آپدیت جدید تلگرام و پشتیبانی از پروتکل پروکسی ⁣MTProto

آپدیت جدید تلگرام و پشتیبانی از پروتکل پروکسی ⁣MTProto

آپدیت جدید تلگرام و پشتیبانی از پروتکل MTProto Proxy منتشر شد. آیا نسخه جدید تلگرام، نسخه بلاک چین یا تلگرام ضد فیلتر است؟

بعد از فیلترینگ تلگرام در ایران، برخلاف انتظار بسیاری از افراد، کاربران تلگرام به‌جای مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی و یا خارجی دیگر، به استفاده از فیلترشکن‌ها روی آوردند.

بسیاری از کاربرانی که همچنان در تلگرام حضور دارند انتظار نسخه بلاک چین این پیام رسان را می‌کشند. همین موضوع باعث شده است که بعد از هر آپدیتی که برای تلگرام عرضه می‌شود، کانال‌های تلگرامی با انتشار آن نسخه به‌عنوان تلگرام ضد فیلتر، باز خود را برای مدتی گرم کنند.

انتشار نسخه جدید تلگرام هم دقیقاً با همین مسئله روبه‌رو بوده است و برخی کانال‌ها طبق روال سابق، نسخه جدید تلگرام را با عناوین «تلگرام ضد فیلتر» و «تلگرام بلاک چین» معرفی می‌کنند. با فیسیت همراه باشید تا نسخه جدید تلگرام را بررسی کنیم.

آیا نسخه جدید تلگرام، نسخه بلاک چین یا تلگرام ضد فیلتر است

برخلاف شایعات، نسخه جدید تلگرام هیچ ارتباطی به تلگرام ضد فیلتر و یا نسخه بلاک چین این پیام رسان ندارد؛ بلکه قابلیت پشتیبانی از MTProto Proxy به نسخه اخیر تلگرام اضافه شده است. به‌واسطه همین قابلیت دیگر برای اتصال به تلگرام نیازی به استفاده از فیلترشکن نیست.

 

پروتکل MTProto Proxy

تلگرام در وب‌سایت رسمی خود این پروتکل را به‌صورت کامل توضیح داده است. بنا به اطلاعات این وب‌سایت پروتکل MTProto Proxy برای دسترسی به سرور API از طریق برنامه‌های موبایلی طراحی شده است. ضمناً تأکید شده است که این پروتکل روی مرورگر کار نمی‌کند. بنابراین انتظار نداریم که نسخه وب تلگرام هم بتواند از این قابلیت بهره ببرد.

پروتکل MTProto Proxy دارای سه بخش اساسی است :

  1. مؤلفه‌های سطح بالا (زبان کوئری API) : این بخش روشی که برای تبدیل کوئری‌ها و پاسخ‌های API به باینری استفاده می‌شود را تعریف می‌کند.
  2. لایه Cryptographic برای احراز هویت : در این لایه متدی که برای رمزگذاری روی پیام‌ها (قبل از ارسال) استفاده می‌شود را تعریف می‌کند.
  3. اجزای انتقال : در این بخش متدی که کلاینت و سرور برای انتقال پیام از طریق پروتکل‌های شبکه (مانند HTTPS، HTTP، TCP و UDPو...) استفاده می‌کنند تعریف می‌شود.

میلاد نوری، کارشناس فناوری اطلاعات (که برای اولین بار به باگ موجود در پیام رسان سروش پی برد) درباره این پروتکل چنین اظهارنظر کرده است:

پروتکل MTProto که در سایت تلگرام (https://core.telegram.org/mtproto)به‌صورت کامل در مورد آن توضیح داده شده است، با هدف ایجاد ارتباطی سریع و امن توسط نیکلای دوروف (برادر پاول دوروف و مغز متفکر تیم فنی تلگرام) طراحی شده است و کلیه پیام‌ها شامل متن، تصویر، صوت و ویدئو را به‌صورت End to End رمزنگاری می‌کند و اجازه نمی‌دهد پیام‌های ارسالی توسط شبکه‌ها و سرورهای بین راه مشاهده شوند.

 

استفاده از پروکسی‌های MTProto

برای اینکه بتوانید از قابلیت جدید بهره ببرید باید آخرین نسخه تلگرام، نسخه 4.8.9 این پیام رسان را از منابع رسمی همچون گوگل پلی دانلود کنید.

  1. بعد از نصب این نسخه، وارد بخش setting تلگرام شوید.
  2. سپس به مسیر Data and Storage > Proxy Settings > Add Proxy بروید. مشاهده می‌کنید که یک گزینه MTProto Proxy اضافه شده است.⁣
  3. برای استفاده از پروکسی‌های MTProto می‌توانید از ارائه‌دهندگان این نوع پروکسی، اطلاعات موردنیاز را دریافت کنید. معمولاً این اطلاعات در قالب لینک در اختیار شما قرار می‌گیرد و با کلیک بر روی آن به‌صورت اتوماتیک تمامی اطلاعات پروکسی وارد تنظیمات می‌شود.

همچنین می‌توانید به‌صورت هم‌زمان بیش از یک پروکسی در این بخش اضافه کنید که تلگرام وضعیت و سرعت ping سرور هریک از آن‌ها را به شما نمایش می‌دهد. بنابراین راحت‌تر می‌توانید پروکسی فعال در آن لحظه را انتخاب کنید.

البته تلگرام به ارائه‌دهندگان پروکسی MTProto اجازه داده است یک کانال تبلیغاتی را به کاربر نمایش دهند. بنابراین ممکن است شما با استفاده از برخی پروکسی‌های MTProto یک کانال تبلیغاتی را نیز مشاهده کنید.

اضافه شدن قابلیت MTProto به نسخه جدید تلگرام

اضافه شدن قابلیت MTProto به نسخه جدید تلگرام

مزیت استفاده از پروکسی نسبت به فیلترشکن

فیلترشکن‌ها می‌توانند تهدیدهای امنیتی بسیاری را برای کاربران به دنبال داشته باشند. تا جایی که ممکن است برخی بدافزارهای مخرب در قالب فیلترشکن فعالیت داشته باشند. بنابراین استفاده از فیلترشکن توصیه نمی‌شود. ضمناً اپلیکیشن‌های فیلترشکن روی کل گوشی اجرا می‌شوند بنابراین باعث مصرف سریع شارژ گوشی می‌شوند؛ اما تنظیم کردن پروکسی روی یک اپلیکیشن خاص مثل تلگرام این مشکل را در بر ندارد.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف همراهی کنید:

کانال تلگرام با آیدی faceitmag@

توییتر با آیدی faceit_ir@

اینستاگرام با آیدی faceit_mag@

کانال سروش با آیدی faceit_mag@

منبع خبر: تلگرام و کانال میلاد نوری

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


6 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

محمد

سه‌شنبه, 08 خرداد 1397

سلام
واقعیت اینه که علی رغم اجرای ناقص فیلتر تلگرام و تکمیل نشدن فرآیند آن (فیلتر نبودن برخی تلگرام های غیررسمی و ..)، افت شدید تلگرام رو شاهد هستیم و افت 50 درصدی تا به الان داشته.
به نظرم باید پذیرفت که تلگرام در ایران به معنای انحصاری تمام شده است و همین افت روزافزون خواهد بود.

پاسخ

آقا حمید

سه‌شنبه, 08 خرداد 1397

وزیر ضد ارتباطات! خودش بطور صریح در مصاحبه‌ها اشاره کرده که هنوز 75 درصد کاربران همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند! وقتی مسئولین این مملکت تا این اندازه، کوته فکر هستند و از قابلیت‌ها و تکنولوژی‌های روز در پیام رسان‌ها، خبر ندارند دست به اقداماتی می‌زنند که جز شرمساری در مقابل مردم فقط به «چه کنم، چه کنم!» می‌افتند. در ویدیوی زیر می‌توانید نظرات قاطع و کوبنده کاربرات توییتر را در مورد بستن فیلترشکن‌ها مشاهده فرمایید. امید است درسی برای مقامات قضایی و سایر مسئولین کشور باشد.

پاسخ

امی

سه‌شنبه, 08 خرداد 1397

سلام
باشه شما به همین خیال باش و فکر کن اینطوری هستش بذار ما هم کارمون رو بکنیم

پاسخ

رضا

سه‌شنبه, 08 خرداد 1397

آمار و از کجا در میاری محمد ؟
چون تلگرام با استفاده از آی پی های مختلف وصل هست آمار آلکسا در ایران افت کرده و این کاملا طبیعیه و در اصل تلگرام حدود 6 میلیون کاربرشو از دست داده که همینقدرم کم کم میان
من کانالم روزی 80 تا 90 کا بازدید میخورد بعد فیلترینگ یهو شد روزی 20 کا ولی الان بعد یکماه فیلترینگ روزی 100 کا بازدید هم رد کرده

پاسخ

سروش

جمعه, 11 خرداد 1397

خخخخخ...ملت و نخندون عمو افت 50 درصدی!!!!!

پاسخ

m_barzali6

شنبه, 19 خرداد 1397

سلام تلگرام کامپیوترم نمیدونم چرا نصب نمیشه هر پروکسی میزنم باز هم موفق نمیشم

پاسخ

ثبت نظر