از کجا بفهمیم کامپیوتر ما توانایی اجرای کدام بازی‌ها را دارد؟

از کجا بفهمیم کامپیوتر ما توانایی اجرای کدام بازی‌ها را دارد؟


به احتمال زیاد وقتی که با یک بازی کامپیوتری جدید مواجه می‌شوید اولین سؤالی که برایتان پیش می‌آید این است: آیا کامپیوتر من قادر به اجرای این گیم هست؟ چه بخواهید یک گیم معروف خیلی سنگین را امتحان کنید یا یک گیم کلاسیک و یا بازی ساخته شده توسط توسعه دهندگان مستقل و شرکت‌های کوچک، این که کامپیوتر شما به اندازه کافی برای اجرای آن قوی باشد بسیار مهم و حیاتی است. 
اما از کجا باید بفهمیم که می‌توانیم آن را روی کامپیوتر خود اجرا کنیم یا نه؟ در این مقاله ما چند منبع به شما معرفی می‌کنیم و به شما می‌گوییم که از کجا می‌توانید بفهمید کامپیوتر شما قابلیت اجرای یک گیم را دارد یا خیر. 

 

از System Requirements Lab استفاده کنید 


ابزارSystem Requirements Lab’s Can I Run It منبع بسیار خوبی برای این است که بفهمید کامپیوتر شما یک گیم را اجرا می‌کند یا خیر. کافی است در هوم‌پیج این سایت یک گیم را جست‌وجو کرده و روی دکمه Can You Run It کلیک کنید. شما می‌توانید مشخصات لازم و حداقل ملزومات لازم را ببینید. 

gaming


نقطه قوت اصلی این سایت در این است که کامپیوتر شما را اسکن کرده و مشخصات سیستمتان را به شما می‌گوید. سپس به شما خبر می‌‎دهد که می‌توانید یک بازی را اجرا کنید یا خیر. دوباره روی دکمه Can You Run It کلیک کنید تا صفحه گیم باز شود. یک فایل کوچک Detection.exe اجرا می‌شود که باید آن را اجرا کنید. 
پس از یک دقیقه نتیجه‌ی اسکن خود را می‌بینید. می‌توانید ببینید که سیستم شما حداقل ملزومات و همچنین ملزومات توصیه شده را دارید یا نه. اگر داشته باشید در کنار هر گزینه باید یک تیک سبز ببینید. البته ممکن است بعضی از ملزومات را به شما اعلام نکند و مجبور شوید به صورت دستی آن‌ها را وارد کنید. 
وقتی که اسکن انجام شد می‌توانید در بالای سایت روی My Computer Details کلیک کنید تا مشخصات کامپیوتر خود را ببینید. همچنین می‌توانید روی Rank My Computer کلیک کنید تا ببینید سیستم شما نسبت به دیگر سیستم‌ها در چه وضعیتی قرار دارد. این سایت همچنین پیج‌هایی برای گیم‌های پرطرفدار دارد که نشان می‌دهد چند درصد از کامپیوترها ملزومات کافی را برای آن‌ها دارند. البته وقتی از این سایت استفاده می‌کنید به هیچ وجه روی لینک‌هایی که به شما پیشنهاد آپدیت درایوها را می‌دهد کلیک نکنید. سایت‌های آپدیت درایو معمولاً بسیار ناامن هستند. 

gaming

 

سری به Game Debate بزنید

gaming

 

Game Debate عملکردی مشابه سایت بالایی دارد. این سایت نیز به شما نشان می‌دهد که هر گیم کامپیوتری چه ملزماتی دارد و چک می‌کند که آیا سیستم شما آن‌ها را دارد یا خیر. شما می‌توانید با استفاده از نوار جست‌وجو در بالا گیم‌ها را بگردید در صفحه‌ی گیم می‌توانید ملزمات حداقل و توصیه شده را ببینید. مانند  System Requirements Lab، می‎توانید با استفاده از اسکنر خودکار ببینید که سیستم شما این ملزمان را دارد یا خیر. برای شروع به پیج  Game Debate’s Can You Run It بروید. 
روی دکمه  Download Our GD hardware scanner کلیک کنید. فایلی که دانلود می‌شود را نصب و آن را اجرا کنید. برعکس ابزار System Requirements Lab،  Game Debate روی سیستم شما نصب می‌شود. درنتیجه خیلی ابزار خوبی برای اسکن سریع نیست اما یک ابزار دسکتاپ خوب است که هروقت بخواهید می‌توانید از آن استفاده کنید. درضمن شما می‌توانید یک بازی را روی پیج  Can I Run It? انتخاب کرده و به صورت دستی مشخصات کامپیوتر خود را وارد کنید. 


کامپیوتر من این بازی را اجرا می‎کند؟


اگر دلتان نمی‌خواهد که از یکی از این ابزارهای خودکار استفاده کنید تا ببینید که کامپیوتر شما کدام بازی‌ها را جرا می‌کند می‎توانید خودتان به صورت دستی آن را چک کنید. شما این اطلاعات را در نقاط مختلف ویندوز می‌توانید بیابید اما نصب کردن یک اپلیکیشن مثل Speccy کار را برای شما بسیار ساده خواهد کرد. ( البته به خاطر داشته باشید که اپلیکیشن Speccy ساخته شرکت Piriform است. همان شرکتی که CCleaner را ساخته بود. البته ما به شما استفاده از CCleaner را پیشنهاد نمی‌کنیم اما استفاده از Speccy برای این مورد خاص مشکلی ندارد.) 

gaming


وقتی که نسخه‌ی رایگان Speccy را دانلود کردید آن را باز کنید تا مشخصات سیستم خود را ببینید. تب Summary همه‌ی مشخصاتی را که به آن نیاز دارید به شما نشان می‌دهد. برای گیم‌ها باید به مدل CPU، سرعت، میزان RAM و اطلاعات کارت گرافیک خود توجه کنید. البته شما برای نصب کردن یک بازی به فضای ذخیره‌سازی کافی نیز نیاز دارید. شما می‌توانید در پنجره‎ی فایل اکسپلورر، This PC را باز کرده تا ببینید که درایو شما چقدر فضای ذخیره‌سازی خالی دارد. سپس به پیج گیم مورد نظر خود سر بزنید تا ببینید که چقدر حجم دارد. Steam این اطلاعات را در پایین قسمت توضیحات هر بازی دارد. این اطلاعات روی وب‌سایت گیم نیز قابل دیدن است. اگر آن را پیدا نکردید می‌توانید از دو سایت بالا استفاده کنید. 

gaming

 

هشدار
شما باید بازی‌ها را درصورتی نصب کنید که حداقل ملزمان را دارید. اما با وجود این میزان حداقل ممکن است باز هم بازی خوب اجرا نشود. درنتیجه اگر به سختی حداقل‌ها را دارید از انجام آن بازی دست نگاه دارید چرا که تجربه‎ی خیلی جالبی برایتان نخواهد شد. علاوه بر آن این که کامپیوتر شما مشخصات توصیه شده را دارد به این معنی نیست که می‌‎توانید از تنظیمات ماکزیمم استفاده کنید. داشتن ملزومات توصیه شده به این معنی است که با تنظیمات استاندارد نباید مشکل خاصی داشته باشید. 
در نهایت به خاطر داشته باشید که بهینه‌سازی بازی نیز نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند. یک بازی که خوب بهینه سازی نشده ممکن است حتی اگر کامپیوتر شما به اندازه کافی قوی باشد هم خیلی بد اجرا شود. درنتیجه پیش از خرید یک بازی و دانلود آن حتماً نظرات دیگر کاربران را بخوانید تا با یک بازی خراب مواجه نشوید. 

 

اگر نتوانستیم آن را اجرا کنیم چه کار کنیم؟


اگر کامپیوتر شما قادر به اجرای یک بازی نیست که خیلی دوست دارید ناامید نشوید. اگر دستگاه شما خیلی قدیمی نباشد ارتقا دادن دسکتاپ خیلی کار سختی نیست. شاید به اندازه‌ی ارتقای لپ‌تاپ ساده نباشد اما هنوز هم گزینه‌هایی پیش روی خود دارید. با توجه به منابعی که معرفی کردیم ببینید که کدام اجزای کامپیوتر شما برای انجام بازی‌ها ضعیف هستند. اگر گرافیک کافی ندارید یک کارت گرافیک جدید بخرید. اگر رم کافی ندارید ولی درگاه خالی دارید آن را ارتقا دهید. البته ارتقای CPU خیلی کار ساده‌ای نیست اما ممکن است. درضمن استفاده از کارت گرافیک‌های خود کامپیوترها همه‌ی بازی‌ها را اجرا نمی‌کند و به احتمال زیاد شما مجبور خواهید شد تا کارت گرافیک جدید خریداری کنید. روی لپ‌تاپ‌ها می‌توانید از کارت گرافیک اکسترنال استفاده کنید. 

آیا می‌توانید بازی مورد علاقه‌ی خود را اجرا کنید؟ حال جواب این سوال را می‌دانید 
در این مقاله به شما گفتیم که از کجا بفهمید کدام بازی‌ها را می‌توانید روی دستگاه خود اجرا کنید، از کجا مشخصات دستگاه خود را بفهمید و اگر نتوانستید یک بازی خاص را انجام دهید چه کار کنید. امید می‌رود که مشخصات لازم را برای بازی‌های مورد علاقه‌ی خود داشته باشید و یا اگر ندارید با ارتقای چند قطعه‌ی کوچک مشکل را حل کنید. 

 

از دست ندهید:

چگونه روی کامپیوتر وارد بایوس شویم؟

چگونه روی کامپیوتر وارد بایوس شویم؟

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر