تنظیمات کمتر شناخته شده‌ی اندروید

تنظیمات کمتر شناخته شده‌ی اندروید

اگر چندین سال است که کاربر اندروید هستید حتماً فکر می‌کنید که همه چیز را درمورد آن می‌دانید. اما به احتمال زیاد بسیاری از قابلیت‌های این سیستم عامل را تا به حال ندیده‌اید. منو تنظیمات اندروید پر از زیرمنو است و پیدا کردن بعضی از تنظیمات در بین آن‌ها کاری بسیار دشوار است. 

ما بعضی از قابلیت‌های کمتر شناخته شده‌ی اندروید را به شما معرفی می‌کنیم. ( با توجه به شرکت سازنده ممکن است بعضی از قابلیت‌ها برای شما موجود نباشند.) 

 

1- بزرگ سازی صفحه

تا به حال برای شما هم پیش آمده که به یک عکس و یا فونت بسیار کوچک روی وب بربخورید؟ 

اگر از مرورگر روی یک دستگاه دسکتاپ استفاده می‌کنید زوم کردن کاری بسیار ساده است. 

android

 

اما روی موبایل اوضاع متفاوت است. بعضی از سایت‌ها به شما اجازه می‌دهند تا صفحه‌ی گوشی را با کشیدن بزرگ کنید اما همه چنین قابلیتی ندارند. این موضوع به نوع کدنویسی سایت بستگی دارد. 

اندروید برای این مشکل یک راه حل دارد. اپلیکیشن Settings را باز کرده و به Accessibility > System > Magnification Gesture بروید و سوئیچ آن را در حالت On قرار دهید. 

وقتی که آن را فعال کردید روی صفحه سه بار ضربه بزنید تا صفحه زوم شود. می‌توانید با حرکات انگشت خود میزان زوم صفحه را تغییر دهید. برای بازگشت به حالت استاندارد سه بار روی صفحه ضربه بزنید. 

شما همچنین می‌توانید سه بار روی صفحه ضربه زده و انگشت خود را روی صفحه نگاه دارید. در این صورت تا زمانی که انگشت خود را بردارید صفحه زوم می‌شود. 

 

2- رنگ‌های صفحه را معکوس کنید 

این قابلیت برای کسانی مفید است که اختلال بینایی دارند. البته همه می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. 

برای مثال فکر کنید که چند بار پیش آمده که با خود فکر کرده‌اید ای کاش تم یک اپلیکیشن تاریک بود؟ و یا به خاطر صفحه‌ی سفید گوشی در یک اتاق تاریک دچار چشم درد شده‎اید؟ درحالی که اپلیکیشن‌هایی برای حذف نور آبی گوشی وجود دارد اما این روش بسیار ساده‌تر است. 

andorid

 

برای معکوس سازی رنگ‌های صفحه‌ی اندروید اپلیکیشن Settings را باز کرده و به  Accessibility > Display > Color Inversion بروید و سوئیچ آن را در حالت روشن قرار دهید. 

استفاده از این قابلیت چند مشکل دارد. اول این که ممکن است گوشی شما به درستی عمل نکند. دوم این که هیچ میانبری وجود ندارد و هرگاه که خواستید این قابلیت را فعال و یا غیرفعال کنید باید به تنظیمات بروید. 

 

3- اضافه کردن خدمات پرینت 

این که بتوانیم یک فایل را از طریق گوشی پرینت بگیریم بسیار خوب است. برای مثال فکر کنید یادتان رفته از یک نامه‌ی مهم و یا مدارک شناسایی خود پرینت بگیرید.

Google Cloud Print مدت بسیار طولانی است که بخشی از سیستم عامل اندروید است. اما با این حال خیلی خوب عمل نمی‌کند و در بیشتر مواقع به درستی پرینت نگرفته و اگر پرینتر شما قدیمی باشد اضافه کردن اپلیکیشن به آن کار بسیار دشواری خواهد بود. 

android

 

خوشبختانه شما می‌توانید پرینترهای بیشتری را به دستگاه خود متصل کنید. شرکت‌های بسیاری مثل اچ پی، کنون، زیراکس و اپسون پلاگین مخصوص این کار را ساخته‌اند. همچنین اپلیکیشن‌های شخص ثالث پرینت بسیار زیادی نیز موجود هستند. 

برای اضافه کردن پلاگین پرینتر به  Settings > Printing > Add Service بروید تا لیستی از همه‌ی پلاگین‌های موجود را ببینید. برای اضافه کردن آن به گوشی روی آیکون کلیک کرده و روی Install کلیک کنید. 

 

4- مشاهده‌ی رمزها

اگر موارد امنیتی را رعایت کنید رمز شما باید بسیار طولانی و ترکیبی از عدد و حروف، کاراکترهای کوچک و بزرگ و خاص باشد. 

شاید این کار به نظر ساده برسد اما روی موبایل بسیار دشوار است. وقتی که از صفحه کلید روی صفحه استفاده می‌کنید تایپ کردن آن کلی زمان‌بر است درضمن حتی نمی‌توانید بفهمید که اشتباه کرده‌اید یا خیر چرا که گوشی‌های هوشمند معمولاً رمزها را به صورت  نقطه و یا ستاره نشان می‌دهند. 

android

 

اگر مدام به خاطر اشتباهات رمز را اشتباه وارد می‌کنید این تنظیمات برای شما ساخته شده است. وقتی که آن را فعال کنید رمزتان روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود. 

برای مشاهده‌ی همه‌ی رمزها به Settings > Security > Passwords > Make passwords visible رفته و سوئیچ را در حالت On قرار دهید. 

هشدار: این قابلیت امنیت شما را به خطر می‌اندازد، در نتیجه وقتی که رمز خود را وارد می‌کنید باید مواظب باشید که کسی پیش شما نباشد تا گوشی شما را ببیند. 

 

5- دریافت چرخه‌ی صورتحساب 

درحالی که در بیشتر کشورها میزان دیتایی که روی گوشی دریافت می‌کنید نامحدود است اما در بعضی از کشورها چنین قانونی وجود ندارد. در ایران شما باید میزان دیتای لازم را خریداری کنید و اگر میزان مورد نظر را تمام کنید یا باید سرویس جدید خریداری کنید و یا هزینه‌ی اضافی بپردازید. 

android

 

اگر دریافت چرخه‌ی صورتحساب خود را فعال کنید می‌توانید ببینید که در طول سی روز چه میزان دیتا مصرف کرده‌اید و میزان مصرف خود را با آن تنظیم کنید. 

برای این کار به Settings > Data Usage > Billing cycle > Billing cycle بروید. در این منو می‌توانید انتخاب کنید که هنگامی که به مرز خود می‌رسید هشدار دریافت کنید و یا وقتی که تمام شد به طور کلی دیتا قطع شود. 

برای این که ببینید در یک مدت زمان چقدر دیتا مصرف کرده‌اید  Mobile data usage را لمس کنید. یک گراف به شما نشان داده می‌شود که چه روزهایی بیشتر و چه روزهایی کمتر اینترنت مصرف کرده‌اید. 

 

6- قابلیت لمس و فشار پرینت

آیا تا به حال می‌دانستید که می‎توانید تنظیم کنید که برای فشار طولانی چقدر زمان لازم دارید؟ 

اگر خیلی برایتان یپش می‌آید که متنی را کپی و پیست کنید شاید بهتر باشد که مدت زمان لازم را برای فشار روی صفحه کمتر کنید. 

android

 

برای این کار اپلیکیشن Settings را باز کرده و به Accessibility > System > Touch and hold delay بروید. می‌توانید از بین گزینه‌های کوتاه، معمولی و طولانی یکی را انتخاب کنید. 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر