تکنولوژی هوش مصنوعی جدیدی که مانند سگ فکر می‌کند

تکنولوژی هوش مصنوعی جدیدی که مانند سگ فکر می‌کند

دانشمندان دانشگاه واشنگتن هوش مصنوعی ساخته‌اند که مانند یک سگ فکر می‌کند.

این روزها نام هوش مصنوعی را همه جا می‌شنویم. هوش مصنوعی دستیارهای صوتی را باهوش‎تر کرده، اتومبیل‌ها خودشان رانندگی می‌کنند و اپلیکیشن‌های عکس قادر به تشخصی حیوانات خانگی هستند. 
اما اگر حیوانات خانگی هوش مصنوعی شوند چه؟ البته ما در اینجا درمورد سگ‌های ربات Sony Aibo صحبت نمی‌کنیم. بلکه منظور ما شبکه عصبی خیلی پیشرفته است که مانند سگ رفتار می‌کند. 
یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه واشنگتن در حال تحقیق و ساخت هوش مصنوعی هستند که مانند یک سگ فکر می‌کند. 
چگونه با استفاده از یک سگ می‌توان هوش مصنوعی را تربیت کرد؟ 
این گروه تحقیقاتی از سنسورهای تشخصی حرکت و دوربین  GoPro که همه متصل به یک سگ مالاموت خیلی ملوس به نام کلپ شده بود استفاده کردند. 
این گروه یک دوربین و مانیتور ضربان قلب را به کلپ متصل کردند واو را به پارک، پیاده روی و بازی بردند و هرگاه که این سگ هیجان زده می‌شد از آن عکس می‌گرفتند. 
وقتی که قسمت هیجان انگیز این تحقیق تمام شد با استفاده از یادگیری عمیق (که یک تکنیک هوش مصنوعی است که توسط آن با جست‌وجوی مقادیر زیاد اطلاعات الگوهای با معنی را می‌یابد) به جمع آوری اطلاعات پرداختند. 
یکی از جالب‌ترین الگوهایی که شبکه‌ی عصبی توانست بفهمد تشخیص سطح برای راه رفتن بود. ربات‌ها معمولاً قادر به تشخیص سطح مناسب برای راه رفتن نیستند که باعث می‌شود با دیوار برخورد کنند یا بیافتند. 
اما سگ‌ها خیلی خوب می‌توانند تشخیص دهند که کجا می‌توانند راه بروند. در نتیجه هوش مصنوعی که توسط کلپ آموزش دیده بود خیلی خوب می‌توانست سطح مناسب را برای پیاده روی تشخیص دهد درحالی که برای این کار خاص آموزش ندیده بود. 
این هوش مصنوعی حتی قادر بود به درستی پاسخ را به برخی محرک‌ها تشخیص داده و حتی پیش‌بینی کند. برای مثال اگر یک سگ صاحبش را با یک بسته خوراکی جایزه ببیند به احتمال زیاد سگ همانجا منتظر جایزه می‌نشیند یا اگر یک سگ ببیند که صاحبش یک توپ را پرت می‌کند آن را پیدا کرده و باز می‌گرداند. 
چیزی که جالب است این است که اتفاقات پیچیده‌ی زیادی در این فعل و انفعالات رخ می‌دهد که هوش مصنوعی مجبور نیست به صورت جداگانه آن‌ها را یاد بگیرد. درحالی که هوش مصنوعی معمولاً با عمل جفت سازی افعال مشکل دارد، اما با مدل قرار دادن یک موجود زنده می‌داند که انسان‌ها چه هستند، داشتن یک صاحب به چه معنی است، جایزه چیست، جایزه خوردنی است و اگر بنشیند جایزه می‌گیرد. البته در حالی که این هوش مصنوعی رفتار یک سگ را پیش‌بینی می‌کند اما به این معنی نیست که آگاهی یک سگ را دارد. 
اما چگونه می‌توان از این تحقیق استفاده برد؟ جدا از هدف مقاله که نوشته شده «درک بهتر از هوش مصنوعی و موجودات هوشمند دیگر سکن در زمین»،کیانا احسانی، نویسنده‌ی اصلی این مقاله معتقد است که «این کار می‌تواند باعث شود که سگ‌های هوشمندی که در آینده ساخته می‌شوند پیشرفته‎تر و بهتر عمل کنند.» 
آیا اگر ربات‌های هوشمند شبیه به بهترین دوست انسان باشند دیگر ترسناک نیستند؟ قطعاً اینطور است. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

منبع خبر: techradar

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر