برای قفل کردن گوشی کدام بهتر است؟ کد پین یا اثرانگشت؟

برای قفل کردن گوشی کدام بهتر است؟ کد پین یا اثرانگشت؟

برای قفل کردن گوشی کدام بهتر است؟ کد پین یا اثرانگشت؟

وقتی که برای اولین بار گوشی خود را تنظیم می‎کنید باید از بین کد پین یا اثرانگشت روشی را برای باز کردن قفل گوشی انتخاب کنید. اثر انگشت هر فرد منحصربه‌فرد است و یک فرد فضول هیچ‎گاه نخواهد توانست آن را حدس بزند. اما آیا این موضوع باعث می‎شود تا اثرانگشت انتخاب امن‌تری نسبت به کد پین باشد؟ در این مقاله‎ی فیسیت دو روش امنیتی را مقایسه می‎کنیم تا خودتان بهترین را انتخاب کنید. 

 

چه زمانی از اثرانگشت برای قفل کردن گوشی استفاده کنیم؟ 

اسکنر اثرانگشت

 


اسکنرهای اثرانگشت روی گوشی‎های هوشمند بسیار محبوب هستند. شاید این روش به نظر مناسب و امن برسد اما بی‌نقص نیست. 

 

مزایای قفل گوشی با اثرانگشت 


مهم‎ترین امتیاز اسکنر اثرانگشت این است که کسی نمی‎تواند آن را از جایی دیگر به دست آورد. ممکن است کسی شما را هنگام باز کردن گوشی ببیند و کد پین را حفظ کند اما این اتفاق با اثرانگشت نخواهد افتاد. در نتیجه اسکنر اثرانگشت بهترین روش برای جلوگیری از کنجکاوی اطرافیان است. 
درضمن این روش یکی از سریع‎ترین روش‎های احراز هویت است. اگر مدام گوشی خود را باز و بسته می‎کنید کد پین می‎تواند حسابی شما را کلافه کند. استفاده از یک اسکنر اثرانگشت برای کسانی که خیلی از گوشی خود استفاده می‎کنند بهترین روش است. درضمن اثرانگشت برای کسانی مناسب است که حافظه بدی دارند. فراموش کردن کد پین خیلی کلافه‌کننده است اما این اتفاق هیچ‎گاه با انگشت شما رخ نخواهد داد. به این روش دیگر هیچ‎وقت با گوشی قفل که رمز آن را به خاطر نمی‎آورید روبه‎رو نخواهید شد. 

 

معایب قفل گوشی با اثرانگشت 


شاید فکر کنید که اثرانگشت شما منحصربه‎فرد است اما تا به حال چندین هکر موفق به هک کردن اثرانگشت دیگران شده‎اند. در سال 2013 تیم هکری Chaos Computer Club یک عکس با رزلوشن بالا از یک اثرانگشت روی شیشه گرفتند و از آن برای ساخت لاتکسی استفاده کردند که می‎توانست سنسور اسکنر را گول بزند. قطعاً روش‎های دیگری نیز وجود دارد که کمتر شناخته شده است. 

 

چه زمانی از کد پین برای قفل گوشی استفاده کنیم؟ 

کد پین

 


کدهای پین به اندازه‎ی اسکنرهای اثرانگشت پیشرفته نیستند اما روی هر گوشی هوشمندی موجود هستند. درنتیجه دلیلی دارد که از گوشی‎های بسیار قدیمی گرفته تا امروز در همه‎ی گوشی‎ها از این روش استفاده می‎شود. 

 

مزایای کد پین 


مزایای کد پین به خود گوشی بستگی دارد. برای مثال آیفونی که متعلق به سید فرخ بود (فردی که در سن برنارد تیر اندازی کرد) دارای قابلیت امنیتی بود که پس از ده بار تلاش ناموفق برای وارد کردن پین کل اطلاعات گوشی را پاک می‎کرد. اگر شما هم چنین قابلیتی را روی گوشی خود دارید، کسی که بخواهد گوشی شما را هک کند باید بتواند خیلی سریع رمز را بیاید. در غیر این صورت تنها در صورتی خواهند توانست وارد گوشی شما شوند که روش هک کردن دیگری بلد باشند. 
درضمن برعکس اثرانگشت، پین قابل تغییر است. اگر کسی اثرانگشت شما را جعل کرده باشد هیچ کاری نمی‎توانید بکنید اما به محض این که فهمیدید کد پین شما هک شده می‎توانید آن را تغییر دهید. 

 

معایب کد پین 


بدون قابلیت‎های امنیتی دیگر، هک کردن پین ممکن است و تنها زمان‎بر خواهد بود. ممکن است این زمان زیاد باشد اما با وجود ارقام محدود، هر فرد یا کامپیوتری قادر خواهد بود آن را هک کند. تعداد اعداد چهار یا شش رقمی پین هرچه هم زیاد محدود هستند. از این نظر قفل با الگو بهتر از کد پین است اما متأسفانه محققین دریافته‎اند که کدهای الگو خیلی امن نیستند. نکته اینجاست که اگر کسی گوشی شما را بدزدد می‏تواند کد پین شما را پیدا کند اما هیچ‎کس نخواهد توانست اثرانگشت شما را حدس بزند. اما با این حال اثرانگشت نیز صددرصد امن نیست. 

 

بهترین روش برای باز کردن قفل گوشی هوشمند 


برای بیشتر مردم اثرانگشت امن‎ترین راه است. حتی اگر قابلیت ده بار تلاش اشتباه شما فعال هم باشد باز هم هک کردن کد پین راحت‎تر است. بدون قابلیت ده بار تلاش ناموفق، مطمئن باشید که اگر گوشی شما به دست کسی بیوفتد رمز آن را بالاخره پیدا خواهد کرد. درمقایسه چنین امکانی برای اثرانگشت وجود ندارد. 
حتی اگر از کد پین استفاده کنید باز هم احتمالش خیلی زیاد نیست که کسی گوشی شما را بدزدد و به هر قیمتی شده آن را باز کند. باز کردن کد پین می‏تواند طولانی، سخت و گران باشد و بیشتر هکرها آنقدرها برای اطلاعات شخصی شما خود را به زحمت نخواهند انداخت، مگر این که فرد مهمی باشید. درنتیجه درحالی که اثرانگشت امن‎تر است هیچ اشکالی در استفاده از کد پین وجود ندارد. 

 


اثرانگشت یا کد پین؟ انتخاب با شماست 


اثرانگشت و کد پین هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. درحالی که اثرانگشت روش امن‎تری است به این معنی نیست که کد پین خیلی ناامن است. درنتیجه این که شما با کدام راحت‎تر هستید انتخاب شماست. 

 

بیشتر بخوانید:

چهار قدم ساده برای حذف بدافزار کرومیوم

حمله سایبری ویلینگ (Whaling): حمله‌ای بسیار خطرناک‎تر از فیشینگ

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر