ادوب از آموزش ماشینی برای تشخیص فوتوشاپ بودن عکس‌ها استفاده می‌کند

ادوب از آموزش ماشینی برای تشخیص فوتوشاپ بودن عکس‌ها استفاده می‌کند

اختراع ابزارهای هوش مصنوعی جدیدی که ویرایش عکس‌ها و ویدئوها را بیش از پیش ساده کرده، نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است. به خصوص به خاطر قدرت شبکه‌های اجتماعی که به منبع اصلی نشر شایعات تبدیل شده است. درحالی که بسیاری از این ابزارها توسط شرکت ادوب ساخته شده‌اند اما این شرکت در حال ساخت یک ابزار پادتن است که می‌تواند عکس‌های ویرایش شده را تشخیص دهد. 
این قابلیت جدید که در کنفرانس CVPR معرفی شد نشان می‌دهد که ماشین‌ها چقدر راحت می‌توانند کارهایی که توسط انسان در مدت طولانی انجام می‌شود را در کسری از ثانیه تشخیص دهند. البته این قابلیت هنوز به مرحله‌ی تجاری شدن نرسیده است. 
سخنگوی ادوب گفت که این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد اما این شرکت قصد دارد به زودی تکنولوژی را منتشر کند که به نظارت و تایید محتوای دیجیتالی کمک خواهد کرد. درحالی که تا به حال ادوب هیچ نرم‌افزاری را برای تشخیص عکس‌های تقلبی نساخته بود اما این شرکت گفت که قصد کمک به قانون را دارد ( چندی پیش نیز ادوب ابزاری را برای پیدا کردن کودکان گم شده در اختیار پلیس قرار داده بود). 
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چگونه آموزش ماشینی می‌تواند درمورد سه روش تغییر عکس استفاده شود: اتصال، که در آن دو بخش از دو عکس متفاوت با هم ترکیب می‌شوند؛ شبیه سازی، که در آن اجزای عکس کپی و پیست می‌شوند و حذف که در آن یک جزء به طور کامل از عکس حذف شده است. 
برای تشخیص چنین تغییراتی متخصصین سعی در پیدا کردن سرنخ در لایه‌های مخفی عکس می‌کنند. وقتی که چنین ویرایش‌هایی صورت می‌گیرد سرنخ‌های دیجیتالی باقی می‌ماند ( مانند تناقضات در تغییرات تصادفی در رنگ و نور که توسط سنسور عکس ساخته می‌شود که به آن نویز تصویر نیز می‌گوند). وقتی که شما دو بخش از دو عکس را با هم ترکیب می‌کنید نویز پیش زمینه دو تصویر با هم همسان نیست ( مانند لکه روی دیوار که با رنگ دیجیتالی پوشیده شده باشد) . 

photoshop


مانند هر سیستم آموزش ماشینی دیگر، سیستم ادوب نیز از طریق قرار گرفتن در معرض تعداد زیادی عکس ویرایش شده آموزش دید و یاد گرفت که الگوهای مشترک را در عکس‌های دستکاری شده بیابد. البته این تحقیقات روی تشخیص deepfakes (ویدئوهای ویرایش شده با استفاده از هوش مصنوعی) اثربخش نیست. 
مزیت تکنولوژی آموزش ماشینی این است که می‌تواند سرنخ‌هایی را در عکس‌ها بیابد که پیش از آن قابل تشخیص نبود. اما نکته‌ی منفی این تکنولوژی این است که حداقل هنوز به مرحله‌ای نرسیده که بتواند جزئیاتی را مثل عدم تطابق سایه‌ و بازتاب‌ را تشخیص دهد. 
به هر حال وجود قابلیتی که در دنیای پیچیده‌ی امروز بتواند حقیقت را از دروغ تشخیص دهد یک معجزه است. 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام و سروش همراهی کنید.

منبع خبر: theverge

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ali

دوشنبه, 04 تیر 1397

امریکایها همه فناوری رو برای رسیدن به اهداف سیاسی و مادی خودشون به خدمت گرفتند همین عکس موشکاها معلوم می کنه

پاسخ

ثبت نظر