خود را برای نسل بعدی فناوری وای فای، وای فای 6 آماده کنید

خود را برای نسل بعدی فناوری وای فای، وای فای 6 آماده کنید

خود را برای نسل بعدی فناوری وای فای، وای فای 6 آماده کنید با سرعت بیشتر، عملکرد بهتر، عدم کاهش سرعت هنگام اتصال به 20 دستگاه به صورت همزمان و...

وای فای 6، نسل جدیدی از وای فای است که از سال 2019 روی دستگاه‌‌های مختلف ظاهر خواهد شد؛ اما ویژگی‌های وای فای 6 چیست؟ در این استاندارد شاهد چه بهبودهایی هستیم؟ و... . با ما همراه باشید تا به همه سؤالات درباره وای فای 6 پاسخ دهیم.

 

استانداردهای وای فای از ابتدا تا کنون و آینده نزدیک

  • اولین پروتکل وای فای، سال 1997 با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه
  • استاندارد 802.11b، سال 1999، سرعت 11 مگابیت بر ثانیه
  • استاندارد 802.11g، سال 2003، سرعت 54 مگابیت بر ثانیه
  • استاندارد 802.11n ، سال 2009، سرعت 600 مگابیت بر ثانیه، در این دوره شاهد معرفی روترهای دوبانده با فرکانس‌های 2.4 گیگاهرتزی و 5 گیگاهرتزی بودیم که سرعت بالایی در مسافت‌های کوتاه عرضه می‌کرد، نام آن به wifi 5 تغییر یافته است
  • استاندارد 802.11 ac، باند 5 گیگاهرتزی، سرعت 1300 مگابیت بر ثانیه، نام آن به Wi-Fi 5 تغییر کرده است
  • و در آینده نزدیک استاندارد وای فای 6

 

 

ویژگی‌های وای فای 6

استاندارد وای فای 6 که نام تخصصی‌تر آن استاندارد 802.11 ax است، با پیشرفت‌های زیادی همچون مهندسی هوشمند، فشرده‌سازی پهنای باند، ظرفیت بیشتر روی کانال‌ها، کاهش تداخل بین کانال‌ها، افزایش سرعت انتقال و... همراه است. بنابراین طی سال آینده شاهد عرضه محصولاتی خواهیم بود که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند و دارای لوگویی مانند لوگوی کروم کست هستند.

1- بهبود بازدهی

بهبود بازدهی در wifi 6 به معنای مصرف برق کمتر و طول عمر بیشتر باتری است. ضمناً این استاندارد باعث می‌شود تا در فضا‌های شلوغ، مکان‌های دارای دیوار و اجسامی که جلوی عبور وای فای را می‌گیرد، مکان‌های دارای امواج و در شرایطی که تعداد افراد زیادی در حال استفاده از وای فای هستند، روتر عملکرد بهتری داشته باشد و سرعت بیشتری را ارائه دهد.

 

2- عدم افت سرعت با اتصال چندین دستگاه

یکی از جالب توجه‌ترین ویژگی‌هایی که با وای فای 6 شاهد آن خواهیم بود، اتصال 20 دستگاه به صورت هم‌زمان به روتر است در حال که سرعت اینترنت اصلاً افت نکند. حتی اگر با آمدن این استاندارد، سرعت اینترنت هم بالاتر نرود، باز هم همین که سرعت با افزایش کاربر کاهش نیابد، پیشرفت خوبی است.

 

3- مناسب برای خانه هوشمند

وای فای 6 در زمینه خانه هوشمند هم باعث بهبودهایی خواهد شد زیرا در خانه هوشمند چندین دستگاه مانند اسپیکر هوشمند، ترازوی هوشمند و سایر تجهیزات هوشمند باید به یک روتر متصل شوند. در این شرایط با وجود wifi 6 سرعت اینترنت کاهش نخواهد یافت.

 

4- سایر ویژگی‌های استاندارد وای فای 6

  1. افزایش سرعت خام (ماکزیمم محدودیت سرعت)
  2. افزایش بازدهی
  3. پشتیبانی از ویدیو استریمینگ 8k
  4. پشتیبانی از نرخ‌ انتقال 1.1 گیگابیت در ثانیه روی باند 2.4 گیگاهرتز
  5. پشتیبانی از نرخ انتقال 4.8 گیگابیت در ثانیه روی باند 5 گیگاهرتز
  6. در کل انتظار داریم که با استاندارد wifi 6 سرعت 4 تا 10 برابر سرعت کنونی شود

 

زمان عرضه

زمان عرضه استاندارد وای فای 6، سال 2019 اعلام شده است، با این وجود می‌دانیم که توسعه چنین فناوری به زمان نیاز دارد بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که این استاندارد به بهترین شکل ممکن از سال 2019 شروع به کار کند؛ بلکه ممکن است عرضه عمومی این فناوری ماه‌ها و یا حتی سال‌‎ها طول بکشد.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: gizmodo


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

کرباسیان

دوشنبه, 14 آبان 1397

سلام. ببخشید ولی از لحاظ اطلاع رسانی و اصلاح مقاله خواستم عرض کنم که سرعت انتقال در شبکه برحسب بیت بر ثانیه محاسبه میشود نه بایت بر ثانیه. قابل ذکر است که هر هشت بیت ، یک بایت میشود و مثلا g 802.11 ، با 54 مگابیت بر ثانیه بوده با تقسیم بر عدد 8 به عدد 6.75 مگابایت برثانیه میرسیم. باز هم پوزش میخوام و فقط صرفا جهت اطلاع و اصلاح خواستم بعرض برسانم. با تشکر فراوان

پاسخ

ثبت نظر