از کجا بفهمیم جیمیل ما هک شده است و چطور جلوی آن را بگیریم؟

از کجا بفهمیم جیمیل ما هک شده است و چطور جلوی آن را بگیریم؟

گاهی اوقات فهمیدن این که جیمیل ما هک شده کار ساده‎ای نیست. روش‎ها و ابزارهایی برای فهم این موضوع وجود دارد. در این مقاله‎ی فیسیت ما به شما می‎گوییم از کجا باید بفهمید که جیمیل شما هک شده است و چطور حساب خود را پس بگیرید.

 

از کجا بفهمیم یک هکر به حساب جیمیل ما دسترسی دارد؟

از طرف گوگل ایمیل‎های هشدار امنیتی دریافت می‎کنید

خوشبختانه لازم نیست کار زیادی برای حساب کاربری گوگل انجام دهید زیرا خود گوگل بیشتر کارها را انجام می‎دهد. هربار که کسی وارد حساب جیمیل شما شود گوگل چک می‎کند تا ببیند که این درخواست از همان لوکیشنی دریافت می‎شود که پیش از این بوده یا خیر.

اگر چیز مشکوکی مشاهده شود جیمیل اجازه‎ی ورود را نمی‎دهد و در عوض به شما یک ایمیل می‎فرستد تا لاگین را تأیید کنید. این روش برای جلوگیری از هک شدن بسیار مناسب است. حتی اگر روی یک شبکه‎ی وای-فای باشید، استفاده از دستگاه‎های مختلف ممکن است زنگ هشدار را فعال کند.

 

فعالیت‎های این‎باکس و اوت‎باکس شما عجیب شده است

اگر فکر می‎کنید کسی حساب کاربری شما را هک کرده حواستان به فعالیت‎های اینباکس و اوت‎باکس خود باشد. اگر هکر از حساب شما برای یک بات‎نت اسپم ایمیل استفاده می‎کند ایمیل‎های اسپم زیادی را در قسمت اوت‎باس یا (Sent) خود می‎بینید. ممکن است هکرها پیام‌ها را حذف کنند پس اگر اوت‌باکس شما خالی بود نیز باید شک کنید.

ممکن است فعالیت‌های اینباکس شما نیز مشکوک باشد. برای مثال ممکن است مردم از شما بخواهند که دیگر آن‌ها را اسپم نکنید یا نوتفیکیشن‌هایی برای سرویس‌هایی دریافت کنید که تا به حال استفاده نکرده‌اید. اگر این اتفاق افتاد سریع رمز جیمیل خود را عوض کنید.

 

دوستانتان مشکوک می‎شوند

اگر دوستانتان به شما گفتند که از طرفتان پیام‎های مشکوک دریافت می‎کنند موضوع را جدی بگیرید. بعضی از اسکمرها پیام‎هایی را به مخاطبین قربانی می‎فرستند تا آن‎ها را نیز با لینک‎های مخرب گول بزنند. اگر این اتفاق افتاد به همان روش‎هایی که گفتیم چک کنید و ببینید که مورد مشکوک دیگری می‎بینید یا خیر.

 

قسمت لاگین اکتیویتی جیمیل چیزهای عجیبی نشان می‎دهد

شاید روش‎هایی که در بالا گفتیم بتواند جلوی یک هکر غریبه را بگیرد. اما اگر کسی از دستگاه شما استفاده کرده باشد تا وارد حساب کاربری شما شود چه؟ از آنجایی که این افراد از همان دستگاه و آدرس IP شما استفاده می‎کنند جیمیل هیچ مورد مشکوکی را پیدا نمی‎کند.

جیمیل

 

اگر فکر می‎کنید یکی از نزدیکانتان در جیمیل شما فضولی می‎کند می‎توانید ردش را در اکتیویتی لاگ پیدا کنید. در این قسمت می‎توانید بفهمید که چه کسی وارد حساب جیمیل شما شده و چه کار کرده است. برای استفاده از اکتیویتی لاگ به پایین اینباکس خود رفته و پایین سمت راست را ببینید. در این قسمت می‎توانید ببینید آخرین باری که فعال بوده‎اید چه زمانی است. اگر زمانی را نشان می‎دهد که مطمئن هستید از جیمیل خود استفاده نکرده‎اید هک شده‎اید. برای دریافت جزئیات بیشتر زیر همین پیام روی Details کلیک کنید تا اطلاعات دقیق‎تری در این زمینه ببینید.

 

رمز جیمیل شما به ناگهان تغییر می‎کند

اگر مطمئن هستید که رمز خود را به درستی انتخاب می‎کنید اما باز هم نمی‎توانید وارد حساب کاربری خود شوید به احتمال خیلی زیاد کسی وارد حساب شما شده و رمزتان را تغییر داده است.

 

چطور حساب جیمیل خود را پس بگیریم؟

اگر فهمیدید که هک شده‎اید باید خیلی سریع عمل کنید. هرچه بیشتر طول بکشد هکر بلاهای بیشتری سر حساب کاربری شما خواهد آورد.

 

رمز را تغییر کنید ( درصورت امکان)

گاهی اوقات هکرها رمز را عوض نمی‎کنند تا شما به آنها مشکوک نشوید. اگر این اتفاق افتاد شما خوش شانس هستید چرا که به راحتی می‎توانید رمز خود را تغییر دهید. وقتی که یک رمز جدید می‎سازید حواستان باشد که ساده نباشد و چیزی نباشد که هکر بتواند حدس بزند.

 

از ابزار Lost Your Password استفاده کنید

اگر هکر رمز شما را تغییر داده اما آدرس ایمیل اورژانسی شما هنوز همان است می‎توانید با استفاده از ابزارLost Your Password آن را بازگردانید. برای این کار در قسمت لاگین روی متن «Forgot Password» که زیر پسورد قرار دارد کلیک کنید. به این وسیله از طریق ایمیل اورژانسی خود رمزتان را عوض کنید.

 

از ابزار ریکاوری حساب استفاده کنید

اگر هکر ایمیل اورژانسی را نیز تغییر داده باشد شما نمی‎توانید از روش بالا استفاده کنید. اگر این اتفاق افتاد بهترین کار استفاده از ریکاوری حساب گوگل است. برای استفاده از این روش شما به رمز قبلی خود نیاز دارید پس آن را به خاطر داشته باشید.

 

پس از هک شدن مواظب امنیت حساب خود باشید

پس از این که حساب خود را پس گرفتید باید مواظب باشید که این اتفاق دوباره رخ ندهد.

 

رمز خود را به چیزی پیچیده و متفاوت تغییر دهید

به دو دلیل ممکن است یک هکر به حساب شما دسترسی پیدا کرده باشد: مرز شما زیادی ساده بوده یا در اثر نشت یک پایگاه داده رمز شما لو رفته است. به هرحال وقتی که حساب خود را پس گرفتید باید یک رمز قوی و جدید بسازید. حتماً یک رمز پیچیده و کاملاً جدید بسازید که تا به حال هیچ جای دیگری از آن استفاده نکرده‎اید.

 

از احراز هویت دوعاملی استفاده کنید

احراز هویت دوعاملی یک روش خیلی عالی برای دور نگاه داشتن هکرهاست. چرا که برای استفاده از آن هکر باید به رمز و همچنین گوشی شما با هم دسترسی داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید:

آیا واتس‎اپ امن است؟ پنج خطر امنیتی که کاربران را تهدید می‌کند

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر