روی ویندوز 10 دقیقاً به چه میزان رم نیاز داریم؟ (به تفکیک کاربرد - 2019)

روی ویندوز 10 دقیقاً به چه میزان رم نیاز داریم؟ (به تفکیک کاربرد - 2019)

روی ویندوز 10 دقیقاً به چه میزان رم نیاز دارید؟ (به تفکیک کاربرد - 2019).

رَم (RAM) یکی از مهم‌ترین عوامل برای بهبود سرعت سیستم و اجرا درست و مناسب برنامه‌هاست. اما با توجه به برنامه‌هایی که قصد اجرای آن را دارید و با توجه به نسخه ویندوز 10 که روی سیستم نصب کرده‌اید، واقعاً به چه میزان رم روی سیستم خود نیاز دارید؟ با فیسیت همراه باشید تا این مسئله را به طور کامل بررسی کنیم.

 

واقعا به چه میزان رم روی ویندوز 10 نیاز داریم؟

1 گیگابایت رم؛ حداقلی برای ویندوز 10 32 بیتی

حداقل میزان رم برای یک کامپیوتر با سیستم عامل 32-بیتی ویندوز 10، 1 گیگابایت است اما توصیه می‌کنیم که روی سیستمی با این میزان رم، ترجیحاً از ویندوز 10 استفاده نکنید.

این میزان رم تنها توانایی اجرای برنامه‌های اولیه مانند مرورگر وب (که حتی در همین برنامه ساده هم نمی‌توانید تعداد زیادی تب باز کنید)، ایمیل، ورد و برنامه‌های ویرایش تصویر ساده را دارد. حتی اجرای همین برنامه‌های ساده هم روی سیستمی با ویندوز 10 که دارای 1 گیگابایت رم است، دردسر ساز است.

 

2 گیگابایت رم؛ حداقلی برای ویندوز 10 64 بیتی

اگر می‌خواهید روی سیستم خودتان ویندوز 10 64-بیتی نصب کنید، حداقل باید 2 گیگابایت رم داشته باشید. البته مجدداً این میزان رم هم شما را دچار مشکل می‌کند اما 2 گیگابایت حداقلی است که برای این چنین سیستمی نیاز دارید.

با این 2 گیگابایت رم روی سیستم ویندوز 10 می‌توانید کارهای معمولی خود را انجام دهید و مثلاً می‌توانید بازی کنید، تصاویر را ببینید، برنامه‌های آفیس را اجرا کنید و تب‌های زیادی در مرورگرتان باز کنید. اما این را بدانید که رم پایین عملاً مانند گلوگاه سیستم شما عمل کرده و جلو اجرای مناسب برنامه‌ها روی سیستم‌تان را می‌گیرد.

از سوی دیگر این میزان رم قابلیت اجرای برنامه‌هایی مانند فتوشاپ را دارد اما صراحتاً باید بگوییم که اصلاً توصیه نمی‌کنیم که بخواهید این چنین برنامه‌های سنگینی را روی سیستمی با 2 گیگابایت رم اجرا کنید زیرا سرعت اجرای آن به شدت پایین خواهد بود و عملاً شما را خسته خواهد کرد.

به هر ترتیب اگر سیستمی با 2 گیگابایت رم دارید و سرعت آن پایین است، بدانید که مشکل از رم است و باید به آن رم اضافه کنید در غیر این صورت هیچ ترفندی نمی‌تواند سرعت سیستم شما را بالاتر ببرد. (با چند ترفند ساده سرعت ویندوز خود را افزایش دهید)

 

4 گیگابایت رم؛ حداقلی که ما پیشنهاد میکنیم

اگر از سیستم عامل 32 بیتی روی سیستم خود استفاده می‌کنید، حتی اگر 4 گیگابایت رم هم در اختیار داشته باشید عملاً تنها می‌توانید از 3.2 گیگابایت از آن استفاده کنید که دلیل این اتفاق هم محدودیت آدرس دهی در مموری است. اما در صورتی که از نسخه 64 بیتی ویندوز 10 روی سیستم خود استفاده می‌کنید، از کل 4 گیگابایت رم می‌توانید استفاده کنید.

تفاوت عملکرد بین سیستمی که 2 گیگابایت رم دارد و سیستمی که از 4 گیگابایت رم بهره می‌برد، درست مانند تفاوت روز و شب است. حتی در سیستم 32 بیتی که میزان رم را محدود می‌کند، باز هم تفاوت عملکرد 2 گیگابایت رم و 4 گیگابایت رم بسیار زیاد است به طوری که ترجیحاً بهتر است از رم 4 گیگابایتی استفاده کنید.

این افزایش رم نه تنها سرعت اجرای برنامه‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه امکان اجرای چندین برنامه به صورت هم‌زمان را هم فراهم می‌کند. بنابراین بدون هیچ مشکلی می‌توانید برنامه‌هایی مانند ورد، اکسل و فتوشاپ را به صورت هم‌زمان روی سیستم خود اجرا کنید.

تا به اینجا توصیه ما این است که اگر می‌خواهید ویندوز 10 نسخه 64 بیتی روی سیستم خود نصب کنید، حداقل 4 گیگابایت رم را برای آن در نظر بگیرید. البته در حال حاضر اغلب سیستم‌هایی که از ویندوز 10 64 بیتی بهره می‌برند، حداقل دارای 4 گیگابایت رم هستند.

 

8 گیگابایت رم؛ میزان رم ایده آل

اینجاست که ما در محدوده عملکرد خوب هستیم. بنابراین اگر به عملکرد خوب و مناسب سیستم خود اهمیت می‌دهید، 8 گیگابایت رم یک استاندارد برای آن محسوب می‌شود. اگر سیستم را با هدف ویرایش تصویر یا ویدیو و یا رندر گرفتن تهیه کرده‌اید، بنابراین سرعت اهمیت زیادی برای کار شما دارد و از این رو 8 گیگابایت رم حداقل میزان رمی است که باید در سیستم خود داشته باشید که ناامیدتان نکند.

حتی خود شرکت Adobe هم توصیه کرده است که برای استفاده از نرم افزارهای این شرکت، حداقل 8 گیگابایت رم روی سیستم خود داشته باشید و از آنجایی که خرید 8 گیگابایت رم چندان هزینه‌بر نیست، ما هم توصیه می‌کنیم که رم سیستم خود را به این میزان برسانید.

 

16 گیگابایت رم؛ مناسب برای کارهای سنگین

اگر چندین برنامه‌ سنگین را به صورت هم‌زمان روی سیستم خود اجرا می‌کنید، مخصوصاً برنامه‌های ویرایش ویدیو 4K یا تصویر و یا CAD یا مدل‌سازی سه بعدی. مثلاً فرض کنید به صورت هم‌زمان برنامه‌هایی مانند فتوشاپ، افتر افکت و پریمیر را روی سیستم اجرا می‌کنید، 8 گیگابایت رم برای شما کافی است اما بی شک رم 16 گیگابایتی تجربه را به کلی متحول خواهد کرد.

از سوی دیگر اگر از برنامه‌های مجازی‌سازی مانند مایکروسافت Hyper-V و یا VMware Workstation استفاده می‌کنید، و مهم‌تر اینکه اگر این برنامه‌ها را به صورت هم‌زمان روی سیستم اجرا می‌کنید، 16 گیگابایت رم برای شما گزینه بسیار خوبی است.

 

نکات مهم پایانی که نباید فراموش کنید

نکته اول: قبل از ارتقا رم در نظر داشته باشید که آیا سیسیتم شما از رم بیشتری پشتیبانی می‌کند یا نه. برای این کار باید چک کنید که آیا روی مادربرد سیستم، اسلات خالی برای اضافه کردن رم وجود دارد یا نه، که این موضوع را ما در آموزشی به صورت مجزا برای شما آماده کرده‌ایم.

نکته دوم: هنگامی که رم سیستم را بالاتر از 4 گیگ می‌برید، در نظر داشته باشید که باید از سیستم عامل 64 بیتی روی سیستم خود استفاده کنید در غیر این صورت عملاً هیچ استفاده مفیدی از رم اضافی نخواهد شد.

 

اخبار مرتبط:

چطور اسلات خالی رم (RAM) را بدون باز کردن کیس یا لپ تاپ تشخیص دهیم؟

 

منبع خبر: zdnet


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Debugger

شنبه, 16 فروردین 1399

16? 4K? من تو افتر افکتس تمام ۶۴ گیگ رم سیستمم رو ۹۹ الی ۱۰۰ درصد استفاده میشه موقع رندر تازه با سیستم رندرینگ بزور 4K کار میکنم.

پاسخ

بهنیا

جمعه, 12 اردیبهشت 1399

به روز نیست. الان رم ۸ ایده آل حساب نمیشه آخه. کامنت نفر قبلی هم خیلی خوب بود

پاسخ

ثبت نظر