چگونه روی ویندوز10 اوبونتو نصب کنیم؟

چگونه روی ویندوز10 اوبونتو نصب کنیم؟

آیا دلتان می‌خواهد در کنار ویندوز خود اوبونتو نصب کنید اما هنوز مطمئن نیستید؟ 
خوشبختانه روش‌های زیادی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید از اوبونتو لینوکس استفاده کنید و ببینید که چقدر از آن خوشتان می‌آید. از اجرای یک  Live CD گرفته تا نصب این سیستم عامل روی یک ماشین مجازی، شما می‌توانید پیش از نصب آن روی کامپیوتر ویندوز خود استفاده کنید. 
شاید آنقدر از آن خوشتان آمد که به طور کلی ویندوز را کنار گذاشتید اما پیش از هر تصمیمی بهتر است که آن را امتحان کنید. در این مقاله ما به شما سه روش عالی برای نصب اوبونتو را روی دستگاه ویندوز10 می‌دهیم. 

 

آیا آماده‌ی تغییر هستید؟ 


اولین کاری که باید بکنید این است که ببینید آیا آماده‌ی استفاده از لینوکس هستید یا خیر. اگر قصد دارید از سیستم عامل لینوکس استفاده کنید بهترین شروع برای شما توزیع اوبونتو است. 
درحالی که لینوکس دقیقاً مشابه ویندوز نیست اما اوبونتو راحت‌ترین توزیع لینوکس است و رابط کاربری حسی و پکیج منیجر بسیار عالی را با هم به شما می‌دهد. 

 


کدام نسخه‌ی لینوکس را انتخاب کنیم؟ 


حتماً می‌دانید که لینوکس انواع مختلفی دارد. بعضی از آن‌ها مناسب حرفه‌ای‌های کامپیوتر است درحالی که سایر آن‌ها رابط کاربری مشابه ویندوز دارند و طوری طراحی شده‌اند که تازه‌کارها راحت‌تر بتوانند خودشان را با آن وفق دهند. اوبونتو چیزی بین هردو نوع توزیع لینوکس است. 
با وجود زیرسیستم ویندوز برای لینوکس شما می‌توانید لینوکس را به راحتی روی کامپیوتر ویندوز10 نصب کنید. بسیاری از توزیع‌های لینوکس مثل اوبونتو، دبیان، سوس لینوکس و حتی کالی لینوکس به صورت اپلیکیشن در مایکروسافت استور موجود هستند. 

 

 

اوبونتو لینوکس را از طریق مایکروسافت استور نصب کنید 


برای نصب هر نسخه لینوکس روی ویندوز باید Windows Subsystem for Linux را نصب کنید. 

ubuntu


روی منو استارت کلیک راست کرده و Windows PowerShell (Admin) را باز کنید. سپس این فرمان را وارد کنید: 
Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName Microsoft-Windows-Subsystem-Linux
صبر کنید تا پروسه کامل شود سپس دکمه Y را فشار دهید تا کامپیوتر ریستارت شود. وقتی که ویندوز دوباره بالا آمد از ویندوز استور توزیع مورد علاقه خود را دانلود و نصب کنید ( البته اگر ساخت ویندوز شما 16215 به بالاست. درضمن بهتر است که ویندوز خود را به آخرین نسخه آپدیت کنید.) 

linux


این روند چند دقیقه طول خواهد کشید. وقتی که تمام شد اپلیکیشن لینوکس را اجرا کرده و صبر کنید تا روند نصب کامل شود. 

ubuntu


وقتی که تکمیل شد باید یک حساب کاربری UNIX بسازید. شما هر نام کاربری و رمزی که بخواهید می‌توانید انتخاب کنید. 
وقتی که نصب کامل شد شما یک سری فرمان بَش می‌بینید. 

 

 

از طریق یک  Live CD یا ماشین مجازی اوبونتو لینوکس را نصب کنید


اگر دوست دارید از محیط دسکتاپ لینوکس استفاده کنید زیرسیستم ویندوز برای لینوکس کافی نیست. در عوض باید از یک سی‌دی لایو، یک ماشین مجازی و یا حتی بوت دوگانه لینوکس برای ویندوز استفاده کنید. 
پس از دانلود اوبونتو آن را روی یک سی‌دی و یا فلش بریزید. پیش از نصب سیستم عامل روی کامپیوتر از حالت لایو اوبونتو استفاده کنید که به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق یک دیسک اوپتیکال سیستم عامل را روی حافظه کامپیوتر خود بریزید. 
برای این کار سی‌دی و یا فلش خود را نصب کنید. کامپیوتر را ریبوت کرده و از منو بوت Try Ubuntu without any change to your computer را انتخاب کنید. دراین قسمت اوبونتو را می‌بینید و می‌توانید از اپلیکیشن‌ها استفاده کنید و پیش از تصمیم گیری با این سیستم عامل بیشتر آشنا شوید. 
در حالی که در این مرحله بعضی از قابلیت‌ها کار نمی‌کنند اما این روش بهترین روش برای آشنایی با اوبونتو و تصمیم‌گیری است. 
همه‎ی توزیع‎های لینوکس یک حالت لایو دارند. در نتیجه اگر می‌خواهید از یک توزیع دیگر استفاده کنید نیز می‌توانید همین کار را انجام دهید. 
اگر از لینوکس خوشتان آمد می‌توانید سیستم عامل را روی دستگاه خود نصب کنید. 
برای راحتی در رفت و آمد از ویندوز به لینوکس و برعکس و آزمایش سیستم عامل بدون دردسرهای سی‌دی لایو ( شما نمی‌توانید وقتی که از یک توزیع لینوکس روی یک درایو خارجی استفاده می‌کنید به ویندوز بروید)، می‎توانید از ماشین مجازی استفاده کنید. ماشین مجازی یک روش ساده برای استفاده از اوبونتو لینوکس است. 

 

 

بوت دوگانه ویندوز و اوبونتو لینوکس 


اگر از اوبونتو خوشتان آمد می‌توانید از بوت دوگانه اوبونتو با ویندوز استفاده کنید. برای این کار باید یک پارتیشن جدید روی درایو دیسک سخت خود بسازید و سیستم عامل لینوکس را در آن نصب کنید. به این صورت شما می‌توانید اوبونتو و ویندوز را به صورت همزمان روی دستگاه خود داشته باشید. 
پس از نصب شما هرگاه که کامپیوتر خود را بوت و یا ریستارت کنید یک منو بوت می‎بینید که از شما می‌پرسد قصد دارید از کدام سیستم عامل استفاده کنید. 

 


چگونه اوبونتو را حذف کنیم؟ 


اگر از لینوکس خوشتان نیامد می‌توانید به راحتی آن را حذف کنید. 
اگر تا به حال از سی‎دی لایو و یا ماشین مجازی استفاده می‎کردید که مشکلی نخواهید داشت. 
اما اگر اوبونتو را از طریق بوت دوگانه به همراه ویندوز نصب کرده‌اید باید از طریق درایو سخت خود اوبونتو را حذف کنید. خوشبختانه این کار ساده است و هیچ گونه اطلاعاتی را از دست نخواهید داد. 
در این پروسه از داده‌های لینوکس شما در یک دستگاه خارجی بکاپ گرفته سپس به ویندوز می‎رویم تا پارتیشن را حذف کنیم و MBR را بازگردانیم. 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر