دولت ایران استخراج ارزهای دیجیتال را به عنوان صنعت پذیرفت

استخراج-ارز-دیجیتال_1536245471.jpg

پس از مدت‌ها رای زنی و رد شدن طرح ارز دیجیتال ملی، دولت ایران استخراج ارزهای دیجیتال را به عنوان صنعت پذیرفت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، ابوالحسن فیروزآبادی از پذیرفته شدن استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان صنعت توسط دولت خبر داد. فیروزآبادی درباره فعالیت ارزهای دیجیتال در کشور و تصمیمات دولت چنین توضیح داد:

ارزهای دیجیتال یکی از پدیده‌های مهم و جدید حوزه فناوری مالی به شمار می‌رود که با توجه به کارکردهای تسهیل کننده در زمینه پرداخت، مورد توجه کشورها و بازارهای مالی قرار گرفته است؛ در همین راستا با توجه به اهمیت و رواج گسترده ارزهای دیجیتال و زمزمه‌ معامله‌های محدود بدون نظارت ارزهای دیجیتال در داخل کشور و همچنین گمانه زنی‌هایی مبنی بر کمک ارز دیجیتال به اقتصاد کشور در زمان تحریم، دولت در سال‌های اخیر تصمیم گرفت تا تصمیماتی جدی در این حوزه اتخاذ کند و به همین منظور نیز نهادهای ناظر در این حوزه پژوهش‌هایی را انجام دادند و هم اکنون کشور در مرحله انجام سیاست‌های اولیه و نهایی برای تعیین تکلیف مشارکت کنندگان در حوزه ارزهای دیجیتال است.

به گفته فیروزآبادی مسئله ارزهای دیجیتال با توجه به دستور دولت در یک سال گذشته مورد توجه ویژه مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفته است و بر همین اساس نیز جلساتی با نهادهای ناظر همچون بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان بورس و اوراق بهادار، پلیس فتا، دادستانی کل کشور برگزار شده است. گویا سیاست مرکز ملی فضای مجازی ساماندهی ارزهای دیجیتال است. به گفته او قرار است تا پایان ماه جاری بانک مرکزی (به عنوان متولی حوزه ارزی کشور و نهاد مرجع تصمیم گیری)  چارچوب‌ها و سیاست‌های نهایی برای معاملات و مشارکت استارت آپ‌ها و فعالان اقتصادی در حوزه ارزهای دیجیتال را اعلام کند با این وجود هنوز هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده است.

ارز دیجیتال ملی ابزاری برای تبادل مالی با کشورهای دوست

این روزها ایران تحت تحریم‌های شدیدی است که از سمت آمریکا اعمال شده است. در این شرایط ارز دیجیتال می‌تواند ابزاری برای تبادل مالی میان کشورهای دوست و یا کشورهایی که روابط تجاری گسترده‌ای دارند، باشد. از این رو برنامه ایجاد ارز ملی مشترک در دستور کار قرار گرفته است که باید توسط بانک مرکزی توسعه یابد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، با اشاره به وضعیت تصمیم گیری برای استخراج (Mining) به عنوان یکی از مهم‌ترین انشعاب‌های حوزه ارز دیجیتال چنین توضیح داد:

در حال حاضر سیاست نهایی برای حوزه ماینینگ اعلام نشده اما در کارگروه‌های تخصصی مسئله استخراج و ایجاد مراکز مبادله ارز دیجیتال به عنوان صرافی در دستور کار بوده؛ مسئله‌ای که در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است به موافقت و پذیرفتن تمامی نهادهای ذیربط از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو و همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر شناسایی و دسته بندی استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان صنعت ماینینگ ارز دیجیتال اشاره داشت.

در حوزه استخراج چشم انداز مثبت بوده و مرکز ملی فضای مجازی در تلاش است تا بستری برای قانونی سازی ماینینگ (استخراج) ارزهای دیجیتال ایجاد کند.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: شهر سخت افزار


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر