اپل می‌خواهد اپلیکیشن‌های مک و iOS را ترکیب کند

اپل می‌خواهد اپلیکیشن‌های مک و iOS را ترکیب کند

از زمانی که اپل اپ استور iOS را ساخته دو اکوسیستم این شرکت دو دنیای کاملاً متفاوت هستند. درحالی که همه‌ی اپلیکیشن‌های iOS از طریق اپ استور خریداری می‌شوند بازار استور macOS کاملاً کساد است. اپل قصد دارد برای توسعه دهندگان این امکان را فراهم کند تا بتوانند اپلیکیشن‌هایی بسازند که روی دسکتاپ و دستگاه‌های موبایل به خوبی کار کنند. 
به جای این که اپل از توسعه دهندگان بخواهد تا دو اپلیکیشن متفاوت برای دو پلتفرم بسازند، می‌خواهد چیزی بسازند که روی هردو کار می‌کند. در نتیجه اپلیکیشن‌های مک باید بیشتر آپدیت شوند و قابلیت‌های بیشتری را ارائه دهند. البته به یاد داشته باشید که این موضوع فقط برای اپلیکیشن‌هایی صدق می‌کند که به طور مستقیم از اپ استور دانلود شوند. در نتیجه اگر از محصولات شخص ثالث و یا وب‌سایت‌های دیگر استفاده می‌کنید این موضوع برای شما صدق نمی‌کند. 

 

آیا ممکن است اپل در این پروژه موفق نشود؟

پروژه‌ی جدید اپل که با نام Marzipan شناخته می‌شود مشابه تلاش مایکروسافت در چند سال اخیر برای ساخت یک رابط کاربری واحد است. 
ویندوز8 طوری طراحی شده بود که رابط کاربری آن برای مانیتور 32 اینچی و همچنین صفحه‌ی گوشی استفاده کرد. مایکروسافت از چهارچوب توسعه گر متحد مانند استفاده نمی‌کرد، اما اپلیکیشن‌های Metro طوری طراحی شده بودند که به راحتی روی صفحه نمایش‌ با اندازه‌های مختلف قابل استفاده باشند. 

ویندوز


این ایده در ابتدا به نظر خیلی هوشمندانه می‌رسید اما در عمل شکست خورد. اپلیکیشن‌هایی که برای صفحه نمایش‌های کوچک طراحی شده بودند روی صفحات بزرگ خیلی بد عمل می‌کردند. بسیاری از اپلیکیشن‌ها برای صفحه نمایش‌های بزرگ مناسب نبودند و استفاده از مرورگر بسیار راحت‌تر از اپلیکیشن مخصوص آن‌ها بود. 
تفاوت اپل و مایکروسافت برای ساخت ویندوز8 و 10 در اینجا خود را نشان می‌دهد. پیش از این که مایکروسافت پروژه‌ی ویندوز10 را کنسل کند سعی داشت تا سازندگان اپلیکیشن‌های اندروید و iOS را مجبور کند تا برای تجارت موبایل این شرکت برنامه بسازند. شرکت اپل تاثیر بسیار زیادی روی بازار مک برای ساخت اپلیکیشن‌های مک دارد. 
در نتیجه برای اپل بهتر است که رابط کاربری اپل و دسکتاپ را به یکدیگر نزدیک کند تا این که برای هردو اپلیکیشن‌های جدا بسازد. بازار موبایل آیفون بازار مک را تا حدی محدود کرده است. ما نمی‌دانیم که چند نفر ابتدا یک آیفون و سپس یک دستگاه مک خریداری می‌کنند اما اگر رابط کاربری این دو به هم نزدیک باشد احتمال این که کاربران سراغ یک لپ‌تاپ بروند که فضای آن برایشان آشناتر است بیشتر است. 
شاید فکر کنید دلیل شکست مایکروسافت این بود که مایکروسافت بود و اپل همه‌ی کارها را بهتر انجام می‌دهند اما نمی‌توان چنین نظری دارد. بازار و محصولات متفاوت هستند، مشتریان و انتظارات آن‌ها نیز متفاوت است. درضمن نقاط ضعف ویندوز8 روی لپ‌تاپ نقطه ضعف نبودند و خیلی خوب کار می‌کردند. دلیل این که مایکروسافت در ترکیب دو رابط کاربری شکست خورد این بود که پر کردن شکاف بین این دو رابط کاربری بسیار دشوار است نه این که مایکروسافت رابط کاربری خوبی طراحی نکرده بود. شاید اپل در این زمینه بهتر عمل کند. باید منتظر ماند و دید. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر