هر دم از اين باغ بری می‌رسد! تلاطم‌های بازار موبایل همچنان ادامه دارد

هر دم از اين باغ بری می‌رسد! تلاطم‌های بازار موبایل همچنان ادامه دارد

بازار موبایل این روزها شرایط بدی را تجربه می‌کند که در این بین افزایش شدید قیمت دلار، تخصیص یا عدم تخصیص ارز 4200 تومانی دلیل این موضوع هستند اما سودجویان و عدم نظارت دقیق مزید برعلت شده‌اند.

گرانی عجیب قیمت گوشی‌های هوشمند این روزها در فضای جامعه و رسانه‌های مختلف آشوب به پا کرده است. افزایش شدید قیمت دلار دلیل اصلی گرانی‌های اخیر اعلام می‌شد اما اخیراً گزارشاتی نشان می‌دهد که برخی واردکنندگان و فروشندگان سودجو بیشتر از افزایش قیمت دلار بازار را آشفته کرده‌اند.

ماجرای بازار موبایل پیچیده‌تر از تصور ماست و هر لحظه اخباری تأسف‌برانگیزتر به گوشمان می‌رسد.

دریافت ارز دولتی اما وارد نکردن کالا

داستان جالب اما تأمل‌برانگیز، دریافت ارز دولتی 4200 تومانی برای واردات موبایل اما ترخیص گوشی‌های با ارزش کمتر از یک چهارم این مبلغ از گمرک بود. ماجرا به اینجا هم ختم نشده بود و عده‌ای همین گوشی‌هایی که با ارز دولتی هم وارد شده بودند را با قیمت ارز آزاد به فروش می‌رساندند.

آذری جهرمی برای رسیدگی به این مسئله وارد عمل شده و لیست شرکت‌هایی که به آن‌ها ارز 4200 تومانی دولتی تعلق گرفته بود و مجموع ارزش گوشی‌هایی که این شرکت‌ها با ارز دولتی از گمرک ترخیص کرده‌اند را منتشر کرد.

پیشنهاد فیسیت : ضمن انتشار لیست شرکت‌های دریافت کننده ارز دولتی، سودجویان عامل اصلی گرانی‌های اخیر معرفی شدند

به گزارش مهر برای اینکه بدانید آیا گوشی شما با ارز دولتی وارد شده است و یا خیر می‌توانید کد دستوری #7777* را وارد کرده و با انتخاب شماره 1 و سپس وارد کردن کد IMIU گوشی، از این موضوع مطلع شوید. به‌این‌ترتیب افرادی که زیان‌دیده هستند، می‌توانند از طریق تعزیرات زیان خود را جبران کنند و برای خریدهای بعدی خود می‌توانند از نحوه واردات گوشی مطلع شوند.

تخصیص ارز دولتی به شرکتی نوپا

اگر از موضوع عدم تطابق میزان دریافت ارز دولتی با میزان واردات گوشی با این ارز بگذریم، مسئله اینجاست که بخش زیادی از ارزهای دولتی به شرکت‌هایی نوپا که حتی کمتر از یک ماه از راه‌اندازی آن‌ها می‌گذرد تخصیص یافته است. به گزارش تسنیم این موضوع شب گذشته و در جلسه‌ای که بین روسای اتحادیه‌های صنفی با وزیر صنعت برگزار شد مطرح شده بود. به گفته ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، یک شرکت که در یک ماه اخیر فعالیت خود را شروع کرده است، به‌عنوان اولین شرکت دریافت‌کننده نرخ ارز 4200 تومانی ، 26 میلیون یورو (معادل 109 میلیارد تومان) دریافت کرد.

تخصیص ارز دولتی به شرکت‌ها نامرتبط

ماجرای تخصیص ارز 4200 تومانی دولتی به اینجا ختم نمی‌شود و هر لحظه اخباری تأسف‌برانگیزتر به گوش می‌رسد. به گزارش خبرگزاری تسنیم ابراهیم درستی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران، در مصاحبه با رادیو اعلام کرده است که یک شرکت واردکننده دام و طیور اقدام به دریافت ارز 4200 تومانی و واردات تلفن همراه کرده است! این موضوع در حالی است که وزارت صنعت و معدن اعلام کرده است که مجوزی برای واردات تلفن همراه به شرکت‌های غیر تخصصی نداده است.

شرایط کنونی بازار به دلیل نواسانات ارزی به خودی خود به شدت آشفته است امیدواریم که با باز گذاشته شدن دست سودجویان این شرایط بدتر از آنچه هست نشود.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


5 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

استاد

چهارشنبه, 06 تیر 1397

کم کم دارم به حیات وحش حسودی میکنم. چون اونجا لااقل یه قانونی بین چهارپایان وجود داره.

پاسخ

محسن

چهارشنبه, 06 تیر 1397

از ماست که بر ماست
همه دزدن!

پاسخ

Javad0111

چهارشنبه, 06 تیر 1397

افرین پسر
شاید درست باشد!

پاسخ

خدیجه

چهارشنبه, 06 تیر 1397

مشکل کشور ما اینه که اغلبمون منفعت شخصی رو به منفعت کشور ترجیح می دیم. وقتی قیمت دلار می ره بالا فروشنده هایی که از خود مردم هستن قیمت ها رو افزایش می دن، قیمت کالاهایی که قبلا و با قیمت پایین خریدن!!! از اون طرف مردم هجوم می ارن برای خرید تا بیشتر ضرر نکنن. خب این وسط فروشنده ها هم سود عجیبی می کنن کسی که یه بار حس رشد یه باره و بدون تلاش رفته زیر دندونش دوباره اگه شرایط براش پیش بیاد اون کار رو انجام می ده. پس توی شرایطی که هیچ اتحادی بین مردم نیست و هیچ کدوم از ما دلمون به حال خودمون نمی سوزه اوضاع همین طور می مونه. تو رو خدا فقط به اوضاع کنونی جامعمون با تاسف «فقط» نگاه نکنیم. سعی کنیم خودمون نذاریم هیچ آدم سودجویی این وسط مزه سود الکی نره زیر دندونش اطلاع رسانی کنیم و به اطرافینانمون بگیم که خرید عجیب و غریب توی شرایط بد اقتصادی نتیجش فقط به خودمون بر می گرده این وسط مردم بیشتر از هر کس دیگه ای ضرر می کنن

پاسخ

reza

چهارشنبه, 06 تیر 1397

چهارتا نظر تا الان داده شده و همه مردمو مقصر دونستن.نکنه اینجا هم اون شرکت ها که پول گرفتن و به مردم خیانت کردن مقصرن یا نطراتو اونا دادن
نظارت و رانت هست مردم مقصرن؟ خب یکی ی چیزی بخاد میره میخره. حالا چون نظارت نمیخان کنن من تا کی بی گوشی بمونم
تازه این فقط تو زمینه موبایل بوده که اعلات عمومی شده
دولتمردان بیخیال و ضد مردم داریم مردم مقصرن؟

پاسخ

ثبت نظر