وای فای 6 چیست و چه تفاوتی با سایر استانداردها دارد؟

وای فای 6 چیست و چه تفاوتی با سایر استانداردها دارد؟

وای فای 6 چیست و چه تفاوتی با سایر استانداردها دارد؟ با فیسیت همراه باشید تا این مطلب را توضیح دهیم.

با توجه به رواج استاندارد بی سیم وای فای 6 (WiFi 6) که با نام 802.11ax نیز شناخته می‌شود در این مقاله قصد داریم آخرین استاندارد شبکه‌های بی سیم را با استانداردهای دیگر مقایسه کنیم. لازم به توضیح است در این بررسی از مقایسه استانداردهایی که رایج نیستند را عنوان نمی‌کنیم. با فیسیت همراه باشید.

 

قابلیت عملکرد در دو باند فرکانسی 2.4 GHz و 5 GHz

دستگاه‌های وای فای بر روی دو باند فرکانسی 2.4 GHz و 5 GHz فعالیت می‌کنند که برخی از استانداردها بر روی باند 2.4GHz و برخی بر روی فرکانس 5GHz فعالیت می‌کنند. اولین استاندارد وای فای ارایه شده بر روی فرکانس 5GHz ارایه گردید.

قابلیت عملکرد در دو باند فرکانسی 2.4 GHz و 5 GHz

قابلیت عملکرد در دو باند فرکانسی 2.4 GHz و 5 GHz

قابلیت عملکرد تا حداکثر سرعت 10 Gbps

سرعت وای فای 6 (WiFi 6) به نسبت استانداردهای قبلی بهبود بسیاری پیدا کرده است که در کنار پشتیبانی همزمان از دو باند فرکانسی 5Ghz و 2.4Ghz می‌تواند سرعتی تا نزدیک دو برابر در استاندارد 802.11ax در مقایسه با استاندارد 802.11ac داشته باشد.

قابلیت عملکرد تا حداکثر سرعت 10 Gbps

قابلیت عملکرد تا حداکثر سرعت 10 Gbps

مدلاسیون

فرآیندی‌های مختلفی که برای تغییر شکل سینگال و یا داده بر روی کانال را مدلاسیون می‌نامند و فرایندی که عکس عمل مدلاسیون را انجام می‌دهد را دمودولاسیون نام دارد. این فرایند ممکن است در هنگام تبدیل به وایرلس، فیبر نوری و یا حتی خط تلفن صورت گیرد (در مودم‌های خانگی نیز این فرایند تحت استانداردهای دیگری برای ارسال بر‌روی خط تلفن صورت می‌گیرد و لغت مودم هم به همین منظور است Modem= Modulator-Demodulator).

مدلاسیون

مدلاسیون

پهنای باند کانال ارتباطی

برای نقل و انتقال داده نیاز به یک بازه فرکانسی وجود دارد تا عمل مدلاسیون بتواند در آنجا صورت گیرد . به علت‌های مختلف از جمله آستانه نویز پذیری و ...در استاندارد‌های قبلی این میزان بسیار کمتر بوده است

پهنای باند کانال ارتباطی

پهنای باند کانال ارتباطی

بهره گیری از آخرین متد تکنولوژی OFDM

بهره گیری از تکنولوژی HE-OFDM به طرز چشمگیری میزان نویز پذیری از محیط را کاهش داده و موجب افزایش بازدهی کاربران بی سیم در مکان‌های متراکم و پر ازدحام می‌شود. به این صورت که به جای اینکه مانند روش‌های قدیمی‌تر بر اساس تقسیم‌بندی زمانی بر روی یک کانال فرکانسی امکان ارسال/دریافت داده‌ها به صورت نوبتی به دستگاه‌ها داده می‌شد، اجازه می‌دهد که چندین کاربر با تقسیم یک کانال فرکانسی به کانال‌های کوچکتر به صورت همزمان بر روی کانال مختص به خود، تبادل داده داشته باشند.

بهره گیری از آخرین متد تکنولوژی OFDM

بهره گیری از آخرین متد تکنولوژی OFDM

قابلیت سازگاری با استانداردهای a/b/g/N/AC

مهمترین مسئله که همیشه در بروزرسانی تجهیزات با آن روبرو هستیم سازگاری تجهیزات قبلی با تجهیزات جدید می‌باشد که در این خصوص بالاترین امتیاز استاندارد وای فای 6 (WiFi 6) در مقایسه استانداردهای قبلی سازگاری با کلیه استانداردهای گذشته است. توجه داشته باشیم این سازگاری در خصوص برقراری ارتباط بین تجهیزات کاربر ومودم و یا روتر است و در صورتی که تجهیزات توسعه دهنده و یا دیگر تجهیزات مشابه داریم باید قبلا با نمایندگان فروش آن‌ها سازگاری این تجهیزات با یکدیگر را مورد بررسی قرار دهیم.

بهره گیری از تکنولوژی MU-MIMO

بهره گیری از تکنولوژی MU-MIMO

بهره گیری از تکنولوژی MU-MIMO

در استاندارد MIMO هر دستگاه از یک یا چند فرستنده و گیرنده برای بالا بردن سرعت نقل و انتقال استفاده می‌کند اما در یک لحظه فقط تجهیزات با یک کاربر فقط ارسال و دریافت اطلاعات خواهند داشت این استاندارد بعدا به SU-MIMO به معنای Single User Multi Input Multi Output تغیرنام پیدا کرد.

اما استاندارد MU-MIMO چیست؟ این استاندارد بهبود یافته SU-MIMO است با این تفاوت که به جای آنکه در کسری از ثانیه دستگاه بخواهد به تجهیزات مختلف سرویس دهد، می‌تواند تا 8 کانال ارتباطی ایجاد کرده و وابسته به نیاز مصرف کننده تعدادی از کانال‌های ارتباطی را به تجهیزات اختصاص دهد در صورتی که تجهیزات بیشتر از 8 عدد باشد یک کانال به صورت SU-MIMO کار خواهد کرد.

استاندارد MU-MIMO چیست

استاندارد MU-MIMO چیست

تکنولوژی Beam forming

از زمانه ارائه 802.11n از این تکنولوژی برخی تجهیزات برای بالابردن کیفیت پوشش‌دهی و بهبود وظابف عملکردی از این تکنولوژی استفاده می‌کردند اما در استاندارد 802.11ac و802.11ax این تکنولوژی به عنوان یکی از عناصر آن استاندارد‌ها بدل شده است. در این تکنولوژی دستگاه فرستنده با شناسایی گیرنده بیم آنتن را به نحوی تنطیم می‌کند که بیشترین میزان سیگنال را بتواند دستگاه گیرنده دریافت نماید.

تکنولوژی Beam forming

تکنولوژی Beam forming 

کلام آخر؛ چرا وای فای 6

به هر میزان کیفیت زندگی دیجیتال بالا می‌رود نیازما به داشتن سرعت ارتباطی بالاتر بیشتر حس می‌شود. در زمانی که تجهیزات تصویری به سمت 8K پیش می روند، دوربین‌های تلفن همراه 4k فیلم برداری می کنند ، کنسول‌های بازی از به سمت کیفیت تصویر 4k در حرکت است، بازی‌های آنلاین بیشتر از هر موقعی طرفدار دارد بیشتر از هر زمانی داشتن تجهیزاتی که بتوان محتوا را با سرعت هرچه بیشتر جابجا نماید بیشتر نمود پیدا می‌کند.

در نظر داشته باشیم با گسترش و بالارفتن تکنولوژی شبکه‌های بی سیم در نقطه‌ایی قرار داریم که دیگر می‌توان برای جابجایی اطلاعات در ظرفیت‌های بالا نگاهی مطمئن به شبکه‌های بی سیم داشته باشیم چرا که با تکنولوژی 802.11ax یا همان وای فای 6 به لبه سرعت گیگابیت بر ثانیه که شبکه‌های کابلی می‌توانستند تامین کنند رسیده‌ایم.

 

اخبار مرتبط:

شمارش معکوس سامسونگ برای رونمایی از پرچمداران 2019‌؛ تیزرهای تبلیغاتی گلکسی اس 10

خود را برای نسل بعدی فناوری وای فای، وای فای 6 آماده کنید

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر