رونمایی IBM از سریع‎ترین ابرکامپیوتر دنیا

رونمایی IBM از سریع‎ترین ابرکامپیوتر دنیا

ایالات متحده از دهه‌های پیش در زمینه‌ی ابرکامپیوترها پیشگام بوده است اما قوی‌ترین سیستم‌ها سال‌هاست که در چین قرار دارند. اما امروز شرکت IBM و لابراتوری ملی اوک ریج دپارتمان انرژی امریکا (ORNL) از سامیت (Summit) رونمایی کردند. این ابرکامپیوتر از همه‌ی ابرکامپیوترهای موجود در ایالات متحده قوی‌تر است و آنقدر سریع است که با عملکرد 200 پتافلاپس بر ثانیه از هر سیستمی در دنیا سریع‌تر عمل می‌کند. علاوه بر آن این ابرکامپیوتر دارای سخت افزاری است که آموزش ماشینی و پروسه هوش مصنوعی را در ابعادی که تا به حال وجود نداشته پردازش می‌کند. 
ORNL به دلیل پیچیدگی و قدرت سامیت چندین سال است که در حال پژوهش و ساخت این دستگاه است. سامیت شامل 4608 سرور محاسباتی است که هرکدام از آن‌ها قادر به انجام پردازش‌های بسیار پیچیده هستند. هر سرور در سامیت دارای دو پردازنده‌ی IBM Power9 با 22 هسته‌ی پردازش است. در نتیجه به طور کلی 200 هزار هسته‌ی پردازنده در کل سامیت موجود است که به طور کلی دارای 10 پتابایت رم است. 
هر سرور در سامیت دارای شش GPU انویدیا تسلا V100 است که تراشه‌های پایگاه داده مبتنی بر معماری ولتا هستند. 27648 GPU در سامیت موجود است. این GPUها شامل سخت افزارTensor Core  برای آموزش ماشینی هستند. بنا به گزارش انویدیا  GPU ها در سامیت دارای 95 درصد از ظرفیت پردازش هستند. 
البته نیروی پردازش عجیب سامیت تنها چیزی نیست که ما را به وجد می‌آورد. سخت افزار هوش مصنوعی سامیت به مححقان اجازه می‌دهد تا شبکه‌های عصبی را آموزش دهند و داده‌های بسیار عظیمی را پردازش کنند. ORNL می‌گوید که سامیت هم اکنون برنامه‌ی بسیار فشرده‌ای دارد و هم اکنون از آن برای تحقیقات درمورد سرطان، درمان اعتیاد و انرژی همجوشی استفاده می‌شود.  
بزرگ‌ترین ابرکامپیوتر امریکا پیش از سامیت، تیتان بود که آن هم پروژه‌ی ORNL است. این دستگاه دارای یک GPU انویدیا در هر گره است که در زمان خود چیزی عجیب به حساب می‌آمد. این ابرکامپیوتر دارای عملکرد 27 پتافلاپس بر ثانیه است. قوی‌ترین ابرکامپیوتر در دنیا پیش از سامیت سیستم Chinese Sunway TaihuLight بود. این سیستم دارای ظرفیت ماکزیمم 125 پتافلاپس بر ثانیه است. با 200 پتافلاپ سامیت از رقیب چینی خود جلو زده است. 
دپارتمان انرژی نیز در حال ساخت یک نسخه‌ی کوچک‌تر از سامیت به نام سیرا است. این ابرکامپیوتر تنها چهار GPU V100 در هر گره برای ظرفیت پردازش ماکزیمم تقریباً 125 پتافلاپس دارد. 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف همراهی کنید:

کانال تلگرام با آیدی faceitmag@

توییتر با آیدی faceit_ir@

اینستاگرام با آیدی faceit_mag@

کانال سروش با آیدی faceit_mag@

 

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر