مرورگر چگونه می‌تواند حریم شخصی شما را زیر پا بگذارد؟

مرورگر چگونه می‌تواند حریم شخصی شما را زیر پا بگذارد؟

آیا می‌دانستید هرگاه که آنلاین می‌شوید مرورگر شما اطلاعات بسیار زیادی را درمورد شما جمع آوری می‌کند؟ 
هرکسی که به کامپیوتر شما دسترسی داشته باشد می‌تواند از این اطلاعات سوء استفاده کند. درضمن مرورگر اطلاعات بسیار بیشتری را از آنچه که فکر می‌کنید به وب‌سایتی که در آن هستید می‌دهد. 
در این مقاله به شما می‌گوییم که مرورگر شما چه چیزهایی درموردتان می‌گوید. 

 

تاریخچه و حافظه نهان 


همانطور که می‌دانید بیشتر مرورگرها یک قابلیت تاریخچه دارند که به هر صفحه‌ی وب که سر می‌زنید آن را در خود ذخیره می‌کنند. اگر آن را پاک نکنید این اطلاعات به رایگان در اختیار همه قرار خواهد گرفت. 
این موضوع باعث می‌شود که دیگران بتوانند سایت‌هایی که به آن‌ها سر می‌زنید را ببینند و روند فکری شما را ردیابی کنند. بسیاری از این اطلاعات چیزهایی است که به احتمال زیاد شما نمی‌خواهید با کسی به اشتراک بگذارید. 

history


اگر به طور مداوم داده‌های مرورگر خود را پاک نکنید ممکن است اطلاعات حافظه نهان را رها کنید. حافظه نهان اطلاعاتی را که مرورگر دانلود می‌کند ذخیره کرده و دفعه بعدی که به سایت سرزدید آن را به سرعت به شما نشان می‌دهد و سرعت را بالا می‌برد. اگر chrome://cache را در کروم یا about:cache را در فایرفاکس تایپ کنید می‌توانید همه‌ی داده‌های حافظه‌ی نهان را ببینید. 

 

کوکی


درحالی که تاریخچه لیستی از لینک‌هایی است که روی آن‌ها کلیک کرده‌اید را ذخیره می‌کند کوکی مصارف بیشتری دارد. البته همه‌ی کوکی‌ها بد نیستند. برای مثال تنظیم علایق و یا تیک دار کردن گزینه‌ی Keep me signed in بدون کوکی ممکن نیست. 
این کوکی‌ها به شرکت‌های تبلیغاتی فروخته شده تا تبلیغات مرتبط ‌تری به شما تحمیل شود. دلیل این که وقتی در حال خواندن یک مطلب درمورد یک محصول هستید و بلافاصله تبلیغ آن محصول را روی وب‌سایت آمازون می‌بینید همین موضوع است. 

cookie


پاک کردن این کوکی‌ها باعث می‌شود که ردیابی نشوید اما همین که دوباره به وب‌سایت‌ها سر بزنید این اطلاعات ذخیره می‌شوند. کوکی‌ها به عنوان یک نقشه‌ی بزرگ وب‌گردی شما عمل می‌کنند و نشان می‌دهند که شما به چه چیزی علاقه دارید. 

 

بوک‌مارک 


آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که بوک‌مارک‌ها چه چیزی درمورد شما می‌گویند؟ 
اگر به نوار بوک‌مارک خود نگاه بیندازید می‌بینید که اطلاعات بسیار زیادی درمورد شما روی آن وجود دارد. از حساب‌های بانکی شما گرفته تا سایت‌های خبری و حتی همسر یابی چیزهای بسیار زیادی درمورد علایق، شخصیت و حتی پول شما را نمایان می‌کند. 

bookmark


این موضوع درمورد صفحه‌ی خانه‌ی شما هم صدق می‌کند. آیا صفحه‌ی خانه‌ی شما چیزی خجالت آور است؟ اگر مرورگر شما آخرین تب‌هایی را که باز کرده‌اید را باز کند چه؟ 
این که چه وب‌سایت‌هایی بیش از همه برای شما مهم هستند اطلاعات بسیار مهمی را نمایان می‌کند که هرکسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. 

 

افزونه‌ها 


تا اینجا گفتیم که مرورگر چه اطلاعاتی را درمورد شما نمایان می‌کند. اما با افزونه‌ها مشکلات چند برابر می‌شود. 
بیشتر افزونه‌های مرورگر برای کار کردن نیاز به مجوزهای خاصی دارند. بعضی از این مجوزها منطقی است اما نه همه‌ی آن‌ها. بسیاری از افزونه‌ها به این دلیل که رایگان هستند و باید راهی برای پول سازی داشته باشند اطلاعات شخصی شما را به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروشند. حتی یک افزونه که زمانی قابل اعتماد بوده می‌تواند به شرکت‌های مخرب فروخته شده و از اطلاعات شما سوء استفاده شود. 

 

رمزهای ذخیره شده و اطلاعات تکمیل خودکار


بیشتر مرورگرها به شما پیشنهاد می‌دهند که رمزها، آدرس‌ها و حتی شماره کارت شما را ذخیره کنند. اما مشکل اینجاست که مرورگرها همیشه این اطلاعات را برای خودشان نگاه نمی‌دارند. 
با استفاده از مرورگر شما هر فردی می‌تواند آدرس‌ها و رمزهای شما را بیابد. اگر رمز خود را در یک منیجر معتبر نگاه ندارید ممکن است فردی از آن سوء استفاده کند. 

 

اطلاعات تکنیکی که به سایت گزارش شده‌اند 


فرض کنید که به طور مداوم حافظه‌ی خود را پاک می‌کنید. از بوک‌مارک استفاده نمی‌کنید، افزونه ندارید و هیچ اطلاعات تکمیل خودکاری را ذخیره نکرده‌اید. باید کاملاً پاک باشید اینطور نیست؟ 
نه. باز هم مرورگر شما اطلاعات بسیار زیادی را به هر وب‌سایتی که به آن سر می‌زنید منتشر می‌کند. برای مثال به سایت  Webkay بروید. این سایت مکان شما، سیستم عامل، نسخه‌ی مرورگر، اطلاعات پایه درمورد پردازنده و GPU، سرعت دانلود و سایت‌هایی که در آن‌ها عضو هستید را به شما اعلام می‌کند. این اطلاعاتی است که تقریباً هر سایتی بدون اجازه‌ی شما از آن‌ها استفاده می‌کند. 

site


Click یک ابزار ترسناک دیگر است. این ابزار نشان می‌دهد که مرورگر شما چگونه حرکت موس شما را ردیابی کرده و گزارش می‌دهد، این که چه زمانی از سایت خارج شده و چه زمانی به آن علاقه پیدا کرده‌اید را می‌فهمد و با وجود صدایی که روی آن است حس می‌کنید که فردی در حال نگاه کردن به شماست. 

site

 

سایت‌های اجتماعی و ردیاب گوگل


گوگل، فیسبوک و دیگر سایت‌های بزرگ شما را روی وب ردیابی می‌کنند. اگر وارد حساب کاربری گوگل شده باشید گوگل همه‌ی وب‌سایت‌هایی که به آن‌ها سر می‌زنید را ردیابی می‌کند. فیسبوک و توییتر نیز با استفاده از دکمه‌ی به اشتراک گذاری حواسشان به شما هست. 
حتی اگر وارد گوگل نشده باشید نیز ردیابی می‌شوید. گوگل نیز آمار همه‌ی کلیک‌های شما را حتی وقتی که وارد سایت نشده باشید دارد. 
این شرکت‌ها میلیاردها دلار با تبلیغات درآمد دارند. آن‌ها دوست دارند علایق شما را دریابند و آن را به شما نشان دهند در نتیجه همیشه درحال ردیابی شما هستند. 

 

مرور وب ناشناس چطور؟ 


شاید فکر کنید چون از مرور وب ناشناس استفاده می‌کنید دیگر در خطر نیستید. متاسفانه در حالی که حالت ناشناس باعث می‌شود که مرورگر شما حافظه را ذخیره نکنید خیلی امنیت شما را تضمین نمی‌کند. 
از روش‌های مختلفی می‌توان به مرور وب خصوصی شما دست پیدا کرد. ISP شما می‌داند شما چه کار می‌کنید، مگر این که از VPN استفاده کنید. درضمن استفاده از حالت خصوصی مرورگر باعث نمی‌شود که آن‌ها اطلاعات را به وب‌سایت‌ها ندهند. 
درحالی که حالت خصوصی مرورگر ابزار بسیار خوبی است اما روش مناسبی برای مشکل نشت اطلاعات مرورگر نیست. 

 

چگونه می‌توانیم آن را متوقف کنیم؟


درحالی که نمی‌توانید مرورگر خود را از به اشتراک گذاری اطلاعات شما منع کنید اما می‌توانید آن را محدود کنید. 
یک روش خوب این است که یک مرورگر ناشناس مانند تور نصب کنید. برعکس مرورگرهای معمولی هدف این مرورگرها این است که تا حد ممکن حریم شخصی شما را حفظ کنند. اگر نمی‌خواهید مرورگر خود را به طور کامل عوض کنید می‌توانید چند اپلیکیشن حفظ حریم شخصی نصب کنید. 

 

آیا مرورگر شما اطلاعات زیادی را درمورد شما به اشتراک می‌گذارد؟ 


از اطلاعات بسیار کوچک، تا اطلاعات مهم و علایق شما مرورگر وب اطلاعات بسیار زیادی را درمورد شما در خود دارد. البته متاسفانه مرورگر یکی از چندین روشی است که ممکن است هرروز اطلاعات شما را در دسترسی کسانی که نمی‌خواهید قرار دهد. 

 برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر