1396

چه جالب واقعا

پاسخ

ثبت نظر