رمزگذاری وای-فای WEP چیست و چرا نباید از آن استفاده کنید؟

رمزگذاری وای-فای WEP چیست و چرا نباید از آن استفاده کنید؟

رمزگذاری وای-فای WEP چیست و چرا نباید از آن استفاده کنید؟ با این بررسی همراه فیسیت باشید.

WEP چیست و چرا همه می‎گویند که نباید از آن استفاده کنید؟ در این مقاله همراه فیسیت باشید تا همه چیز را درمورد این روش رمزگذاری و خطرات آن به شما بگوییم.

 

WEP چیست؟

WEP مخفف «Wired Equivalent Privacy» و یکی از اولین مدل‎های پروتکل‎های امنیتی برای وای-فای است. وقتی که از وای-فای استفاده می‎کنید، کامپیوتر شما بسته‎های داده را به روتر می‎فرستند. اگر این بسته‎ها رمزگذاری نشده باشند هکر می‏تواند آن‎ها را ببیند. به این نوع روش حمله مرد میانی می‎گویند. اگر این بسته‎ها کدگذاری شده باشند کسی که حمله مرد میانی را انجام دهد نمی‎تواند بفهمد که شما چه چیزی فرستاده‎اید. WEP با رمزگذاری کردن داده‎ها این مشکل را حل کرده است.

 

چرا WEP ناامن است؟

شرکتی را تصور کنید که کتاب پازل تولید می‎کند. به خاطر این که پازل‎های این کتاب بسیار دشوار هستند مردم با کمک یکدیگر آن‎ها را حل می‎کنند. نویسندگان کتاب سعی می‎کنند خیلی سریع تولید محتوا کرده و پیش از این که خوانندگان نسخه‎ی موجود را تمام کنند آن را منتشر کنند. اگر مردم پیش از انتشار کتاب جدید آن را حل کنند این انتشاراتی باید هرچه سریع‎تر کتاب بعدی را منتشر کند.

قدرت هر کتاب در سه چیز است:

پیچیدگی پازل‎ها: اگر حل کردن پازل سخت باشد خوانندگان باید زمان بیشتری را برای حل آن بگذارند. در چند نسخه‎ی اول کتاب پازل‎ها کاملاً دشوار هستند، اما با توجه به این که مردم چطور پازل‎های قبلی را حل کرده‎اند نسخه‎های بعدی را دشوارتر می‎کنند.

تعداد پازل‎ها: اگر سازندگان پازل حرفه‎ای باشند راحت‏تر می‎توانند پازل‎های بیشتری را در یک کتاب جای دهند. به این وسیله مردم به زمان بیشتری برای حل آن‎ها نیاز دارند.

تعداد کسانی که کتاب را می‏خوانند: اگر تنها یک نفر کتاب را بخرد مدت حل آن بسیار طولانی خواهد شد. اما اگر هزار نفر یک کتاب را بخرند خیلی سریع‏تر حل خواهد شد.

از این سه فاکتور می‎توانید حدس بزنید که چقدر زمان برای حل یک کتاب کامل نیاز است. برای مثال اگر برای یک نفر یک ماه زمان ببرد که یک پازل را حل کند و این کتاب شامل هزار پازل شود، یک تیم صدنفری در طول ده ماه خواهند توانست این کتاب را حل کنند. درنتیجه نسخه‎ی بعدی این کتاب باید در ده ماه آینده آماده باشد. درنتیجه هرچه کتاب پازل قدیمی‎تر شود احتمال حل شدن آن بیشتر است. به خصوص اگر نسخه‎های اولیه کتاب پازل‎های ساده‏تری داشته باشد.

 

چرا طول عمر WEP علیه آن کار می‎کند؟

طول عمر WEP علیه آن عمل می‎کند چرا که اولین پروتکلی است که برای وای-فای ساخته شد و از سال 1997 تا به حال میلیون‎ها نفر از آن استفاده کرده‎اند. WEP را می‎توان اولین کتاب پازل درنظر گرفت که به طور کامل حل شده است. شما هم اکنون به راحتی می‎توانید ابزارهایی را در اینترنت پیدا کرده و توسط آن‎ها WEP را هک کنید. درست مثل اولین کتاب پازل که پاسخ آن در همه جا قابل یافتن است.

 

هکرها چطور WEP را می‎شکنند؟

مشکل اصلی WEP این است که تنها از یک کلید ایستا برای فرستادن داده از کامپیوتر شما استفاده می‎کند. البته زمانی که WEP منتشر شد این مشکل وجود نداشت اما با گذشت زمان هکرها کد پشت کلیدها را شکستند. وقتی که یک هکر کلید ارتباطات وای-فای شما را بداند می‎تواند رمز را شکسته و چیزهایی که فرستاده‎اید را بخواند.

البته هکر نمی‎تواند یک کلید برداشته و شانسش را امتحان کند، چرا که کلیدهای WEP زیادی هستند که کامپیوتر شما ممکن است از آن‎ها استفاده کند. با این حال هکرها می‎توانند بسته‎ها را در نظر گرفته و الگوی کدگذاری را ردیابی کنند. سپس چک کند و ببیند کدام کلیدها به پروفایل خورده و کد را می‎شکنند.

هم اکنون به جایی رسیده‎ایم که حتی مردم با دانلود ابزارهایی به صورت خودکار این کار را انجام می‎دهند. این افراد برنامه را در یک شبکه‎ که از WEP استفاده می‎کند رها کرده و صبر می‎کنند ببینند از چه الگویی استفاده می‎کند تا کد را خودش بشکند. به این وسیله با استفاده از اتصال مبنی بر WEP در دنیای امروزی بسیار خطرناک است.

 

آیا هم اکنون از WEP استفاده می‎شود؟

WEP در سال 1997 منتشر شده و انتظار می‎رود که دیگر کسی از آن استفاده نکند. متأسفانه اینطور نیست و هنوز از WEP در سیستم‎های قدیمی استفاده می‎شود. معمولاً دلیل این موضوع این است که یک نفر سیستم را سال‎ها پیش تنظیم کرده و کسانی که از آن استفاده می‌کنند از خطرات آن بی اطلاع هستند. جالب اینجاست که این سیستم‎ها معمولاً از ویندوز XP نیز استفاده می‎کنند!

 

اگر از WEP استفاده می‎کنیم چه کار کنیم؟

اگر از WEP در شبکه‎ی خانگی خود استفاده می‎کنید ممکن است بعضی‌ها به سیستم شما دست درازی کنند. بهتر است که از یک پروتکل شبکه قوی استفاده کنید. امید می‎رود که شما از یک روتر استفاده کنید که WPA2 را پشتیبانی کند. WPA2 یک پروتکل قوی است که شکستن آن از WEP دشوارتر است. شاید بی نقص نباشد اما از شبکه‎ی شما بهتر از WEP مراقبت می‎کند. اگر پول بیشتری دارید می‎توانید از یک روتر WPA3 استفاده کنید. البته در حال حاضر روترهای WPA3 بسیار گران قیمت هستند.

 

بیشتر بخوانید:

چطور آدرس IP یک وب سایت را به دست بیاوریم

سرویس کلود فلر چیست و چه مزایایی دارد؟​​​​​​​

آیا باید روی گوشی‎های اندروید و آیفون آنتی‎ویروس نصب کنیم؟

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر