هکرها به هفت روش از طریق شبکه‎های اجتماعی هویت شما را جعل می‎کنند

هکرها به هفت روش از طریق شبکه‎های اجتماعی هویت شما را جعل می‎کنند

شبکه‎های اجتماعی راهی بسیار خوب برای ارتباط برقرار کردن با دیگران است اما این پلتفرم‎ها به مردم اجازه می‎دهند تا اطلاعات شخصی شما را شخم بزنند. خوشبختانه راه‎هایی وجود دارد تا نگذارید کلاه‎برداران هویت شما را بدزدند. اما این هکرها چطور اطلاعات شما را از شبکه‎های اجتماعی می‎دزدند و چطور می‎توانیم جلویشان را بگیریم؟ 

 

1- شخم زدن اطلاعات از طریق پروفایل 

شبکه اجتماعی

 

گاهی اوقات لازم نیست یک هکر کار پیچیده‎ای برای دزدیدن اطلاعات شما انجام دهد. گاهی اوقات مردم خودشان همه‎ی اطلاعات شخصی خود را روی این شبکه‎ها منتشر می‎کنند. بعضی از این اطلاعات شامل تاریخ تولد، آدرس و شماره تلفن می‌شود. اگر اطلاعات زیادی را از خود منتشر کنید کلاهبرداران می‏توانند با استفاده از آن‎ها هویت شما را جعل کنند. 

 

چطور جلوی این کار را بگیریم؟ 

شاید این موضوع ترسناک به نظر برسد اما به راحتی می‎توانید جلوی آن را بگیرید. مواظب چیزهایی که در فضای مجازی به اشتراک می‎گذارید باشید، حتی اگر پیج شما پرایوت باشد. یک قانون طلایی را دنبال کنید: اگر چیزی را با یک غریبه درمیان نمی‎گذارید آن را در حساب شبکه‎ی اجتماعی خود نیز به اشتراک نگذارید. 

 

2- دزدیدن اطلاعات از طریق اپلیکیشن‎ها و سرویس‎های مخرب 

بعضی از سایت‎های شبکه اجتماعی به شما اجازه می‏‏دهند تا اپلیکیشن‏های شخص ثالث نصب کنید. بعضی از سایت‎ها سرویس‎های خاصی دارند و وقتی وارد آن‏ها می‏شوید از شما می‎خواهند تا از طریق سایت شبکه‎ی اجتماعی خود وارد شوید. در بیشتر مواقع این برنامه‎ها طوری طراحی شده‎اند تا سرویسی را به شما ارائه دهند که شبکه اجتماعی ندارد. اما اگر خوش شانس نباشید ممکن است یک اپلیکیشن یا سرویس وظیفه‏اش را انجام ندهد و در عوض از مجوزهای خود برای شخم زدن اطلاعات شما استفاده کرده و آن‏ها را برای یک توسعه دهنده‎ی بدافزار بفرستد. 

 

چطور جلوی دزدی اطلاعات از طریق اپلیکیشن و سرویس‎ها را بگیریم؟ 

هنگام نصب اپلیکیشن‎ها و سرویس‎های شخص ثالث خیلی مواظب باشید. اگر این اپلیکیشن‎ها به شما پیشنهاد باز کردن یک «قابلیت مخفی» را دادند پیش از دانلود آن قابلیت بیشتر حواس خود را جمع کنید. وقتی یک سرویس شخص ثالث نصب کردید حتماً مجوزهای آن را بررسی کنید. اگر یک ابزار ساده مجوزهای زیادی بخواهد حتماً هدف پلیدی دارد. 

 

3- نصب بدافزار و کلاه‎برداری از طریق فیشینگ 

حملات فیشینگ به این صورت هستند که کاربران را گول می‏زنند تا روی یک لینک کلیک کنند. متأسفانه شبکه‎های اجتماعی مکانی پرجمعیت هستند و به کلاه‎برداران این امکان را می‎دهند تا حملات فیشینگ را اجرا کنند. مردم لینک‎ها را به اشتراک می‎گذارند ( برای مثال آن را ریتوییت می‏کنند) و به این صورت به گسترش حملات فیشینگ کمک می‎کنند. 

این حملات به خصوص زمانی بدتر می‎شوند که توسط یک حساب که شبیه به حساب رسمی است منتشر می‏شود. برای مثال چند وقت پیش به گزارش بی‎بی‎سی، یک حساب تقلبی ایلان ماسک حمله‎ی فیشینگی را منتشر کرد که بیت‎کوین افراد را می‎دزدید. 

حملات فیشینگ یک روش مؤثر برای جعل هویت است. یک لینک مخرب می‎تواند به یک بدافزار منتهی شود که برای شخم زدن اطلاعات دانلود و فعال شده است. بعضی از لینک‎های فیشینگ خیلی مشروع به نظر می‏رسند که از شما اطلاعات شخصیتان را می‏خواهند. 

 

چطور جلوی اسکم‏های فیشینگ را بگیریم؟ 

اگر یک لینک مشکوک دیدید روی آن کلیک نکنید. شاید وسوسه شوید، زیرا لینک‎های فیشینگ معمولاً خیلی جذاب به نظر می‏رسند. شاید شبیه به یک سایت خبری باشند که خبر مرگ یک سلبریتی معروف را می‎دهد یا به شما بگوید که اطلاعات مهمی درمورد یکی از دوستانتان دارند. 

 

4- حمله به کاربران از طریق دوستان

حواستان باشد که به چه کسی در دنیای مجازی اعتماد می‏کنید. کلاه‎برداران متوجه شده‎اند که مردم دیگر مانند سابق روی لینک‎های فیشینگ کلیک نمی‎کنند، به خصوص اگر لینک غریبه باشد. بعضی از کلاه‎برداران از راهی پیشرفته‎تر برای دزدی اطلاعات شما استفاده می‎کنند. آن‎ها برای دوستان یک قربانی لینک فیشینگ می‎فرستند. این افراد لینک را باز می‎کنند زیرا از طرف یک دوست فرستاده شده است. این لینک یک بدافزار روی کامپیوترشان نصب می‎کند که اطلاعات را از کامپیوتر فرد دزدیده و خود را برای دوستان قربانی می‏فرستد. 

 

از کجا بفهمیم دوستمان هک شده است؟ 

اگر متوجه شدید که دوستتان رفتارهای عجیب دارد روی چیزهایی که می‏فرستد کلیک نکنید. یک نمونه‎ی بارز این مدل لینک‎های فیشینگ، تلگرام‎های بدون فیلتر است که ممکن است ببینید دوستتان در روز چندین بار پیامی با چنین مضمون برایتان می‏فرستد. برای این که مطمئن شوید که هک شده‏اند یا نه از راهی به جز شبکه‎ی اجتماعی با آن‎ها تماس گرفته و از خودشان بپرسید. 

 

5- دریافت اطلاعات لوکیشن از ژئوتگ‎ها

ژئوتگ

 

اگر زیاد تفریح می‎کنید به احتمال زیاد دوست دارید لوکیشن خود را تگ کنید تا همه بفهمند به کدام موزه‎ها، کافه‏ها و کنسرت‎ها سر زده‎اید. اما ممکن است با این کار اطلاعات بسیار زیادی را درمورد لوکیشن خود به اشتراک بگذارید. برای مثال اگر یک عکس از خانه خود به اشتراک بگذارید و لوکیشن خود را تگ کنید به راحتی آدرس محل زندگی خود را لو داده‎اید. 

 

چطور لوکیشن خود را لو ندهیم؟ 

هنوز هم می‎توانید لوکیشن خود را به عکس‎ها اضافه کنید اما مواظب باشید که چه چیزی و کجا را تگ می‎کنید. اگر در یک فضای عمومی هستید این که مردم بدانند کجا هستید مشکلی برایتان پیش نخواهد آورد. اما اگر در جایی خصوصی هستید به هیچ وجه لوکیشن خود را لو ندهید. 

 

6- شخم زدن اطلاعات از طریق اطلاعات حذف شده 

بزرگ‎ترین مشکل اطلاعات در دنیای اینترنت این است که گاهی اوقات نمی‎توان آن‌ها را حذف کرد. برای مثال ممکن است یک حساب فیسبوک قدیمی داشته‎اید که آن را حذف کرده‎اید اما سایت‎هایی مثل Wayback Machine پیج پروفایل شما را همانطور که بوده به خاطر می‎سپارد. از این طریق هکرها می‎توانند اطلاعاتی که شما حذف کرده‎اید را بیابند. 

 

چطور جلوی انتشار اطلاعات غیرقابل حذف را بگیریم؟ 

بهترین راه برای جلوگیری از اطلاعات غیرقابل حذف این است که از اول آن‎ها را به اشتراک نگذاریم. اگر در گذشته خیلی درمورد اطلاعات خود دست‎ودلباز بوده‎اید سایت‎هایی مثل Wayback Machine  را چک کنید و ببینید چه چیزهایی در آن‎ها ذخیره شده است. اگر چیزی یافتید با سایت تماس گرفته و از آن‎ها درخواست کنید تا اطلاعات شما را حذف کنند. درضمن اگر قصد بستن حساب یک سایت را دارید بهتر است که همه‎ی اطلاعات خود را از سایت حذف کنید و تنها به دی‎اکتیو کردن حساب خود بسنده نکنید. 

 

7- دریافت اطلاعات درمورد شما از طریق درخواست دوستی 

فرند ریکوئست

 

گاهی اوقات لازم نیست که یک هکر خودش را مخفی کند، بلکه می‎تواند شما را فالوو کرده و به این صورت اطلاعاتتان را بدزدد. ممکن است از شما درمورد خودتان یه علایقتان سوال بپرسد یا با شما دوست شود تا به تنظیمات حریم شخصی شما دسترسی پیدا کند. 

 

چطور جلوی دوستان تقلبی را بگیریم؟ 

برای این که کسی بتواند در شبکه‎های اجتماعی با شما دوست شود شما باید درخواستشان را بپذیرید. حتی اگر دوست دارید فالوورهای زیادی داشته باشید درمورد فرند ریکوئست‎های خود مواظب باشید. حتی اگر پیج شما پرایوت است مواظب باشید که به چه کسی اجازه‏ی دسترسی به پروفایل خود را می‏دهید. دوست شدن با یک غریبه می‏تواند حریم شخصی شما را به خطر بیندازد. 

 

مواظب هویت خود در شبکه‎های اجتماعی باشید 

شبکه‎های اجتماعی مکانی بسیار خوب برای آشنایی با مردم است اما یک روش خوب برای هکرها هم هست که شما را بهتر بشناسند. اگر روش‎های هکرها را بشناسید و مواظب اطلاعات خود باشید می‎توانید از دزدیده شدن هویتتان در فضای مجازی جلوگیری کنید. 

 

بیشتر بخوانید:

برای قفل کردن گوشی کدام بهتر است؟ کد پین یا اثرانگشت؟

چهار قدم ساده برای حذف بدافزار کرومیوم

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر