چطور هارد درایو ویندوز خود را با نرم‌افزارClonezilla کلون یا شبیه‎سازی کنیم؟

چطور هارد درایو ویندوز خود را با نرم‌افزارClonezilla  کلون یا شبیه‎سازی کنیم؟

وقتی که شما یک کامپیوتر جدید می‎خرید باید فایل‎های قدیمی را به سیستم جدید خود منتقل کنید. کپی کردن یکی یکی پوشه‎ها کار بسیار وحشتناکی است. خوشبختانه شما می‎توانید با استفاده از Clonezilla کل درایو خود را به یک درایو جدید کلون کنید. کلون کردن درایو با استفاده از Clonezilla ساده، سریع و از همه بهتر رایگان است: 

 

Clonezilla چیست؟

Clonezilla یک برنامه‎ی کلونینگ (شبیه سازی) عکس و پارتیشن دیسک رایگان و متن باز است. شما می‎توانید از Clonezilla برای بکاپ سیستم، کلون کامل درایو، استقرار سیستم و غیره استفاده کنید. درضمن این برنامه انواع مختلف سیستم، بوت لودرهای مختلف، کدگذاری و غیره را پشتیبانی می‎کند. 

اما به خاطر داشته باشید که برای کلون کردن درایو ویندوز10 درایو دومی نیز باید به اندازه یا بزرگ‎تر از حافظه کنونی شما فضا داشته باشد. برای مثال اگر می‎خواهید یک درایو را که از حافظه 60 گیگ استفاده می‎کند کلون کنید درایو دوم شما باید حداقل 60 گیگابایت فضا داشته باشد. 

 

قدم اول: Clonezilla را دانلود کنید

کلون

 

1- به سایت Clonezilla بروید Select file type را به ISO تغییر دهید. 

2- روی Download کلیک کنید

3- آن را مانند هر برنامه‎ی دیگر دانلود کنید. 

 

قدم دوم: با استفاده از Rufus یک درایو USB راه انداز بسازید 

برای ساخت درایو فلش Clonezilla  راه‌انداز نیاز به یک درایو فلش 1 گیگیابایتی یا بزرگتر دارید. درضمن شما به ابزار درایو فلش USB راه‎انداز Rufus نیز نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که درایو فلش USB راه‌انداز Clonezilla تمام داده‎های روی درایو شما را حذف خواهد کرد. 

1- به سایت  Rufus رفته و آخرین نسخه را دانلود و نصب کنید. 

2- پس از نصب  Rufus را باز کنید. حتماً درایو فلش USB را به کامپیوتر متصل کنید. 

3- در قسمت Device درایو فلش USB خود را انتخاب کنید. 

4- در قسمت  Boot selection روی SELECT کلیک کنید. در مکان دانلود Clonezilla ISO جست‌وجو کرده و روی  Open  کلی کنید. Rufus به صورت خودکار گزینه‎های مناسب را برای ساخت یک درایو فلش USB راه‎انداز آماده می‎کند.

5- وقتی که آماده شدید START را فشار دهید. 

6- Rufus یک تصویر ISOHybrid را شناسایی می‎کند. در Write in ISO Image mode بمانید. 

Clonezilla  یک ISO کوچک است درنتیجه ساخت یک درایو فلش USB زمان زیادی نخواهد برد. حال شما باید هارد درایو دوم خود را به سیستم متصل کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. 

 

قدم سوم: در حالت انتخاب بوت، ریبوت کنید 

کلون

 

در این قسمت شما باید در حالت انتخاب بوت، سیستم خود را ریبوت کنید. ساده‏ترین راه این است که سیستم خود را ریستارت کرده، سپس دکمه‎ی انتخاب بوت را برای نوع سخت‎افزار خود انتخاب کنید. وقتی که وارد منو شدید درایو فلش USB راه‎انداز Clonezilla

 خود را انتخاب کنید. 

 

دسترسی به منو انتخاب بوت از طریق استارتاپ ویندوز10 

بعضی از سیستم‌های UEFI نمی‎گذارند که شما به صورت دستی به انتخاب بوت دسترسی داشته باشید. درعوض شما می‎توانید از طریق منو سفت‌افزار UEFI به منو انتخاب بوت دسترسی داشته باشید. کلید Shift را فشار داده و نگه دارید و در منو شروع Restart  را انتخاب کنید. این ترکیب منو استارتاپ پیشرفته را باز می‎کند. در این قسمت گزینه‎ی Troubleshoot > Advanced     Options > UEFI Firmware Settings را انتخاب کنید. وقتی که منو سفت‎افزار UEFI باز شد گزینه‎های بوت را بیابید. 

