بررسی فن زیبا و قدرتمند GREEN GF120-RGB و آموزش استفاده بر روی مادربردهای فاقد اتصال RGB

بررسی فن زیبا و قدرتمند GREEN GF120-RGB و آموزش استفاده بر روی مادربردهای فاقد اتصال RGB

بررسی فن زیبا و قدرتمند GREEN GF120-RGB و آموزش استفاده بر روی مادربردهای فاقد اتصال RGB

استفاده از نورپردازی به عنوان یک روش نسبتا کم هزینه از سالها قبل و ابتدا توسط کاربران خلاق که به زیبایی سیستم خود اهمیت ویژه ای قائل بودند و نمی‌خواستند سیستمشان یک ظاهر بی روح داشته باشد، به صورت خودجوش به حوزه سخت افزار در سراسر دنیا وارد شد و به سرعت طی چند سال با اوج گرفتن تب استفاده از نورپردازی RGB، شاهد استفاده از این قابلیت در تمامی تجهیزات اصلی و جانبی کامپیوتر هستیم. این وضعیت تا جایی پیش رفته است که شرکت‌هایی مانند لیان‌لی و ترمالتیک کابل‌های اکستنشن RGB را برای اینکه حتی کابل‌های 24 پین و EATX و 8پین تغذیه کارت گرافیک از نورپردازی بی بهره نمانند،عرضه کرده‌اند! چرا که هرگاه در محصولات مختلف‌، وجود قابلیت جدیدی بین مخاطبان و مصرف کنندگان آن محصول فراگیر شده است، شرکت‌های تولید کننده به ناچار برای حفظ جایگاه خود در بازار بین کاربران و طرفداران خود و رقابت با سایر تولیدکنندگان محصول مشابه، هرچه سریعتر اقدام به استفاده از آن قابلیت یا فناوری جدید در اولین سری محصول خود نموده‌اند تا اولین شرکتی باشند که محصولی را با ویژگی مدنظر کاربران عرضه کرده و تا مدتی انحصار و نبض بازار را در دست بگیرند.

معرفی کلی محصولات خنک کننده شرکت گرین

شرکت پردیس صنعت سیاره سبز با نام تجاری GREEN از شرکت‌های خوشنام تولید و عرضه کننده داخلی کشورمان در حوزه کیس، منبع تغذیه و تجهیزات خنک کننده است که با شرکای بین المللی در تولید و سفارش ساخت محصولات همکاری دارد. 

در سال 1395 اولین تلاش رسمی شرکت گرین برای ارائه محصولی با نورپردازی RGB با معرفی یک کیت نورپردازی با نام RGB Lightning Kit محقق شد. محصولی که به صورت پیش فرض شامل دو عدد فن 12 سانتی متری RGB و یک عدد نوارLED RGB به طول 25 سانتی متر بود که به یک کنترلر اختصاصی و نامتداول متصل شده و امکان هیچ گونه اتصال به مادربرد و سینک شدن و مدیریت نورپردازی توسط مادربرد وجود نداشت. نکته منفی دیگر این محصول این بود که سوکت مربوط به نورپردازی با سوکت مدیریت دور فن مشترک بود و حتی امکان مدیریت دور فن توسط مادربرد وجود نداشت و کاربر تنها به وسیله ریموت کنترل ارائه شده همراه این کیت امکان کنترل دور فن را در محدوده 700 الی 1200 دور در دقیقه داشت.



کیت RGB Lightning شرکت گرین

اگرچه احتمالاً گرین این کیت نورپردازی را با هدف تکمیل سبد محصولاتش در بازار و رقابت با کیت‌های نورپردازی برند دیپ کول که فقط نوارهای LED RGB این برند در بازار کشورمان موجود بود، با اضافه کردن دو عدد فن RGB و همچنین قابلیت توسعه و ارتقاء کیت در آینده با خرید فن و نوار اضافه که به صورت جداگانه در بازار به فروش می رسید، روانه بازار کرد و با در نظر گرفتن فن‌های اضافی به نسبت کیت‌های دیپ کول، با قیمت بسیار عالی و رقابتی 75 هزار تومان در آن زمان به فروش می‌رسید، اما به دلیل بسته بودن پلتفرم از نظر عدم سازگاری و عدم امکان اتصال به مادربرد و سینک شدن نورپردازی با سایر تجهیزات دارای نورپردازی و همچنین AirFlow نسبتاً ضعیف، با استقبال چندانی از سوی کاربران رو به رو نشد.

در کنار این کیت در سال 95، گرین یک فن کیس 12 سانتی متری مدل GF120-FSB را فاقد نورپردازی به بازار عرضه کرد. این فن با تکنولوژی FSB و طراحی خاصی موسوم به بال کوسه ای در پروانه‌های فن با سرعت چرخش 1100دور بر دقیقه تولید شده بود و در کنار پرفورمنس مناسب، نویز بسیار کمی داشت و استقبال مناسبی از طرف کاربران از این فن با کیفیت صوت گرفت.


فن GF120-FSB شرکت گرین

درست یک سال بعد و در پی موفقیت محصول پیشین و بازخورد خوب کاربران از فن GF120-FSB گرین، نسخه قدرتمندتر 2100 دور بر دقیقه‌ای GF120-HAF را با همان ساختار و طراحی نسخه قبل را به بازار عرضه کرد که استقبال بی‌سابقه‌ای را از سوی کاربران در پی داشت.


فن GF120-HAF شرکت گرین

باز هم یک سال گذشت و تابستان امسال گرین با دو تجربه موفق از ارائه فن های با قدرت مناسب و نویز پایین و یک تجربه نسبتاً ناموفق از ارائه فن RGB با یک پلتفرم بسته و قدرت پایین و نیاز کاربران به وجود فن های RGB با قدرت بالا و نویز پایین و از همه مهمتر قیمت قابل قبول، تجربیات گذشته را با یک دیگر ترکیب کرد و نسخه جدید فن خود را با وجود قابلیت نورپردازی RGB و دقیقاً با همان ساختار و طراحی کلی فن GF120-HAF با نام GF120-RGB عرضه کرد.

 

GF120-RGB فرزند خلف GF120 HAF هرچند کمی دیر توسط گرین عرضه شد؛ اما دقیقاً همان چیزی بود که کاربر ایرانی نیاز داشت! یک فن قوی، با نویز کم همراه با قابلیت RGB و از همه مهم‌تر قیمت ارزان! در بازاری افسار گسیخته GF120-RGB گرین به جرات می‌توان گفت که توانست کمتر از یک ماه از زمان عرضه رکورد سفارش خرید را در کل کشور جابه جا کند!

 

بسته بندی و متعلقات نصب

در بسته بندی فن GF120-RGB گرین به صورت عمده از ترکیب دو رنگ سبز و مشکی استفاده شده است و درج یک فن با ترکیب رنگ های RGB در مرکز جعبه ظاهر زیبایی به بسته بندی بخشیده است.
مدل فن با رنگ مشکی در بخش سبز رنگ پایین جعبه درج شده است و عبارتHigh Airflow RGB Fan در پایین آن و همچنین قسمت بالا و سمت راست و درست مقابل لوگو گرین به چشم می‌خورد.
5 ویژگی نویز پایین، قابلیت جداسازی پره‌ها جهت شستشو و نظافت دوره‌ای، تکنولوژی یاتاقان پیشرفته FSB به کار رفته در این فن، وجود پدهای لرزه گیر و طراحی خاص پروانه‌ها به صورت بال کوسه‌ای جهت تمرکز پرتاب باد به صورت منحنی و با زبان انگلیسی در قسمت بالای فن بزرگ RGB درج شده روی جعبه به چشم میخورد. کمی ‌پایین تر، گرین با درج نماد RGB 16.7 Colors تاکید می‌کند که این فن قابلیت نمایش و تفکیک 16.7 میلیون رنگ را با افکت‌های گوناگون و زیبا مطابق استانداردهای متداول فن‌های RGB را داراست.

در پشت جعبه مشخصات کلی فن به همراه توضیحاتی در خصوص ویژگی های فن وجود دارد.

همچنین نماد RGB SYNC MB Header را با ذکر اسامی سازندگان مادربرد همچون ایسوس، MSI، گیگابایت و ازراک درون این نماد مشاهده می‌کنیم.


لازم به ذکر است گرین از درج لوگوی اختصاصی پلتفرم نورپردازی برندهای سازنده مادربرد همچون ASUS Aura RGB Sync و MSI Mystic Light و GIGABYTE RGB FUSION وASRock PolyChrom Sync خودداری کرده است؛ زیرا جهت اخذ مجوز درج این لوگوها بر روی جعبه باید محصول به دفاتر شرکت ها ارسال شده تا پس از تست سازگاری توسط برند مربوطه لوگو اختصاصی سازگاری با پلتفرم RGB برند مذکور به آن محصول اعطا گردد و با توجه به شرایط تحریمی کشورمان امکان ارسال هیچ محصولی از ایران به شرکت‌ها عملا ممکن نیست.

همچنین گرین با رسم شکل، تذکری را مربوط به نصب صحیح جهت اتصال کانکتور‌های RGB به کابل اکستنشن و توجه به هم راستا بودن نماد فلش با زبان فارسی ارائه کرده است.
نماد مربوط به گارانتی 24 ماهه محصول نیز در پشت جعبه به چشم می‌خورد.

متعلقات جعبه شامل 4 عدد پیچ نصب فن بر روی کیس، یک تبدیل Y جهت افزایش طول کابل و نیز اتصال دو عدد فن به یک هدر چهار پین RGB مادربرد و 3 عدد تبدیل دو طرفه نری 4 پین جهت اتصال کابلRGB فن به تبدیل Y و همچنین یک کابل تبدیل 3 پین به مولکس جهت اتصال فن به صورت مستقیم به منبع تغذیه یا کنترلرهای فن جانبی می باشد که در اغلب موارد چندان کاربردی نیست. با توجه به ارائه توضیحات کوتاهی به زبان فارسی در خصوص نصب این فن و البته البته نصب آسان فن، گرین از ارائه دفترچه راهنما جداگانه همراه محصول خودداری کرده است.

 

نگاهی به طراحی محصول و مشخصات فنی

فن GF120-RGB گرین در ابعاد کلی 25*120*120 میلی متری تولید شده و به صورت کلی از نظر طراحی و ظاهر، با فن GF120-HAF یکسان بوده و 0 تا 100 طراحی بر پایه نسخه موفق پیشین صورت گرفته است. البته رنگ قاب بیرونی فن GF120-RGB مشکی است در حالی که فن HAF دارای قاب بیرونی خاکستری است.

اگر به صورت جزئی‌تر بخواهیم طراحی GF120-RGB را توصیف کنیم، باید بگوئیم قاب بیرونی برخلاف فن‌های پیشین گرین (البته به جز فن های HAF و FSB) دارای فریم مربع شکل (Square Frame) نبوده و بخش بیرونی قاب تقریبا مشابه یک هشت ضلعی منتظم است که بخش دایره‌ای داخلی قاب را دربر گرفته است. جنس این قاب بسیار محکم بوده و حس با کیفیت بودن محصول را به خوبی منتقل می‌کند. 8 عدد پد سیلیکونی خاکستری رنگ از پیش نصب شده نیز از انتقال لرزش فن به بدنه کیس یا رادیاتور واترکولر یا هیت سینک ایر کولر جلوگیری خواهد کرد.

فن GF120-RGB دارای7 عدد پره با رنگ شیری و با طراحی خاص موسوم به باله کوسه‌ای (Shark'sFin Blade) بوده که باعث افزایش هوای عبوری، انتقال بهتر هوا و بهینه‌سازی فشار استاتیک فن خواهد شد. پروانه این فن همانند GF120-HAF قابلیت جداسازی سریع جهت نظافت و شستشو و سرویس دوره ای فن از محل اتصال به هسته را دارد.

 

تعداد 9 عددLED RGB نوع 5050 دقیقاً در پشت الکتروموتور و هسته اصلی فن نصب شده است که وظیفه نورافشانی RGB فن را با افکت‌های گوناگون برعهده خواهند داشت که ار طریق اتصال یک کانکتور4 پین RGB به هدر RGB مادربرد یا کنترلرهای RGB دیگر برندها این امر صورت می‌گیرد.

 

سرعت چرخش فن GF120-RGB در محدوده 800 الی 2100 RPM می‌باشد که توسط یک سوکت استاندارد 4 پین PWM به مادربرد متصل می‌شود.


 

جدول زیر به طور کامل مشخصات فنی این فن را در مقایسه با فن‌های قبلی این شرکت نشان می‌دهد:

 

 

نصب و آموزش استفاده بر روی مادربردهای فاقد هدر RGB

اصولا وسائل مجهز به قابلیت نورپردازی RGB به 3 دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول که البته فن گرین GF120-RGB را نیز شامل می‌شود،RGB ‌های استاندارد نوع 5050 هستند که توسط یک کانکتور 4 پین می توانند به مادربردهای دارای هدر RGB متصل شوند. ولتاژ مورد نیاز این محصولات 12 ولت است.

 

دسته دوم محصولات دارایRGB های دیجیتالی یا ARGB هستند که با ولتاژ 5 ولت فعالیت کرده و دارای کانکتور 3 پین RGB می‌باشند. تعداد مادربردهای دارای قابلیت پشتیبانی از این محصولات هنوز چندان قابل توجه نیست. خنک کننده‌های مایع سریRGB Platinum برند کورسیر و خنک کننده مایع پردازنده کولرمستر سری ML120R/240R /360R جزء محصولات این گروه می‌باشد.

دسته سوم گروه محصولات خاص را شامل می‌شوند که از نظر نوعRGB جزء یکی از دو گروه فوق طبقه بندی می‌شوند اما از نظر اتصال دارای کانکتور اختصاصی و منحصر به فرد شرکت سازنده می‌باشند و به نوعی تافته جدا بافته محسوب می‌شوند. اتصال این محصولات یا به واسطه یک کنترلر که توسط سازنده محصول ارائه می‌شود و توسط یک کابل تبدیل، نهایتاً به مادربرد متصل می شوند، یا اینکه هیچ گونه اتصالی به مادربرد نخواهند داشت و صرفاً توسط کنترلر و پلتفرم نرم افزاری طراحی شده توسط سازنده محصول مدیریت می‌شوند. تعدادی از تجهیزات خنک کننده ترمالتیک در این گروه طبقه بندی می‌شوند.

با توجه به اینکه مادربرد مورد استفاده ما نیز پرچمدار بازنشسته شرکت گیگابایت(مدلZ97X-SOC Force) بود و از هدر RGB استاندارد 4 پین بهره نمی‌برد و تعداد زیادی از کاربران نیز ممکن است با شرایط مشابهی رو به رو باشند و مادربردهایشان از کانکتور مربوطه پشتیبانی نکند و از طرفی نخواهند از لذت داشتن یک فن زیبا و قدرتمند محروم بمانند، تصمیم گرفتیم در این بخش از مطلب، آموزشی مختصر و مفید از نحوه استفاده از این فن بر روی مادربردهای فاقد کانکتور 4 پین RGB خدمت شما ارائه کنیم.

مادربرد پرچمدار بازنشسته گیگابایت فاقد هدر RGB

برای این منظور نیازمند یک آداپتور (کنترلر) RGB هستیم که برق مورد نیاز خود را از منبع تغذیه سیستم تامین کرده و دارای حداقل یک یا چند کانکتور RGB باشد.

ما برای این کار به سراغ کنترلرRGB که همراه کیتRGB 360 برند خوشنام دیپ کول عرضه می‌شود، رفتیم.

کیت RGB 360 دیپ کول به صورت پیش فرض شامل 3 نوار RGB LED استاندارد 5050 به طول 50 سانتی متر است که به همراه یک آداپتور مخصوص و کابل افزایش طول RGB و یک ریموت کنترل عرضه می‌شود.

 


 استفاده از این کیت به دو صورت امکان پذیر است:

در حالت اول با توجه به اینکه این کیت با تمامی پلتفرم های نورپردازی RGB سازندگان مادربردها نیز سازگار است، به طور مستقیم و بدون نیاز به آداپتور و ریموت کنترل به هدر 4 پین RGB مادربرد متصل شده و نور پردازی و اعمال افکت‌های گوناگون توسط نرم افزار اختصاصی مادربرد صورت می‌گیرد.

در حالت دوم که مورد نظر ما برای این آموزش است و البته به جای نوار RGB قرار است از فن GF120-RGB گرین استفاده کنیم، نیازمند آداپتور RGB این محصول و ریموت کنترل آن خواهیم بود.

آداپتور RGB 360 دیپ کول برای تغذیه تجهیزات متصل شده نیازمند تامین برق از طریق منبع تغذیه سیستم است که این کار با اتصال یک عدد کانکتور مولکس از منبع تغذیه سیستم به کانکتور نری مولکس آداپتور انجام می‌شود.

در سمت مقابل 3 عدد کانکتور 4 پینRGB شامل دو کانکتور نری و یک کانکتور مادگی وجود دارد که تجهیزات مورد نظر کاربر به آنها متصل می‌شود.

ما از دو عدد فن GF120-RGB که قرار است بر روی رادیاتور خنک کننده مایع پردازنده برند کولرمستر مدل Nepton 240M به جای فن‌های اصلی خنک کننده این شرکت نصب کنیم، جهت اتصال به آداپتور دیپ کول 360 استفاده می‌کنیم.

 

مراحل کار به شرح زیر است:

1. برای این منظور پس از نصب فن ها بر روی رادیاتور و درون کیس، ابتدا کابل های 4Pin PWM کنترل سرعت فن را از طریق یک تبدیلY دو به یک 4 پین به سوکت 4Pin مخصوص CPU FAN مادربرد متصل می‌کنیم.

2. سپس سوکت نری آداپتور را به محل مورد نظر متصل کرده و سمت دیگر آن را به کانکتور مولکس منبع تغذیه سیستم متصل می‌کنیم.

3. دو عدد کانکتور مادگی 4 پین RGB فن های GF120-RGB را با توجه به جهت پیکان‌های درج شده بر روی کانکتور فن و کانکتور نری آداپتور با هم مطابقت داده و در یک راستا به یکدیگر متصل می‌کنیم.

4. در اینجا عملیات نصب به پایان رسیده و شما کافیست کابل‌های نصب شده را مرتب کرده و درون کیس خود مخفی کنید. البته توجه داشته باشید جهت قرارگیری زائده کوچکی که بر روی گوشه بالای آداپتور وجود دارد و نقش گیرنده RF و ارتباط با ریموت کنترل کنترلر دیپ کول را ایفا می کند، به سمت سینی اصلی کیس و رو به روی شما قرار گیرد تا ریموت کنترل بتواند فرمان شما را جهت اعمال افکت‌های مختلف به آداپتور انتقال داده و سپس توسط فن‌ها اجرا شوند.

البته در صورتی که کاربر بخواهد از این فن به عنوان فن کیس استفاده کند، به جای اقدمات مرحله اول تنها سوکت 4 pin PWM کنترل سرعت فن را به نزدیکترین هدر 4Pin مادربرد نصب کرده و برای نصب مدار RGB بقیه مراحل را عیناً انجام می‌دهد.

توان مورد نیاز ریموت کنترل کنترلر دیپ کول توسط 3 عدد باتری AAA تامین می‌شود که لازم است پس از مدتی نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

 

بررسی کارایی و نکات مهم در مورد انتخاب و استفاده از فن GF120-RGB گرین

بررسی کارایی این فن را در حالت های مختلف با استفاده از نرم افزار SIV شرکت گیگابایت و ابزارهای مدیریت بخش خنک کننده آن انجام دادیم. نسخه اصلی این نرم افزار مخصوص چیپست Z97 از نظر تاریخ عرضه بسیار قدیمی بود و اقدام به دانلود و نصب نسخه جدید این نرم افزار که با چیپست‌های جدید و روز بازار همچون Z390 اینتل سازگار است، کردیم. با این که امیدی نداشتیم این نسخه بر روی پلتفرم قدیمیZ97 سازگار باشد، اما با کمال شگفتی نرم افزار به خوبی نصب و اجرا شد و ما را ناامید نکرد!

بخش مدیریتی فن‌ها در نرم افزار جدید و حتی نسخه اولیه گیگابایت همانند سایر برندها دارای 2 بخش‌اصلی و 3 شیوه جهت تنظیم دور فن های نصب شده به مادربرد می‌باشد.

بخش Smart Fan 5 Auto در نرم افزار SIV شامل 4 پروفایل پیش فرض Quiet، Standard، Performance و Full Speed می باشد. این بخش سریع ترین و آسان ترین مکانیسم مدیریت دور فن بوده و احتیاج به دانش فنی خاصی از سوی کاربر ندارد. 

پروفایلQuiet دور فن را در محدوده حدود 850 تا 950 RPM تنظیم می‌کند.

 پروفایل Standard دور فن را در محدوده 880 الی 1150 دور تنظیم خواهد کرد. در این بازه نیز به سختی صدای فن به گوش شما خواهد رسید و هیچ نویزی را تجربه نخواهید کرد.

پروفایل Performance دور فن را در محدوده 960 تا 1550 RPM برای شما تنظیم خواهد کرد.
این پروفایل برای کاربرانی که می خواهند به آسانی یک کلیک سرعت فن‌های خود را در یک بازه مطمئن و کم نویز حتی برای استفاده به عنوان فن خنک کننده پردازنده قرار دهند، بهترین گزینه است.

پروفایل Full Speed هم نیازی به توضیح ندارد؛ چرا که در همه حال با دور حداکثری 2100RPM سوهان روح و گوش کاربر خواهد بود!

غیر از حالت اتوماتیک که شامل 4 پروفایل ذکر شده بود، دو حالت دیگر نیز برای مدیریت عملکرد فن در اختیار کاربر قرار دارد.

 

حالت Smart Fan

این حالت مربوط به تنظیم دور فن بر اساس یکی از سنسورهای دمایی مادربرد (به صورت عمده سنسور دمای CPU ) می‌باشد. کاربر ابتدا فن را کالیبره کرده تا نرم افزار بازه حداقل تا حداکثری دور فن نصب شده را شناسایی کند و یک پروفایل پیش فرض را پیشنهاد دهد که به صورت یک نمودار لود فن برحسب دما می‌باشد. سپس به صورت سفارشی می‌توانید از طریق این نمودار بازه عملکردی دور فن را بر حسب دمای پردازنده تغییر دهید. پس از آن، امکان ذخیره سازی پروفایل‌های گوناگون و فراخوانی مجدد آنها وجود دارد. همانگونه که از نام این بخش مشخص است، پس از اعمال تنظیمات مدنظر به صورت هوشمند عملکرد فن برحسب دما تنظیم خواهد شد.

سمت راست نمودار نیز جدولی وجود دارد که پس از کالیبراسیون فن، سرعت فن را در لودهای مختلف به طور دقیق نشان می دهد . با دابل کلیک بر روی لودهای مختلف از 30 درصد به بالا، می‌توانید به صورت دستی و صرفنظر از اینکه در حال حاضر فن در چه وضعیتی قرار دارد، لود دلخواهی را برای آن اعمال کنید. توجه داشته باشید در صورت اتصال فن‌ها به هدر CPU FAN امکان غیر فعال سازی چرخش فن در لود پایین چه در این بخش و چه در بخش Smart برحسب دمای پردازنده وجود ندارد اما در صورت اینکه فن را به یکی از هدرهای Sys-Fan از نوع 4Pin PWM مربوط به نصب فن کیس متصل کنید، این امکان برای شما وجود خواهد داشت که در لودهای پایین حتی چرخش فن را به طور کامل متوقف کنید!

با اعمال لودهای مختلف این جدول به صورت دستی، وضعیت نویز تولیدی از دو عدد فن گرین نصب شده بر روی رادیاتور خنک کننده مایع کولرمستر مدل Nepton 240M به شرح زیر است:

تا لود 50 درصد معادل حدود 1100 تا 1200 دور بر دقیقه صدای فن تقریبا قابل شنیدن است و به هیچ عنوان نویزی وجود ندارد.

در لود 60 درصد معادل 1430 دور بر طبق جدول ارائه شده در نرم افزار و حتی تا حدود 1500 دور بر دقیقه صدای فن قابل شنیدن است اما حتی با درب کیس باز هم قابل توجه نیست و کاملا قابل تحمل است.

در لود 70 تا 80 درصد معادل 1650 تا 1875 دور بر دقیقه صدا کاملا واضح است اما باز هم چندان آزار دهنده نخواهد بود. البته اگر کاربر به نویز حساس باشد می تواند در محدوده 80 درصد برایش کمی آزار دهنده باشد.

در لود 90 درصد صدای فن کاملا به گوش می رسد و آزار دهنده است به خصوص برای کاربری که بخواهد ساعات زیادی را با سیستم در چنین وضعیتی کار کند.

لود 100 درصد این فن عملاً غیر قابل تحمل است! تنها حالتی که می توانید با سیستم در این حالت کار کنید این است که یا از سیستم به عنوان یک سرور یا سیستم ورک استیشن در یک محل دیگر و بدون نیاز به حضور کاربر استفاده شود و یا در صورت حضور کاربر به طور دائم یک پنبه یا هدفون با پخش موسیقی با ولوم حداکثر در گوشتان داشته باشید تا صدای فن را متوجه نشوید.

 

حالت Fix RPM Mode

آخرین حالتی که در این نرم افزار و اکثر نرم افزارهای مدیریت عملکرد خنک کننده اکثر مادربردها وجود دارد، حالت Fix RPM Mode است. در این حالت بسته به شرایط تعریف شده نرم افزار مورد نظر شما دور فن به صورت ثابت بر حسب دما به دو بخش تقسیم می‌شود.
بخش اول در یک بازه دمایی مشخص که در مورد نرم افزار شرکت گیگابایت از 70 درجه به بالا است، سرعت فن در حداکثر دور تعریف شده خود فعالیت خواهد کرد و از کنترل شما خارج خواهد بود. بخش دوم بازه دمایی کمتر از مرز تعیین شده است که شما می‌توانید به طور ثابت دور فن را در دماهای پایین تر از مرز مربوطه تعیین کنید. در کل این روش چندان اصولی نیست چون لزومی ندارد در دماهای پایین فن با همان سرعتی فعالیت کند که در دماهای بالاتر نیاز به فعالیت دارد. در این شرایط صرف نظر از مدل فن مورد استفاده، عملکرد فن از نظر نسبت کارکرد به نویز چندان بهینه نخواهد بود و به ویژه در دورهای بالا اگر فن پر سر و صدایی داشته باشید، تحمل نویز فن در همه شرایط آزار دهنده خواهد بود ضمن آنکه دور بالاتر پتانسیل ورود گرد و خاک به درون سیستم را هم به شدت افزایش خواهد داد.

در بحث نورپردازی RGB بدون اتصال به مادربرد و با استفاده از کنترلر و ریموت کیتRGB 360 قطعاً نمی‌توان انتظار داشت که این فن‌ها قادر به نمایش 16.7 میلیون رنگ باشند. با این حال از نظر ترکیب رنگی و اجرای افکت های مختلف در حد مناسبی ارزیابی می‌شود و نورپردازی RGB زیبایی خاصی به محیط کیس خواهد بخشید.

 

نتیجه‌گیری

حال که تا اینجا به بررسی عملکرد فن موفق GF120-RGB شرکت گرین پرداختیم، در پایان لازم است چند نکته بسیار مهم را در مورد انتخاب این فن و به طور کلی هر فن دیگر در سیستم خنک کننده سیستم با شما در میان بگذاریم:

کلیدی ترین نکته ای که باید به آن در هنگام انتخاب تجهیزات خنک کننده پردازنده یا فن کیس و ... توجه داشته باشید این است که اگر 100 درصد نسبت تاثیر عوامل مختلف را در عملکرد نهایی تجهیزات خنک‌کننده شامل فن‌های کیس یا خنک کننده پردازنده را به بخش‌های مختلف تقسیم کنیم، بدون شک نهایتاً 50 درصد تاثیر به طراحی و مهندسی وسائل خنک کننده شما برمی‌گردد و 50 درصد دوم به سیستم مدیریت سخت افزاری و نرم افزاری مادربرد سیستم شما مربوط خواهد شد. پس فراموش نکنید با مطالعه بررسی‌های یک محصول در وب سایت‌ها یا بررسی ها و فیدبک های شخصی کاربران حرفه ای یا کاربران معمولی که در فروم‌های داخلی یا خارجی یا کامنت فروشگاه‌های اینترنتی قطعات کامپیوتر درج می‌شود، حتی اگر از صحت فیدبک‌ها مطمئن باشیم، نهایتاً 50 درصد از تصمیم شما را در انتخاب آن محصول باید شامل شود؛ چون کارایی نهایی وسائل خنک کننده به نوع کاربری شما و از آن مهمتر تاثیر مادربرد در مدیریت تجهیزات خنک کننده شما مربوط می‌شود. چه بسا کاربری به واسطه مدیریت مناسب سخت افزاری و نرم افزاری مادربرد خود بتواند با اعمال تنظیمات سفارشی فنی مانند GF120-RGB، حداقل دور فن را به زیر 500RPM رسانده و سقف دور فن را هم برحسب نیاز و مدل پردازنده و شرایط کاربری، در حدود 1500RPM نگه دارد. مسلماً در این شرایط اگر صدا از در و دیوار و اطراف محیط کار خود بشنود، از این فن چیزی نخواهد شنید! و قطعا با یک فیدبک عالی اظهارنظر خواهد کرد. از طرف دیگر کاربری پرتوقع ممکن است برحسب نیاز خود از این فن در حداکثر دور 2100RPM انتظار نویزی بسیار کم را از این فن داشته باشد و با شنیدن نویز وحشتناک این فن، آن را محصولی بی ارزش تلقی کرده و از خرید خود پشیمان شده باشد یا حتی گرین را برندی بی کیفیت جلوه دهد!

با توجه به این که فن GF120RGB گرین تنها در بازار ایران عرضه و به فروش می رسد، و با توجه به شرایط کشورمان از نظر شدت گرد و خاک موجود در محیط، از نظر فنی پیشنهاد می شود از این فن در یکی از دو شرایط زیر استفاده شود:

استفاده بر روی رادیاتورهای خنک کننده مایع یا ایرکولرهای پردازنده با سرعت مدیریت شده و کاهش یافته در حدود حداکثر 1600RPM به صورت دمنده ( Air Puah )

استفاده در بخش خروجی کیس مانند بخش پشتی کیس یا سقف کیس در صورت عدم نصب واترکولر به حالت دمنده

استفاده از این فن به منظور افزایش زیبایی و دید بیشتر نورپردازی RGB در جلوی کیس تنها در صورت اعمال پروفایل Silent از سمت سیستم مدیریت نرم افزاری بخش خنک کننده مادربرد به مقادیر 800RPM یا کمتر، توصیه می شود یا اینکه در کیس‌هایی نصب شود که بخش جلویی کیس از جنس شیشه بوده و ارتباط بین محیط داخل و بیرون از سمت جلو به طور مستقیم برقرار نباشد و فن‌های بخش جلویی تقریباً جنبه تزیینی داشته باشند. در غیر این صورت دائماً چشم به فن ها باید بدوزید که بعد از مدتی کثیف نشوند و ظاهر فن تحت تاثیر جذب گرد و غبار قرار نگیرد. چرا که LED RGB های این فن در مرکز هسته فن نصب شده‌اند و جهت نورپردازی از مرکز به سمت بیرون می‌باشد. علی رغم وجود پروانه‌های مات بر روی این فن، در صورت جذب گرد و غبار زیاد و چسبندگی آنها به مرکز فن و پروانه ها کیفیت نورپردازی به نسبت ابتدای زمان نصب، ممکن است کاهش یابد.

شک نکنید در دنیای تجهیزات خنک کننده و فن های سیستم های دسکتاپ، هیچ برندی از نظر مهندسی و طراحی به پای برند اتریشی – تایوانی Noctua نخواهد رسید. اما باید ببینید توان مالی پرداخت 400 هزارتومانی بابت یک فن با ظاهر خاص این شرکت در منطق فنی و اقتصادی چه کاربری مورد قبول واقع شود که اینقدر هزینه را بابت فنی کند که کل زیبایی سیستم را با طراحی خاص و سرسختانه نوکتوا تحت الشعاع قرار می‌گیرد و هر دسی بل نویز کمتر برای آرامش ذهنی بیشتر، چند هزار تومان برای کاربر ارزش اقتصادی دارد؟! در مجموع فن‌های سایر برندها و به خصوص مدل‌های RGB، بیشترین نقششان قرارگرفتن در موزه است چون عملاً کسی توان خرید ندارد! تنها گزینه قابل قبول از برندهای وارداتی موجود در کشور فن MFL120 RGB کولرمستر است که قیمت حدود 115 هزار تومان دارد.

در ابتدای مطلب همواره تاکید به نویز کم این محصول بارها تاکید کردیم اما در پایان و در بخش بررسی دقیق نویز در لودهای مختلف، از آزاردهنده بودن نویز فن در لود 90 و 100 درصد شکایت کردیم و شاید این موضوع در ذهن کاربر یک علامت سوال و تناقض ایجاد کرده باشد.
ماهیتاً هیچ محصول مکانیکی که دور یک محور چرخش می‌کند، نمی‌تواند بدون نویز باشد. در بند قبل گفتیم هیچ برندی در طراحی فن به نوکتوا نخواهد رسید و هنوز هم به آن تاکید داریم؛ اما اگر به فن‌های صنعتی 3000 دور این برند رجوع کنید و نویز آنها را با بقیه محصولات نوکتوا مقایسه کنید، تفاوت قابل توصیف نیست. فن NF-F12 IPPC 3000 نوکتوا از نظر نویز فن با موتور بوئینگ747 رقابت شانه به شانه خواهد داشت و کاملاً هم طبیعی است. چون دور فن بسیار بالاست. آنچه در بحث نویز فن مهم است، نسبت دور فن به نویز آن و همچنین بازه شروع نویز آزار دهنده یک فن و همچنین وجود نویزهای اضافه و غیر طبیعی مانندCoil Whine( صدایی مانند ویز ویز یا سوت کشیدن فن در دور بالا) است که کیفیت آن را زیر سوال خواهد برد و در فن گرین چنین مشکلی مشاهده نشد. اگر بازه 2100 دوری فن گرین را به 7 بخش 300 دور بر دقیقه تقسیم کنیم، این فن فقط در بخش یک هفتم پایانی و آن هم نه در کل این بخش بلکه در بازه 2000 تا 2100 دور بر دقیقه نویز آزار دهنده ای دارد که با توجه به دور فن، طبیعی و قابل قبول محسوب می‌شود.

 گرین اگرچه فن GF120-RGB را کمی با تاخیر به بازار عرضه کرد اما در بحث کیفیت و ارزش خرید واقعاً گل کاشت. فراموش نکنید گرین یک برند داخلی است که محصولاتش فقط در بازار کشورمان عرضه می‌شود و در این اوضاع وحشتناک و رکود اقتصادی شدید بر کل کشور و به ویژه بازار تجهیزات دیجیتالی و قطعات سخت افزاری این محصول را در بدترین زمان ممکن به بازار عرضه کرده است که واقعاً جای تبریک دارد. واقعیت این است که هیچ پیش بینی‌ای در مورد بازار سال آینده سخت افزار کشور نمی‌توان داشت که وضعیت بهتر خواهد شد یا خدای ناکرده باید خرید حتی یک فن جدید را هم در سال 98 جزء آرزوهای خود فرض کنیم اما به امید سالی بهتر در انتظار بازار و همه کاربران کشورمان، امیدواریم در سال آینده شاهد یک نسخه جدیدتر از همین فن با کمی بهینه سازی و البته به‌روزرسانی نورپردازی به سیستم RGB دیجیتالی با قیمت مناسب باشیم چرا که در آن صورت گرین رسماً انحصار بازار را در این زمینه در دست خواهد گرفت.

در نهایت شما را به مشاهده ویدئویی زیبا از نور پردازی فن های GF-120 RGB شرکت گرین دعوت می‌کنیم:

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

 

منبع خبر: فیسیت


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

شاهین

شنبه, 20 بهمن 1397

بسیار عالی و جامع بود. فن بسیار خوب و زیبایی هستش که ارزش خرید خیلی بالایی داره. سپاس.

پاسخ

آرمین ابیشی

شنبه, 20 بهمن 1397

بسیار مطلب جالب آموزنده و هیجان انگیزی بود، خسته نباشید آقای اشراقی.

پاسخ

شهاب

دوشنبه, 16 دی 1398

با سلام.
اگر از هیچ کاکتور rgb استفاده نکنیم و فقط سکوت pwm را استفاده کنیم هیچ چراغی به صورت اتوماتیک روشن نمیشود؟

پاسخ

ثبت نظر