انتقاد شدید رئیس جمهور از داستان فیلترینگ

انتقاد شدید رئیس جمهور از داستان فیلترینگ

فیلترینگ، موضوعی که سال‌هاست در ایران ریشه کرده است، از سال قبل و با فیلترینگ تلگرام که در ایران محبوبیت خاصی داشت، پررنگ‌تر از همیشه شد. هنوز مدت زیادی از فیلترینگ تلگرام نگذشته بود که وزیر ارتباطات با انتشار آماری در استوری اینستاگرام خود از شکست خوردن فیلترینگ گفت.

حالا که حدود یک سال از فیلترینگ تلگرام می‌گذرد، حسن روحانی، رئیس جمهور، صبح امروز و در نشستی با مدیران ارشد وزارت ارتباطات که وزیر ارتباطات هم در آن حضور داشت، از اشتباه بودن فیلترینگ سخن گفت و از آن انتقاد کرد که بخشی از این صحبت‌ها را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

 

درخت ممنوعه‌ای که جذابیت دارد

آقای رئیس جمهور صحبت‌های انتقادی‌اش را با موضوع پیام رسان‌ها و محدود کردن کاربران به استفاده از برخی از آن‌ها و عدم استفاده از تعدادی دیگر آغاز کرد. به اعتقاد او خود این مسئله که یک پیام رسان مسدود شود و به جوانان گفته شود از آن‌ها استفاده نکنید، باعث جذابیت آن می‌شود. بنابراین جوان می‌خواهد ببینید که این پیام رسان فیلتر شده چیست و به سراغش می‌رود. بخشی از صحبت‌های رئیس جمهور درباره این موضوع چنین بود:

شما از همان روز موبایلی را به دست کاربران داده و از اول برای آن‌ها درخت ممنوعه درست می‌کنید. به آن‌ها می‌گویید در این پیام‌رسان وارد شو و در آن پیام‌رسان وارد نشو؛ این یکی بهشت است و آن یکی جهنم. این خود ما هستیم که جوان را وادار می‌کنیم به سراغ پیام رسان برود تا ببینید که این پیام رسان چیست؟

 

فیلتر شد خب فیلترشکن را چه کار کنیم؟

رئیس جمهور به مسئله استفاده از فیلترشکن بعد از فیلترینگ هم اشاره کرده است. اگر پیگیر اخبار باشید حتماً شما هم از شیوع شدید فیلترشکن‌ها در کشور و در همه رده‌های سنی آگاه هستید، مسئله‌ای که خود به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. حالا رئیس جمهور هم همین موضوع فیلترشکن‌ها اشاره کرده و از بی‌نتیجه بودن تصمیم فیلترینگ در یک سال گذشته می‌گوید:

فیلتر شد خب فیلترشکن را چه کار کنیم؟ با آن فیلترشکن مبارزه کردیم، فیلترشکن بعدی آمد با آن چه کار می‌کنید. الآن بعد از گذشت یک سال نتیجه چه شد؟ همه ما ضرر کرده‌ایم. اول بچه‌های ما، نوجوانان و جوانان ما ضرر کرده‌اند.

 

فیلترینگ تدبیری غلط بوده که ابلاغ شده

آقای روحانی به این موضوع اشاره کرده که قبل از فیلترینگ در شبکه‌های مجازی هم چهارچوبی بوده که حالا اما این چهارچوب شکسته و از بین رفته است. به اعتقاد روحانی فیلترینگ تدبیری غلط بوده که ابلاغ شده و به دلیل ترس همین‌طور به رده‌های پایین‌تر هم این دستور ابلاغ شده تا اجرایی شود. وی در این باره چنین توضیح داده است:

ما با یک تدبیر نادرست و غلط، فکر کردم یک نفر می‌تواند روی کاغذی بنویسد، تحت هر عنوانی و از هر قوه‌ای، که این برنامه فیلتر و ممنوع. سپس به مخابرات ابلاغ شود و مخابرات هم از ترس آن را به نفر بعدی بدهد و... .

برخی فکر می‌کنند اختیاراتی از آسمان دارند تا بر زمینی‌ها هر فرمانی خواستند صادر کنند اما چنین نیست و مبارزه با خواست عمومی مردم امکان‌پذیر، مشروع یا قانونی نخواهد بود.

 

فیلترینگ راه‌حل نیست

سپس رئیس جمهور صراحتاً اعلام کرد که امروز برای ما مشخص شده است که راه‌حل این نیست. به اعتقاد رئیس جمهور، تنها راهی که با آن می‌توان مشکلات حاصل از فناوری را مدیرت کرد و حتی از آن‌ها پیشگیری کرد، شناخت درست و فرهنگ‌سازی است که با آموزش دانش رسانه در مقطع ابتدایی به دست می‌آید.

 

در ایران چه می‌گذرد:

حجم بسته‌های اینترنت، با ثابت ماندن قیمت، 10 درصد افزایش یافت

جریمه 74 میلیارد ریالی شرکت واردکننده گوشی سامسونگ به دلیل گران‌فروشی

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ق

سه‌شنبه, 02 بهمن 1397

یعنی شما نبودی که نامه محرمانه نوشتی؟ عجب!

پاسخ

ثبت نظر