آب دیده شده روی مریخ می‌تواند تنها شن باشد

آب دیده شده روی مریخ می‌تواند تنها شن باشد

همیشه تصور می‌شده که مریخ یک سیاره‌ی خشک و متروک است که آب در آن وجود ندارد. سپس در سال 2011 منجمان مدارکی یافتند که نشان می‌داد روی سطح مریخ ممکن است آب وجود داشته باشد. این موضوع به دانشمندان امید داد که ممکن است روی این سیاره‌ی سرخ امکان زندگی وجود داشته باشد تا انسان‌ها بتوانند راحت‌تر به آنجا بروند. با این حال شواهد جدید نشان می‌دهد که ممکن است تصاویر دیده شده آب نباشد بلکه رگه‌های تاریک روی مریخ می‌توانند شن باشند. 
دانشمندان به این رگه‌های تاریک رازآلود روی مریخ «خطوط شیب تکراری» یا «RSL» می‌گویند. رفتار این خطوط شبیه به آب است: در فصل گرم این رگه‌های تاریک در دامنه‌های شیب‌دار شکل می‌گیرند. این رگه‌ها تاریک‌تر و بلندتر شده و در زمستان به طور کامل محو می‌شوند. فرضیه اصلی درمورد این رگه‌ها این بود که این شوراب ( آب با محتوای نمکی) که در خاک زندانی شده بود در فصل بهار در شیب‌ها سرازیر می‌شوند و در زمستان عقب نشینی می‌کنند. 

mars


گروهی از محققان سازمان زمین شناسی ایالات متحده، موسسه علوم سیاره‌ای، دانشگاه آریزونا و دانشگاه دورهام انگلستان تحقیقاتی را روی این خطوط شیب تکراری انجام داده‌اند. این گروه از اطلاعات Mars Reconnaissance Orbiter که یک ماهواره‌ی شناسایی مریخ است و از 322 کیلومتری در حال جمع‌آوری اطلاعات درمورد مریخ است استفاده کرده‌اند. این ماهواره 151 خط شیب تکراری را در ده نقطه‌ی مختلف مورد بررسی قرار دادند. این محققان به نتیجه‌ای عجیب رسیدند. همه‌ی این خطوط بدون توجه به اندازه‌ی آن در یک نقطه پایان می‌یابند. اگر این رگه‌ها آب بود این خطوط در شیب‌های طولانی باید بلندتر می‌بودند. 
این گروه می‌گوید خطوط شیب تکراری روی خاک مریخ رفتاری شبیه به جریان دانه‌های شن روی زمین دارند. این موضوع وجود آب را در خطوط شیب تکراری روی مریخ زیر سوال می‌برد. البته وجود نمک خشک روی مریخ می‌تواند در این رفتار نقش داشته باشد. این مولکول‌ها می‌توانند باعث تبخیر آب از اتمسفر نازک مریخ شوند که باعث تیره شدن و ایجاد خطوط شیب تکراری بدون جریان آب می‌شود. 
از آنجایی که زمین تنها قیاسی است که ما می‎توانیم نسبت به مریخ داشته باشیم نمی‌توانیم با دقت چیزی بگوییم چرا که شرایط روی مریخ با زمین بسیار متفاوت است. حتی اگر یک مریخ پیما در آینده مشخص کند که هیچ جریان آبی در خطوط شیب تکراری وجود ندارد باز هم ما می‌دانیم که آب زیادی در مریخ به صورت یخ در ابعاد بسیار بزرگ موجود است. علاوه بر آن علائم دیگر نیز نشان می‌دهد که ممکن است روی سطح مریخ آب وجود داشته باشد. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر