نحوه دسترسی و استفاده از درایو ویندوز (C) در لینوکس

نحوه دسترسی و استفاده از درایو ویندوز (C) در لینوکس

با این سه روش می‌توانید به راحتی روی لینوکس به پارتیشن ویندوز خود دست پیدا کرده و از آن استفاده کنید.

اگر لینوکس و ویندوز را به صورت همزمان روی دستگاه خود نصب دارید حتماً برایتان پیش آمده که بخواهید بعضی داده‌ها را بین دو سیستم عامل به اشتراک بگذارید اما یک چیز مانع شما شده است: ویندوز. 

درایو C در ویندوز 10 مسدود شده و شما نمی‌توانید به داده‌های آن روی لینوکس دسترسی داشته باشید. اگر این موضوع برای شما نیز مشکل ساز شده باید بدانید که  راه حل آن بسیار ساده است. 

 

در چه صورت ممکن است بخواهیم به داده‌های ویندوز روی لینوکس دسترسی داشته باشیم؟ 

کامپیوترهایی که ویندوز و لینوکس را به صورت همزمان اجرا می‌کنند مشکلی دارند که به خصوص ویندوز 8 و 10 را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هنگام استفاده از لینوکس شما نمی‌توانید به درایو ویندوز دسترسی داشته باشید. 

C drive

 

برای مثال فکر کنید که چند عکس دارید که می‌خواهید آن‌ها را روی لینوکس ویرایش کنید. شاید بخواهید یک ویدئو را نگاه کنید و یا روی اسناد خود کار کنید. از همه بدتر این که ممکن است با استفاده از ویندوز یک اینستالر لینوکس دانلود کرده باشید. 

اما هنگامی که می‌خواهید به درایو خود در لینوکس دسترسی داشته باشید پیام خطا دریافت می‌کنید. در این صورت باید چه کار کنید؟ 

 

هایبرنیت کردن ویندوز 

ویندوز دارای حالتی به نام هایبرنیت است که بیشتر در ویندوز 8 و به خصوص 10 استفاده می‌شود. وقتی که ویندوز را به صورت معمولی خاموش می‌کنید سیستم هایبرنیت می‌شود. 

به این معنی که هرچیزی که در حافظه قرار دارد در طول مدت هایبرنیت در درایو دیسک سخت شما ذخیره می‌شود. وقتی که کامپیوتر را دوباره روشن می‌کنید به صورت کامل بالا نمی‌آید بلکه داده را از درایو دیسک سخت به حافظه باز می‌گرداند. 

حتماً با حالت‌های مدیریت نیروی ویندوز آشنایی دارید: 

• Shut Down: این گزینه کامپیوتر شما را خاموش می‌کند. 

• Sleep: یک حالت کم مصرف که هرآنچه که روی کامپیوتر شما باز است را حفظ می‌کند. 

• Hibernate: اپلیکیشن‌های باز را تا زمانی که کامپیوتر ریستارت شود روی درایو دیسک سخت ذخیره می‌کند. 

• Hybrid: حالتی بین sleep و hibernate که باعث می‌شود کامپیوتر خیلی سریع ریستارت شود. این گزینه معمولاً روی لپ تاپ غیرفعال است. 

وقتی که می‌خواهید روی لینوکس به پارتیشن ویندوز دسترسی داشته باشید پیامی دریافت می‌کنید که به شما می‌گوید پارتیشن مورد نظر هایبرنیت شده است. به این دلیل پیام را دریافت می‌کنید که این درایو در ویندوز قفل شده است. داده‌های حیاتی روی درایو دیسک سخت ذخیره شده و منتظر هستند که سیستم عامل دوباره بالا بیاید. 

 

غیرفعال کردن حالت  Hybrid Boot روی ویندوز 

حالتی که کامپیوتر را به جای خاموش کردن در حالت هایبرنیت قرار می‌دهد Hybrid Boot نام دارد. برای این که بتوانید از درایو خود روی لینوکس استفاده کنید باید آن را غیر فعال کنید. سه گزینه پیش روی شماست:

1- برای دسترسی به لینوکس کامپیوتر خود را خاموش نکنید. 

2- حالت Hybrid Boot را به صورت دائمی غیرفعال کنید. 

3- فایل hibernation را حذف کنید. 

در ادامه‌ی مقاله هرسه روش را توضیح می‌دهیم. 

 

ریستارت کنید، نه هایبرنیت 

آسان‎‌ترین راه این است که نگذارید کامپیوتر شما در حالت هایبرنیت قرار گیرد. اگر داده‌ها روی درایو دیسک سخت شما هایبرنیت نشوند می‌توانید بدون هیچ مشکلی روی لینوکس به پارتیشن ویندوز خود دسترسی داشته باشید. 

جالب اینجاست که وقتی روی ویندوز از گزینه‌ی ریستارت استفاده می‌کنید کامپیوتر به صورت کامل خاموش می‌شود. به جای این که داده‌های شما روی درایو دیسک سخت ذخیره شوند همه چیز بسته و ریبوت می‌شود.اگر سیستم عامل مد نظر خود را سریع از منو GRUB انتخاب کنید مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد. وقتی که لینوکس اجرا شد به درایو ویندوز روی درایو دیسک سخت ویندوز خود بروید. 

 

Hybrid Boot را غیرفعال کنید 

به جای اجتناب از  Hybrid Boot می‌توانید آن را غیرفعال کنید. 

اول کنترل پانل ویندوز را باز کنید. سپس Hardware and Sound > Power Options > Change what the power buttons do و در ردیف سمت چپ گزینه‌ی Choose what the power buttons do را انتخاب کنید. 

C drive

 

در این قسمت  Change settings that are currently unavailable و سپس Turn on fast start-up (recommended) را بیابید. این گزینه به صورت پیش فرض تیک خورده است. برای غیر فعال کردن این قابلیت تیک را برداشته و تغییرات را ذخیره کنید. 

C drive

 

در آینده وقتی که کامپیوتر خود را خاموش کردید مشابه نسخه‌های قبلی ویندوز بالا می‌آید. اما باید به یاد داشته باشید که این کار سرعت بالا آمدن کامپیوتر را به شدت پایین می‌آورد. 

 

فایل Hibernation را حذف کنید. 

یک روش دیگر این است که فایل Hibernation را از طریق لینوکس حذف کنید. اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید فایل  hiberfil.sys را حذف کنید. اما به یاد داشته باشید که این روش ممکن است در عملکرد سیستم شما مشکل ایجاد کند پس فقط درصورتی از این روش استفاده کنید که به کار خود مطمئن هستید. 

برای این کار ابزار Disks ( معمولاً در منو Accessories قرار گرفته است) را بیابید. سپس درایوی که پارتیشن ویندوز در آن قرار دارد را بیابید. شما باید درایو مورد نظر را از اندازه‌ی درایو و نوع آن تشخیص دهید. اگر چندین دستگاه دارید همه‌ی آن‌ها را چک کنید. پارتیشن ویندوز با فرمت سیستم فایل NTFS فرمت می‌شود. 

C drive

 

وقتی که پارتیشن ویندوز را یافتید آن را انتخاب کرده سپس روی دکمه‌ی چرخ دهنده کلیک کنید. Edit mount options را انتخاب کنید. 

C drive

 

در بالای پنجره Automatic Mount Options را وارد کنید. سپس در کادر  Mount Options فرمان زیر را وارد کنید: 

,remove_hiberfile

سپس روی OK کلیک کرده و رمز خود را وارد کنید. حال شما می‌توانید پارتیشن را در فایل منیجر لینوکس خود باز کرده و فایل‌هایی که نیاز دارید را بیابید. حتی اگرHybrid Boot روی ویندوز شما فعال باشد فایل hibernation حذف می‌شود. شاید فکر کنید که این روش خیلی عالی است. اما باید بدانید که اینطور نیست. اگر لینوکس سیستم عامل پیش فرض شما باشد چه؟ یک آپدیت ویندوز کامپیوتر شما را ریبوت کرده و لینوکس باز می‌شود. اگر آپدیت‌های ویندوز بدون این که شما بدانید اجرا شوند ممکن است اطلاعات مهمی را از دست می‌دهید. 

یک روش جایگزین امن‌تر این است که از حالت read-only روی پارتیشن ویندوز خود وقتی که از طریق لینوکس وارد آن می‌شوید استفاده کنید. در نتیجه هر تغییری که می‌خواهید در این فایل‌ها دهید باید در پارتیشن لینوکس ذخیره شود. 

 

به اشتراک گذاری داده بین ویندوز و لینوکس 

از هر متدی که استفاده کنید می‌توانید اطلاعات روی درایو C: خود را کپی کرده، حرکت دهید، باز کنید و حتی ویرایش کنید. درحالی که دسترسی به درایو C: روی لینوکس کار راحتی است اما از راه‌های دیگری نیز می‌توانید استفاده کنید: 

1- استفاده از درایو USB یا کارت SD برای ذخیره‌ی داده. 

2- اختصاص یک درایو دیسک سخت (داخلی یا خارجی) برای به اشتراک گذاری داده. 

3- استفاده از یک شبکه‌ی به اشتراک گذاشته شده یا درایو دیسک سخت USB متصل به روتر

4- استفاده از فضای ابری برای به اشتراک گذاری اطلاعات. 

درضمن به یاد داشته باشید که شما می‌توانید روی ویندوز به داده‌های لینوکس خود دسترسی داشته باشید. البته برای این کار به  DiskInternals Linux Reader احتیاج خواهید داشت. وقتی که آن را نصب کردید این ابزار درایو دیسک سخت را برای پارتیشن‌های لینوکس اسکن کرده و آن‌ها را در یک رابط کاربری مشابه ویندوز اکسپلورر به شما نشان می‌دهد. شما در این قسمت می‌توانید فایل‌های خود را در ویندوز باز کنید. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر