چرا هدفون‎ها خراب می‎شوند؟ ( چطور جلوی خراب شدنشان را بگیریم؟)

چرا هدفون‎ها خراب می‎شوند؟ ( چطور جلوی خراب شدنشان را بگیریم؟)

 

هر هدفونی خراب می‎شود چرا که هدفون یک دستگاه ظریف با اجزای پیچیده است و این اجزا با گذشت زمان خراب شده و از کار می‎افتند. شما می‎توانید این روند را به تعویق بیندازید اما نخواهید توانست جلوی آن را بگیرید. اما اگر هدفون شما در کمتر از یک سال خراب شود مشکل از شماست. 

چه شما از یک هدفون ارزان قیمت استفاده کنید چه یک هدفون چند میلیونی، درصورت مراقبت درست، هدفونتان باید حداقل سه سال کار کند. اگر مراقب هدفون خود باشید می‎توانید طول عمر آن را تا دو یا سه برابر بیشتر کنید. اما چرا هدفون‎ها خراب می‎شوند؟ در این مقاله‎ی فیسیت ما به چند دلیل عمده خراب شدن زودهنگام هدفون‎ها می‎پردازیم. 

 

1- چرخش سیم 

هدفون

 

طول سیم هدفون‎ها می‎تواند خیلی بلند شود. برای مثال طول سیم هدفون‎های  Sony MDRV6 و  Audio-Technica ATH-M50x سه متر است. حتی بعضی از هدفون‎های ارزانتر و باکیفیت نیز تا 1.5 متر طول دارند. شاید مجبور شوید سیم این هدفون‌ها را روی زمین رها کنید. اگر این کار را می‎کنید مواظب باشید که روی آن پا نگذارید و یا  صندلی کامپیوتر باعث چرخش یا له شدن سیم نشود. یک فشار شدید می‎تواند باعث شود کل هدفون از کار بیوفتد. 

 

2- آویزان ماندن سیم 

آویزان کردن سیم هدفون، چه زمانی که از آن استفاده می‎کنید، چه زمانی که بی استفاده است می‎تواند حتی بهترین هدفون‎های سیم دار را نیز خراب کند. یک سیم آویزان در زاویه‎ی 90 درجه گیر کرده و این کار به بخش‎های داخلی هدفون فشار می‎آورد. فرض کنید که سیم یک گیره‎ی کاغذ است: اگر آن را به جلو و عقب خم کنید می‎شکند. اگر سیم به لبه‎ی میز فشرده شود سیم آن به طور کامل خراب خواهد شد. 

 

3- فراموش کنید که هدفون دارید

هدفون

 

این برای همه‎ی ما پیش آمده که فراموش می‎کنیم هدفون روی سرمان است و خیلی سریع، بدون برداشتن آن از سرمان از جایمان بلند می‎شویم. کشیدگی می‎تواند هدفون را خراب کند. کشیدن سیم به این صورت می‎تواند به بخش‎های داخلی سیم فشار آورده و باعث خراب شدن آن شود. شاید هدفون بار اول، دوم یا سوم خراب نشود اما بالاخره روزی از کار خواهد افتاد. هربار که این اتفاق رخ دهد یک قدم به خرابی هدفون خود نزدیک شده‎اید. 

 

4- گره زدن هدفون

آیا تا به حال ویدئوهایی دیده‎اید که در آن به شما یاد می‎دهند که چطور با گره هدفون خود از درهم رفتنش جلوگیری کنید؟  خب این کار را نکنید، به خصوص اگر هدفون شما اییرباد است. اگر نمی‎دانید چرا هدفون‎های اییرباد شما خیلی زود خراب می‎شوند یکی از دلایلش همین است. گره زدن هدفون باعث خراب شدن سیم‎های داخل آن می‎شوند. اگر به دنبال راهی برای جلوگیری از گره‎های کور سیم هدفون هستید آن را دور یک رول دستمال توالت بپیچید و سروته آن را درون سوراخ رول قرار دهید. 

 

5- قرار دادن هدفون در کیف بدون کیس 

هدفون یا اییرباد خود را در جیب، کوله پشتی یا کیف خود نیندازید. هرچه هم که مواظب باشید چیزهایی که در کیف خود دارید باعث کشیده شدن، پیچیدن یا فشرده شدن سیم هدفون می‏شوند. اگر هدفون را به صورت متصل به گوشی رها کنید وسایل سنگین ممکن است به نقطه اتصال فشار وارد کنند.

درصورت امکان از یک کیس استفاده کنید. بیشتر هدفون‎های گران قیمت خودشان یک کیس مخصوص دارند، اگر نه می‎توانید از چیزهایی مثل جعبه عینک استفاده کنید. اگر سیم هدفون شما جدا می‎شود می‎توانید آن را نیز درون کیس اییرباد قرار دهید. اگر یک کیس محکم ندارید می‎توانید از یک کیف کوچک استفاده کنید. 

 

6- کشیدن پلاگ به جای سیم 

یک دلیل اصلی دیگر خراب شدن هدفون کشیدن سیم است. کشیدن سیم به جایی که سیم و پلاگ به هم متصل هستند فشار می‎آورد. درطول زمان کشیدن می‎تواند باعث خراب شدن سیم داخلی شده و آن را از پلاگ جدا کند. این موضوع درمورد اییرباد نیز صدق می‎کند. آیا شما هم از کسانی هستید که وقتی کارشان تمام می‎شود سیم را برای جدا کردن هدفون از گوش می‎کشند؟ به دلیل فشار نابرابر یکی از سیم‎های داخلی زودتر از دیگری خراب می‎شود و باعث می‎شود تا صدا فقط از یکی از گوشی‎های اییرباد بیرون بیاید. هیچ‎گاه سیم را نکشید! فشار دلیل اصلی خراب شدن هدفون است. شما می‎توانید برای جلوگیری از این مشکل از یک جک شکل L استفاده کنید که با کشیدن سیم جدا نمی‎شود. 

 

7- عرق و رطوبت 

هدفون

 

لوازم الکتریکی و آب رابطه خوبی با هم ندارند. آب می‌تواند درایورهای صوتی هدفون را به طور کامل نابود کند. عرق می‌تواند مشکل بزرگی باشد به خصوص اگرهنگام ورزش موزیک گوش می‎دهید. یک هدبند می‎تواند ریسک عرق کردن را کاهش دهد اما بهتر است هدفون‎هایی بخرید که به طور خاص برای ورزش طراحی شده‎اند. شاید کیفیت آن‎ها عالی نباشد اما با عرق خراب نمی‎شوند. 

هیچ‎گاه زیر باران و یا پس از خروج از حمام از هدفون خود استفاده نکنید، چرا که آب ممکن است از موی شما پایین ریخته و وارد هدفون شود. رطوبت بالا نیز می‎تواند در طولانی مدت اجزای درون هدفون را خراب کند. 

 

8- خوابیدن با هدفون 

هدفون

 

شما نمی‎توانید حرکات خود را در خواب کنترل کنید. ممکن است شما در خواب بچرخید و سیم هدفون زیر بدن شما مانده و یا پیچ بخورد یا شاید فشار سر شما خود گوشی‎های هدفون را خراب کند. اگر یک اسپیکر هوشمند مثل آمازون اکو ندارید و فقط با گوش دادن به موزیک خوابتان می‎برد از اییربادهای وایرلس استفاده کنید. 

 

9- زیاد کردن بیش از حد صدا 

تمام دستگاه‎های صوتی با ساخت موج صوتی کار می‌کنند. امواج صوتی توسط لرزش ایجاد می‎شوند و هرچه صدا بلندتر باشد لرزش نیز شدیدتر است. از آنجایی که اجزای هدفون‌ خیلی ظریف هستند صدای خیلی زیاد می‎تواند قسمت‎های تولید صوت را خراب کند. در ابتدا ممکن است بعضی از فرکانس‎های خاص را نشنوید و پس از مدتی به طور کلی هیچ صدایی از هدفون بیرون نخواهد آمد یا ممکن است در طول زمان هدفون شما وزوز کند.

 

10- هدفون‌های خیلی ارزان قیمت 

پول بیشتر همیشه بیانگر محصول بهتر نیستند و محصولات ارزان قیمت نیز می‎توانند تا سال‎ها کار کنند. اما به طور کلی همانقدر که پول دهید آش می‏خورید. شاید یک هدفون پنج هزار تومانی سال‎ها دوام بیاورد ولی یک هدفون گران قیمت در عرض سه ماه خراب شود اما معمولاً اینطور نیست. جنس خوب، طراحی هوشمندانه و کنترل کیفیت همه به قیمت اضافه خواهند کرد. اگر پول کمتری پرداخت می‎کنید یعنی یکی از این موارد قربانی شده است. 

 

هدفون وایرلس بخرید 

همانطور که می‎بینید بسیاری از مشکلاتی که برای هدفون رخ می‎دهد به خاطر سیم آن‎هاست نه خود هدفون. اگر هدفونی بخرید که به طور کلی سیم ندارد به احتمال زیاد بیشتر عمل خواهد کرد. درنتیجه اگر امکانش را دارید یک هدفون وایرلس بخرید. 

 

بیشتر بخوانید:

چطور هارد درایو ویندوز خود را با نرم‌افزارClonezilla کلون یا شبیه‎سازی کنیم؟

چگونه با استفاده از بلوتوث، گوشی را به کامپیوتر متصل کنیم؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر