احتمال فیلترینگ اینستاگرام مطرح شد

اینستاگرام_1530683614.jpg

فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی از احتمال فیلترینگ اینستاگرام با توجه به عدم همکاری اینستاگرام سخن گفت.

شب گذشته نهمین قسمت از برنامه گفت و گو محور «10:10 دقیقه» برگزار شد و مهمان این برنامه، سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور بود. بخشی از این برنامه به موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مختلف برمی‌گشت که در ادامه این قسمت از گفت و گو را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

شرایط فعالیت پیام رسان‌های خارجی در ایران

موضع فیلترینگ تلگرام با وجود گذشت حدود 4 ماه از این ماجرا، هنوز هم مطرح است. فیروزآبادی درباره شرایط فعالیت پیام رسان‌های خارجی در کشور چنین توضیح داد:

همانطور که عرض کردم ما مصوبه شورای عالی را در این زمینه داریم در آن مصوبه آمده است که پیام‌رسان خارجی که می‌خواهد در کشور فعالیت کند باید نماینده رسمی داشته باشد، مسئولیت‌پذیری داشته باشد و هر وقت لازم بود هویت کاربران‌ را به ما اعلام کند و اطلاعات شهروندان ایرانی را از سرزمین‌ ما خارج نکند و ما چنین تعهداتی‌ را قرار داده‌ایم.

ولی دلیل فیلترینگ پیام رسان تلگرام را هم همین موضوع عنوان کرد که در حال حاضر تلگرام‌ چنین پاسخگویی‌ را به ما ندارند. این شرایط برای شبکه اجتماعی اینستاگرام هم دقیقا مشابه است و فیروزآبادی صراحتا اعلام کرده است که اگر اینستاگرام هم شرایط ایران را نپذیرد و همکاری نکند به سرنوشت تلگرام دچار خواهد شد. وی در این خصوص چنین توضیح داد:

اینستاگرام‌ هم اگر همکاری نکند به سرنوشت تلگرام‌ دچار می‌شود، البته اینستاگرام‌ قسمت مخفی شهروندی ندارد و همه چیز در آن دیده می‌شود. در حالی که در تلگرام‌ حوزه‌های مخفی شهروندی‌ وجود داشت یعنی پرایوت‌ چت‌ و گروه‌های کوچک وجود داشت که مخفی بودند اما در اینستاگرام‌ همه چیز دیده می‌شود و بیشتر جنبه بولتنی‌ دارد اما به هر حال فیلترینگ‌ اینستاگرام‌ هم قابل بررسی است و آن احتمالی که در خصوص تلگرام‌ به آن خبرنگار گفتم در اینجا هم صدق‌ می‌کند. ممکن است در صورت عدم همکاری اینستاگرام‌ فیلتر شود.

آیا فیلترینگ تلگرام در مجلس مطرح شده است

یکی از سوالاتی که در این برنامه فیروزآبادی به آن پاسخ داد این بود که آیا فیلترینگ اینستاگرام در جلسات شورا مطرح شده است یا نه؟ فیروزآبادی در این خصوص چنین گفت:

همانطور که عرض کردم به عنوان یک تقاضا مطرح شده است. پا به پای تلگرام‌،گروهی در کشور هستند که تقاضای فیلترینگ‌ اینستاگرام‌ را دارند.

به گفته فیروزآبادی تا کنون اینستاگرام هیچ همکاری با ایران نداشته است.

توییتر اما کمی متفاوت به نظر می‌رسد

توییتر، شبکه اجتماعی که اخیرا رفع فیلتر آن و حتی فعالیت در آن از سوی دولتمردان مطرح می‌شود، شرایط گفته شده در بالا را ندارد. در واقع توییتر هم در ایران نه سروری دارد و نه نماینده‌ای. با این وجود بسیاری از دولتمردان خواستار رفع فیلتر آن هستند. فیروز آبادی در این خصوص چنین توضیح داد:

این یک حق شهروندی است و افراد می‌توانند تقاضای رفع فیلتر آن را داشته باشند‌.

فیروز آبادی در پاسخ به این سوال که رفع فیلتر توییتر تنها تقاضای شهروندان نیست بلکه برخی مقامات دولتی هم خواستار آن هستند گفت:

وقتی جلوی یک شهروند را نمی‌توان گرفت شما انتظار دارید جلوی مسئول‌ را بتوانیم بگیریم‌؟

پیشنهاد فیسیت: گلکسی نوت 9 آتش گرفت

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

منبع خبر: yjc


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر