سه علامت که نشان می‌دهد دستگاه مک شما دچار ویروس شده است

سه علامت که نشان می‌دهد دستگاه مک شما دچار ویروس شده است

 

متأسفانه دستگاه‌های مک دیگر مثل گذشته امن نیستند. درحالی که این دستگاه‌ها نسبت به ویندوز کمتر در معرض خطر هستند اما باز هم ممکن است به ویروس آلوده شوند. 

اگر دستگاه مک شما جدیدأ رفتاری عجیب دارد، مدام آگهی می‌بینید و یا سرعت آن خیلی پایین آمده ممکن است که مشکل از بدافزار باشد. 

در این مقاله نشانه‌های ویروس را روی دستگاه مک به شما می‌گوییم. اما نگران نباشید راه‌های زیادی برای رفع این مشکلات وجود دارد. 

 

بدافزار مک چگونه است؟ 

بدافزار مک می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. در ادامه چند نمونه بدافزار معروف مک را به شما معرفی می‌کنیم: 

• بدافزار OSX/Dok یکی از خطرناک‌ترین ویروس‌های موجود است. این بدافزار از طریق یک فایل زیپ در ضمیمه ایمیل منتشر می‌شود. اگر اجرا شود لاگین اپ‌استور را با خودش تغییر داده و درنتیجه هرگاه که سیستم بوت شود اجرا می‌شود. سپس رمز ادمین شما را دریافت کرده و به عنوان یک ادمین کنترل سیستم را دردست می‌گیرد. هدف اصلیش هم این است که از طریق سرورهای پروکسی ترافیک وب را عبور دهد تا بتواند در سایت‌ها جعل هویت کند. 

• Meltdown و Spectre: کامپیوترهای مک نسبت به شکاف‌های امنیتی Meltdown و Spectre که در اوایل سال 2018 در تراشه‌های اینتل یافته شد بی‌دفاغ ماندند. این شکاف‌ها به هکرها اجازه می‌دهد که با استفاده از اطلاعات موجود در حافظه نهان دست به دزدی داده بزنند.

• OSX/MaMi به هکرها اجازه می‌دهد تا یک مجوز روت روی دستگاه نصب کرده و سرورهای DNS را بدزدند و حمله مرد میانی انجام دهند. 

• OSX/Pirrit در سال 2016 کشف شد. این ویروس در نسخه‌های پایرت مایکروسافت آفیس و آدوب فوتوشاپ موجود بود. این ویروس می‌توانست به مزایای ادمین دست یافته و به صورت خودکار نرم‌افزارهای بیشتری نصب کند. 

 

از این تجربیات درس بگیریم 

همه‌ی این ویروس‌ها یک چیز مشترک دارند: همگی از خارج اپ استور دستگاه‌های مک را آلوده می‌کنند. در بیشتر مواقع نرم‌افزارهای پایرت مشکل‌ساز هستند. در موارد دیگر نرم افزار از منابعی دانلود شده که قابل اعتماد نبوده است. 

به طور خلاصه اگر هیچ‌گاه از خارج اپ استور مک چیزی دانلود نکنید جای نگرانی وجود نخواهد داشت. گاهی اوقت شکاف‌های امنیتی به خاطر مرورگر هستند که البته این اتفاق خیلی کم رخ می‌دهد و جاوا نیز گاهی نگران کننده است. اما اگر macOS و مرورگرها به روز باشند چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد. 

درضمن اگر از منبعی خارج از اپ استور مک نرم‌افزار دانلود کردید که به آن مطمئن بودید نیز جای نگرانی نیست. 

از طرف دیگر نرم‌افزارهای مک پایرت و دانلود فیلم از منابع نامعتبر ممکن است برای شما دردسرساز شود. علاوه بر آن درایوهای فلش و دانلود ضمیمه‌ی ایمیل‌ها نیز ممکن است شما را دچار ویروس کند. 

 

اما نشانه‌های یک مک آلوده به ویروس چیست؟ 

1- تبلیغات و پاپ-آپ‌های ناگهانی 

تبلیغ‌افزار یا Adware به مشکلی روز‌افزون در پلتفرم مک تبدیل شده است. اگر مدام در مکان‌هایی که نباید تبلیغ می‌بینید ممکن است که چیزی که نباید را دانلود کرده باشید. این مورد به خصوص در زمانی صدق می‌کند که شما از مرورگر خود استفاده نمی‌کنید. 

 

2- سرعت مک شما بی‌دلیل پایین است 

بعضی از بدافزارهای مک دستگاه شما را به بخشی از یک بات‌نت تبدیل می‌کند. بات‌نت یک شبکه جهانی از کامپیوترهایی است که برای هدفی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر مک شما آلوده شده باشد ممکن است برای DDoS

 کردن یک سایت، ماین بیت‌کوین یا هرکار دیگری که به شدت پردازنده را به کار می‌گیرد استفاده شود. 

اگر سرعت مک حتی وقتی که هیچ برنامه‌ای باز نیست خیلی پایین است ممکن است دلیل همین باشد. 

 

3- اسکن آنتی‌ویروس چیزی پیدا کند 

اگر فکر می‌کنید مک شما آلوده شده بیکار ننشینید. شما می‌توانید با استفاده از این برنامه‌های رایگان مک خود را اسکن کرده و هرگونه ویروسی را بیابید: 

  • BitDefender Virus Scanner: این اپلیکیشن رایگان است. ویروس‌ها را برایتان حذف نمی‌کند اما به شما می‌گوید که چه فایل‌هایی باید حذف شوند. 
  •   Malwarebytes for Mac: یکی از معروف‌ترین آنتی‌ویروس‌هاسات. این اپلیکیشن مک همه‌ی سیستم شما را در کمتر از نیم ساعت اسکن کرده و تبلیغ‌افزارها و برنامه‌های مخرب را حذف می‌کند. 
  • ClamXAV نسخه‎ی مک ClamAV است که یک ابزار ردیابی بدافزار متن باز است. 

اگر هیچ‌کدام از این ابزارها چیزی نیافت به احتمال زیاد مک شما مشکل خاصی ندارد. اما همیشه پیش از نصب یک اپلیکیشن نظرات را در اپ استور بخوانید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. 

البته اپلیکیشن‌های زیادی موجود است. اگر شما گزینه‌ی بهتری می‌شناسید آن را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید. 

 

خود دستگاه‌های مک چه ابزارهای امنیتی دارد؟ 

سیستم امنیتی مک باید بتواند تا حدی امنیت شما را حفظ کند اما نه کامل. به چند دلیل اگر دستگاه مک دارید خیلی جای نگرانی نیست: 

Gatekeeper

Gatekeeper نمی‌گذارد که از منابع نامطمئن چیزی دانلود کنید. 

به صورت پیش‌فرض این شامل هرچیزی به جز اپ استور مک می‌شود. البته شما می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید تا اپلیکیشن‌های مرتبط با توسعه‌دهندگان ناشناس را مسدود کند. البته بیشتر کاربران مک Gatekeeper را به طور کامل غیرفعال می‌کنند تا هرچه که دوست دارند، از جمله چیزهایی که خودشان کامپایل کرده‌اند را نصب کنند. امید می‌رود که این کاربران پیش از نصب هرچیزی از امن بودن آن اطمینان حاصل کنند. 

Sandboxing

اپلیکیشن‌های نصب شده از طریق اپ استور مک دسترسی خیلی محدودی به کل سیستم دارند. این محدودیت باعث می‌شود که اپلیکیشن نتواند کل سیستم شما را به هم بریزد. 

XProtect

XProtect یک برنامه‌ی آنتی ویروس است که احتمالاً از وجودش بی‌خبر بوده‌اید. 

XProtect که در سال 2009 در سیستم عامل مک موجود است با آنتی‌ویروس ویندوز متفاوت است، چرا که از دید کاربر مخفی است. شما نمی‌توانید این برنامه را باز کرده و خودتان دستگاه را اسکن کنید یا آن را به صورت دستی آپدیت کنید. اما اگر دچار یک ویروس شناخته شده شوید این برنامه شما را از آن مطلع می‌کند. درضمن نمی‌گذارد که فایل‌های آلوده را باز کنید. 

 

بیشتر بخوانید:

آخرین پچ امنیتی ویندوز10 شامل تعمیراتی است که باید خیلی سریع نصب شوند

نسل سوم پردازنده رایزن، قدرتمندترین پردازنده دسکتاپ رونمایی شد

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر