استفاده از فیلترشکن، تهدیدی بزرگ برای امنیت اطلاعات کاربران

استفاده از فیلترشکن، تهدیدی بزرگ برای امنیت اطلاعات کاربران

بعد از فیلترینگ تلگرام استفاده از فیلترشکن‌ها بسیار زیاد شده است اما به گفته وزیر ارتباطات استفاده از فیلترشکن‌ها می‌تواند خطرات امنیتی زیادی را به همراه داشته باشد.

فیلترینگ تلگرام یکی از موضوعاتی است که مدت‌هاست در کشور خبرساز شده است. درواقع فیلتر دائمی تلگرام از 10 اردیبهشت‌ماه امسال به‌صورت جدی آغاز شد اما این بار برخلاف فیلترینگ‌های سابق شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، فیس‌بوک، وایبر و...، کاربران زیادی از تلگرام خارج نشده‌اند.

وزیر ارتباطات اخیراً اعلام کرده است که بعد فیلترینگ تلگرام از 45 میلیون کاربر این شبکه اجتماعی تنها 1 میلیون نفر تلگرام خود را پاک کرده‌اند. البته تولید محتوا در این شبکه اجتماعی هم حدود 40 درصد نسبت به قبل کم شده است اما آمارها نشان می‌دهد که تولید محتوا در تلگرام با شیب کمی در حال افزایش است.

این اطلاعات نشان می‌دهد که کاربران به جای مهاجرت به پیام رسان‌های داخلی و یا حتی خارجی دیگر، ترجیح داده‌اند که با فیلترشکن همچنان از تلگرام استفاده کنند؛ اما استفاده از فیلترشکن می‌تواند مشکلات امنیتی بسیاری را برای کاربران به وجود بیاورد.

 

فعالیت فیلترشکن‌ها در کشور، دلیل مخالفت وزیر ارتباطات با فیلترینگ

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از دلایل مخالفت خود با اعمال فیلترینگ را همین استفاده از فیلترشکن اعلام کرده است. وی دراین‌باره گفت:

یکی از دلایل مخالفت دولت با فیلترینگ این است که اگر برخی از اپلیکیشن‌ها اثر مخربی داشته باشند، در کنار آن استفاده و فراگیر شدن فیلترشکن‌ها هم اثرات مخرب امنیتی زیادی دارند.

محمد جواد آذری جهرمی درباره ماهیت بدافزاری فیلترشکن‌ها توضیح داده که این دسته برنامه‌ها اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کنند. وی در مورد عملکرد فیلترشکن‌ها چنین توضیح داد:

درست است که بسیاری از فیلترشکن‌ها خدمات ظاهری خوبی به کاربر ارائه می‌دهند و به همین دلیل کاربران به استفاده از آن‌ها علاقه‌مندند اما بنا به گزارش‌هایی که مراکز معتبر منتشر می‌کنند، این نوع نرم‌افزارها استفاده ضد امنیتی دارند و نوعی باج افزارند که به جمع‌آوری اطلاعات مشترکین اقدام می‌کنند و فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها تبعات بسیار زیادی دارد.

 

احتمال فیلترشدن فیلترشکن‌ها در آینده نه‌چندان دور

فیلتر شدن فیلترشکن‌ها هم خود بحثی است که در فیلترینگ سابق تلگرام شاهد آن بودیم. به نظر می‌رسد اگر استفاده از فیلترشکن‌ها همچنان ادامه یابد باز هم این اتفاق (فیلترینگ فیلترشکن‌ها) رخ دهد. وزیر ارتباطات از این احتمال خبر داده است و آن را هم قانونی می‌داند:

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نقش شرکت ارتباطات زیرساخت در مسدود کردن فیلترشکن‌ها گفت: اقدام شرکت زیرساخت این است که با فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها، تحت دستوری که آقای رئیس‌جمهور دادند و در چارچوبی که شورای عالی فضای مجازی ارائه داده و منطق هم دارد، نباید اجازه دهد فضای کشور پر از باج افزار شود و باید جلوی این‌ها گرفته شود. به همین دلیل این حرکت آغاز شده و طبق قانون هم بوده است و مشکل مقرراتی درباره این مسئله وجود ندارد.

 

فیلترینگ تلگرام و اختلالات اینترنتی

جالب اینجاست که بعد از فیلترینگ تلگرام سرویس‌های اینترنتی زیادی با مشکل مواجه شدند. (حتی شخصاً در روز اول فیلترینگ سابق تلگرام حتی به گوگل ترنسلیت هم دسترسی نداشتم!) در دوره مجدد فیلترینگ تلگرام هم دسترسی به وب سایت‌های زیادی همچون آمازون و انگجت و... بدون استفاده از فیلترشکن ممکن نیست. درواقع فیلترینگ تلگرام منجر به اختلالات اینترنتی بسیاری شده است. بااین‌وجود وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مورد پیگیری‌هایی را انجام داده است:

انسداد فیلترشکن‌ها نباید باعث افت کیفیت اینترنت و یا ایجاد مشکلاتی برای کسب‌وکارها شود. اختلالات اینترنتی موضوع بدی است که ما از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات خواستیم موضوع را بررسی کند و به اپراتورها هم دراین‌باره تذکر دادیم. دیروز بعد از ظهر هم جلسه‌ای با حضور اپراتورها برای بررسی این موضوع تشکیل شد؛ اما بنا نیست به این موضوع بپردازیم که با دستور فیلترینگی که آمده و با مخالفت بسیاری از مردم مواجه شده است، می‌توانیم به باج افزارها و فیلترشکن‌ها اجازه دهیم که در کشور توسعه پیدا کنند.

 

انتشار فیلترشکن در کشور، برنامه کشورهای بیگانه

اگرچه استفاده از فیلترشکن می‌تواند تأثیرات مخرب زیادی را به همراه داشته باشد اما واقعیت این است که در حال حاضر افراد زیادی در کشور استفاده از فیلترشکن را با توجه به خطرات احتمالی آن انتخاب کرده‌اند. وزیر ارتباطات هم به این موضوع اذعان دارد و در این مورد متصدیان فیلترینگ تلگرام را چنین مخاطب قرار داده است:

امیدواریم مسئولانی که متصدی فیلترینگ هستند، به این موضوع توجه داشته باشند زیرا این مسئله یک تهدید بزرگ است. باید مردم را درباره استفاده از فیلترشکن توجیه کنیم تا آن‌ها با ما همراهی کنند. زیرا در هر تصمیمی اگر همراهی مردم نباشد، اثراتش مشابه اثرات کنونی و گستردگی باج افزارها می‌شود.

در آخر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فراگیر شدن فیلترشکن‌ها مطلوب کسانی است که همواره به دنبال براندازی کشور بودند و این مطلوب نیست، گفت:

همان‌طور وزارت امور خارجه آمریکا در سال 89 جزو برنامه‌هایی که برای براندازی جمهوری اسلامی داشت، توسعه فیلترشکن بود و حتی گوشی‌های اپل را در به‌نوعی در بازار ایران عرضه می‌کرد که بدون فیلترشکن کار نکنند.

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ و كانال سروش ما با آيدي faceit_mag@ همراه باشید.     

منبع خبر: ايسنا

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

حسن

چهارشنبه, 26 اردیبهشت 1397

انسان اینقدر وقیح ..خودش تو توییتر فیلتر شده عضوه

پاسخ

ثبت نظر