اقدامی عجیب برای تعدیل بازار موبایل، گوشی‌های مسافری به دستور وزیر ارتباطات وصل می‌شوند

اقدامی عجیب برای تعدیل بازار موبایل، گوشی‌های مسافری به دستور وزیر ارتباطات وصل می‌شوند

اقدامی عجیب آذری جهرمی برای تعدیل بازار موبایل، گوشی‌های مسافری به دستور وزیر ارتباطات دوبارع وصل می‌شوند تا شاید بازار آشفته موبایل کمی آرام شود.

اگر پیگیر اخبار فناوری ایران از طریق فیسیت باشید حتما ماجرای واردات گوشی‌های چمدانی را به خاطر می‌آورید. بعد از مطرح شدن ماجرای طرح رجیستریعده‌ای کالاهای کمیاب مانند برخی گوشی‌های هوشمند را از طریق مناطق آزاد وارد کشور کرده و با پرداخت حق رجیستری، آن‌ها را آماده فروش می‌کردند. به این ترتیب عده‌ای موفق شدند تا 5000 گوشی را به این شکل وارد کشور کنند.

این اقدام بی‌جواب نماند و در روزهای گذشته گوشی‌های تلفن همراه که در فرآیند ثبت مسافری با تخلف اظهار شده بودند از طرف سامانه همتا شناسایی و قطع شدند. موضوع عجیب اقدام وزیر ارتباطات برای آرام کردن بازار آشفته موبایل در کشور لست. به دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی، این گوشی‌های مسافری تا پایان امروز دوباره وصل خواهند شد.

روز گذشته گمرک اعلام کرد بود که فرآیند شناسایی و قطع گوشی‌های مسافری فاقد شرایط آغاز شده است. گمرک در این خصوص چنین توضیح داده بود:

صرفا مسافرانی که در فرجه 30 روزه بعد از ورود به کشور اقدام به ورود اطلاعات صحیح گوشی تلفن همراه خود کرده اند توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت فعال خواهند شد و در صورت عدم رعایت بند فوق با وجود ورود اطلاعات و پرداخت عوارض گوشی تلفن همراه، علاوه بر آنکه مبلغ پرداختی مسترد نمی‌شود تجهیزات فعال سازی نخواهد شد. همچنین برطبق بخشنامه گمرک مورخ 23/08/96، شخص مسافر با رعایت مقررات مسافری و لحاظ شرایط غیرتجاری، تنها مجاز به اظهار اطلاعات یک دستگاه تلفن همراه در سامانه مسافری است.

در روزهای اخیر گوشی‌های مسافری که واجد شرایط ابلاغ‌شده توسط گمرک نبوده‌اند، توسط سامانه همتا شناسایی شده و تعدادی از آن‌ها قطع شده و روند قطع شدن این دستگاه ها به‌صورت تدریجی ادامه دارد. فرآیند شناسایی تخلفات صورت‌گرفته در ثبت گوشی‌های مسافری در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت. پیش‌تر (چند ماه پیش) نزدیک به 4.000 گوشی‌ تلفن همراه مسافری که در سامانه گمرک اقدام به کم‌اظهاری کرده بودند، توسط سامانه همتا شناسایی و قطع شده بود. کم اظهاری به معنی عدم تطابق گوشی اظهارشده با واقعیت است؛ برای مثال یک گوشی با حافظه 256 که قیمت بالاتری دارد می‌تواند با حافظه 64 اظهار شود و گمرکی کمتری پرداخته کند.

قطع شدن گوشی‌های مسافرتی در آشفته بازار این روزهای موبایل در ایران قوز بالای قوز است بنابراین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تنظیم بازار و جلوگیری از متضرر شدن اصناف و کمبود گوشی در بازار، این تصمیم را گرفته است. اعلام شده است که در آینده‌ای نزدیک تدابیری اندیشیده خواهد شد تا از بروز تخلف در ثبت کالای مسافری جلوگیری شود.

تنظیم بازار موبایل آن هم در شرایط کنونی که همه چیز دست به دست هم داده تا شاهد قیمت نجومی گوشی باشیم اهمیت بسیاری دارد اما باید دید که آیا این اقدام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باعث نمی‌شود تا واردکنندگان گوشی با ارز دولتی 4200 تومانی، گوشی‌های خود را با عنوان گوشی مسافری و با دلار 8 هزار تومانی به فروش برسانند؟ باید ببینیم که وزیر ارتباطات برای این شرایط چه تدبیری خواهد اندیشید.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا وصل مجدد گوشی‌های مسافری، شرایط بازار موبایل را بهتر می‌کند و یا خود دلیلی می‌شود تا دست سودجویان باز بماند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید

منبع خبر: فارس

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر