ترفندهای افزایش سرعت سیستم های مبتنی بر سیستم عامل مکینتاش (قسمت دوم)

ترفندهای افزایش سرعت سیستم های مبتنی بر سیستم عامل مکینتاش (قسمت دوم)

سیستم‌عامل مکینتاش نيز ممکن است مانند ويندوز بعد از مدتی استفاده و نصب و حذف برنامه‌های مختلف و يا گشت و گذار در اينترنت و دانلود فایل‌های مختلف ديگر مانند سابق سرعت اوليه خود را نداشته باشد. البته از آنجا که مکینتاش نیز یک سیستم‌عامل پرقدرت و لایه‌لایه می‌باشد، به راحتی می‌توان بدون نیاز به نصب مجدد و صرفاً با اعمال برخی روش‌های نرم‌افزاری عملکرد آن را بهینه کرد و سرعت از دست رفته را بازگرداند. در ادامه در فیسیت همراه ما باشید تا با برخی از این ترفندها آشنا شویم

سیستم‌عامل مکینتاش نيز ممکن است مانند ويندوز بعد از مدتی استفاده و نصب و حذف برنامه‌های مختلف و يا گشت و گذار در اينترنت و دانلود فایل‌های مختلف ديگر مانند سابق سرعت اوليه خود را نداشته باشد. البته از آنجا که مکینتاش نیز یک سیستم‌عامل پرقدرت و لایه‌لایه می‌باشد، به راحتی می‌توان بدون نیاز به نصب مجدد و صرفاً با اعمال برخی روش‌های نرم‌افزاری عملکرد آن را بهینه کرد و سرعت از دست رفته را بازگرداند. ما در قسمت اولین این مطلب 4 ترفند مگانی افزایش سرعت سیستم‌های مکینتاش را بررسی کردیم و در این قسمت هم قصد داریم تا با برخی دیگر از این ترفندها که میان سیستم‌های مک و ویندوز یکسان هستند آشنا شویم.

آپدیت سیستم عامل

آپدیت سیستم عامل

شرکت‌های نرم‌افزاری هراز چند گاهی بسته‌های به‌روزرسانی را برای سیستم عامل‌های خود منتشر می‌کنند که شامل رفع باگ‌های امنیتی و ارتقا قابیلت ها است. به طور معمول آپدیت‌های سیستم عاملی بخش‌های بزرگی از نرم‌افزارها را شامل می‌شوند. بیشتر آن‌ها باعث ایجاد تغییرات عظیم در نحوه عملکرد سیستم عامل و بهبود بخش‌های امنیتی دستگاه شما خواهند شد. بسته‌های امنیتی که توسط اپل در هر آپدیت منتشر می‌شوند، سیستم شما را در برابر حملات مختلف خارجی حفظ و نگه‌داری می‌کنند. اضافه شدن قابلیت‌های جدید و کاربردی هم از دیگر تغییراتی است که با نصب آپدیت‌‌ها شاهدشان خواهید بود. از همین رو بهتر است با موجود شدن نسخه‌های جدید نرم‌افزاری، سریعا دستگاه را به‌روز کنید.

بهترین و راحت‌ترین راه برای آپدیت سیستم عامل مک، استفاده از اپ ‌استور است. این برنامه از همان ابتدا در نسخه‌ 10.6 سیستم عامل مک وجود داشته است. برای استفاده از قابلیت آپدیت در این برنامه باید بعد از کلیک بر روی آیکون داک، گزینه Updates را انتخاب کنید. آپدیت‌هایی که توسط اپل منتشر شده‌اند در بخش بالایی برنامه قرار می‌گیرند. این آپدیت‌ها معمولا به صورت گروهی در کنار هم قرار می‌گیرند و شما می‌توانید با کلیک بر روی گزینه More، آپدیت‌های در حال انتظار را مشاهده کنید و هر کدام را که می‌خواهید به ترتیب نصب کنید. بعد از تمام شدن دانلود هر آپدیت می‌توانید با کلیک بر روی Install آن‌ها را نصب کنید.

پاک کردن فایل‌های تکراری

پرواضح است که کم بودن فضای ذخیره سازی می‌تواند باعث عدم دسترسی به منابع سخت افزاری مناسب برای کاربرد صحیح سیستم عامل شود، از این رو بهتر است هر از چند گاهی فایل‌های بدون استفاده و تکراری را حذف کنید.Duplicate Detective نام نرم‌افزاری است که با کمک آن قادر خواهید بود تا به جستجوی فایل‌های تکراری بر روی‌ هارد دیسک بپردازید و پس از یافتن فایل‌های تکراری آن‌ها را پاک‌سازی نمایید. این نرم‌افزار دارای رابط کاربری ساده و در عین حال بسیار قدرتمند است. نرم‌افزار Duplicate Detective با استفاده از فناوری تجزیه و تحلیل محتوای فایل دقیقا محل فایل‌های تکراری را به شما نشان می‌دهد. شما می‌توانید فایل‌ها را با فرمت‌های مختلف، شاخه‌ها، درایوها، ابزار ذخیره سازی قابل حمل و حتی موارد به اشتراک گذاشته شده روی شبکه را به یک‌باره مورد بررسی و جستجو قرار دهید. سپس با استفاده از پنجره مدیریت، نتایج تکرار شده را جابجا یا فشرده سازی کنید و یا درنهایت به حذف فایل‌های تکراری با خیال راحت بپردازید. مدیریت فایلهای تکراری بیشتر به منظور آزاد کردن فضای بیشتر ‌هارد دیسک کاربران می‌باشد.

افکت‌های تصویری را کاهش دهید

افکت‌های تصویری را کاهش دهید

با انتشار OS X Yosemite تعداد زیادی از جلوه بصری مختلف پا به دنیای مک گذاشتند. پس از آن همه چیز درخشان‌تر شد و مک ظاهر متفاوت‌تری به خود گرفت؛ اما گفتنی است که این زیبایی‌های دل فریب دردسرهایی هم با خود به همراه آوردند که مهم‌ترین آن‌ها، کندی بیشتر برای سیستم عامل است؛ اما تنظیماتی برای این مسئله در مک گنجانده شده که به وسیله آن می‌توان از افکت‌های بصری کاست و عملکرد سیستم را بهبود بخشید. برای دسترسی به این ویژگی نیز کافی است دوباره به System Preferences بروید و از طریق آن وارد پنجره Accessibility شوید. حالا در بخش Display، گزینه Reduce transparency را پیدا کنید و با کلیک روی چک باکس کنارش، آن را فعال نمایید.

دسکتاپ را مرتب کنید

یک راه حل خیلی ساده برای افزایش عملکرد سیستم نیز وجود دارد که همه باید به آن توجه کنند و آن هم چیزی جز مرتب نگه داشتن دسکتاپ نیست. دسکتاپ هم پنجره ای است مانند تمام پنجره‌های دیگر موجود روی سیستم. شلوغ بودن آن نیز جدای از آنکه پیدا کردن آیتم ها را سخت‌تر می‌کند، روی عملکرد و سرعت سیستم نیز تاثیر می‌گذارد. پس بهتر است هر از گاهی دسکتاپ سیستم را مرتب کنید تا عملکرد پردازشی کامپیوترتان با کندی مواجه نشود.

بستن کامل برنامه‌ها

بستن کامل برنامه‌ها

سیستم عامل مک با ویندوز تفاوت‌های فراوانی دارد. برای مثال زمانی که در ویندوز روی علامت ضربدر کلیک می‌کنید، نرم‌افزار به صورت کامل بسته می‌شود؛ اما در مک به این صورت نیست و شما باید این نرم‌افزار را به صورت کامل ببندید تا سرعت سیستم شما را کم نکند.

Mac OS برنامه‌ها را در حال اجرا در داک نگه می‌دارد. حتی کلیک بر روی دکمه قرمز رنگ X در پنجره برنامه هم موجب بسته شدن آن‌ها نخواهد شد و برنامه در حال اجرا در پس‌زمینه باقی خواهد ماند. در اکثر مواقع این مشکل بزرگی نیست. گرچه اگر به نظر می‌رسد که مک شما کند شده است، ممکن است بخواهید بعضی از این برنامه‌ها را ببندید. برای بستن این نرم‌افزارها به دنبال اپلیکیشن‌هایی که با یک نقطه در کنار آیکن در داک مشخص هستند بگردید. بر روی آیکون آن‌ها راست کلیک کرده و Quit را انتخاب کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر