کدام نوع ارتقا عملکرد کامپیوتر را به بیشترین حد خود می‌رساند؟

کدام نوع ارتقا عملکرد کامپیوتر را به بیشترین حد خود می‌رساند؟

آیا کامپیوتر شما برای کارهایی که قصد انجامشان را دارید به اندازه کافی سریع است یا به سختی بالا می‌آید و سال‌ها طول می‌کشد تا یک اپلیکیشن را باز کند؟ اگر پاسخ شما دومی است. شاید وقت آن رسیده تا سخت افزار خود را ارتقا دهید. 

اما بهترین روش برای ارتقای کامپیوتر چیست؟ کدام یک ارزش هزینه‌ی پرداختی را دارد و کدام یک وقت و پول شما را تلف می‌کند؟ در این مقاله هرآنچه که درمورد ارتقای کامپیوتر باید بدانید را به شما می‌گوییم. 

 

1- چرا باید RAM خود را ارتقا دهید؟ 

اضافه کردن به حافظه کامپیوتر راحت‌ترین و در دسترس ترین راه برای ارتقای کامپیوتر است. ارزان است و می‌توانید آن را روی تقریباً هر دستگاهی از جمله لپ‌تاپ انجام دهید. درضمن خیلی هم کار پیچیده‌ای نیست. اگر هیچ‌گاه تا به حال کامپیوتر خودتان را باز نکرده‌اید حال وقتش رسیده که شروع کنید. 

ارتقای رم عملکرد کامپیوترهایی که کم سرعت هستند را خیلی سریع افزایش می‌دهد. برای کارهای سنگین مثل ویرایش ویدئو و بازی، هرچه رم بیشتری داشته باشید بهتر است. 

حتی برای کارهای معمولی نیز رم بیشتر به شما این امکان را می‌دهد تا اپلیکیشن‌های بیشتری را در پیش زمینه اجرا کنید یا چندین تب را به طور همزمان باز کنید. 

سؤالی که پیش می‌آید این است که به چه میزان رم نیاز داریم؟ 

• 4 گیگابایت میزان قابل قبولی است. برای مصارف معمولی، باز کردن ده تب در مرورگر، کمی ویرایش عکس و پخش ویدئو این میزان کافی است. 

• اگر دستگاه خود را به 8 گیگابایت ارتقا دهید به ناگهان پیشرفت چشمگیری را در عملکرد کامپیوتر خود مشاهده خواهید کرد. این میزان به خصوص برای انجام چند کار بسیار خوب است. می‌توانید تا 30 تب را در مرورگر باز کنید، عکس‌ها را به طور پیشرفته ویرایش کنید و تا حدی بازی کنید. 

• برای کارهای سنگین‌تر 16 گیگابایت رم بهترین نتیجه را به شما ارائه خواهد داد. بازی‌های سنگین، ویرایش ویدئو و یا هر کار سنگین دیگر با این میزان حافظه خیلی خوب اجرا خواهد شد. 

 

 

2- ارتقای کارت گرافیک 

ما ارتقای کارت گرافیک را در بخش دوم لیست قرار دادیم اما اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید این مورد احتمالاً باید اولین چیزی باشد که ارتقا می‌دهید. اگر یک گیمر حرفه‌، مدل‌ساز یا انیمیشن ساز سه بعدی نیستید احتمالاً هیچ‌گاه نیاز به ارتقای آن نخواهید داشت. 

نادیده گرفتن گرافیک یک روش ساده برای صرفه‌جویی در هزینه‌هاست درنتیجه شرکت‌های سازنده‌ی کامپیوتر معمولاً به جای این که از یک کارت گرافیک مخصوص شرکت‌های خود استفاده کنند از کارت گرافیک‌های خارجی استفاده می‌کنند. 

روی سیستم‌های مدرن کارت گرافیک خود دستگاه به اندازه‌ی کافی برای کاربران معمولی خوب است. می‌توانید با آن از فوتوشاپ استفاده کنید یا ویدئو 4K ببینید. حتی حدود ده درصد کاربران Steam با کارت گرافیک خود کامپیوترشان بازی می‌کنند. 

اما اگر به عملکرد گرافیک بیشتر نیاز دارید، چه برای گیمینگ یا VR، ارتقا به چیزی مثل  Radeon RX580 برای شما بهترین گزینه است. 

 

3- دریافت یک درایو فضای ذخیره سازی پرسرعت‌تر 

به دو دلیل شما باید هارد درایو خود را ارتقا دهید: فضای ذخیره سازی شما رو به اتمام است و یا نیاز به عملکرد بهتر دارید. 

اگر همه تلاشتان برای خالی کردن فضای ذخیره سازی هارد دیسک خود کرده‌اید اما هنوز هم فضای کمی دارید باید یک هارد درایو بزرگ‌تر خریداری کنید. نه تنها یک هارد درایو جدید به شما امکان ذخیره داده جدید می‌دهد بلکه عملکرد دستگاه شما را نیز ارتقا خواهد داد. همیشه سعی کنید حداقل 10 گیگابایت از فضای هارد درایو خود را برای سیستم عامل خود خالی نگاه دارید. 

درمورد دیسک‌های هارد درایو، بهترین کار این است که سرعت فیزیکی را افزایش دهید. اگر کامپیوتر شما یک درایو 5400RPM دارد، ارتقا به یک مدل 7200RPM سرعت شما را به اندازه‌ی کافی ارتقا خواهد داد. 

اما سریع‌ترین گزینه استفاده از یک درایو حالت جامد است. این درایوها به جای دیسک چرخان از حافظه فلش استفاده می‌کنند و بسیار سریع‌تر از درایوهای دیسک سخت معمولی هستند. 

به طور میانگین یک درایو 5400RPM سرعت رایت تا حدود 100 Mbps ، یک درایو 7200RPM تا 150Mbps و یک درایو حالت جامد سرعتی تا حدود 500 Mbps دارد. SSDهای مدل بالاتر مثل Samsung 970 EVO سرعت رایت بسیار بالای 1500Mbps یا بیشتر دارند. 

 درایو سریع‌تر عملکرد کل دستگاه شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این تغییر عملکرد شامل افزایش سرعت بوت ‎تر، بارگذاری برنامه‌ها سریعتر، اجرای گیم‌ها و برنامه‌های سنگین‌تر می‌شود. 

بدی درایو حالت جامد این است که ظرفیت پایین‎تر و قیمت بسیار بااتری دارند. 

اگر همه چیز را با هم می‌خواهید یک درایو هیبرید هردو گزینه را با هم دارد. این درایوها میزان کمی حافظه فلش دارد که فایل‌های پر استفاده‌ی شما را برای دسترسی سریع به حالت حافظه نهان ذخیره می‌کند. علاوه بر آن یک هارد درایو معمولی نیز دارد که ظرفیت بسیار زیادی را برای ذخیره سازی داده به شما ارائه می‌دهد. 

 

4- ارتقای پردازنده 

ارتقای پردازنده‌ی کامپیوتر کاری بسیار پیشرفته‌ و حرفه‌ای است. نه تنها نصب آن به صورت فیزیکی بسیار دشوار است بلکه از بقیه گران‌تر است و ممکن است مشکلات سازگاری پیدا کند. 

از همه مهم‌تر ارتقای پردازنده همیشه گزینه‌ی مناسبی نیست و ممکن است عملکرد مورد نیاز شما را فراهم نکند. 

با استفاده از  cpubenchmark.net می‎توانید عملکرد پردازنده‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. به طور کلی این آزمایش‌ها به شما نشان می‌دهند که به روز رسانی لزوماً عملکرد دستگاه شما را ارتقا نخواهد بخشید. 

تنها در صورتی پردازنده‌ی خود را ارتقا دهید که چیزی واقعاً تغییر کند. برای مثال ارتقا از i3 به یک i5 یا از یک پردازنده نسل قدیم به جدید ایده‌ی مناسبی است. فقط به خاطر این که یک پردازنده سرعت ساعت بالاتری دارد آن را انتخاب نکنید. 

پردازنده‌ها گران هستند و ممکن است مجبور شوید مادربورد خود را نیز تغییر دهید ( درضمن ممکن است مجبور شوید رم خود را نیز ارتقا دهید). حتی اگر مادربورد شما از نظر تئوری با پردازنده سازگار باشد ممکن است مجبور شوید بایوس خود را آپدیت کنید. این کار ممکن است حسابی شما را به زحمت بیندازد. در نتیجه قبل از هرچیزی حسابی تحقیق کنید. 

اگر سرعت پردازنده‌ی شما خیلی اذیتتان می‌کند شاید بهتر باشد که به طور کلی یک کامپیوتر جدید خریداری کنید. 

 

5- ارتقای نرم‌افزار چگونه می‌تواند روی عملکرد دستگاه اثر بگذارد؟ 

این امکان وجود دارد که برنامه‌ها روی کامپیوتر شما به صورت خودکار آپدیت ‌شوند. اگر نه احتمالاً هرگاه که یک پیام هشدار درمود نسخه‌ی جدید برنامه‌ها منتشر شد آن را آپدیت می‌کنید. 

در بیشتر مواقع این کار صحیح است. اما همیشه نه. برای بسیاری از نرم‌افزارها شماره‌ی نسخه به صورت تغییر بزرگ.تغییر کوچک.تغییر در نسخه است. در نتیجه اگر شماره یک آپدیت 0.0.1 باشد به احتمال زیاد پچ رفع باگ است. اگر 0.1.0 باشد شامل اضافه شدن قابلیت‌های کوچک و بهینه سازی است. آپدیت‌های کوچک و تغییردر نسخه حتماً باید نصب شوند. 

اما اپدیت‌های بزرگ یا تغییر در شماره نسخه یک موضوع دیگر است. معمولاً نسخه‌های جدید برنامه‌ها از منابع بیشتری نسبت به نسخه‌های قدیمی استفاده می‌کنند در نتیجه اگر سخت افزار کامپیوتر هم اکنون نیز به نهایت منابع خود رسیده اول باید این مشکل را رفع کنید. 

آپدیت سیستم عامل نیز به همین صورت است. آپدیت‌ها برای دلایل امنیتی و همچنین بهبود عملکرد لازم هستند اما یک نسخه‌ی کاملاً جدید واجب نیست چرا که معمولاً باگ دارند و سرعت سیستم شما را پایین خواهند آورد. 

اگر کامپیوتر شما خوب اجرا می‌شود بهتر است صبر کنید تا شرکت‌ها همه‌ی مشکلات را رفع کرده و نسخه‌ی آن‌ها به حالت قبل باز نخواهد گشت. 

 

چه چیز دیگری را باید ارتقا دهید؟ 

ارتقای مادربورد از همه سخت‎تر است چرا که دیگر اعضای کامپیوتر به آن متصل هستند. تنها در صورتی این کار را بکنید که مطمئن هستید باید پردازنده‌ای که با تنظیمات کنونی شما سازگار نیست را به کامپیوتر خود متصل کنید چرا که ارتقای مادربورد به تنهایی سرعت دستگاه شما را بالاتر نخواهد آورد. 

درضمن باید به اجزای دیگر نیز فکر کنید. 

برای مثال یک عکاس حرفه‌ای از یک مانیتور بهتر و یک نویسنده از صفحه کلید مکانیکی بیشتر لذت خواهد برد. 

در نتیجه به جای این که تمام تمرکز خود را روی عملکرد بگذارید بهتر است اجزایی را که بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنید ارتقا دهید. سرعت مهم است اما همه چیز نیست. 

 

کدام یک از اجزا را ارتقا دهیم؟ 

رم، فضای ذخیره سازی و کارت گرافیک مهم‌ترین اجزا برای ارتقای کامپیوتر هستند. شما باید ببینید که ارتقای کدام یک بیشترین نیازهای شما را برآورده خواهند کرد. 

این مقاله‌ها را از دست ندهید :

ویندوز شما به درستی نصب نمی‌شود؟ 5 روش برای حل مشکلات معمول نصب ویندوز

ویندوز 11، بازگشتی به دنیای ویندوز XP؛ آیا منتظر این ویندوز باشیم؟

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


7 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

شهرام

جمعه, 14 دی 1397

با عرض سلام خدمت شما مهندسین محترم سایت فیسیت وققتون بخیر یه سئوال کامپیوتر محل کارم خیلی قدیمی هستش واز ویندوزxp استفاده میکنم بیشتر مواقع موقع کارکردن با هاش یه دفعه صفحه مات میشه وخاموش گاهی خودش ریست میشه وبالا میاد وگاهی دیگه روشن نمیشه ومات میمونه وباید ریست کرد علت خرابیش چیه /ممنون وتشکر اززحمات شما

پاسخ

رضا اشراقی

پنج‌شنبه, 20 دی 1397

سلام دوست عزیز

در مورد مشکلتون باید بگم علت های مختلفی میتونه وجود داشته باشه که بهتره جهت بررسی دقیق به تعمیرکار خبره مراجعه کنید.
بر اساس متن سوالتون و اینکه عموما سیستم های قدیمی از پاورهای مناسب و استانداردی استفاده نمی کنند، یکی از احتمالات میتونه به مشکل در پاور سیستمتون برگرده.

پاسخ

رضا اشراقی

چهارشنبه, 26 دی 1397

دوست عزیز سلام
در مورد مشکل شما باید عرض کنم که علت های زیادی میتونه باعث ایجاد این مشکل بشه و بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا عیب یابی دقیقی انجام بدهند و در صورتی که ارزش تعمیر داشته باشه با نظر شما مشکل برطرف بشه اما با توجه به اینکه در اکثر سیستم های قدیمی از پاورهای نامناسب و غیر استاندارد استفاده میشه که در دراز مدت باعث مشکلات متعددی برای سیستم خواهد شد، یکی از احتمالات در مورد مشکل شما میتونه از سمت پاورتون باشه که باید نسبت به تست و در صورت اینکه مشخص شد ایراد از پاور هست،نسبت به تعویضش توسط تعمیرکار اقدام کنید.
موفق باشید.

پاسخ

رضا اشراقی

چهارشنبه, 26 دی 1397

دوست عزیز سلام
در مورد مشکل شما باید عرض کنم که موارد زیادی میتونه باعث ایجاد این مشکل بشه و بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا عیب یابی دقیقی انجام بدهند و در صورتی که ارزش تعمیر داشته باشه با نظر شما، مشکل برطرف بشه اما با توجه به اینکه در اکثر سیستم‌های قدیمی از پاورهای نامناسب و غیر استاندارد استفاده میشه که در دراز مدت باعث مشکلات متعددی برای سیستم خواهد شد، یکی از احتمالات در مورد مشکل شما میتونه از سمت پاورتون باشه که باید نسبت به تست و در صورت اینکه مشخص شد ایراد از پاور هست،نسبت به تعویضش توسط تعمیرکار اقدام کنید.
موفق باشید.

پاسخ

رضا اشراقی

چهارشنبه, 26 دی 1397

دوست عزیز سلام
در مورد مشکل شما باید عرض کنم که موارد زیادی میتونه باعث ایجاد این مشکل بشه و بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا عیب یابی دقیقی انجام بدهند و در صورتی که ارزش تعمیر داشته باشه با نظر شما، مشکل برطرف بشه اما با توجه به اینکه در اکثر سیستم‌های قدیمی از پاورهای نامناسب و غیر استاندارد استفاده میشه که در دراز مدت باعث مشکلات متعددی برای سیستم خواهد شد، یکی از احتمالات در مورد مشکل شما میتونه از سمت پاورتون باشه که باید نسبت به تست و در صورت اینکه مشخص شد ایراد از پاور هست،نسبت به تعویضش توسط تعمیرکار اقدام کنید.
موفق باشید.

پاسخ

رضا اشراقی

چهارشنبه, 26 دی 1397

دوست عزیز سلام
در مورد مشکل شما باید عرض کنم که موارد زیادی میتونه باعث ایجاد این مشکل بشه و بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا عیب یابی دقیقی انجام بدهند و در صورتی که ارزش تعمیر داشته باشه با نظر شما، مشکل برطرف بشه اما با توجه به اینکه در اکثر سیستم‌های قدیمی از پاورهای نامناسب و غیر استاندارد استفاده میشه که در دراز مدت باعث مشکلات متعددی برای سیستم خواهد شد، یکی از احتمالات در مورد مشکل شما میتونه از سمت پاورتون باشه که باید نسبت به تست و در صورت اینکه مشخص شد ایراد از پاور هست،نسبت به تعویضش توسط تعمیرکار اقدام کنید.
موفق باشید.

پاسخ

الویس ....

جمعه, 19 مهر 1398

با سلام ....من هنگامی که فیلم های اچ دی یا فول اچ دی را در رایانه خود باز میکنم با کیفیت بسیار پایینی روبه رو میشوم و فیلم ها اکثرا دارای کنتراست بالا و سفیدی زیاد میزنند راه حل شما برای این موضوع چیست

پاسخ

ثبت نظر