 

قدم چهارم: Clonezilla را تنظیم کنید 

کلون

 

وقتی که Clonezilla بوت شد شما چند گزینه پیش رو دارید اما Clonezilla Live (Default Settings, VGA 800×600 را انتخاب کنید. صبر کنید تا محیط Clonezilla live بارگذاری شود. شما باید زبان صفحه کلید و طرح خود را انتخاب کنید. وقتی که صفحه‎ی  Start Clonezilla  باز شد، Start Clonezilla  را انتخاب کنید. 

حال گزینه‎های Clonezilla را می‎بینید. در این قسمت شما تنها به دو گزینه از این شش گزینه نیاز دارید: 

• Device-image: یک عکس از دستگاه (هارد درایو) به تصویر دیسک می‎فرستد. 

• Device-device: به طور مستقیم با دستگاه شما کار می‎کند تا یک کپی به نوعی دیگر از حافظه بفرستد. 

کلون

 

گزینه‎ی اول به شما کمک می‎کند تا یک تصویر دیسک از حافظه دستگاهی که از آن استفاده می‎کنید بگیرید. گزینه‎ی دوم به شما کمک می‎کند تا یک کلون از حافظه‎ی دستگاهی که از آن استفاده می‎کنید بسازید و آن را به صورت مستقیم به یک نوع حافظه دیگر کپی کنید. 

از آنجایی که در حال کلون کردن یک درایو هستیم گزینه‎ی دوم، device-device  و پس از آن Beginner Mode را انتخاب کنید. گزینه‎های دیگر برای کارهای پیشرفته‎تر است و در این قسمت به آن‎ها نیازی نداریم. حال باید از بین دو گزینه‎ی دیگر یکی را انتخاب کنید: 

• disk to local disk دیسک شما را به یک دیسک محلی دیگر کلون می‎کند 

• part to local part یک پارتیشن دیسک را به یک پارتیشن دیسک محلی دیگر کلون می‎کند 

بار دیگر، اگر کل درایو خود را کلون می‎کنید از گزینه‎ی اول استفاده کنید. گزینه‎ی دوم به شما این امکان را می‎دهد تا یک کپی از پارتیشن حافظه دستگاه خود بسازید. 

 

قدم پنجم: درایو خود را به یک درایو محلی کلون کنید 

کلون

 

حال شما انتخاب می‎کنید که Clonezilla کدام درایوها را باید کلون کند. Clonezilla یک ابزار مبتنی بر لینوکس است درنتیجه درایوها از نام‎های قراردادی لینوکس استفاده می‎کنند. پارتیشن اولی شما «حافظه اصلی» از نام sda، درایو دوم شما از «sdb» و غیره استفاده میکنند. 

در دستگاه دوم حافظه‎ی مورد نظر خود را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که دیسک محلی که قصد کپی کردنش را دارید باید از درایو دوم کوچکتر باشد. حال انتخاب کنید که وقتی پروسه‎ی کلونینگ کامل شد Clonezilla چه کار باید بکند. شما سه گزینه دارید: 

• Choose: وقتی که پروسه تکمیل شد Clonezilla را نبندید. 

• Reboot: وقتی که پروسه کامل شد Clonezilla را ریبوت کنید. 

• Poweroff: وقتی که پروسه کامل شد Clonezilla را ببندید 

کلون

 

قدم آخر کپی بوت‎لودر دیسک محلی است. اگر از درایو ویندوز10 خود یک کپی می‎سازید و می‎خواهید که بوت شود Y را تایپ و کلید اینتر را فشار دهید. برای خیره سازی درایو پس از کلون دستورالعمل گفته شده را اجرا کرده اما درایو کلون را به درایو مقصد کپی کنید و بوت‎لودر را نیز حتماً یکبار دیگر کپی کنید. 

 

کلون کردن ویندوز10 با استفاده از Clonezilla

حال شما می‎توانید با استفاده از Clonezilla درایو ویندوز10 خود را کلون کنید. شما همچنین می‏توانید کلون درایو را با استفاده از همین روش بازیابی کنید. خوبی استفاده از Clonezilla این است که یک کلون از درایو گرفته و هیچ چیزی به جا نمی‎گذارد. اگر فضای کافی روی درایو خود داشته باشید Clonezilla همه‎ی کارها را برای شما انجام می‎دهد.

 

بیشتر بخوانید:

مشکلات تنظیمات پروکسی شبکه را چطور رفع کنیم؟

هسته‎هایCUDA چه هستند و چطور گیمینگ کامپیوتر را ارتقا می‎بخشند؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

peyman

دوشنبه, 23 اردیبهشت 1398

خانم رضایی سلام خسته نباشین...
سوالی راجب این دیسک بکاپ دارم اینه که من چون با لینوکس کار میکنم میخاستم بدونم میشه با این برنامه exclusion تعریف کرد که مسیر های خاصی رو بکاپ نگیره؟؟؟؟

پاسخ

هارد و فلش

شنبه, 30 شهریور 1398

سلام سایت زیبا و قشنگی دارین ممنون

پاسخ

ثبت نظر