چگونه اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده را از روی دستگاه اندروید حذف کنیم؟

چگونه اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده را از روی دستگاه اندروید حذف کنیم؟

اپلیکیشن‌های اندرویدی که نمی‎توانید حذفشان کنید اعصابتان را خرد کرده است؟ احتمالاً این اپلیکیشن از قبل به صورت نصب شده روی گوشی شما موجود بوده است. شاید شرکت سازنده، شبکه موبایل و یا خود اندروید آن را نصب کرده باشد. اما ناامید نشوید. شما هنوز هم می‎توانید اپلیکیشن‌های سیستمی را از روی اندروید حذف کنید. این کار کمی سخت است اما غیر ممکن نیست. 

 

چرا باید اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده اندروید را حذف کنیم؟ 

پیش از حذف اپلیکیشن باید به این فکر کنید که چرا می‎خواهید آن‌ها را از گوشی خود حذف کنید. به احتمال خیلی زیاد دلایل شما یکی از این موارد است: 

1- اپلیکیشن‌ها و گیم‎های از پیش نصب شده نفخ‌افزار (bloatware) محسوب می‎شوند 

2- فضای ذخیره‌سازی شما با اپلیکیشن‌هایی پرشده که لازم ندارید 

3- باتری خیلی زودتر از چیزی که باید تمام می‌شود 

4- اپلیکیشن‌ها و گیم‎ها دیتای زیادی مصرف می‎کنند 

5- اپلیکیشن‌ها و گیم‌های از پیش نصب شده ممکن است بدافزار باشند و اطلاعات شخصی را ضبط و یا آپلود کنند.

متأسفانه حذف این اپلیکیشن‌ها آنقدرها که باید ساده و سرراست نیست. البته به این بستگی دارد که دستگاه اندروید شما روت شده یا خیر. 

گزینه‌های پیش رو برای دستگاه‎های روت نشده 

حذف اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده در همه‎ی موارد ممکن نیست اما شما می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کنید. برای این کار به Settings > Apps & notifications > See all X apps بروید. اپلیکیشنی که نمی‌خواهید را انتخاب کنید و دکمه Disable را لمس کنید. با این کار اپلیکیشن به حالت اولیه خود برگشته و دیگر روی گوشی شما نشان داده نمی‎شود. البته هنوز هم روی گوشی شما نصب شده باقی می‌ماند و فضای ذخیره سازی اشغال می‎کند اما هیچ‎وقت اجرا نمی‎شود. 

اما این کار برای همه‎ی اپلیکیشن‎ها پاسخگو نیست. در نسخه‎های قدیمی‎تر اندروید شما می‏توانید کشوی اپلیکیشن را باز کرده و آن را مخفی کنید. اما  در نسخه‎های جدید این کار ممکن نیست. خوشبختانه شما می‎توانید اپلیکیشن‎های نفخ‎افزار و گیم‎های از پیش نصب شده را از صفحه‎ی خانه‎ی خود حذف کنید. آیکون اپلیکیشن را فشار دهید و آن را در سطل آشغال در بالای صفحه بفرستید. البته این کار در نسخه‎های مختلف اندروید متفاوت است. با این کار اپلیکیشن حذف می‎شود اما هنوز هم به صورت نصب شده روی گوشی شما باقی می‎ماند. 

می‎خواهید اپلیکیشن را به طور کامل مخفی کنید؟ یک لانچر جایگزین بهترین راه برای مخفی کردن اپلیکیشن است و از روت کردن گوشی ساده‎تر است. بیشتر لانچرهای شخص ثالث به شما امکان حذف اپلیکیشن را از لیست می‎دهند. اما به خاطر داشته باشید که هنوز هم روی گوشی شما هست و فقط در جایی در پس زمینه مخفی می‎شود

 

اگر دستگاه شما روت شده است از این ابزارهای حذف نفخ‌افزار استفاده کنید 

دستگاه شما روت شده و یا قصد دارید آن را روت کنید؟ اگر اینطور است حذف نفخ‌افزار توسط این ابزارها بسیار ساده است. 

1- Titanium Backup

android

 

اولین اپلیکیشنی که برای حذف اپلیکیشن‎های ناخواسته روی دستگاه اندروید به ذهن می‎رسد Titanium Backup است. می‎تواند هر اپلیکیشنی را چه از گوگل پلی دانلود کرده باشید و یا از پیش روی دستگاه شما نصب شده باشد حذف کند. نسخه‎ی رایگان این ابزار اپلیکیشن‎ها را حذف کرده و از آن‎ها بکاپ می‎گیرد اما نسخه‏ی خریدنی آن قابلیت‎های بسیار زیاد دیگری نیز دارد. 

Titanium Backup آنقدر قابلیت دارد که ممکن است در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد. پس از اجرا به آن اجازه‎ی روت را داده سپس روی قسمتی که فضای ذخیره‌سازی دستگاه را نشان می‎دهد ضربه بزنید. وقتی که لیست اپلیکیشن‎ها کامپایل شد آن‌هایی که باید حذف شوند را بیابید، انتخابشان کنید و Uninstall را لمس کنید. حذف نفخ‌افزار، اپلیکیشن‌های خراب از طریق نسخه‎ی خریدنی Titanic Backup ممکن است. 

دانلود

 

2- NoBloat Free

android

 

علاوه بر قابلیت فعال و غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های سیستمی NoBloat Free همچنین ابزاری برای حذف اپلیکیشن دارد. این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد تا از اپلیکیشن‌های سیستمی بکاپ گرفته و آن‌ها را بازیابی کنید. درنتیجه NoBloat Free بهترین اپلیکیشن برای کاربرانی است که گوشی روت شده دارند و فقط می‌خواهند از شر نفخ‌افزارها راحت شوند. این برنامه قابلیت‌های اضافی ندارد و بسیار ساده است. نسخه‌ی خریدنی آن قابلیت‌های بسیار زیادی مانند قرار دادن اپلیکیشن‌های سیستمی در لیست سیاه و غیره دارد. 

دانلود

3- System App Remover

android

 

این اپلیکیشن راهی راحت برای حذف و جابه‌جایی اپلیکیشن‌های سیستمی به شما ارائه می‎دهد. System App Remover خیلی سریع اپلیکیشن‌های قابل حذف را شناسایی می‎کند. از آنجایی که بعضی از اپلیکیشن‌های سیستمی برای عملکرد درست اندروید واجب هستند این اپلیکیشن بسیار خوب عمل می‌کند. 

System App Remover دارای تبلیغات است ولی بسیار سریع عمل می‌کند. علاوه بر قابلیت‌های کلیدی این ابزار به شما اجازه می‎دهد تا اپلیکیشن‎ها را به کارت SD منتقل کرده و یا از آن چیزی را روی حافظه گوشی بریزید. شما همچنین می‎توانید فایل‌های  APK را مدیریت کرده و نسخه‎های قدیمی اپلیکیشن را بیابید. 

دانلود

راه آخر: یک ROM مخصوص نصب کنید 

یک روش دیگر برای حذف اپلیکیشن‌های ناخواسته روی دستگاه اندروید وجود دارد. از یک ROM مخصوص استفاده کنید. درحالی که ممکن است این روش باعث شود مجبور شوید کمی تحقیق کنید تا ببینید که کدام ROM برای شما مناسب است اما می‎تواند به شما کمک کند تا نسخه‎ی اندرویدی داشته باشید که کنترل آن برایتان راحت‎تر است. 

اگر به دنبال ROM مخصوص خوب هستید که حریم شخصی شما بهتر حفظ شود و کنترل بیشتری روی گوشی خود داشته باشید Copperhead و Omnirom دو گزینه‎ی خوب برای دستگاه روت شده شما هستند. البته پیش از خرید یک ROM مخصوص چک کنید ببینید که آن نیز خودش به گوشی شما نفخ بیشتری اضافه نکند. 

 

راه‎های پیش روی شما برای حذف اپلیکیشن‌ها چیست؟ 

ما گزینه‎های مختلف را برای حذف اپلیکیشن‎های ناخواسته به شما گفتیم اما این موضوع واقعاً به این بستگی دارد که گوشی شما روت شده یا خیر. به طور کلی گزینه‎های پیش روی شما این موارد است: 

• اپلیکیشن‎ها را درصورت امکان حذف و یا غیرفعال کنید

• از اپلیکیشن‎های روت استفاده کنید که می‎توانند اپلیکیشن‎های سیستمی را حذف کنند 

• ROM خود را رها کرده و از یک ROM مخصوص استفاده کنید. 

درضمن اگر فقط قصد دارید فضای ذخیره سازی گوشی خود را خالی کنید اپلیکیشن‎هایتان را به کارت اس‎دی منتقل کنید. 

 

مقالات مرتبط:

چگونه پارتیشن حافظه‌نهان و داده اپلیکیشن را دستگاه اندروید را پاک کنیم؟

دستگاه اندروید شما خوب کار نمی‌کند؟ این چهار اپلیکیشن مشکل را برایتان می‌یابند

چطور DNS را تغییر دهیم؟

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر